2016-01-04, 16:48
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det mer troligt att levnadsstandarden har ökat för sunnimuslimerna under IS än att den inte har gjort det. Det är inte enbart välfärdsarbete som har skett utan återuppbyggnad av infrastruktur, något du glömde nämna.

Du har absolut ingen koll på situationen och är alltför okunnig vad gäller situationen i Irak och i Syrien för sunnimuslimerna. Det enda du är bra på är att skydda tyranner. När jag flera gånger har påpekat att sunnimuslimer har levt som marginaliserade och i kaos under inbördeskriget i Irak och i Syrien, då är inte långsökt att dra slutsatsen att situationen för många har ökat under IS-kontroll för många sunnimuslimer när sådana saker utförs:

• Utbyggnad av nya butiker.
• Opererar strömtillförseln.
• Inrättar nya elkraftledningar.
• Workshops kring hur man reparera gamla elkraftledningar.
• Reparera slaghål på vägbanor.
• Transportera personer runtom i IS-kontrollerade områden.
• Återställa gamla vägar samt förnya dessa.
• Administrera postdistributionen och skatten.
• Hjälpa personer med jordbruket.
• Bygga ut vattendammen .
• Hjälper brödbagerier.
• Dela personligen ut frukt och grönsaker till familjer.
• Ute kök för de allra fattigaste.
• Barndomshem för hemlösa och föräldralösa.
• Utfärda polio-vaccinationer och stoppa virus och sjukdomsspridning.
• Driva skolor.
• Medborgarlöner till befolkningen som tillhör IS.
• Driver domstolar.

Källa - The Atlantic

Här är ett utdrag från en artikel: Det är trångsynt och envist av dig att fortsätta hävda att det inte har skett förbättringar för sunnimuslimer under IS-kontroll. Allting är inte svart och vitt, men det går inte att undkomma att IS faktiskt har tillfört tillgodosett grundläggande basala behov av befolkningen, i vissa fall, men mest av allt har de tillfört säkerhet i området, något som sunnimuslimer värderade högt under inbördeskriget i Irak men också nu i Syrien. Det kännes sig mindre diskriminerade och bättre prioriterade av IS, vilket säger mycket om hur de behandlades av den sekteristiska regimen i Irak och den tyranniska och korrupta regimen i Syrien samt av all terror från shiamuslimska miliser.

Jag ser gärna att IS försvinner, men den vägen som många i tråden vill se skulle inte lösa grundproblemet för sunnimuslimerna, som utgör IS' största stödbas. Istället skulle situationen förvärras om IS, och andra jihadisitiska grupper, bekämpades utan någon försäkras om att Assad ersättas och minska på den sekteristiska politiken i Irak.

Fin lista du hade där. Förbättringar i ca 10 punkter och försämringar i 10010 punkter är något sunnimuslimerna gillar... Btw, alla "förbättringar" är bara ren propaganda för att locka till sig anhängare. Ifall du tror på det så är det inte förvånande att småtjejer åker ner dit för att sedan bli sexslavar och ångra sitt beslut för livet, bokstavligen. Nej, ISIS har inte tillfört några förbättringar. Ifall levnadsstandarden var -100 under Bagdadstyret, så är den -10000 nu. Det gäller att räkna på summan av allt, och inte några enstaka punkter som kan ha blivit "bättre" under ISIS.
Citera
2016-01-04, 18:18
Medlem
Flertalet byar befriade av SDF

SDF progressing south of Kobane Canton, east side of the river. 5 villages and a number of hamlets liberated

Name of liberated villages: Kerdoshan, Kadriye Sheikh, Ali Shemarî, Ebu Majd and Hasudiye.
Source: @MahirYilmazkaya

https://twitter.com/4rj1n/status/684050719364747265

USA inne med specialtrupper och rensar lite:

US Special Forces Killed 15 ISIS Militants & Detained 11 In An Operation Near Qayarah South Of Mosul.

https://twitter.com/Terror_Monitor/status/683899989492391936

FSA försöker sig på en motoffensiv, får se hur väl SAA har lyckat gräva ner sig under veckan, vädra stormen nu och låta de sig stånga sig blodiga medans man kör hårt på artilleri och flygunderstöd. Sedan är det bara att svepa in och ta över ifrån trötta och decimerade rebeller.

