2014-09-16, 10:52
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Vad är egentligen grejen med att varje möte som kanske ska räknas som hett betraktas som "derby" i olika medier och forum? Västkustderby, Smålandsderby, Skånederby, 08-derby.. Tar sig Giffarna upp blir det säkert Norrlandsderby med Gefle. Och varför inte börja kalla diverse matcher E4-derby när man ändå håller på?

Är det för att öka intresset som man slänger in ordet derby eller vad är de frågan om?
Ingen aning faktiskt. Det enda derby jag bryr mig om är östgötaderbyt mellan Åtvid och Norrköping nu på måndag.
Citera
2014-09-16, 12:15
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Gnaget - sämst när det gäller! Tack för det!
Citera
2014-09-16, 12:23
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hur spelarna, klubben och supportrarna resonerar och funderar går nog väldigt mycket hand i hand. Hur supportrarnas mentalitet och inställning är inför olika matcher har nog stor betydelse tror jag. Ni jublar åt att MFF tappar poäng mot Häcken innan ni själva har gjort jobbet. Jag tror det är fel inställning. Då har ni redan räknat hem segern. Ni hade/har redan det inställt på att MFF hemma kommer att bli en direkt avgörande match utan att tänka på att jobbet fram dit måste också göras.

Fast så är det ju inte. Det finns ingen seriös skribent som skrev och/eller trodde att det bara var att åka ned till Skåne och plocka hem tre poäng. Helsingborg är till syvende och sist inget skitlag som bara ska avhandlas med en duglig insats. Att vi har haft "lätt" för dem tidigare är ju ganska irrelevant.

Samtidigt sitter ju Malmö-supportrar och följer AIK:s matcher för att se vilka spelare som kommer vara avstänga mot Malmö. Det är ju lite samma sak, att fokusera på saker man inte kan påverka, istället för att fokusera på sitt eget spel. Likaledes sitter samma anhängare och glädjs över att AIK förlorar, vilket är på samma sätt när AIK:are firar när Malmö tappar poäng.

Så, vad är skillnaden?
Citera
2014-09-16, 12:35
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
nej, man jublar för att MFF tappar poäng då det är bra oavsett om AIK tar 0, 1 eller 3 poäng, det egna resultatet är inte relevant i sammanhanget, hur än AIK spelar så är det självfallet bra när det enda laget före dom i tabellen tappar poäng. är det din egna fantasi som får dig att tro att man gör det för att man ser det som självklart att AIK plockat in 2 poäng av försprånget så fort malmö kryssade?

sen tror jag knappast spelarna sitter och hänger på internet-forum och ha fått någon vidare uppfattning om huruvida enstaka fans sitter o skriver att de redan räknar med att AIK plockat in 2p efter omgången, så hur det nu skulle påverka spelarnas mentalitet kan jag inte förstå, inte för jag tror att det skulle påverka vad fansen nu tycker och tror i vilket fall.

Den mentaliteten som finns bland supportrar är en del av hela klubbens mentalitet, tradition och historia. Det går inte att komma från. Spelarna märker så klart av vilka förväntningar supportrar har.

Jag vet inte varför man ska jubla innan man själv har gjort jobbet. Det är att ta ut saker i förskott. Kanske är det bara jag som är så kall och beräknelig och lyckas behärska mig vid sådana situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Fast så är det ju inte. Det finns ingen seriös skribent som skrev och/eller trodde att det bara var att åka ned till Skåne och plocka hem tre poäng. Helsingborg är till syvende och sist inget skitlag som bara ska avhandlas med en duglig insats. Att vi har haft "lätt" för dem tidigare är ju ganska irrelevant.

Samtidigt sitter ju Malmö-supportrar och följer AIK:s matcher för att se vilka spelare som kommer vara avstänga mot Malmö. Det är ju lite samma sak, att fokusera på saker man inte kan påverka, istället för att fokusera på sitt eget spel. Likaledes sitter samma anhängare och glädjs över att AIK förlorar, vilket är på samma sätt när AIK:are firar när Malmö tappar poäng.

Så, vad är skillnaden?

