2016-01-05, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Även om jag hade välkomnat det så tycker jag det låter märkligt att man skulle ha nått ända till utkanterna av Al Bab redan?

Ryssarna bombar kring Marea, förmodligen FSA och Nusrafronten. ISIL upplevs kollapsa på flera fronter och någon måste fylla ut tomrummet. Ryska Mi-35 spelar en avgörande roll.

Både SDF och SAA avancerar kraftigt. Något säger mig att Turkiet kommer agera snart.
Samtidigt blir SAA offensiv i Idlib spännande att följa.
Citera
2016-01-05, 02:11
Medlem
Citat:
Vet du möjligtvis hur lång tid offensiven som visas i bilden i den övre tweeten tog?

Och har du eller någon annan info om vad som hänt de senaste två dagarna kring Tishrin? Har inte sett någon uppdatering. Motoffensiv från daesh eller fortsatt marsch västerut av kurderna?

Cirka 1 dag tog den offensiven.
Citera
2016-01-05, 06:25
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Folkmord och etnisk rensning prioritet ett för Assad. Kreatur utan minsta gnutta anständighet, moral eller godhet bara ondska. Det är folket i Syrien som är Assads och Rysslands mål, det är dessa de vill att deras verktyg ISIS ska mörda, det är därför rebellerna som är från Syrien bekämpas så ISIS ska komma fram. Det är därför Assad och Ryssland använder klusterbomber.

Nu får du ta och ge dig med dina påståenden utan uppbackning.

Folkmord och ETNISK rensning är inte prioritet för Assad, vilka etniciteter är under etniskt rensning av Assad?
Citera
2016-01-05, 19:05
Medlem
Kan hoppas detta stämmer, fint om fler av ledarna möter döden

BIG news:
Ahrar al-Sham's chief in #Homs, Abu Rateb (former Liwa al-Haq leader) has been assassinated by gunmen. pic.twitter.com [Imgur]

https://twitter.com/Charles_Lister/status/684432077106868226
Citera
2016-01-05, 19:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Nu får du ta och ge dig med dina påståenden utan uppbackning.

Folkmord och ETNISK rensning är inte prioritet för Assad, vilka etniciteter är under etniskt rensning av Assad?
Om bara en del av Assads folkmord:
https://www.youtube.com/watch?v=CjCAXyYoByo

Citat:
In July 2014 a Syrian military photographer, assigned to take pictures of the corpses of those who died at the hands of the Syrian government, smuggled more than 55,000 images out of Syria on flash drives and brought them to the Museum. The photos are believed to show people killed at Syrian intelligence and security agency detention centers; many reveal signs of starvation and torture.

The current Syrian government of Bashar al-Assad says the photos are fake, but forensic and international law experts have authenticated them and found the defector’s story credible. The FBI is currently examining the photos. International law experts say the 55,000 photos could someday support prosecution of the current Syrian regime for crimes against humanity and war crimes.
http://www.ushmm.org/confront-genocide/cases/syria/syria-photo-galleries/evidence
Citera
2016-01-05, 20:03
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Denna konflikt bjuder på det ena vidriga inhumana krigsbrottet efter det andra. I Madaya har Hezbollah/SAA omringat staden så inga förnödenheter når in och skjuter de som flyr. Ca 40.000 är det som drabbas av svälten just nu. Ni kan söka på Madaya på twitter för att se människor som ser ut som de suttit i koncentrationsläger på 40talet och barn som äter löv som sista hopp.
Och omvärlden tittar på trots det går att hjälpa dem.

Som jag förstått det så har rebellerna i Madaya valt att tacka nej till fri lejd (inklusive sina vapen) ut ur staden mot att de syriska myndigheterna fått ta över kontrollen av Madaya.Istället har de valt att fortsätta kriga inifrån den omringade staden.Hade rebellerna sagt ja till det erbjudandet( som i al-Wear utanför Homs ) så hade säkert situationen för de civila i Madaya också varit betydligt bättre.
Citera
2016-01-05, 21:04
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Nu är du ute och snurrar igen

Det var ju du som tog upp skatteindrivning som något som talade FÖR daesh, eller som du uttryckte det, att deras situation "ökat". Det var jag som påpekade att det var lite märkligt att ta med en sak som skatteindrivning på daesh pluskonto, har du redan glömt detta? Vad jag däremot inte har hävdat är att skatteindrivning är unikt för daesh.

Det var du det.

Detta var jag

Begrips? Du hävdar att det faktum att daesh tar ut skatt ska ses i positiv dager. Jag ifrågasätter.

Du gör här en liknande typ av fel som ledde oss in på denna fars, du läser inte ordentligt vad som står skrivet och drar en slutsats baserat på vad du tror dig ha läst, inte vad du faktiskt läst.

För övrigt var termen du använde levnadsstandard (märkligt att du IGEN har glömt vad du själv hävdat), vilket är en ekonomisk term:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Levnadsstandard

Eller vill du mena att daesh-kontrollerade områden skulle få en hög HDI-poäng?

