Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Att du skaffar dig en plan.
Många här verkar köra på strategin "Äga marknaden", de försöker ha en fond för varje större land eller kontinent. Det är en okej strategi, men bara förutsatt att det går bra på börsen och att man är bekväm med att man ligger -30-40% ett tag. Skulle du t ex vara bekväm med att det står säg
-500 000 kr på ditt konto under en period?
Det är här riskbenägenhet kommer in. De flesta är helt enkelt inte bekväma med för stora nedgångar och börjar då agera på känsla när det går riktigt dåligt. Detta är det
värsta man kan göra så därför är det viktigt att först fundera kring när man börjar bli obekväm och sedan justera sin strategi efter det.
Så här skulle en typisk Flashback-portfolio se ut och presterat historiskt:
https://goo.gl/aqINDF
En portfolio innehållandes Sverige, Global, Tillväxtmarknader, Europa och USA
Bläddra ned på sidan för att se grafer, klicka på "Analyze Portfolios" om inga sådana dyker upp.
Vore du okej med att under ett år stå på -45% och under en period ligga på -58%? Det skulle inte jag. Som du ser av grafen ter det sig också helt onödigt att ha så många fonder, man skulle lika väl kunna ha 100% Avanza Zero (i detta fall representerat av iShares MSCI Sweden Index Fund som också följer svenskt index).
Jag inkluderade en 60/40-portfölj i länken också. Värsta år blir då istället ca -25% istället för -45% samtidigt som vinsten går upp en bit. En simpel 60/40 med endast två fonder har alltså potential att vara bättre än de flesta fondvalen man ser i den här tråden. Lägg då till att dessa fonder i Sverige skulle utgöras av t ex Avanza Zero + Spiltan Räntefond Sverige. Total avgift på hela 0,10%, banken skulle hata dig.
Notera också att du redan har en fördel i jämförelse med de flesta. Du tog dig tid att fråga, de flesta i hela Sverige investerar istället blint på vad som verkar vara bra och hoppas sedan på det bästa. Eller än värre -- de frågar sin bank och får då fonder med höga avgifter (banken vill trots allt tjäna pengar på sina kunder).
För mer läsning kring hur man kan dela upp sina fondval se t ex:
http://www.enklainvesteringar.se/
Under "Portföljmodeller"
Om man gillar att googla kan man söka efter saker som t ex "Global taktisk tillgångsallokering", "Allvädersportfölj" och "Dual momentum portfölj".
Detta som sinewave hela tiden predikar om är det absolut viktigaste en nybörjare kan ta till sig och fundera på innan man sätter en enda krona på börsen.
Det hela går ut på att man måste klara av att stå ut en nedgång utan att paniksälja, klarar man inte det kommer man förlora. Trots sinewaves alla dessa inlägg och varningar om detta så kommer folk fortsätta paniksälja, och vi som håller ut köper deras andelar billigt och blir vinnarna.
Fondval är sekundärt, dock märks det att nybörjare knappt bryr sig om tillgångsallokering, de tänker bara på vilka fonder de ska ha för att tjäna pengar.
Trots att jag själv är mycket påläst om allt detta så har jag själv hållit på alldeles för mycket med fondbyten fram och tillbaka, vilket slutar nu. De innehav jag har nu ska inte bytas över huvud taget, så länge inget konstigt inträffar med dom, utan ska ligga i samma fonder konstant. Valet av fonder liknar väldigt mycket en klassisk "Flashback portfölj" pga hög popularitet. Innehaven är:
Swedbank robur acces global: ca 50%
Swedbank robur acces Asien: ca 20%
Spiltan aktiefond investmentbolag: ca 15%
Avanza Zero: ca 15%
Så ser det alltså ut, det enda som är öppet för förändring av detta är fördelningen som kan komma att ändras, dock inte innehaven. Jag fokuserar hellre på tillgångsallokering och geografisk diversifiering, vilket jag anser vara mycket viktigare än fondval.
Så ser det ut för mig.