2016-01-03, 19:25
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du är oförmögen att kontextualisera sunnimuslimernas situation, vilket är därför du inte lyckas förstå min text. Jag har i fler än tre inlägg upprepat att sunnimuslimer har levt i svåra förhållanden, speciellt i Syrien, och när IS kommer och arbetar med välfärd ökas levnadsstandarden i säkerhet, utbildning och basala förnödenheter.När detta tillkommer en befolkning som har levt i misär och under hot tolkar jag det som att levnadsstandarden har förbättrats, även om det kan vara en subjektiv upplevelse för befolkningen.

Jag har nämnt fler källor än jag behöver och referat till prominenta statsvetare. Du väljer att avvisa eller godkänna det. Mer tid tänker jag inte ödsla på det. Uppenbarligen spelar det ingen roll hur än man förklarar det för dig.

Du har inte refererat till en enda prominent statsvetare som hävdat att den sunnimuslimska gruppen har upplevt förhöjd välfärd under daesh styre, helt enkelt eftersom detta inte är möjligt då det inte är sant.

Däremot har du refererat till individer som skriver att daesh utför visst välfärdsarbete, vilket inte är samma sak.

Du läser helt enkelt in saker i texter som inte står där.

Du vet uppenbarligen inte vad välfärd är eller hur det mäts, jag tror det är här det blir lite snurrigt för dig. Fråga nästa gång istället, så slipper du framstå som ignorant.
Citera
2016-01-03, 19:45
Medlem
Fortsätter avancera

#SAA have advanced north of Al-Najjarah and is clashing with #IS at Ayishah #Kweires #Aleppo

https://twitter.com/sayed_ridha/status/683662069057490945

Al-Bab lär locka en hel del
Citera
2016-01-03, 19:51
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Varför ska de styras av en Alawit? Om sunni vill bli egna, låt dem. Samma med kurderna.

Vem påstår att just en alawit ska styra? Vem vill att en sunnit ska styra? I gamla syrien försökte man till en viss grad bortse från religonen, men om sunniterna ska få makten på grundval av sin tro blir situationen helt annorlunda.
Citera
2016-01-03, 19:53
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
SAA kör på för fullt i Aleppo idag, på flera platser i provinsen. I norr har de nu övertag. Det verkar vara en stor offensiv som har gått bra för SAA med allierade. Hoppas de lyckas ta hela Aleppo nu!
Lång artikel, många platser nämns.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13941013001322
Även om jag hade välkomnat det så tycker jag det låter märkligt att man skulle ha nått ända till utkanterna av Al Bab redan?
Citera
2016-01-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Även om jag hade välkomnat det så tycker jag det låter märkligt att man skulle ha nått ända till utkanterna av Al Bab redan?

Nog lite önsketänkande, de har närmat sig Al-Bab men för 3 timmar sedan rapporterades det att de var vid Ayishah
Citera
2016-01-03, 20:12
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vem påstår att just en alawit ska styra? Vem vill att en sunnit ska styra? I gamla syrien försökte man till en viss grad bortse från religonen, men om sunniterna ska få makten på grundval av sin tro blir situationen helt annorlunda.
Ja man hade en med mellanösternmått mätt väldigt sekulär konstitution och frihet att utöva sin religion i en viss utsträckning. Dock har man alltid hållit stenhårt på att inte tillåta islamism, således har muslimska brödraskapet och salafistiska sekter varit förbjudna, och medlemmar i extremistgrupper har förföljts.

Tyvärr är det få som greppat att det är just religiösa fundamentalister som vill förvandla landet i saudiarabisk riktning, och inte välkammade västliga liberaler, som utgjort oppositionen i Syrien.
Citera
2016-01-03, 20:56
Medlem
Expressens Hamadé övertygad om att de senaste avrättningarna i Saudi, var en hämnd för att Jaish al-Islam-ledaren Zahran Alloush dödades.

