2016-01-01, 16:35
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Finns det då några demokratier? Putin blev tillfrågad om han var demokrat. "Absolut", sade han, "jag är hundraprocentig demokrat. Men jag känner mig väldigt ensam nu när Gandhi är död."

Råder exempelvis likhet inför lagen i USA? I praktiken definitivt inte. Men hör vi Putin, eller Assad, ständigt upprepa att Obama "måste bort"? Att skapa demokrati i Syrien, eller för den delen Irak eller Libyen eller andra länder som USA angripit öppet eller i det fördolda, är bara en förevändning för imperialistisk maktpolitik. Det är den gamla historien om lammet och vargen.

[Aisopos fabel] handlar om en varg som får tag i ett lamm och vill bevisa sin rätt att äta upp det.

"Du förolämpade mig i fjol" sade vargen. "Då var jag inte född" svarade lammet. "Du har tjuvbetat på mina marker" sade vargen. "Jag kan inte äta gräs ännu" svarade lammet. "Du har druckit ur min vattenkälla" sade vargen. "Jag är ett dilamm som bara dricker mjölk" svarade lammet. "Du står och säger emot hela tiden" sade vargen och åt upp lammet.

Fabelns sensmoral är att [våldsverkare] finner alltid argument utan hänsyn till sanningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vargen_och_lammet
USA är medveten om att det existerar icke-demokratier i världen, och att de hellre hade velat se dom som demokratier, men förevändningen, i realiteten, har aldrig varit bristen på demokrati i Syriens fall. Det har istället varit de brutala avrättningarna och våldet mot befolkningen i Syrien.

Här är Obamas FN tal från höst.
Citat:
There cannot be a return to the prewar status quo. Let's remember how this started. Assad reacted to peaceful protests by escalating repression and killing that in turn created the environment for the current strife."

"When a dictator slaughters tens of thousands of his own people, that is not one nation's internal affairs - it affects us all," Obama said, before turning his fire on IS.

http://www.dw.com/en/obama-denounces-assad-in-speech-to-un/a-18746688
När Bush försökte plädera sitt fall mot Irak tog han självfallet upp Iraks bristande demokrati, men det var inte den riktiga anledningen. Anledningen var säkerhetshot och geopolitik. Jag tycker att störtandet av Saddam var rättfärdigat på moraliska grunder, men det är svårare att påvisa att det var förenligt på legala grunder.

Det är också ganska löjligt att jämföra USA:s demokrati med Assad eller Ryssland. Det finns grader av demokrati och USA ligger klart högre än någon stat du nämner (Syrien och Ryssland). Det finns ingen perfekt demokrati. Det går att rikta kritik mot Sverige på demokratiska grunder, men betyder det att man ska likställa Sverige med Syrien?
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-01-01 kl. 16:40.
Citera
2016-01-01, 16:44
Medlem
Crysaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag skrev inlägget utifrån mitt perspektiv. Alla har sina definitioner av demokrati. För mig är rättssäkerhet, sekularism, mänskliga rättigheter och praktisk likhet inför lagen fundamentala krav för en demokrati.

Vidare anser jag inte att man bör påföra en stat demokrati med våld - det går inte att skapa en fungerande stat på detta sätt, utan ett extremt lidande för civilbefolkningen. USA och Storbritanniens invasion av Irak gav i min mening uttryck för allt annat än demokratiska värderingar. Man gick i princip emot hela världssamfundet på ett bisarrt och olagligt sätt, det var alltså en handling som inte var värdig en västerländsk demokrati.

Instämmer till fullo i det du skriver.

Perkins "Confessions av an economic hitman" beskriver hur man först försökte korrumpera Saddam Hussein för att skaffa sig förmånlig tillgång till irakisk olja. När detta misslyckades försökte man störta honom och införde sanktioner för att underblåsa en revolt. När sanktionerna inte ledde till revolt dök det upp rapporter om WMD och Irak-invasionen var ett faktum. Som en konsekvens av sanktionerna mot Irak dog 500 000 irakiska barn, något som Madeleine Albright tyckte var ett pris värt att betala (!).

