2018-02-26, 03:43
Medlem
Vill man göra det riktigt enkelt för sig kan man köra bara:

SPP Global 75%
SPP Sverige 25%

Klockren enkel, billig långsiktig portfölj
Citera
2018-02-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Att du skaffar dig en plan.

Många här verkar köra på strategin "Äga marknaden", de försöker ha en fond för varje större land eller kontinent. Det är en okej strategi, men bara förutsatt att det går bra på börsen och att man är bekväm med att man ligger -30-40% ett tag. Skulle du t ex vara bekväm med att det står säg -500 000 kr på ditt konto under en period?

Det är här riskbenägenhet kommer in. De flesta är helt enkelt inte bekväma med för stora nedgångar och börjar då agera på känsla när det går riktigt dåligt. Detta är det värsta man kan göra så därför är det viktigt att först fundera kring när man börjar bli obekväm och sedan justera sin strategi efter det.

Så här skulle en typisk Flashback-portfolio se ut och presterat historiskt:
https://goo.gl/aqINDF

En portfolio innehållandes Sverige, Global, Tillväxtmarknader, Europa och USA
Bläddra ned på sidan för att se grafer, klicka på "Analyze Portfolios" om inga sådana dyker upp.

Vore du okej med att under ett år stå på -45% och under en period ligga på -58%? Det skulle inte jag. Som du ser av grafen ter det sig också helt onödigt att ha så många fonder, man skulle lika väl kunna ha 100% Avanza Zero (i detta fall representerat av iShares MSCI Sweden Index Fund som också följer svenskt index).

Jag inkluderade en 60/40-portfölj i länken också. Värsta år blir då istället ca -25% istället för -45% samtidigt som vinsten går upp en bit. En simpel 60/40 med endast två fonder har alltså potential att vara bättre än de flesta fondvalen man ser i den här tråden. Lägg då till att dessa fonder i Sverige skulle utgöras av t ex Avanza Zero + Spiltan Räntefond Sverige. Total avgift på hela 0,10%, banken skulle hata dig.

Notera också att du redan har en fördel i jämförelse med de flesta. Du tog dig tid att fråga, de flesta i hela Sverige investerar istället blint på vad som verkar vara bra och hoppas sedan på det bästa. Eller än värre -- de frågar sin bank och får då fonder med höga avgifter (banken vill trots allt tjäna pengar på sina kunder).

För mer läsning kring hur man kan dela upp sina fondval se t ex:
http://www.enklainvesteringar.se/
Under "Portföljmodeller"

Om man gillar att googla kan man söka efter saker som t ex "Global taktisk tillgångsallokering", "Allvädersportfölj" och "Dual momentum portfölj".

Detta som sinewave hela tiden predikar om är det absolut viktigaste en nybörjare kan ta till sig och fundera på innan man sätter en enda krona på börsen.

Det hela går ut på att man måste klara av att stå ut en nedgång utan att paniksälja, klarar man inte det kommer man förlora. Trots sinewaves alla dessa inlägg och varningar om detta så kommer folk fortsätta paniksälja, och vi som håller ut köper deras andelar billigt och blir vinnarna.

Fondval är sekundärt, dock märks det att nybörjare knappt bryr sig om tillgångsallokering, de tänker bara på vilka fonder de ska ha för att tjäna pengar.

Trots att jag själv är mycket påläst om allt detta så har jag själv hållit på alldeles för mycket med fondbyten fram och tillbaka, vilket slutar nu. De innehav jag har nu ska inte bytas över huvud taget, så länge inget konstigt inträffar med dom, utan ska ligga i samma fonder konstant. Valet av fonder liknar väldigt mycket en klassisk "Flashback portfölj" pga hög popularitet. Innehaven är:

Swedbank robur acces global: ca 50%

Swedbank robur acces Asien: ca 20%

Spiltan aktiefond investmentbolag: ca 15%

Avanza Zero: ca 15%

Så ser det alltså ut, det enda som är öppet för förändring av detta är fördelningen som kan komma att ändras, dock inte innehaven. Jag fokuserar hellre på tillgångsallokering och geografisk diversifiering, vilket jag anser vara mycket viktigare än fondval.

Så ser det ut för mig.
Citera
2018-02-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Detta som sinewave hela tiden predikar om är det absolut viktigaste en nybörjare kan ta till sig och fundera på innan man sätter en enda krona på börsen.

Det hela går ut på att man måste klara av att stå ut en nedgång utan att paniksälja, klarar man inte det kommer man förlora. Trots sinewaves alla dessa inlägg och varningar om detta så kommer folk fortsätta paniksälja, och vi som håller ut köper deras andelar billigt och blir vinnarna.

Fondval är sekundärt, dock märks det att nybörjare knappt bryr sig om tillgångsallokering, de tänker bara på vilka fonder de ska ha för att tjäna pengar.