Citat:
Kassem Hamadé ‏@kassemhamade 6 tim
8dar sen dödades Jaish al-Islams ledare Zahran Allouch i syrisk flygräd i #Syrien.Han var #Saudiarabiens starkaste kort i kriget i #Syrien >
---
Kassem Hamadé ‏@kassemhamade
Igår avrättade #Saudiarabien, regimkritiska imam Nimr al-Nimr. Avrättningen utan tvivel är saudisk hämnd för förlusten av Allouch i #Syrien
---
Kassem Hamadé
‏@kassemhamade
Allouch filmade sina egna krigsbrott i #Syrien. Nimr kritiserade kungafamiljen i #Saudiarabien o krävde frihet o lika rättighet för alla
Citera
2016-01-04, 02:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Du har inte refererat till en enda prominent statsvetare som hävdat att den sunnimuslimska gruppen har upplevt förhöjd välfärd under daesh styre, helt enkelt eftersom detta inte är möjligt då det inte är sant.

Däremot har du refererat till individer som skriver att daesh utför visst välfärdsarbete, vilket inte är samma sak.

Du läser helt enkelt in saker i texter som inte står där.

Du vet uppenbarligen inte vad välfärd är eller hur det mäts, jag tror det är här det blir lite snurrigt för dig. Fråga nästa gång istället, så slipper du framstå som ignorant.
Det mer troligt att levnadsstandarden har ökat för sunnimuslimerna under IS än att den inte har gjort det. Det är inte enbart välfärdsarbete som har skett utan återuppbyggnad av infrastruktur, något du glömde nämna.

Du har absolut ingen koll på situationen och är alltför okunnig vad gäller situationen i Irak och i Syrien för sunnimuslimerna. Det enda du är bra på är att skydda tyranner. När jag flera gånger har påpekat att sunnimuslimer har levt som marginaliserade och i kaos under inbördeskriget i Irak och i Syrien, då är inte långsökt att dra slutsatsen att situationen för många har ökat under IS-kontroll för många sunnimuslimer när sådana saker utförs:

• Utbyggnad av nya butiker.
• Opererar strömtillförseln.
• Inrättar nya elkraftledningar.
• Workshops kring hur man reparera gamla elkraftledningar.
• Reparera slaghål på vägbanor.
• Transportera personer runtom i IS-kontrollerade områden.
• Återställa gamla vägar samt förnya dessa.
• Administrera postdistributionen och skatten.
• Hjälpa personer med jordbruket.
• Bygga ut vattendammen .
• Hjälper brödbagerier.
• Dela personligen ut frukt och grönsaker till familjer.
• Ute kök för de allra fattigaste.
• Barndomshem för hemlösa och föräldralösa.
• Utfärda polio-vaccinationer och stoppa virus och sjukdomsspridning.
• Driva skolor.
• Medborgarlöner till befolkningen som tillhör IS.
• Driver domstolar.

Källa - The Atlantic

Här är ett utdrag från en artikel:
Citat:
"We have no problems, no blasts, no assassinations. We now feel the freedom. We are now in safe hands," a 42-year-old car mechanic from Mosul told the Financial Times' Borzou Daragahi and Erika Solomon of life in ISIS-controlled Mosul. While many residents of this city fled when the extremist group took over, fearing a severe Taliban-style government, things may have actually improved for most people there, and some who fled are returning. "Many of those interviewed said they preferred life now in the besieged city," the reporters write of their phone interviews with Mosul residents.

http://www.vox.com/2014/6/20/5827282/iraqis-under-isis-control-say-their-lives-have-gotten-better
Det är trångsynt och envist av dig att fortsätta hävda att det inte har skett förbättringar för sunnimuslimer under IS-kontroll.
Citat:
ISIS members receive additional incentives to fight for the group. “I rented a house, which was paid for by ISIS,” Abu Khaled, who worked for ISIS's internal-security forces and "provided training for foreign operatives," told Weiss. “It cost $50 per month. They paid for the house, the electricity. Plus, I was married, so I got an additional $50 per month for my wife. If you have kids, you get $35 for each. If you have parents, they pay $50 for each parent. This is a welfare state.”