En parallell i Syrien är att USA och Syrien stod på god fot med varandra tills ganska nyligen (2011). Efter att Assad inte ville tillåta Qatars gasledning genom Syrien till Europa, till förmån för en konkurrerande pipeline från Iran, försämrades relationen snabbt och målet blev/har blivit att försöka ersätta Assad med en mer samarbetsvillig ledare...

http://www.news.com.au/world/middle-east/is-the-fight-over-a-gas-pipeline-fuelling-the-worlds-bloodiest-conflict/news-story/74efcba9554c10bd35e280b63a9afb74
Citera
2016-01-01, 16:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Lol! Visst serru, syriska myndigheter är just nu i färd med att avrätta den dryga miljon personer som röstade för Hassan al-Nouri, Maher Hajjar eller någon av de 20 andra kandidaterna (varav ett flertal var kristna eller kvinnor).
Exakt, diktatorn Assad har försökt med detta länge men som vi ser där alawiterna i SAA i lika stor andel. Assads folkmord är mot hans egen inavlade stam också. Många har flytt från Syrien till Europa på grund av Assad men de kommer förhoppningsvis återvända i miljoner och Assad är körd i ett val.
Citera
2016-01-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
USA är medveten om att det existerar icke-demokratier i världen, och att de hellre hade velat se dom som demokratier, men förevändningen, i realiteten, har aldrig varit bristen på demokrati i Syriens fall. Det har istället varit de brutala avrättningarna och våldet mot befolkningen i Syrien.

När Bush försökte plädera sitt fall mot Irak tog han självfallet upp Iraks bristande demokrati, men det var inte den riktiga anledningen. Anledningen var säkerhetshot och geopolitik. Jag tycker att störtandet av Saddam var rättfärdigat på moraliska grunder, men det är svårare att påvisa att det var förenligt på legala grunder.

Det är också ganska löjligt att jämföra USA:s demokrati med Assad eller Ryssland. Det finns grader av demokrati och USA ligger klart högre än någon stat du nämner (Syrien och Ryssland). Det finns ingen perfekt demokrati. Det går att rikta kritik mot Sverige på demokratiska grunder, men betyder det att man ska likställa Sverige med Syrien?

Så Obama menar att Assad dödade tiotusentals av sin befolkning innan "inbördeskriget" drog igång 2011. Var det inte så att det var ganska lugnt innan och att väst drog nytta av protesterna mot Assad och "startade" "inbördeskriget" mot Assad

Var det inte snarare så att dessa tiotusentals människor har dött som en följd av det av väst initierade "inbördeskriget" via stöd till ISIS och al-qaida liknande grupperingar och andra islamister?

Är det då inte mer hederligt att påstå att väst och befolkningarna där bär ansvaret för detta?

Jag tror knappast att detta "inbördeskrig" blivit ett "inbördeskrig" utan västs inblandning. Jag tror dessutom att det hade varit större chans till regimskifte utan västs inblandning.

Hur många tiotusentals av sin befolkning hade Assad dödat 2006-2007 när USA började försöka få bort Assad?

Du kanske märker att detta bara är ett svepskäl

Läs fabeln om vargen och lammet igen
Senast redigerad av micks 2016-01-01 kl. 17:03.
Citera
2016-01-01, 17:25
Medlem
Crysaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Så Obama menar att Assad dödade tiotusentals av sin befolkning innan "inbördeskriget" drog igång 2011. Var det inte så att det var ganska lugnt innan och att väst drog nytta av protesterna mot Assad och "startade" "inbördeskriget" mot Assad

Var det inte snarare så att dessa tiotusentals människor har dött som en följd av det av väst initierade "inbördeskriget" via stöd till ISIS och al-qaida liknande grupperingar och andra islamister?

Är det då inte mer hederligt att påstå att väst och befolkningarna där bär ansvaret för detta?

Jag tror knappast att detta "inbördeskrig" blivit ett "inbördeskrig" utan västs inblandning. Jag tror dessutom att det hade varit större chans till regimskifte utan västs inblandning.

Hur många tiotusentals av sin befolkning hade Assad dödat 2006-2007 när USA började försöka få bort Assad?

