2014-02-04, 21:55
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag vet inte vad "jihad-ism" är, inte heller sambanden mellan wahhabism och AQ som org.
Marxistiska taktiker i krigföring är heller ingenting påstådda AQ står för.
Radikal Islam, vad är det? Vad har radikal islam med Syrien att göra? Vad står Syrien för som stör dessa "radikala" typer?

Jag har svårt att tyda dina avsikter nu. Kan förklara vad du inte är enig om avseende al-Qaida?

Med jihadism avses islamistisk fundamentalism och jihad, där man i de flesta fall har till avsikt att genom militär våld upprätta en islamistisk stat, i Guds vilja. Själva begreppet jihadism är inte riktigt etablerat men ovanstående är just det jag syftar på.

Radikal islam är oftast en fundamentalistiskt och våldsbejakande tolkning av islam. Det handlar om synen på rättssystemet, samhället och människan där det råder en avsaknad av rättssäkerhet, tolerans och progression. Jag baserar radikalismen på graden av intolerans. Många av rebellerna i Syrien vill upprätta en islamistisk stat med en strikt tolkning av sharia och därför är radikal islamism aktuellt avseende Syrien. Det de flesta islamistiska rebeller stör sig på med Syrien är bl.a. det sekulära samhället och faktumet att alawiterna styrt landet. Kopplingen till intoleransen finns i form av sekteristiskt våld. Denna sekterism utövas av al-Qaida och andra terroristorganisationer.

Jag har försökt besvara dina frågor. Kan du nu ge mig en förklaring på dina avsikter med dessa frågor och din ställning avseende al-Qaida? Vad i det jag skrev höll du inte med om?
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-04 kl. 22:10.
Citera
2014-02-04, 22:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har svårt att tyda dina avsikter nu. Kan förklara vad du inte är enig om avseende al-Qaida?

IR5 har tidigare opponerat sig mot att man kallar al-Qaida för al-Qaida. Jag tror att det handlar om en av dessa teorier om att al-Qaida inte finns eller är en amerikansk konspiration. Men jag kan ha missförstått hans uppfattning, då han inte alltid är glasklar i sina kommentarer.
Citera
2014-02-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Irakiska kurder som slåss för ISIL växande problem

Reuters har idag en lång artikel om unga irakiska kurder som åker till Syrien för att ansluta sig till islamisterna, främst då ISIL (ISIS):

Kurds from Iraq wage holy war in Syria with one eye on home

http://www.reuters.com/article/2014/02/04/us-iraq-kurds-syria-idUSBREA130GD20140204

(Reuters) - Twenty-five year old Ako Abd al-Qadir went to wage holy war in Syria vowing to return and conquer all of Iraqi Kurdistan in the name of Islam on the way back to his home town of Halabja.

"God willing, we will come back and trample over your dead bodies until we reach Halabja," he said, threatening the region's "infidel" ruling parties in a video made en route to Syria and posted on social media sites. "Just wait and see".

Artikeln fortsätter med att diskutera det faktum att ett växande antal unga kurder i Irak anslutit sig till radikala islamistiska rörelser och rest på jihad till Syrien för att delta i kriget där.

Detta är inte något som myndigheterna i irakiska Kurdistan ligger bakom eller sanktionerat. Tvärtom ser de med oro på trenden. De oroar sig särskilt för vad jihadisterna ska ställa till med när de återvänder till Kurdistan:

"Definitely, it's a big concern," said a senior official with knowledge of security issues in the Kurdish capital Arbil, who spoke on condition of anonymity. "The danger is that they will be used as cells to mount attacks on targets here."

Den unge kurden Ako som artikeln inleddes med behöver man dock inte oroa sig för:

Ako's jihad lasted less than two months. ISIL announced his "martyrdom" early this year in Syria, killed fighting not Assad's forces but fellow Kurds, who have taken advantage of the civil war to assert control in the country's northeast.

En annan irakisk kurd som återvänt från striderna i Syrien säger dock att han mycket väl kan tänka sig att slåss mot andra kurder:

Wearing a black leather jacket over his Kurdish clothes, the young man who did return from Syria said he would have no qualms about fighting his ethnic kin in the name of Islam: "My religion comes before my Kurdishness - I make decisions based on my religion."
Artikeln försöker framställa det som att det är ett stegrande problem, att det ökar. Men faktum är att både huvudpersonen Ako och antalet jihadister från KRG är uppgifter som är gamla. Med andra ord rör det sig inte om en uppåtgående trend eller liknande.