And those financial benefits are not just limited to the organization's fighters. According to Abu Khaled, any member of ISIS, ranging from construction workers to doctors, receives similar compensation. In war-torn Syria, these salaries are a powerful lure for people who might not otherwise be able to support their families — or for people just hoping to get rich.

http://www.washingtonpost.com/sf/life-in-the-islamic-state/2015/10/01/overview/
-----

Several of those interviewed said the Islamic State was actually less corrupt and provided more efficient government services, such as road construction and trash collection, than the previous Syrian and Iraqi governments. In Iraq, some said, the Sunni Islamic State militants treated them better than the Shiite-dominated central government in Baghdad. But none of those interviewed said they supported the militants, and all said efficient government did not excuse the group’s brutal and fanatical behavior.

http://www.washingtonpost.com/sf/life-in-the-islamic-state/2015/10/01/overview/
Allting är inte svart och vitt, men det går inte att undkomma att IS faktiskt har tillfört tillgodosett grundläggande basala behov av befolkningen, i vissa fall, men mest av allt har de tillfört säkerhet i området, något som sunnimuslimer värderade högt under inbördeskriget i Irak men också nu i Syrien. Det kännes sig mindre diskriminerade och bättre prioriterade av IS, vilket säger mycket om hur de behandlades av den sekteristiska regimen i Irak och den tyranniska och korrupta regimen i Syrien samt av all terror från shiamuslimska miliser.

Jag ser gärna att IS försvinner, men den vägen som många i tråden vill se skulle inte lösa grundproblemet för sunnimuslimerna, som utgör IS' största stödbas. Istället skulle situationen förvärras om IS, och andra jihadisitiska grupper, bekämpades utan någon försäkras om att Assad ersättas och minska på den sekteristiska politiken i Irak.
Citera
2016-01-04, 07:09
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Det mer troligt att levnadsstandarden har ökat för sunnimuslimerna under IS än att den inte har gjort det. Det är inte enbart välfärdsarbete som har skett utan återuppbyggnad av infrastruktur, något du glömde nämna.

Du har absolut ingen koll på situationen och är alltför okunnig vad gäller situationen i Irak och i Syrien för sunnimuslimerna. Det enda du är bra på är att skydda tyranner. När jag flera gånger har påpekat att sunnimuslimer har levt som marginaliserade och i kaos under inbördeskriget i Irak och i Syrien, då är inte långsökt att dra slutsatsen att situationen för många har ökat under IS-kontroll för många sunnimuslimer när sådana saker utförs:

• Utbyggnad av nya butiker.
• Opererar strömtillförseln.
• Inrättar nya elkraftledningar.
• Workshops kring hur man reparera gamla elkraftledningar.
• Reparera slaghål på vägbanor.
• Transportera personer runtom i IS-kontrollerade områden.
• Återställa gamla vägar samt förnya dessa.
• Administrera postdistributionen och skatten.
• Hjälpa personer med jordbruket.
• Bygga ut vattendammen .
• Hjälper brödbagerier.
• Dela personligen ut frukt och grönsaker till familjer.
• Ute kök för de allra fattigaste.
• Barndomshem för hemlösa och föräldralösa.
• Utfärda polio-vaccinationer och stoppa virus och sjukdomsspridning.
• Driva skolor.
• Medborgarlöner till befolkningen som tillhör IS.
• Driver domstolar.

Källa - The Atlantic

Här är ett utdrag från en artikel: Det är trångsynt och envist av dig att fortsätta hävda att det inte har skett förbättringar för sunnimuslimer under IS-kontroll. Allting är inte svart och vitt, men det går inte att undkomma att IS faktiskt har tillfört tillgodosett grundläggande basala behov av befolkningen, i vissa fall, men mest av allt har de tillfört säkerhet i området, något som sunnimuslimer värderade högt under inbördeskriget i Irak men också nu i Syrien. Det kännes sig mindre diskriminerade och bättre prioriterade av IS, vilket säger mycket om hur de behandlades av den sekteristiska regimen i Irak och den tyranniska och korrupta regimen i Syrien samt av all terror från shiamuslimska miliser.

Jag ser gärna att IS försvinner, men den vägen som många i tråden vill se skulle inte lösa grundproblemet för sunnimuslimerna, som utgör IS' största stödbas. Istället skulle situationen förvärras om IS, och andra jihadisitiska grupper, bekämpades utan någon försäkras om att Assad ersättas och minska på den sekteristiska politiken i Irak.
Du förstår fortfarande inte...

