2014-03-23, 17:14
Medlem
ZuparNs avatar
När det syriska luftförsvaret sköt ned ett turkiskt stridsplan år 2012, sade den turkiska presidenten Gul, att det turkiska stridsplanet möjligtvis hade kränkt syriskt territorium.

Turkey's President, Abdullah Gul, has said the Turkish fighter jet shot down by Syria's air defence forces on Friday may have violated Syrian airspace.

"Mr Gul said it was routine for warplanes flying at high speed to cross borders for short distances.

"It is routine for jet fighters to sometimes fly in and out over [national] borders... when you consider their speed over the sea," he added."

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-18562210

Han sade vidare att det är en rutin att man ibland kör mellan varandras gränser. Om det nu visar sig att det syriska stridsplanet kränkt Turkiets territorium, vore repressalierna i sådana fall motsägande, med tanke på vad Gul ovan sagt. Jag är nämligen säker på att Turkiet inte hade skjutit ned det syriska planet om inte Syrien hade skjutit ned det turkiska planet år 2012. Det är med andra ord en slags hämnd och jag hade inte varit förvånad om de turkiska F-16 planen följde efter det syriska Mig planet in till syriskt territorium för att skjuta ned det där.
Citera
2014-03-23, 17:21
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Om du förnekar, liksom Assads pappa gjorde på den tiden, att PKK är terrorister då förstår du väl att Turkiet inte kan se Assadregimen annat än som fiender till Turkiet?
Och sen ska ni gnälla att Turkiet gör samma sak mot Syrien som Syrien gjorde mot Turkiet?
Och om du därtill lägger till att Syrien har beskjutit över gränsen och kränkt Turkiets territorium flertalet gånger sedan inbördeskriget bröt ut kan du se att Turkiet har varit otroligt tålmodigt och agerat behärskat.

Hänvisar dig till ovanstående inlägg:

Det är fortfarande intressant att se hur många försvarar Turkiets direkta och indirekta stöd till ISIS/al-Nusra genom att gräva sig ned 15 år tillbaka i Syriens historia, för att rättfärdiga terrorism mot Syrien och dess befolkning.

Hade du inget bättre att komma med än "Ni gjorde det, därför ska vi också göra det". Likt små barn.
Du kanske anser att de människor som mördades av Turkiet år 1915 också har rätt att hämnas genom att utföra ett folkmord på det turkiska befolkningen idag? Dessutom är det skrattretande att du försöker jämföra PKK med ISIS/al-Nusra. Det märks att du skäms över Turkiets Syrienpolitik.

Citat:
"Ockupationen" av Hatay har inget med inbördeskriget att göra och är inte någon ockupation. Hade det syriska folket inte rest sig mot Allawitförtryckaren Assad hade Turkiet inte blandat sig i Syriens angelägenheter. Turkiet har aldrig gjort det tidigare som du vet. Men nu har det syriska folket rest sig mot den illegitima Allawitregimen som förtrycker majoriteten av Syriens folk och som ett grannland kan Turkiet inte bara titta på.
Vi står vid våra syriska bröder som kämpar för ett fritt Syrien.

Hatay är en av orsakerna till de frostiga relationerna mellan Syrien och Turkiet. Det var Bashar al-Assad som valde att återuppta samarbetet mellan Syrien och Turkiet när han tillträdde som president år 2000.

