Citat:
Ursprungligen postat av
svulle
Oerhört stark sommar och höst av er. Vågar nog redan nu gratulera er till ett säkrat kontrakt. Man har ju lite extra koll på Örebro då vi har en del AIK-grabbar där.
Hur har Crespo, DG och RÅP varit sett över hela säsongen? Visserligen skadeperioder, men någon slutsats borde finnas att dra.
Håller väl i mångt och mycket med de omdömen som Busstation lämnade över de tre spelarna men bidrar ändå med lite egna kompletterande ord så här när man har sjunkit ned i soffan med en pilsner.
Crespo såg riktigt explosiv och fin ut på försäsongen och jag tror alla med spänning såg fram emot vad han skulle kunna prestera under säsongen, så skadade han knäet i genrepet inför premiären och missade i stort sett hela våren. I de första matcherna i somras när han var tillbaka tyckte jag inte alls han visade upp samma explosivitet när han drog iväg, möjligt att han höll igen lite i början. Han kändes inte direkt vän med bollen heller och hade det allmänt tufft.
Det är väl egentligen från det att han gjorde det sena segermålet i vår ödesmatch mot Mjällby för typ 1½ månad sen som det har lossnat totalt för honom. Nu rent av flyger han fram som det kraftpaket han är! Han känns fortfarande som ett råämne som bara kan bli bättre men jag måste säga att han har utvecklat sina avslut väsentligt det senaste året. Han har börjat göra mer "lätta" mål och är betydligt säkrare vid frilägen, som idag, jämfört med förra året. Tidigare har han varit betydligt ojämnare framför mål, spelaren som typ ena stunden missar öppet mål från fem meter för att i nästa moment sätta ett långskott i krysset från 15 meter.
Crespo känns jättespännande att följa framöver och har nog t om redan presterat bättre än vad jag vågade hoppas på inför säsongen. Han har nog en bit kvar dock innan det skulle vara aktuellt för flytt vidare någonstans större. Jag räknade lite för snabbt på hans statistik i mitt förra inlägg förresten, han har åtta mål på nio starter och fem inhopp i år!
DG blandar och ger, det känns som att han är väldigt beroende av matchbilden för att komma till sin rätt då han egentligen lever på sin snabbhet. I våras när vi rullade boll lite långsammare under Peos ledning kom han sällan med i matcherna, fick mest möta samlade försvar där han allt som oftast kör fast. Däremot i en match som MFF borta var han helt suverän när han fick sina ytor att springa i. Han kan ju tyvärr visa upp lite julgransfot med jämna mellanrum som ni säkert är bekanta med och han har en väldigt märklig skotteknik tycker jag. Just i skottekniken påminner han lite om Fredrik Ljungberg faktiskt (INGA jämförelser i övrigt

), det känns liksom onaturligt när han skjuter på något sätt. Jag gillar ändå DG, en bra truppspelare helt enkelt! Alltid bra att kunna kasta in lite energi från bänken om inte annat.
RÅP är underbar! En riktig ledare både på och utanför planen. Jag förstår varför han var populär bland er gnagare. Han och Gerzic har bildat ett riktigt skönt mittfältspar, med dessa två herrar skulle jag säga att vi just på innermittfältet håller riktigt hög allsvensk klass. Han har bidragit med något vi saknat på mitten de senaste åren, nämligen tvåvägsspel. Han sköter defensiven galant, fin fysik, är bra i uppspelen samt kan följa med i löpningar in i straffområdet vid behov.
Tre bra gubbar vi har att göra med helt enkelt tycker jag där Crespo och RÅP är tokgivna i startelvan medans DG mer är en truppspelare!