Vi diskuterade antalet jihadister i KRG tråden för flera månader sedan. Olika källor med olika intressen uppger olika siffror. Först gjordes en undersökning där dom kom fram till att det var 63 pers. Sedan uppgav en annan källa 100 pers (Mins inte vilken). Sedan kom anti-terrorstyrkans ledare och sa att det rör sig om 200 pers och kort därefter så gjordes många operationer mot moskeer i Slemani. Enligt mig så var den senare siffran överdriven i syfte att rättfärdiga hårdare tag mot den religiösa sfären i samhället.

Det mest sannolika är att att problemet med att jihadister från KRG drar till Syrien har blivit mindre. I samband med det jag tog upp här ovan så var det en hel del medial utrymme som gavs till detta. Det var redan då ett 30 tal som hade återvänt och många av dessa intervjuades i tv där dom sa att det inte handlade om jihad utan att det var skitsnack och att dom blev lurade.

Sedan så har det även blivit en helt annan ton mot islamiska organisationer. Under senaste tiden så framstår islam som en fara för kurder och den kurdiska saken. Både i Syrien och Irak. En del inom islamiska partier i KRG har förslagit att ta bort ordet islam från parti namnet. Dom tror dom kan få mer röster om dom gör det. http://www.aawsat.net/2014/01/article55328358

Utöver det här så har Halabja gjorts om till en provins vilket innebär att mer ekonomiska medel kan användas i området. Det var det här området som Saddam utförde gasattack mot där flera tusen dog på någon timma. Lejonparten av all islamistisk extremism i KRG kommer från det här området. Förhoppningsvis så kan situationen för invånarna bli bättre och därmed så försämras förutsättningarna för extremismen.

Jihadism problemet är dock en global grej. KRG är inget undantag från regeln och har samma problem som alla länder i Europa och MÖ. Dock så tror jag regionen gjort mest för att förhindra sina invånare att gå över gränsen för att strida mot ens egna landsmän.
Citera
2014-02-04, 22:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Artikeln försöker framställa det som att det är ett stegrande problem, att det ökar. Men faktum är att både huvudpersonen Ako och antalet jihadister från KRG är uppgifter som är gamla. Med andra ord rör det sig inte om en uppåtgående trend eller liknande.

Vi diskuterade antalet jihadister i KRG tråden för flera månader sedan. Olika källor med olika intressen uppger olika siffror. Först gjordes en undersökning där dom kom fram till att det var 63 pers. Sedan uppgav en annan källa 100 pers (Mins inte vilken). Sedan kom anti-terrorstyrkans ledare och sa att det rör sig om 200 pers och kort därefter så gjordes många operationer mot moskeer i Slemani. Enligt mig så var den senare siffran överdriven i syfte att rättfärdiga hårdare tag mot den religiösa sfären i samhället.

Det mest sannolika är att att problemet med att jihadister från KRG drar till Syrien har blivit mindre. I samband med det jag tog upp här ovan så var det en hel del medial utrymme som gavs till detta. Det var redan då ett 30 tal som hade återvänt och många av dessa intervjuades i tv där dom sa att det inte handlade om jihad utan att det var skitsnack och att dom blev lurade.

Sedan så har det även blivit en helt annan ton mot islamiska organisationer. Under senaste tiden så framstår islam som en fara för kurder och den kurdiska saken. Både i Syrien och Irak. En del inom islamiska partier i KRG har förslagit att ta bort ordet islam från parti namnet. Dom tror dom kan få mer röster om dom gör det. http://www.aawsat.net/2014/01/article55328358

Utöver det här så har Halabja gjorts om till en provins vilket innebär att mer ekonomiska medel kan användas i området. Det var det här området som Saddam utförde gasattack mot där flera tusen dog på någon timma. Lejonparten av all islamistisk extremism i KRG kommer från det här området. Förhoppningsvis så kan situationen för invånarna bli bättre och därmed så försämras förutsättningarna för extremismen.

Jihadism problemet är dock en global grej. KRG är inget undantag från regeln och har samma problem som alla länder i Europa och MÖ. Dock så tror jag regionen gjort mest för att förhindra sina invånare att gå över gränsen för att strida mot ens egna landsmän.