Du menar med andra ord att det Turkiet gör är rätt, för att de försöker hjälpa den syriska civilbefolkningen? På vilket sätt är gynnar det den syriska civilbefolkningen och de syrier som demonstrerade för demokrati och frihet när Turkiet är plattformen, energidepån och militärbasen för i princip alla utländska jihadister i Syrien? På vilket sätt hjälper Turkiet den syriska befolkningen genom att ge fri lejd till al-Nusra stridande i nordvästra Syrien? Rent skitsnack att ni står vid "era syriska bröder", den turkiska staten häller bränsle i elden och om du har "öga för öga, tand för tand" tankesättet, kanske du ska knacka i trä innan ett elände likt kriget i Syrien drabbar Turkiet.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-23 kl. 17:24.
Citera
2014-03-23, 17:30
Medlem
ZuparNs avatar
Libanon är den stat som hjälpt sina syriska bröder och systrar. En stat med fyra miljoner invånare tar emot 1 miljon syriska flyktingar. Det är 25 % av den egna befolkningen. Libanon har till skillnad från Turkiet försökt säkra sina gränser utifrån sin egna kapacitet. Libanons gräns till Syrien är cirka 300 km lång, Turkiets cirka 700 km.

Den nordvästra Turkiska gränsen är cirka 300 km, lika stor som Libanons och även en av de viktigaste gränserna för rebellerna. Denna gräns på 300 km har Turkiet inte lyckats säkra, trots sin militära kapacitet, en av världens största arméer. Hur klarar Libanon av att säkra sina områden, men inte Turkiet? Turkiet har särat på sina ben åt tusentals utländska jihadister.
Citera
2014-03-23, 17:47
Medlem
sectariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Rent skitsnack att ni står vid "era syriska bröder", den turkiska staten häller bränsle i elden och om du har "öga för öga, tand för tand" tankesättet, kanske du ska knacka i trä innan ett elände likt kriget i Syrien drabbar Turkiet.
Det är bara en tidsfråga innan terroristerna börjar löpa amok och slakta sina tidigare biståndsgivare i Turkiet. På samma sätt är det en tidsfråga innan samma elände kommer till europeiska länder, samma länder som stått på terroristernas sida gentemot Assad. Det är så dessa banditer och rövare fungerar. De tjänar på krig och kaos och så fort de likt en gräshoppsvärm ödelagd ett område så rör de sig mot nästa. De sprider verkligen en satanistisk dödskult. Finns verkligen ingen vettig människa som kan stödja dessa om man sett det material som finns på nätet.

Om det inte vore för att högre makter (läs judarna och Saud) hade tjänat på den här konflikten så hade hela världen samarbetat för att en gång för alla göra slut på terroristerna som nu är samlade i Syrien. Det är verkligen en ypperlig chans för USA att slutföra "war on terror", men ingenting gör de åt saken. Undra varför.
Citera
2014-03-23, 19:54
Bannlyst
Citat:
Det är vad jag snackar om. Ser ut som en gammal, pittoreskt Osmansk stad. Skulle verkligen vilja åka dig nån gång alltså.
Bosnien påminner mig mycket om Turkiska svartahavs-regionen till naturen och kulturen. Det är var jag kommer ifrån.

"Kalemegdan" betyder ungefär "slottsområde" eller "borgsområde". "Kara" betyder "svart". "Bascarsi" betyder ungefär "huvudmarknad" eller "huvudtorg".

Fan vad berörd jag blev alltså, känner verkligen en samhörighet med mina bosniska bröder. Och låten i bakgrunden. Nu vill jag ha en Raki!
Citera
2014-03-23, 20:24
Medlem
Abu-Hassans avatar
Lite nyheter från al Sahel området. Bashars kusin som är ansvarig för shabiha precis dödad i Kassab, han och 40 av hans män. Allt detta blev möjligt då daesh (ISIS) blivit utkastade från västra Syrien av FSA och Nusra.
SAA åker på storstryk nu

Edit: en till av bashars kusiner blev också dödad idag. Haroun al assad.
Senast redigerad av Abu-Hassan 2014-03-23 kl. 20:38.
Citera
2014-03-23, 20:40
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abu-Hassan
Lite nyheter från al Sahel området. Bashars kusin som är ansvarig för shabiha precis dödad i Kassab, han och 40 av hans män. Allt detta blev möjligt då daesh (ISIS) blivit utkastade från västra Syrien av FSA och Nusra.
SAA åker på storstryk nu

Edit: en till av bashars kusiner blev också dödad idag. Haroun al assad.