#FSA launch counter-offensive in Sheikh Miskeen #Daraa

https://twitter.com/sayed_ridha/status/683991830082359296
Citera
2016-01-04, 19:16
Medlem
tigersaid86s avatar
Nu talar högsta ledaren av den Kurdiska styrkan YPG och koalitionen som har skapats under SDF från Rojava (norra Syrien - västra Kurdistan) ut igen om deras hållning, syn och mål.

Citat:
PYD Leader: We don't Want Separation But to be Called as Syrian

Pro-Kurdish Democratic Union Party (PYD) Co-chair Salih Muslim stated that they do not want to be separated from Syria, but rather to be treated and called as Syrian.

Commenting on opening Rojava's office in Moscow, he said, "We are part of Syria and Syria is recognized as a state. We [Kurds of Rojava] don't want any other recognition or separation from Syria. We only want to be recognized and treated as Syrians."

“Syria will remain as one and this is what we are fighting for,” Muslim added.

http://basnews.com/index.php/en/news/251819
Citera
2016-01-04, 19:19
Medlem
Ser man hur nära rebellerna var Hama och delar som SAA rensat den senaste tiden

https://twitter.com/miladvisor/status/684036026667528192

https://twitter.com/Souria4Syrians/status/684027867135619072
Citera
2016-01-04, 19:47
Medlem
#Syria #FSA Southern Front announce "Shayk Maskin operation room"
to retake entire town & former military bases

https://twitter.com/markito0171/status/684081344381607936

Ser ut som att det kommer hända en massa i denna delen

FSA Sultan murad brigade commander in aleppo: We love turkey , we can make a referandum here to be part of Turkey.

https://twitter.com/sergermed/status/684080380211793921

Ja, undrar hur det skulle se ut
Citera
2016-01-04, 19:57
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
En fråga om din kommentar vad gäller skatteindrivningen: finns det något land där skatt är frivilligt eller icke-existerande? Jag är nyfiken. Funderar på att flytta till detta land om det nu existerar.

Du tar ju upp skatteindrivning som något som är positivt för just daesh, så det är väl snarast du som ska belägga påståendet ovan.

Jag försöker ett nytt grepp för att försöka få dig att förstå värdet av en nettoförändring:

Om du ger mig 10,000 kr varje månad men jag ger dig 1000 kr tillbaks, då ökar väl din välfärd med 1000 kr.

Om ja, så har vi en deal på gång! Om inte så hoppas jag att det börjar klarna för dig hur skakigt ditt resonemang är.
Citera
2016-01-04, 21:44
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Du tar ju upp skatteindrivning som något som är positivt för just daesh, så det är väl snarast du som ska belägga påståendet ovan.

Jag försöker ett nytt grepp för att försöka få dig att förstå värdet av en nettoförändring:

Om du ger mig 10,000 kr varje månad men jag ger dig 1000 kr tillbaks, då ökar väl din välfärd med 1000 kr.

Om ja, så har vi en deal på gång! Om inte så hoppas jag att det börjar klarna för dig hur skakigt ditt resonemang är.
Ett väldigt kasst och ointellektuellt exempel. Levnadsstandard och välfärd är inte alltid beräknade i ekonomiska termer, och det är inte heller det jag är ute efter.

Jag är ointresserad av huruvida det är positivt eller inte för IS. Du tar upp IS "tvingande" skatteindrivning som om det är unikt för IS. Skatteindrivning är obligatorisk i de flesta länder, om inte alla, inklusive den du bor i nu. Larvigt argument
Citera
2016-01-04, 22:20
Medlem
Guitarsmokes avatar
Fyfan, nu börjar det bli lite otäckt. Känns som att ett lokalt världskrig kommer äga rum i Mellanöstern inom kort.
Citera
2016-01-04, 22:24
Medlem
otukts avatar
Denna konflikt bjuder på det ena vidriga inhumana krigsbrottet efter det andra. I Madaya har Hezbollah/SAA omringat staden så inga förnödenheter når in och skjuter de som flyr. Ca 40.000 är det som drabbas av svälten just nu. Ni kan söka på Madaya på twitter för att se människor som ser ut som de suttit i koncentrationsläger på 40talet och barn som äter löv som sista hopp.
Och omvärlden tittar på trots det går att hjälpa dem.
Citera
2016-01-04, 22:39
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ett väldigt kasst och ointellektuellt exempel. Levnadsstandard och välfärd är inte alltid beräknade i ekonomiska termer, och det är inte heller det jag är ute efter.