Varför har ni då redan börjat prata om MFF hemma som en direkt avgörande match? Ni har redan börjat bygga upp hypen inför den matchen. För mig är den inte mer märkvärdig än till exempel HBK borta. Fokusera på matcherna som ska spelas innan och glöm den.

Kommer ihåg 2012 och klubben, spelarna och supportrarna pratade i månader om sista matchen på Råsunda. Man hade till fått MFF hemma för att avrunda med. Det var som det inte gjorde något att man gjorde några plattmatcher veckorna innan. Huvudsaken var att man skulle vinna sista. Vad är det för vinnarmentalitet?
Senast redigerad av mishima 2014-09-16 kl. 12:43.
Citera
2014-09-16, 14:53
Medlem
svulles avatar
Citat:
Varför har ni då redan börjat prata om MFF hemma som en direkt avgörande match? Ni har redan börjat bygga upp hypen inför den matchen. För mig är den inte mer märkvärdig än till exempel HBK borta. Fokusera på matcherna som ska spelas innan och glöm den.

Kommer ihåg 2012 och klubben, spelarna och supportrarna pratade i månader om sista matchen på Råsunda. Man hade till fått MFF hemma för att avrunda med. Det var som det inte gjorde något att man gjorde några plattmatcher veckorna innan. Huvudsaken var att man skulle vinna sista. Vad är det för vinnarmentalitet?

För att det potentiellt är en guldmatch? Varför pratas mer om våra matcher mot Djurgården? Varför är det lite extra kul att möta Helsingborg för er? Jo, för att det är en stor match. Det kommer mycket folk och det blir rimligtvis trevlig atmosfär under matchen.

Kan inte ta dig på allvar när du tycker det är konstigt att den sista matchen någonsin på Råsunda, där vi spelat i 75 år, blir hajpad av våra supportrar, samtidigt som du av någon anledning har fått för dig att alla andra matcher och resultat var ointressanta, vilket inte är sant.

På tal om att jubla, så bör du se om ditt eget hus innan det pakas finger mot oss. Som jag redan nämnt så är det feststämning hos Malmö-anhängare i matchtrådarna när AIK spelar och motståndare blir avstängda nästkommande match. Precis som du sa ovan - jag förstår då inte heller varför man firar att en spelare är avstängd nästkommande match mot er, för ni har ju inte gjort jobbet där ännu.

Vart får du detta ifrån för övrigt? Ser gärna din empiriska undersökning på att det var gängse uppfattningen i AIKs led. Det var nämligen inte min uppfattning för tiden.
Senast redigerad av svulle 2014-09-16 kl. 14:56.
Citera
2014-09-16, 15:09
Medlem
När Accam är avstängd är jobbet redan gjort. När MFF har tappat poäng är jobbet inte redan gjort.
Citera
2014-09-16, 15:09
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
För att det potentiellt är en guldmatch? Varför pratas mer om våra matcher mot Djurgården? Varför är det lite extra kul att möta Helsingborg för er? Jo, för att det är en stor match. Det kommer mycket folk och det blir rimligtvis trevlig atmosfär under matchen.

Kan inte ta dig på allvar när du tycker det är konstigt att den sista matchen någonsin på Råsunda, där vi spelat i 75 år, blir hajpad av våra supportrar, samtidigt som du av någon anledning har fått för dig att alla andra matcher och resultat var ointressanta, vilket inte är sant.

På tal om att jubla, så bör du se om ditt eget hus innan det pakas finger mot oss. Som jag redan nämnt så är det feststämning hos Malmö-anhängare i matchtrådarna när AIK spelar och motståndare blir avstängda nästkommande match. Precis som du sa ovan - jag förstår då inte heller varför man firar att en spelare är avstängd nästkommande match mot er, för ni har ju inte gjort jobbet där ännu.

Vart får du detta ifrån för övrigt? Ser gärna din empiriska undersökning på att det var gängse uppfattningen i AIKs led. Det var nämligen inte min uppfattning för tiden.

Jag tycker faktiskt resonemanget låter mycket; hellre häftiga matcher för en supporter än att maximera antalet poäng. För mig är alla Allsvenska matcher värda lika mycket. Det är tre poäng på spel oavsett vilka man möter och det måste man fokusera på. Man får inte mer poäng av vinna ett derby. Mitt supporterskap bygger inte så mycket historia, tradition eller rivalitet utan på kicken av segrar och framgångar. Det bygger framför allt inte på häftiga matcher.