Sorry, men det är helt uppenbart att du inte har den blekaste aning om vad du skriver, och nu rör du tom ihop vem som hävdat vad och minns inte ens vad diskussionen handlar om och vad din egen ståndpunkt är. Ta och skärp till dina inlägg och tänk igenom innan du skriver, för detta är under all kritik.
Är det jag som är snurrig? Jag har aldrig förnekat att jag skrev att IS tar ut skatt, men det är löjligt att beskriva det som "tvingande" för det är en naturlig karaktärsdrag av beskattning, men du är för trög för att fatta det.

Läser du mina inlägg överhuvudtaget. Jag skriver ju klart och tydligt att "Levnadsstandard och välfärd är inte alltid beräknade i ekonomiska termer..." Det torde vara tydligt att jag inte avvisade de ekonomiska faktorerna utan försökte påpeka de andra faktorerna som inkluderas vid mätning som för att fastställa levnadsstandarden. Istället för att citera den svenska versionen av artikeln, vilket är begränsad i sin beskrivning av begreppet, eller så är du oförmögen att begripa engelska, borde du citera den engelska artikeln som är mer omfattande.

Citat:
Standard of living refers to the level of wealth, comfort, material goods and necessities available to a certain socioeconomic class in a certain geographic area. The standard of living includes factors such as income, quality and availability of employment, class disparity, poverty rate, quality and affordability of housing, hours of work required to purchase necessities, gross domestic product, inflation rate, number of holiday days per year, affordable (or free) access to quality healthcare, quality and availability of education, life expectancy, incidence of disease, cost of goods and services, infrastructure, national economic growth, economic and political stability, political and religious freedom, environmental quality, climate and safety. The standard of living is closely related to quality of life.

Standard of living is generally measured by standards such as real (i.e. inflation adjusted) income per person and poverty rate. Other measures such as access and quality of health care, income growth inequality, and educational standards are also used. Examples are access to certain goods (such as number of refrigerators per 1000 people), or measures of health such as life expectancy. It is the ease by which people living in a time or place are able to satisfy their needs and/or wants.

https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_of_living
Ändå tror du att du sitter i position att kalla mig okunnig. Ironsikt.
Citera
2016-01-05, 21:08
Medlem
Xeliouss avatar
Bra artikel om kurdernas etniska rensning och folkmord i Syrien som pågått alldeles för länge:

Etnisk rensning i det kurdiska projektets tjänst

Citat:
Den senaste utvecklingen i norra Syrien är ämnet för dagens program, som sätter fokus på kurdiska övergrepp mot assyrier, araber och turkmener. Afram Yakoub, ordförande i Assyriska riksförbundet, Dikran Ego och Abdulmeih BarAbraham från Tyskland analyserar Amnesty Internationals nya rapport från Syrien. Den talar om fördrivning av invånarna i arabiska och turkmenska byar genom demolering av deras hus. Amnesty betecknar det som krigsbrott mot civila, medan kurdiska YPG skyller ifrån sig. Kurderna har också protesterat och kräver att Amnesty avskedar sin rapportör, som de beskyller för rasism och kurdofobi – ett välkänt grepp; de som kritiserar kurdiska övergrepp kallas ofta kurdofober. Kurdernas avsikt är tydlig, säger Afram Yakoub. Den går inte ut på att helt förinta olika icke-kurdiska grupper, utan försvaga dem genom etnisk rensning och demografisk förändring, så att de inte blir ett hinder i det planerade kurdiska projektet, vilket är att bygga upp ett eget land på andras historiska mark. I mer än hundra har denna plan varit i bruk. Den etniska rensningen har framgångsrikt genomförts i Kerkuk, Nineveslätten, Shigor (Sinjar) och Khabur, säger Abdulmeih BarAbraham som ger exempel på kurdisk provokation mot IS i Khabur och andra ställen.
http://www.assyriatv.org/2015/10/etnisk-rensning-i-det-kurdiska-projektets-tjanst/

Mer om Assads folkmord och etniska rensning i Madaya där han försöker svälta ihjäl 40 000 människor:

Etniskt styrt:
Citat:
Hezbollah is trying to trade the civilians in Madaya for the well-being of Shiite civilians under siege by rebel forces in the northern cities of Kafrayya and Fua. "It's a negotiating ploy," Landis said. "Basically Hezbollah is taking hostages." Indeed, in September, members of Ahrar al-Sham, the militant Sunni group that's blockading the Shiite villages, began negotiating with the Syrian regime to simultaneously lift both sieges. Though the negotiators were able to arrange for the safe passage of some fighters from Zabadani, so far, the deal has yet to bear fruit for the embattled civilians.

