2018-03-04, 20:39
Medlem
AltKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Hej!
Jag har under ett halvårs tid använt mig av strategin som sinewave kallar för Trendföljning med glidande medelvärde. Har dock insett att jag inte pallar att flytta/köpa/sälja fonderna en gång per månad utan vill bara månadsspara. För att få lite inspiration använde jag mig av Avanzas Portföljgenerator. Knappade där in att jag ville ha en avkastningsportfölj med sparhorisont på 5 år. Snittavgiften på denna är 0,85%

Detta är vad den kom fram till. Tänkte sätta in 70.000 på en gång sedan månadsspara 3000 per månad. Är den het tokig eller vad tror ni?

Global 30%
Öhman Global Hållbar A
Storebrand Global Multifactor

Sverige 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Lannebo Sverige Plus

Tillväxt 15%
Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD
Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK

Europa 10%
Öhman Penningmarknadsfond A
Swedbank Robur Penningmarknadsfond

Långa Räntor 20%
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond

Den här uppdelningen funderar jag på att byta till (men inte dom fonderna som föreslås). Kör i nuläget lika delar i alla fonder jag har., vilka är:

SPP Global aktiefond
Spiltan investmentbolag sverige
AMF Balansfond
AMF aktiefond europa
Länsförsäkringar tillväxt indexnära

Tanken är att byta AMF balansfond till AMF räntefond lång. Men har en räntefond att göra på ett ISK över huvud taget?

En annan fråga, om jag ska stuva om fördelningen av kapital i mina fonder blir jag tvungen att sälja fondandelar och köpa ny i den fond jag ska flytta till, finns något negativt med detta? Ska jag skita i det och bara börja köpa enligt fördelningen för de nya insättningarna?
Citera
2018-03-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Tror du inte på storbankerna och verkstad framöver? Varför inte?

Det skrev jag aldrig. Bara att man ska vara medveten om den stora exponering man har mot dom brancherna.
Citera
2018-03-06, 09:58
Medlem
Tjenare!

har länge funderat på testa börja spara i fonder, och nu är det dags när jag fått heltidsjobb. Testat Avanzas portföljgenerator efter jag tittar runder och läst lite, och kommit fram till detta efter lite ändringar ; https://imgur.com/a/uhW9m

Jag som är gröning vill gärna få lite feedback på om detta kan va värt att testa eller ser de kanske helt förkastligt ut i ögonen på dem som är lite insatta? (Tänkte förövrigt avvara 1500:- månaden iallafall i ett decennium.)
Citera
2018-03-06, 21:27
Medlem
When you consider individuals, to be I do, guaranteeing to have PTSD after what a great many people would view as life's minor changes, it diminishes the cash.
Citera
2018-03-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucywack
Tjenare!

har länge funderat på testa börja spara i fonder, och nu är det dags när jag fått heltidsjobb. Testat Avanzas portföljgenerator efter jag tittar runder och läst lite, och kommit fram till detta efter lite ändringar ; https://imgur.com/a/uhW9m

Jag som är gröning vill gärna få lite feedback på om detta kan va värt att testa eller ser de kanske helt förkastligt ut i ögonen på dem som är lite insatta? (Tänkte förövrigt avvara 1500:- månaden iallafall i ett decennium.)

Mitt råd är att börja så som du tänkt.
Få en känsla för fonder. In och titta hur det går för dina fonder ofta och lägg till fler fonder på bevakning och titta hur dom presterar mot dom du äger.
Tycker fondsparande får mycket skit och att alla ska spara i aktier för det är roligare.
Fonder är riktigt kul när kapitalet börjar jobba sig uppåt.
Man lär sig med tiden om man är bara lite intresserad.
Tycker dock många på flashback ger bra råd på fonder så kika igenom sista sidorna så har du säkert bra råd om du vill vill tex byta ut avanza 100 mot säg storebrand global multi eller spp global opp.
Lycka till
Citera
2018-03-07, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swepiraten
Mitt råd är att börja så som du tänkt.
Få en känsla för fonder. In och titta hur det går för dina fonder ofta och lägg till fler fonder på bevakning och titta hur dom presterar mot dom du äger.
Tycker fondsparande får mycket skit och att alla ska spara i aktier för det är roligare.
Fonder är riktigt kul när kapitalet börjar jobba sig uppåt.
Man lär sig med tiden om man är bara lite intresserad.
Tycker dock många på flashback ger bra råd på fonder så kika igenom sista sidorna så har du säkert bra råd om du vill vill tex byta ut avanza 100 mot säg storebrand global multi eller spp global opp.
Lycka till

Okej tack! Ändrar Avanza 100 till Storebrand då , ja var en del skit man fick höra om fonder på lite olika håll på vissa "youtube utbildningar" och fick mig en tankeställare först men bestämt mig för att köra. Tack för din feedback!
Citera
2018-03-07, 09:52
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucywack
Tjenare!