Du kanske märker att detta bara är ett svepskäl

Läs fabeln om vargen och lammet igen

Självklart har "inbördeskriget" i Syrien initierats av väst, på samma sätt som "inbördeskriget" i Libyen initierades när Ghaddafi började lobba för en afrikansk guld-dinar utanför det globala banknätverkets kontroll (och dessutom började teckna olje- och gaskontrakt med Ryssland och Kina). Libyen var vid den tidpunkten Afrikas starkaste ekonomi. Vad är Libyen idag? Eller varför inte den folkliga resningen i Ukraina som Victoria Nuland skröt om att USA hade investerat "5 billion dollar" i. Ett flertal inbördeskrig och revolter har i själva verket iscensatts av yttre aktörer för att komma åt naturtillgångar och/eller bli av med icke-samarbetsvilliga ledare.
Citera
2016-01-01, 18:28
Medlem
DN idag:

Citat:
Terrorgrupper tvingades bort från syriska byar
---
USA-stödda syriska och kurdiska trupper återtog på fredagen två byar i norra Syrien från terrorgrupper som tidigare hållit dem. Under de senaste sex veckorna har omkring 1.000 kvadratkilometer återtagits i området.

Striderna i Aleppoprovinsen, som gränsar till Turkiet i norr, genomförs av syriska oppositionstrupper i samarbete med kurdiska YPG-gerillan understödda från luften av den amerikanska koalitionen.

Under de senaste veckorna har alliansen lyckats ta tillbaka omkring 1.000 kvadratkilometer, eller ett område stort som en tredjedel av Blekinge, från framför allt den al-Qaida-anslutna terrorgruppen Nusrafronten och den islamistiska terrorgruppen Ahrar al Sham.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/terrorgrupper-tvingades-bort-fran-syriska-byar/

Motsägelsefullt att DN benämner al-Nusra och Ahrar al Sham som terrorgrupper, när de besegras av USA och kurder. När al-Nusra och Ahrar al Sham gjort framsteg i exempelvis Idlib och tvingat syriska armén på reträtt, beskrevs de istället som "opposition" och "rebellgrupper".

Närmast omöjligt för den normalt insatte mediekonsumenten, att få ett grepp över vad som händer i Syrien.
Citera
2016-01-01, 18:29
Medlem
Förstärkning för rebellerna i Sheikh Meskin

Hundreds of rebels from #Daraa have been relocated to Sheikh Meskin - they've re-entered the city. Still majority SAA control at the moment!

https://twitter.com/TheDaneChris/status/682938756287082496

Hoppas SAA och RuAF har haft planer för detta och är beredda för deras motoffensiv , hade varit stort om de kunnat befria hela staden.

Ny karta av Afrin:

http://i.imgur.com/O2CqmR5.png
Citera
2016-01-01, 18:59
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Finns det då några demokratier? Putin blev tillfrågad om han var demokrat. "Absolut", sade han, "jag är hundraprocentig demokrat. Men jag känner mig väldigt ensam nu när Gandhi är död."

Råder exempelvis likhet inför lagen i USA? I praktiken definitivt inte. Men hör vi Putin, eller Assad, ständigt upprepa att Obama "måste bort"? Att skapa demokrati i Syrien, eller för den delen Irak eller Libyen eller andra länder som USA angripit öppet eller i det fördolda, är bara en förevändning för imperialistisk maktpolitik. Det är den gamla historien om lammet och vargen.

[Aisopos fabel] handlar om en varg som får tag i ett lamm och vill bevisa sin rätt att äta upp det.

"Du förolämpade mig i fjol" sade vargen. "Då var jag inte född" svarade lammet. "Du har tjuvbetat på mina marker" sade vargen. "Jag kan inte äta gräs ännu" svarade lammet. "Du har druckit ur min vattenkälla" sade vargen. "Jag är ett dilamm som bara dricker mjölk" svarade lammet. "Du står och säger emot hela tiden" sade vargen och åt upp lammet.