Folk tvingades flytta till Madaya för att dö där:
Citat:
So with the help of the Lebanese militia Hezbollah, Assad has been brutally crushing restive zones along the mountain range by setting sieges reminiscent of medieval warfare. Besides checkpoints and minefields, the regime and its allies employ brutal blockades that prevent food or water from reaching the isolated towns. "They are starving people into submission," Landis said. "It's a very old tactic."

As Hezbollah stormed the city, it forced people it considered hostile to move to Madaya, a tactic residents say was designed to separate out pro-regime and anti-regime civilians. Loay, a 28-year old student in Zabadani, was forced to relocate to Madaya with his mother when Hezbollah took over his town. "They said: go to Madaya," he told VICE News by phone. "There you will die, from starvation."
https://news.vice.com/article/children-are-eating-leaves-off-the-trees-the-nightmare-of-the-siege-of-madaya-syria
Citera
2016-01-05, 22:32
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Är det jag som är snurrig? Jag har aldrig förnekat att jag skrev att IS tar ut skatt, men det är löjligt att beskriva det som "tvingande" för det är en naturlig karaktärsdrag av beskattning, men du är för trög för att fatta det.

Läser du mina inlägg överhuvudtaget. Jag skriver ju klart och tydligt att "Levnadsstandard och välfärd är inte alltid beräknade i ekonomiska termer..." Det torde vara tydligt att jag inte avvisade de ekonomiska faktorerna utan försökte påpeka de andra faktorerna som inkluderas vid mätning som för att fastställa levnadsstandarden. Istället för att citera den svenska versionen av artikeln, vilket är begränsad i sin beskrivning av begreppet, eller så är du oförmögen att begripa engelska, borde du citera den engelska artikeln som är mer omfattande.

Ändå tror du att du sitter i position att kalla mig okunnig. Ironsikt.
Ja okunnig är bara förnamnet, detta utvecklas till något alldeles episkt.

Det var fortfarande du som tog upp skatteindrivning som något positivt. Vad är det du ser som positivt med detta, och i relation till vad? Om det nu är något trivialt och universellt, varför då lägga det på plussidan?

Vanligtvis avses ekonomiskt välstånd när man använder termen levnadsstandard. Det finns andra försök att bredda begreppet varav HDI är ett, som jag nämnde i mitt förra inlägg på skämt, då jag inte trodde att ens du skulle vara så korkad att du tror att områden kontrollerade av en mördande våldtäktssekt som offentligt avrättar oliktänkande och säljer barn för prostitution skulle fantisera ihop att et renderar en hög HDI-ranking. Uppenbarligen hade jag fel, du bryter ny mark i din vandring mot utnämningen forumets mest obegåvade och okunniga skribent. Och den konkurrensen är rätt hård ska du veta.

Du har haft rätt svårt att koma med bevis för tesen att boende i daeshockuperade områden har nått ekonomiskt uppsving. Låt se hur du lyckas med ett breddat välfärdsmått som HDI som inbegriper:

Förväntad livslängd

Utbildningsnivå

Lycka till nu, jag går och tar mig en macka så får vi ser hur detta går.
Citera
2016-01-05, 22:36
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Bra artikel om kurdernas etniska rensning och folkmord i Syrien som pågått alldeles för länge:

Etnisk rensning i det kurdiska projektets tjänst

http://www.assyriatv.org/2015/10/etnisk-rensning-i-det-kurdiska-projektets-tjanst/

Mer om Assads folkmord och etniska rensning i Madaya där han försöker svälta ihjäl 40 000 människor:

Etniskt styrt:

Folk tvingades flytta till Madaya för att dö där:

https://news.vice.com/article/children-are-eating-leaves-off-the-trees-the-nightmare-of-the-siege-of-madaya-syria

Fel igen och fortfarande fel.
Etniskt rensning innebär rensning baserat och grundat på etnicitet, riktat på specifika etniciteter/etnicitet.

Du använder begreppet fel men du försöker för ditt ändamål men misslyckas.

Assad har fortfarande inte någon etnisk rensning som prioritering som du påstod utan källor, du kommer inte undan som du alltid försöker med, lägg bara ner lögnerna.

Vad får du ut utav det?
Citera
2016-01-05, 22:42
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Koalitionens flygbombningar Januari 5 - 2016
Coaliton forces bomb campaign Januari 5 - 2016

Karta över bombningarna:
https://facebook.com/story.php?story_fbid=1736429113258059&substory_ind ex=0&id=1602706556630316
Citera
2016-01-05, 23:04
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Denna konflikt bjuder på det ena vidriga inhumana krigsbrottet efter det andra. I Madaya har Hezbollah/SAA omringat staden så inga förnödenheter når in och skjuter de som flyr. Ca 40.000 är det som drabbas av svälten just nu. Ni kan söka på Madaya på twitter för att se människor som ser ut som de suttit i koncentrationsläger på 40talet och barn som äter löv som sista hopp.
Och omvärlden tittar på trots det går att hjälpa dem.

Det är ett mycket komplicerat läge i Madaya på flera plan tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in