Det finns för det första inte någonting kvantifierbart i det du rapar upp ovan. Att det utförs visst arbete som är befolkningen till gagn är inte samma sak som att levnadsstandarden höjts.

Återigen upprepar du att du tycker att jag är okunnig och hittar på saker som jag skulle ha hävdat. Nu hävdar du att jag skulle ha sagt att situationen är "svart eller vit". Du skriver att jag vill skydda tyranner vilket jag inte sagt att jag gör. För att få ihop hur bra organisationen daesh är trots att faktan talar emot tvingas du blåljuga för att det ska gå ihop för dig. Förstår du inte då att du är ute fullkomligt och cyklar?

Att du sedan hävdar att skolsystemet blivit bättre för de som lever under daesh, och lägger på deras pluskonto att de administrerar skatt (tvingar den ur befolkningen) i områden de ockuperat... I. Don´t. Even...

Du återupprepar att sunnimuslimer levt under svåra umbäranden under kriget. Häpnadsväckande och fullständigt omvälvande fakta. Jag väntar spänt på när du kommer med andra klargöranden som att jorden är rund och att björnar skiter i skogen.

Dessvärre var det dock fortfarande inte det du skulle svara på, utan hur levnadsstandarden höjts för de människor som lever under daesh styre.

Hittills har du försökt med att svara på andra frågor och låtsas att text du citerar innehåller stöd för din sak, vilket inte fungerat. Rena lögner är en annan metod du begagnat dig av. Men du har inte besvarat frågan. Fortfarande.
Citera
2016-01-04, 07:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ja man hade en med mellanösternmått mätt väldigt sekulär konstitution och frihet att utöva sin religion i en viss utsträckning. Dock har man alltid hållit stenhårt på att inte tillåta islamism, således har muslimska brödraskapet och salafistiska sekter varit förbjudna, och medlemmar i extremistgrupper har förföljts.

Tyvärr är det få som greppat att det är just religiösa fundamentalister som vill förvandla landet i saudiarabisk riktning, och inte välkammade västliga liberaler, som utgjort oppositionen i Syrien.
Det var inte sekulärt. Det var bara det att diktatorn Assad inte ville ha konkurrens om makten från någon, självklart inte heller från religiöst håll. Han torterar och mördar alla rakt av, oavsett bakgrund. Det är såklart säkert så att kristna och sunni får lida mer på grund av att diktaturens kreatur personligen tar på sig att plåga andra än alawiter/shia mer...

Frågan till er fascistsympatisörer så här några månader efter att Ryssland börjat bomba i Syrien, hur kan Iraks armé vara så pass mycket bättre än SAA? I Irak har Tikrit och Ramadi befriats, det tog inte lång tid med få förluster för Iraks armé. Mosul kommer vara befriat före Aleppo. Det måste bero på att SAA inte vill befria städerna utan de vill primärt döda så många civila som möjligt, skicka så många flyktingar till oss i Europa som möjligt. Dels som etnisk rensning av Assad och RYssland vill destabilisera Europa.
Citera
2016-01-04, 11:02
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Du förstår fortfarande inte...

Det finns för det första inte någonting kvantifierbart i det du rapar upp ovan. Att det utförs visst arbete som är befolkningen till gagn är inte samma sak som att levnadsstandarden höjts.

Återigen upprepar du att du tycker att jag är okunnig och hittar på saker som jag skulle ha hävdat. Nu hävdar du att jag skulle ha sagt att situationen är "svart eller vit". Du skriver att jag vill skydda tyranner vilket jag inte sagt att jag gör. För att få ihop hur bra organisationen daesh är trots att faktan talar emot tvingas du blåljuga för att det ska gå ihop för dig. Förstår du inte då att du är ute fullkomligt och cyklar?

Att du sedan hävdar att skolsystemet blivit bättre för de som lever under daesh, och lägger på deras pluskonto att de administrerar skatt (tvingar den ur befolkningen) i områden de ockuperat... I. Don´t. Even...

Du återupprepar att sunnimuslimer levt under svåra umbäranden under kriget. Häpnadsväckande och fullständigt omvälvande fakta. Jag väntar spänt på när du kommer med andra klargöranden som att jorden är rund och att björnar skiter i skogen.