Hej,

Jag skulle ta bort Avanza 100, Öhman etisk emerging markets och Avanza zero. De två förstnämnda är för dyra och den sistnämnda för smal. Räntefonderna skulle jag också slopa vilka knappt ger någon utdelning på ett isk. Eftersom du ska spara i tio år kan du vara lite mer offensiv och ändra om i din fördelning.
Jag hade fördelat 50% i LF global index,
25% LF tillväxtmarknad, 10% LF Europa indexnära,(billigare än amf)
7,5% Spiltan aktiefond investmentbolag, 7,5% SPP aktiefond Sverige A.

Storebrand global multifactor har gett bra utdelning men är enligt mig för dyr för en passiv indexfond. Ska du spara långsiktigt vill man helst undvika kostsamma fonder och istället spara billigt. Smärtgränsen för mig är 0,4% i avgift.

Men det är bara mina åsikter så kör på din magkänsla.
Senast redigerad av PsychoMantis 2018-03-07 kl. 10:27.
Citera
2018-03-07, 10:25
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Hej,

Jag skulle ta bort Avanza 100, Öhman etisk emerging markets och Avanza zero. De två förstnämnda är för dyra och den sistnämnda för smal. Räntefonderna skulle jag också slopa vilka knappt ger någon utdelning på ett isk. Eftersom du ska spara i tio år kan du vara lite mer offensiv och ändra om i din fördelning.
Jag hade fördelat 50% i LF global index,
25% LF tillväxtmarknad, 10% LF Europa indexnära,(billigare än amf)
7,5% Spiltan aktiefond investmentbolag, 7,5% SPP aktiefond Sverige A.

Men det är bara mina åsikter så kör på din magkänsla.

Detta eviga tugg om för dyra fonder. Öhman har gått bättre än både Access Asien och LF tillväxtmarknad de senaste åren. Sedan så följer den ett annat index, tror man på Asiatiska storbolag är Öhman rätt fond.
Jag kör 50/50 på Access Asien och Öhman. Öhman har i princip alltid gått bättre.

Folk generellt bör sluta upp med att säga att en fond är för dyr utan att kolla upp vad den faktiskt presterar.
Citera
2018-03-07, 11:12
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Detta eviga tugg om för dyra fonder. Öhman har gått bättre än både Access Asien och LF tillväxtmarknad de senaste åren. Sedan så följer den ett annat index, tror man på Asiatiska storbolag är Öhman rätt fond.
Jag kör 50/50 på Access Asien och Öhman. Öhman har i princip alltid gått bättre.

Folk generellt bör sluta upp med att säga att en fond är för dyr utan att kolla upp vad den faktiskt presterar.

Många väljer fonder utan kunskap om avgifter och på sikt äter de upp onödigt stor del av avkastningen. Jag är inte helt emot att betala lite högre avgifter men då ska de prestera och vara aktivt förvaltade vilket kräver regelbundna kontroller samt att de levererar ordentligt, vilka få gör.
Swedbank robur access asien och Öhman emerging har under en 5 års period gått ungefär lika bra. Vilket LF tillväxt säkert också lär göra när 5 års utvecklingen redovisas. Framtiden får utvisa men jag vet vart jag lägger mina kort.
Senast redigerad av PsychoMantis 2018-03-07 kl. 11:29.
Citera
2018-03-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swepiraten
Det skrev jag aldrig. Bara att man ska vara medveten om den stora exponering man har mot dom brancherna.

Ok, ja det bör man veta, bank utgör ca 1/3
Citera
2018-03-07, 12:01
Medlem
Citat:
Många väljer fonder utan kunskap om avgifter och på sikt äter de upp onödigt stor del av avkastningen. Jag är inte helt emot att betala lite högre avgifter men då ska de prestera och vara aktivt förvaltade vilket kräver regelbundna kontroller samt att de levererar ordentligt, vilka få gör.
Swedbank robur access asien och Öhman emerging har under en 5 års period gått ungefär lika bra. Vilket LF tillväxt säkert också lär göra när 5 års utvecklingen redovisas. Framtiden får utvisa men jag vet vart jag lägger mina kort.

Håller med, avgifter är inte allt men för den passive väldigt viktigt. Jag väljer acces Asien alla dagar
Citera
2018-03-07, 12:33
Medlem
trailblasers avatar
Citat:

Förstår vad du menar. Ibland så tycker jag dock att folk slentrianmässigt häver ur sig att en fond är för dyr och att den går bort, men när man sedan tittar på reell avkastning så kommer det fram att investerare i denna dyra fond är stora vinnare, trots "hög" avgift. Folk är rädda för höga avgifter vilket är förståeligt, dock skall det sägas att många svenskar hade varit bra mycket rikare idag om de valt tex D&G Global och Sverige istället för billiga indexfonder på samma marknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in