Sedan vill man ju så klart att det ska gå dåligt för andra lag, att de ska få motgångar så klart. Det ökar vår chans till segrar.

Det känns som vi redan har haft den här diskussionen ett par gånger...
Senast redigerad av mishima 2014-09-16 kl. 15:18.
Citera
2014-09-16, 15:56
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Jag tycker faktiskt resonemanget låter mycket; hellre häftiga matcher för en supporter än att maximera antalet poäng. För mig är alla Allsvenska matcher värda lika mycket. Det är tre poäng på spel oavsett vilka man möter och det måste man fokusera på. Man får inte mer poäng av vinna ett derby. Mitt supporterskap bygger inte så mycket historia, tradition eller rivalitet utan på kicken av segrar och framgångar. Det bygger framför allt inte på häftiga matcher.

Sedan vill man ju så klart att det ska gå dåligt för andra lag, att de ska få motgångar så klart. Det ökar vår chans till segrar.

Det känns som vi redan har haft den här diskussionen ett par gånger...
Alla matcher är lika viktiga, men det är mer prestige att slå Djurgården än Trelleborg. Att supportrarna väljer å se mer framemot ett derby är inte konstigt..

Varför vi redan börjat prata om Malmö hemma som en direkt avgörande match? För att de vore de ultimata drömscenariot. Eller förvisso drömmer du aldrig som supporter så du kanske har svårt att förstå lite fantasi.. Fantasi och gå händelserna i förväg är förresten inte samma sak.
Citera
2014-09-16, 19:47
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför man ska jubla innan man själv har gjort jobbet. Det är att ta ut saker i förskott. Kanske är det bara jag som är så kall och beräknelig och lyckas behärska mig vid sådana situationer.

nej? om du inte kan förstå att det finns anledningar att bli glad över att guldkonkurrenten tappar poäng bara för att man själva inte spelat match i omgången än så kan vi nog lägga ner direkt. vad är bäst liksom, tappa 3p i guldstriden eller tappa 1p? vad är bäst, dra ifrån 2p eller hålla jämna steg? dvs. vårt läge förbättrades gentemot hur det sett ut ifall ni vunnit matchen, oberoende av om vi själva skulle vinna med 100-0 eller förlorar med 100-0 emot HIF. 99 % av alla fotbollsfans håller nog med, men sen finns det ju dom som endast tycker man får bli glad när man vinner guld och annars ska sitta tyst med -ansikte och invänta november.
Citera
2014-09-19, 13:52
Medlem
2,4 miljoner kronor in på kontot för Elfsborg. Pengarna är en del av dom 540 miljoner som PSG och Man City har fått böra för att ha brutit mot financial fair-play.

http://www.bt.se/sport/elfsborg_i_allsvenskan/psgs-boter---elfsborgs-miljonlycka(4456781).gm
Citera
2014-09-19, 18:10
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
2,4 miljoner kronor in på kontot för Elfsborg. Pengarna är en del av dom 540 miljoner som PSG och Man City har fått böra för att ha brutit mot financial fair-play.

http://www.bt.se/sport/elfsborg_i_allsvenskan/psgs-boter---elfsborgs-miljonlycka(4456781).gm

Sicket flyt. Andreasson, den gamla medelmåttan, lär ha sett ut som den osunda liraren på din avatar när han fick reda på den inkasseringen.

IFK Göteborg, Häcken, MFF och Gefle får också pengar. Lika fördelat?
Citera
2014-09-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Sicket flyt. Andreasson, den gamla medelmåttan, lär ha sett ut som den osunda liraren på din avatar när han fick reda på den inkasseringen.

IFK Göteborg, Häcken, MFF och Gefle får också pengar. Lika fördelat?

Hittar ingen info om fördelningen, men MFF bör ha goda chanser att chasha in lite ffp-pengar nästa säsong.

Bra att böterna går ut till klubbar som håller sig till reglerna och inte ner i fickorna på uefa-pampar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in