Dessvärre var det dock fortfarande inte det du skulle svara på, utan hur levnadsstandarden höjts för de människor som lever under daesh styre.

Hittills har du försökt med att svara på andra frågor och låtsas att text du citerar innehåller stöd för din sak, vilket inte fungerat. Rena lögner är en annan metod du begagnat dig av. Men du har inte besvarat frågan. Fortfarande.
Vill du ha källor på att jorden är rund och björnar skiter i skogen också, eller är det axiomatisk för dig? Lika självklart borde det vara för dig att förstå att när ett samhälle tidigare inte fungerade, vare sig det gäller basala institutioner såsom domstol, polis, utbildning eller kommunikationsmedel, för att sedan förbättras när en grupp tar över och sätter igång dessa väsenden, växer stödet för gruppen, men även, åtminstone, självupplevda levnadsstandarden. Om det inte hade gjort det skulle IS inte tilltala sunnimuslimer. Detta är inte något nytt eller unikt IS. Muslimska Brödraskapet (inklusive Hamas), men även andra islamistorienterade grupper i ME, är kända för sina "välfärdsprogram". Din aversion till att förstå mitt resonemang beror förmodligen på att detta kommer nog som en chock för dig, och okunskap är att skylla på.
Citat:
Like a number of other religiously-oriented movements across the Middle East, Egypt’s Muslim Brotherhood has traditionally appealed to its constituencies through a system of wide-ranging social programmes.

Areas that are currently subsidised by the group include education, health and job-training programmes.

http://www.irinnews.org/report/26150/egypt-social-programmes-bolster-appeal-of-muslim-brotherhood
Självfallet finns det många som opponerar sig IS makt, vilket dina artiklar visar, men det finns tillräckligt mycket stöd för IS för att det ska klassas som ett problem. Jag förstår inte varför du upprepar påståendet om att jag inte har svarat på dina frågor trots att jag på alla möjliga pedagogiska sätt försökt förklara det för dig. Jag har lagt fram ett otaligt antal artiklar som stödjer detta, men du verkar ignorera de totalt. Du läser ju inte mina inlägg.

En fråga om din kommentar vad gäller skatteindrivningen: finns det något land där skatt är frivilligt eller icke-existerande? Jag är nyfiken. Funderar på att flytta till detta land om det nu existerar.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-01-04 kl. 11:04.
Citera
2016-01-04, 16:13
Medlem
Citat:
Vill du ha källor på att jorden är rund och björnar skiter i skogen också, eller är det axiomatisk för dig? Lika självklart borde det vara för dig att förstå att när ett samhälle tidigare inte fungerade, vare sig det gäller basala institutioner såsom domstol, polis, utbildning eller kommunikationsmedel, för att sedan förbättras när en grupp tar över och sätter igång dessa väsenden, växer stödet för gruppen, men även, åtminstone, självupplevda levnadsstandarden. Om det inte hade gjort det skulle IS inte tilltala sunnimuslimer. Detta är inte något nytt eller unikt IS. Muslimska Brödraskapet (inklusive Hamas), men även andra islamistorienterade grupper i ME, är kända för sina "välfärdsprogram". Din aversion till att förstå mitt resonemang beror förmodligen på att detta kommer nog som en chock för dig, och okunskap är att skylla på.
Självfallet finns det många som opponerar sig IS makt, vilket dina artiklar visar, men det finns tillräckligt mycket stöd för IS för att det ska klassas som ett problem. Jag förstår inte varför du upprepar påståendet om att jag inte har svarat på dina frågor trots att jag på alla möjliga pedagogiska sätt försökt förklara det för dig. Jag har lagt fram ett otaligt antal artiklar som stödjer detta, men du verkar ignorera de totalt. Du läser ju inte mina inlägg.

En fråga om din kommentar vad gäller skatteindrivningen: finns det något land där skatt är frivilligt eller icke-existerande? Jag är nyfiken. Funderar på att flytta till detta land om det nu existerar.

Som sagt, du har inte visat att levnadsförhållandena i sunnitiska områden blivit bättre. Att de delar ut bröd till fattiga nu, kan lika gärna innebära att tidigare så behövdes det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in