Citat:
Hej!
Jag har under ett halvårs tid använt mig av strategin som sinewave kallar för Trendföljning med glidande medelvärde. Har dock insett att jag inte pallar att flytta/köpa/sälja fonderna en gång per månad utan vill bara månadsspara. För att få lite inspiration använde jag mig av Avanzas Portföljgenerator. Knappade där in att jag ville ha en avkastningsportfölj med sparhorisont på 5 år. Snittavgiften på denna är 0,85%
Detta är vad den kom fram till. Tänkte sätta in 70.000 på en gång sedan månadsspara 3000 per månad. Är den het tokig eller vad tror ni?
Global 30%
Öhman Global Hållbar A
Storebrand Global Multifactor
Sverige 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Lannebo Sverige Plus
Tillväxt 15%
Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD
Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK
Europa 10%
Öhman Penningmarknadsfond A
Swedbank Robur Penningmarknadsfond
Långa Räntor 20%
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Jag har under ett halvårs tid använt mig av strategin som sinewave kallar för Trendföljning med glidande medelvärde. Har dock insett att jag inte pallar att flytta/köpa/sälja fonderna en gång per månad utan vill bara månadsspara. För att få lite inspiration använde jag mig av Avanzas Portföljgenerator. Knappade där in att jag ville ha en avkastningsportfölj med sparhorisont på 5 år. Snittavgiften på denna är 0,85%
Detta är vad den kom fram till. Tänkte sätta in 70.000 på en gång sedan månadsspara 3000 per månad. Är den het tokig eller vad tror ni?
Global 30%
Öhman Global Hållbar A
Storebrand Global Multifactor
Sverige 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Lannebo Sverige Plus
Tillväxt 15%
Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD
Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK
Europa 10%
Öhman Penningmarknadsfond A
Swedbank Robur Penningmarknadsfond
Långa Räntor 20%
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Den här uppdelningen funderar jag på att byta till (men inte dom fonderna som föreslås). Kör i nuläget lika delar i alla fonder jag har., vilka är:
SPP Global aktiefond
Spiltan investmentbolag sverige
AMF Balansfond
AMF aktiefond europa
Länsförsäkringar tillväxt indexnära
Tanken är att byta AMF balansfond till AMF räntefond lång. Men har en räntefond att göra på ett ISK över huvud taget?
En annan fråga, om jag ska stuva om fördelningen av kapital i mina fonder blir jag tvungen att sälja fondandelar och köpa ny i den fond jag ska flytta till, finns något negativt med detta? Ska jag skita i det och bara börja köpa enligt fördelningen för de nya insättningarna?
, ja var en del skit man fick höra om fonder på lite olika håll på vissa "youtube utbildningar" och fick mig en tankeställare först men bestämt mig för att köra. Tack för din feedback!