Jag är ointresserad av huruvida det är positivt eller inte för IS. Du tar upp IS "tvingande" skatteindrivning som om det är unikt för IS. Skatteindrivning är obligatorisk i de flesta länder, om inte alla, inklusive den du bor i nu. Larvigt argument

Nu är du ute och snurrar igen

Det var ju du som tog upp skatteindrivning som något som talade FÖR daesh, eller som du uttryckte det, att deras situation "ökat". Det var jag som påpekade att det var lite märkligt att ta med en sak som skatteindrivning på daesh pluskonto, har du redan glömt detta? Vad jag däremot inte har hävdat är att skatteindrivning är unikt för daesh.

Citat:
• Utbyggnad av nya butiker.
• Opererar strömtillförseln.
• Inrättar nya elkraftledningar.
• Workshops kring hur man reparera gamla elkraftledningar.
• Reparera slaghål på vägbanor.
• Transportera personer runtom i IS-kontrollerade områden.
• Återställa gamla vägar samt förnya dessa.
• Administrera postdistributionen och skatten.
• Hjälpa personer med jordbruket.
• Bygga ut vattendammen .
• Hjälper brödbagerier.
• Dela personligen ut frukt och grönsaker till familjer.
• Ute kök för de allra fattigaste.
• Barndomshem för hemlösa och föräldralösa.
• Utfärda polio-vaccinationer och stoppa virus och sjukdomsspridning.
• Driva skolor.
• Medborgarlöner till befolkningen som tillhör IS.
• Driver domstolar.

Det var du det.

Detta var jag

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att du sedan hävdar att skolsystemet blivit bättre för de som lever under daesh, och lägger på deras pluskonto att de administrerar skatt (tvingar den ur befolkningen) i områden de ockuperat... I. Don´t. Even...

Begrips? Du hävdar att det faktum att daesh tar ut skatt ska ses i positiv dager. Jag ifrågasätter.

Du gör här en liknande typ av fel som ledde oss in på denna fars, du läser inte ordentligt vad som står skrivet och drar en slutsats baserat på vad du tror dig ha läst, inte vad du faktiskt läst.

För övrigt var termen du använde levnadsstandard (märkligt att du IGEN har glömt vad du själv hävdat), vilket är en ekonomisk term:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Levnadsstandard

Citat:
Levnadsstandard avser nivån på invånarnas ekonomi och levnadsförhållanden. Detta mäts vanligen med bruttonationalprodukten (BNP) per capita, eventuellt justerad för prisnivå, köpkraftsparitet och liknande.

Eller vill du mena att daesh-kontrollerade områden skulle få en hög HDI-poäng?

Sorry, men det är helt uppenbart att du inte har den blekaste aning om vad du skriver, och nu rör du tom ihop vem som hävdat vad och minns inte ens vad diskussionen handlar om och vad din egen ståndpunkt är. Ta och skärp till dina inlägg och tänk igenom innan du skriver, för detta är under all kritik.
Citera
2016-01-04, 22:41
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ser man hur nära rebellerna var Hama och delar som SAA rensat den senaste tiden

https://twitter.com/miladvisor/status/684036026667528192

https://twitter.com/Souria4Syrians/status/684027867135619072
Vet du möjligtvis hur lång tid offensiven som visas i bilden i den övre tweeten tog?

Och har du eller någon annan info om vad som hänt de senaste två dagarna kring Tishrin? Har inte sett någon uppdatering. Motoffensiv från daesh eller fortsatt marsch västerut av kurderna?
Citera
2016-01-04, 23:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Denna konflikt bjuder på det ena vidriga inhumana krigsbrottet efter det andra. I Madaya har Hezbollah/SAA omringat staden så inga förnödenheter når in och skjuter de som flyr. Ca 40.000 är det som drabbas av svälten just nu. Ni kan söka på Madaya på twitter för att se människor som ser ut som de suttit i koncentrationsläger på 40talet och barn som äter löv som sista hopp.
Och omvärlden tittar på trots det går att hjälpa dem.
Folkmord och etnisk rensning prioritet ett för Assad. Kreatur utan minsta gnutta anständighet, moral eller godhet bara ondska. Det är folket i Syrien som är Assads och Rysslands mål, det är dessa de vill att deras verktyg ISIS ska mörda, det är därför rebellerna som är från Syrien bekämpas så ISIS ska komma fram. Det är därför Assad och Ryssland använder klusterbomber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in