Trots att jag själv är mycket påläst om allt detta så har jag själv hållit på alldeles för mycket med fondbyten fram och tillbaka, vilket slutar nu. De innehav jag har nu ska inte bytas över huvud taget, så länge inget konstigt inträffar med dom, utan ska ligga i samma fonder konstant. Valet av fonder liknar väldigt mycket en klassisk "Flashback portfölj" pga hög popularitet. Innehaven är:

Swedbank robur acces global: ca 50%

Swedbank robur acces Asien: ca 20%

Spiltan aktiefond investmentbolag: ca 15%

Avanza Zero: ca 15%

Så ser det alltså ut, det enda som är öppet för förändring av detta är fördelningen som kan komma att ändras, dock inte innehaven. Jag fokuserar hellre på tillgångsallokering och geografisk diversifiering, vilket jag anser vara mycket viktigare än fondval.

Så ser det ut för mig.

Varför envisas att ha Spiltan investmentbolag och avanza zero som många verkar ha?. Många av dom bolagen finns i båda fonderna. Hade hellre sett en småbolagsfond eller ren teknikfond. Avanza zero tycker jag har alldeles för "hög"status. Skulle ta spiltan alla dagar i veckan före zero
Citera
2018-03-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swepiraten
Varför envisas att ha Spiltan investmentbolag och avanza zero som många verkar ha?. Många av dom bolagen finns i båda fonderna. Hade hellre sett en småbolagsfond eller ren teknikfond. Avanza zero tycker jag har alldeles för "hög"status. Skulle ta spiltan alla dagar i veckan före zero

Håller med dig. Jag kör på Spiltan investmentbolag, en globalfond, en tillväxtmarknad och en teknik fond..
Citera
2018-03-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Håller med dig. Jag kör på Spiltan investmentbolag, en globalfond, en tillväxtmarknad och en teknik fond..

Själv kör jag:

Spiltan aktiefond investmentbolag: ca 25 %
Didner & Gerge Global: ca 45 %
Didner & Gerge Small & Microcap: ca 30 %

Väldigt nöjd med ovanstående. Har haft mycket Didner & Gerge genom åren vilket jag aldrig ångrat.

(Avanza Zero skulle jag inte ta i med tång)
Citera
2018-03-01, 14:39
Medlem
Robur ny teknik
Citera
2018-03-01, 16:33
Medlem
CASHFL0Ws avatar
100% ny teknik. Carl bajsar på Warren Buffon
Citera
2018-03-02, 01:28
Medlem
Ni som winar på AZ borde sluta se så jävla kortsiktigt, storbolagen har haft det tufft senaste åren framförallt H&M som var en väldigt stor del av fonden som nu minskats drastiskt.

Ja småbolag har gått bättre nej det behöver inte fortsätta så.

"Men den har ju bara 2 stjärnor på morningstar fan vad sämst"

Dom kollar typ 3 eller 5 år bakåt.

AZ är en klockren indexfond med stora stabila bolag (för det mesta) delvis pga 0% avgift
Citera
2018-03-02, 07:52
Medlem
Citat:
Ni som winar på AZ borde sluta se så jävla kortsiktigt, storbolagen har haft det tufft senaste åren framförallt H&M som var en väldigt stor del av fonden som nu minskats drastiskt.

AZ är en klockren indexfond med stora stabila bolag (för det mesta) delvis pga 0% avgift

Jag tror inte jag behöver svara så speciellt mycket med tanke på vår diskussion i den andra tråden. Jag gillar att få avkastning, därför skulle jag aldrig köpa AZ. Avanza Zero har varit dålig under en väldigt lång tid. Men under senaste 3 och 5 åren har den varit total katastrof, innan var den bara dålig.
Citera
2018-03-02, 08:43
Medlem
Citat:

Nu skriver ju du felaktigheter hela tiden men om jag trots detta ska orka rätta dig så har Avanza Zero en total rating från morningstar på 2 stjärnor. På 3 år och 5 år har den 1 Stjärna (Vilket innebär att 90 % av övriga fonder i samma kategori varit bättre på 3 år och 5 år). En viss skillnad.

Tänk dig att en vanlig fondförvaltare skulle köra med din logik. Ja visserligen har 90 % av alla andra fonder slagit mig de senaste 5 åren och jag har varit bland de 30 % sämsta alternativen på 10 år. Men jag är fortfarande bra, orsaken är ju bara att jag har haft fel bolag i portföljen...
Citera
2018-03-02, 09:16
Medlem
Ja men va fan hm har ju totalrasat är det konstigt att en fond som har (hade) sitt absolut största innehav i just hm? Lägg till att storbolagen generellt har haft det tufft senaste åren så får du jävligt medioker utveckling. Sen att småbolagen haft jävligt bra år gör ju inte ratingen bättre direkt.

Jag tror på de största svenska bolagen är det konstigt att jag väljer avanza Zero då om jag inte vill vara aktiv? Jag tycker inte det
Citera
2018-03-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ja men va fan hm har ju totalrasat är det konstigt att en fond som har (hade) sitt absolut största innehav i just hm? Lägg till att storbolagen generellt har haft det tufft senaste åren så får du jävligt medioker utveckling. Sen att småbolagen haft jävligt bra år gör ju inte ratingen bättre direkt.

Jag tror på de största svenska bolagen är det konstigt att jag väljer avanza Zero då om jag inte vill vara aktiv? Jag tycker inte det

Haha väldigt vad upprörd du blir. Du har verkligen en speciell relation till AZ! Men kör på den herregud, vill du ha medioker avkastning även framgent så ska inte jag hindra dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in