Fabelns sensmoral är att [våldsverkare] finner alltid argument utan hänsyn till sanningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vargen_och_lammet

Det går inte att nå "hundraprocentig" praktisk likhet inför lagen. Orsaken till detta är enkelt; det är människor som fattar myndighetsbeslut. Det går dock att komma nära idealet, genom att ha tydliga lagar, ett system mot korruption och diskriminering, olika kontrollsystem, rätt till effektiva rättsmedel m.m.

En del stater tillämpar lagar godtyckligt utan yttre kontroll. Kvinnor och minoriteter är grupper som i vissa stater har sämre förmåner, trots att konstitutionen stipulerar "likhet inför lagen" och "icke-diskriminering".
Citera
2016-01-01, 19:01
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
På tal om FSA, ledaren för deras allierade JaN sa under en intervju i december att FSA inte finns längre.

Har du någon källa på detta?
Citera
2016-01-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Har du någon källa på detta?

al-Nusras ledare Jolani och Ryssland är överens om att FSA inte existerar:

Citat:
Following comments from Syria's al-Qaeda affiliate that the Free Syrian Army 'does not exist', a campaign was launched by Syrian activists to highlight the wide-reach the moderate rebel group has inside the country.

Abu Mohammed al-Jolani, leader of al-Nusra Front, claimed in an interview that there is no central rebel group using the name the name.

"There is no such thing as the FSA… it's just a name for a series of groups with no links with each other," Jolani said.

Jolani's remarks were strikingly similar to those made by the Russian Foreign Minister Sergei Lavrov who described the FSA as a "phantom group".
http://www.alaraby.co.uk/english/blog/2015/12/14/syrians-say-the-free-syrian-army-does-exist
Citera
2016-01-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Dom moraliska aspekterna är alltid intressanta att diskutera.
Moral som skiljer per kultur.

Jag tycker det är viktigt att påpeka den Syriska statens ansvar när föräldrarupproret i Syrien ledde
våldsamheter från syriska staten. Något för internationella domstolar att ta i eller hur ?
Säkerligen tiotusentals människors liv som offrades

Eller dom omkring tiotusentals människor som dödats av amerikanska polisen dom senaste 10 åren.
Stora moraliska aspekter att ta i för internationella domstolar, speciellt när det är främst svarta som faller offer för kulorna.
Vi bör nog avsätta Obama för hans tystande av det som pågår i USA eller hur.

Och när Indonsien dödade nästan halva sin befolkning, vad var det ? kommer inte i håg, en halv miljon människor, eller var det en miljon människor. mördade med amerikanska vapen och Washington visste precis vad som pågick ? Stora moralsiak aspekter att diskutera eller hur ?
Det finns människor som står ansvariga som bör ställas inför internationella domstolar.

Eller tystandet av barnövergreppen som konstant pågår inom katolska kyrkan i Polen ?

Är inte världen fylld av oerhört viktiga moraliska vidrigheter. ?
Vilka moraliska saker tycker man är viktigt i nord europa, och hur skiljer sig dom moraliska synvinklarna om man förflyttar tusen mil åt ett håll ?

Jag tycker det är oerhört intressant som samtals ämne, och jag tycker det hör sammanhanget när man diskuterar Syrien, och Assad.

Den formula skapar stabilitet i ett land i mellanöstern, kan ju skilja sig från forumlan hur vi skapar stabilitet i nordeuropa.

Men just nu har miljontals människor flytt från en ekonomiskt, religiöst krig som till stor del är konrket terroristisk invasion i landet.

Att diskutera Assads förflutna är viktigt, det tycker jag med, men frågan är om det har högsta prioritet just nu.
Jag tycker frågan om Assad hade högre prioritet omkring 2012.

Är inte frågan om att rädda landet Syrien av betydligt högre prioritet just nu ?
Citera
2016-01-01, 19:19
Medlem
2big4yous avatar
Abu omar al-galdi
SAA push rebel again for south of Sheikh_Miskeen,heavy bomb make rebel retrart again.
https://t.co/ZQ7c4EsZCZ

Abu omar al-galdi
SAA advance on Klareh and Rashideen in the southern suburbs,many rebel killed in action.

SAA units continue operations against terrorists’s positions in Sheikh Miskeen.
https://t.co/NAUZY2tgx4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in