Bra om myndigheterna i KRG nu har detta under kontroll och antalet jihadister inte ökat. Cirka 200 personer var ju också den siffra som nämndes i Reutersartikeln.

Självfallet är det ett globalt problem. Vi har ju tyvärr även svenska jihadister som åker till Syrien.
Citera
2014-02-04, 23:04
Medlem
ZuparNs avatar
En fyraårig afghansk kille i Syrien tränar med en AK-47. Han kallar sig för Abu Bakr al-Baghdadi och strider med ISIS.

Vad gör han i Syrien? Vem tar med sig ett barn in till Syrien?

https://www.youtube.com/watch?v=Gxr89c-Q7NM
Citera
2014-02-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
En fyraårig afghansk kille i Syrien tränar med en AK-47. Han kallar sig för Abu Bakr al-Baghdadi och strider med ISIS.

Vad gör han i Syrien? Vem tar med sig ett barn in till Syrien?

https://www.youtube.com/watch?v=Gxr89c-Q7NM
Diskussion om den pojkar har varit uppe i tråden. Personen som filmar videon är samma person som du länkade hans instagram till här i tråden.
Citera
2014-02-05, 00:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Lite statistik om regimens barrelbombs använding och dess inverkan. Källan är SOHR (Eller finns det någon annan organisation som heter det som skrivs här nedan? Syria Network for Human Rights).
Citaten här nedan är från en FSA general. http://www.aa.com.tr/en/rss/282819--barrel-bombs-allegedly-used-by-syria-regime-have-killed-4-000-people

Det är ganska anmärkningsvärda siffror och procentsatser. Generalens påstående har förankring i verkligheten då dom mest utsatta områdena har sunnibefolkning. Sedan om det är sant eller falskt är en annan sak och det kan diskuteras.
Ja, man läser allt oftare om fatbomber. Enligt SNC (wikip) har mer än 20 000 fallit offer för fatbomber i Syrien. Och UK:s utrikesminister Hague kallar användandet av fatbomber för "ytterligare ett krigsbrott"

http://en.wikipedia.org/wiki/Barrel_bomb
http://www.reuters.com/article/2014/01/13/us-syria-crisis-barrel-bombs-idUSBREA0C19F20140113, 13/1

Jag undrar om fatbomberna även kan ses som tecken på att Assads militära resurser börjar tryta. Dessa är ju förhållandevis enkla och billiga vapen.
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-05 kl. 00:40.
Citera
2014-02-05, 00:17
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Diskussion om den pojkar har varit uppe i tråden. Personen som filmar videon är samma person som du länkade hans instagram till här i tråden.

Just det. Det minns jag.
Citera
2014-02-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, man läser allt oftare om fatbomber. Enligt SNC (wikip) har mer än 20 000 fallit offer för fatbomber i Syrien. Och UK:s utrikesminister Hague kallar användandet av fatbomber för "ytterligare ett krigsbrott"

http://en.wikipedia.org/wiki/Barrel_bomb
http://www.reuters.com/article/2014/01/13/us-syria-crisis-barrel-bombs-idUSBREA0C19F20140113, 13/1

Jag undrar om fatbomberna även kan ses som tecken på att Assads militära resurser börjar tryta. Dessa är ju förhållandevis enkla och billiga vapen.

Att 20 000 människor skulle ha dött av "barrel-bombs" är fullständigt osannolikt. Dess användning och effekt förstoras av oppositionen av den enkla anledningen att det väcker avsky i Väst. En del av propagandaspelet således.
Citera
2014-02-05, 12:01
Medlem
En grej som jag precis insåg är att ingenstans i Syrien slåss ISIS mot SAA?

https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_civil_war_detailed_map
Citera
2014-02-05, 13:00
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
En grej som jag precis insåg är att ingenstans i Syrien slåss ISIS mot SAA?

https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_civil_war_detailed_map
Du har rätt , förutom att SAA slåss med ISIS i al-Raqa,Dir Ezzor,Haskah,Aleppo och Qalamoun
Citera
2014-02-05, 13:16
Medlem
The-Johnnys avatar
Nån som vet om det finns indikationer/bevis på att Israel har stött/stödjer ISIS i Syien? I Irak så har Irakiska styrkor upprepande gånger fångat/dödat terrorister med Israeliska vapen och man börjar bli misstänksam om att Israel stödjer ISIS med militär material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in