hehehe låter mysigt. Har du några länkar på det? Är ingen islamist men är trött på att shiiterna i Syrien-Libanon-Iran gaddar ihop sig mot sunniterna i regionen.
Citera
2014-03-23, 22:00
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Du förstår inte. Även om relationerna var bra innan inbördeskriget och ett par år efter Assad tillträdde som president har den turkiska staten inte glömt Syriens stöd till PKK och litar naturligtvis därför inte på Syrien (även om Erdogan och Assad var kompisar ett tag) och när det syriska folket reste sig mot Assad måste Turkiet göra något av följande:

A. Stödja regimen
B. Stödja folket

Med tanke på att regimen tidigare stödde PKK var valet inte svårt. Dessutom vill Turkiet inte uppfattas som ett land som stödjer tyranner i arabvärlden (majoriteten av arabvärlden är sunniter och uppfattar Assadregimen som förtryckare). Detta är ytterligare en anledning till att stödja oppositionen.

Om vi dessutom tänker realpolitiskt kommer regimen att falla förr eller senare, ingen tvekan om det. Därför bör Turkiet inte stödja den förlorande sidan.

Så är det.

Du menar med andra ord att Turkiet låter radikala islamister passera deras gränser, med vapen, för att det är historiskt rättfärdigat för något som skedde för över 15 år sedan? Tur att du detta inte är den officiella turkiska ställningen, för då hade nog det turkiska folket avsatt Erdogan och Co nästkommande dag. Du inser inte hur absurd din teori om den turkiska ställningen är?

B. Stödja folket.

Du har inte försökt problematisera med alternativet "B. Stödja folket". Varken du eller Erdogan vet vad det syriska folket vill och jag är vidare relativt säker på att det syriska folket, oavsett politisk ställning i denna konflikt, inte vill se utländska jihadister passera den turkiska gränsen in till Syrien. Det du inte inser är att vår diskussion handlar om utländska jihadister, islamister och övriga krigare. Inte om syrier. Syriska rebeller är redan i Syrien och har således inte passerat den turkiska gränsen och är därmed inte heller ett turkiskt ansvar. Du försvarar att utländska jihadister passerar den turkiska gränser, skiter ned turkisk suveränitet för att sedan gå in till Syrien och i värsta fall utföra terroristattentat, eller systematiskt döda civila, oftast alawiter, kristna och kurder. Turkiet har underlåtit från att vidta åtgärder med att säkra sina gränser i nordvästra Syrien vilket de har kapaciteten till att göra och är således indirekt ansvariga för många syriers död.

Citat:
Hatay tillhör Turkiet. Innan fransmännen ockuperade hela Syrien tillhörde Hatay Osmanska riket i hundratals år och innan Hatays befolkning röstade för att bli en del av Turkiet var majoriteten av befolkningen turkar.

Krim tillhör Ryssland. Krim tillhörde Ryssland redan år 1921 och hundratals år efter detta röstade Krims befolkning för att bli en del av Ryssland. Majoriteten av befolkningen är ryssar.
Visst är det enkelt?

Citat:
Al-Nusra och ISIL stödjs inte av Turkiet, utan det moderata FSA. Nu har dock islamisterna och de moderata rebellerna ryckt ihop och detta har inget med Turkiet att göra. Ingen har några konkreta bevis på att Turkiet skulle stödja al-Nusra och/eller ISIL. Skäggiga rebeller inne i Syrien behöver inte betyda att de är islamister.
Personligen har jag inga problem med "islamister". Jag skulle föredra moderata krafter men islamister är som jag ser det bättre än PKK, PYD, baathister och iranskt/ryskt närvaro vid Turkiets gränser.

Läs ovan. De flesta utländska jihadister ansluter sig till al-Nusra och ISIS. Dessa måste ta sig in genom Syrien via Turkiet, Libanon, Irak eller Jordanien. De flesta tar sig in via Turkiet. Detta är Turkiet ansvariga för, oavsett om de inte vill stödja al-Nusra eller ISIS. Turkiet har NATO:s andra största armé och har en kapacitet att bevaka sina gränser. I och med att nordvästra Syriens gräns på cirka 250 km blivit den mest använda gränsövergången till Syrien innebär det att Turkiet utifrån sin kapacitet medvetet inte agerat för att förhindra väpnade islamister från att ta sig in i ett grannland. Vi får väl säga att de är på "folkets sida" eller "hjälper sina bröder".
Citera
2014-03-23, 22:02
Bannlyst
Citat:
Blev du ledsen? Jag har inte skrivit att det är okej, du får gärna citera mig.
Det jag skrev var att efterblivna människor likt dig, försöker rättfärdiga terrorism i Syrien genom att gå tillbaka över 15 år i Syriens historia och peka på vilka Hafez al-Assad stöttade PKK, en av NATO terroriststämplad organisation år 2003, till viss del av EU år 2008 och väldigt få EU-medlemsstater under 2000-talet. I princip alla organisationer och stater terroristklassade PKK innan det ens fanns ett samarbete mellan PKK och den syriska regeringen under Hafez al-Assads tid. Med andra ord betraktades inte PKK inte som en terroristorganisation av omvärlden då det fanns ett samarbete.

Det har inte funnits några kopplingar mellan PKK och den syriska regeringen sedan slutet av 1990 talet, men om du nu vill rättfärdiga terrorism mot den syriska befolkningen p.g.a. händelser decennium sedan får du själv stå för det.

Du inser inte hur idiotiskt och motsägande detta revanschtänkande är? Du kanske samtidigt menar att turkarnas folkmord 1915 på armenier, assyrier/syrianer mfl kristna och deras massakrer, trakasserier och förföljelser mot kurder under 100 år ger ovanstående minoriteter en rätt att göra exakt samma sak mot turkarna idag? Öga för öga, tand för tand, precis på samma sätt som dina kompanjoner i denna tråd tycks förespråka.

Du är en jävla tattare utan land som inte förstår ett skit om att ha ett land och ha vänner som egentligen är fiender. araber som dig har gjort det många gånger mot Turkiet, gått bakom ryggen, du vet kanske också hur äckliga araber som dig stöttade engelsmännen att motarbeta ottomanska riket va?

äh,, varför lägger jag ner energi på en tattare som inte vet att ha ett land är och som aldrig kommer förstå det.

eftersom du inte har ett land och inte vet hur det är så är du inte i min nivå att diskutera. känns meningslöst att lägga ned energi på dig din kristna arab.
Citera
2014-03-23, 22:15
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Du är en jävla tattare utan land som inte förstår ett skit om att ha ett land och ha vänner som egentligen är fiender. araber som dig har gjort det många gånger mot Turkiet, gått bakom ryggen, du vet kanske också hur äckliga araber som dig stöttade engelsmännen att motarbeta ottomanska riket va?

äh,, varför lägger jag ner energi på en tattare som inte vet att ha ett land är och som aldrig kommer förstå det.

eftersom du inte har ett land och inte vet hur det är så är du inte i min nivå att diskutera. känns meningslöst att lägga ned energi på dig din kristna arab.

Ditt inlägg ger verkligen uttryck för kvalitet, saklighet och intellektualitet.

Senast redigerad av ZuparN 2014-03-23 kl. 22:26.
Citera
2014-03-23, 22:19
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Ditt inlägg ger verkligen uttryck för kvalitet, saklighet och intellektualitet.
Tror nog du har fattat nu varför minoriteter måste hålla ihop mot Terror staten Turkiet.
Citera
2014-03-23, 22:22
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Tror nog du har fattat nu varför minoriteter måste hålla ihop mot Terror staten Turkiet.

Jag har alltid stått vid kurdernas sida mot Turkiet. Det är bara att läsa de senaste sidorna för att inse varför detta bör vara ett obligatorium.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-23 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in