Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Jag tänker mig det hela så här:

Citera
2019-02-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare

Jag ser garmonbozian som en fysisk manifestation av själva livet. "Pain and sorrow" – det är detta som är livets själva essens eftersom liv är lidande och inte går att leva därförutan.
Citera
2019-02-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare

Citera
2019-02-04, 23:04
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twinkipinki
Det där med Dr Jacoby, som vi sedan tidigare kände som en skum och cynisk typ, och hans spadar är ju stor ironi eftersom han ju själv visar sig vara blott ännu en i mängden av människor som vill tjäna pengar på folks elände.

Ser att många i tråden först nu ser säsong 3. Javisst vill Jacoby tjäna en hacka. Men det gör ju inte scenen mindre briljant. Skrattade högt när jag såg den första gången.

Citera
2019-02-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Okej, eftersom vi snart är halvvägs genom säsongen och jag känner för att nämna ett par saker som jag tycker har stuckit ut mest för mig. När det kommer till seriens visuella aspekter.
Orkar inte ta upp allt just nu men, ett par saker i all fall.

Det som slog mig först och främst var bild kvalitén. Att se twin peaks i en sådan kristall klar bild fick det att kännas som en helt annan värld, på ett mycket bra sätt. Bara skogen och vattenfallet känns härligare att se på.

Men special effekterna är en helt annan story.
Låt mig börja med det positiva.
Som när cooper möter (vad jag antog var jocelyn, kanske?). Där scenen utspelas hackig och upprepande.
Det är precis så, likt den stilen, som nästan alla mina mardrömmar utspelas. Så jag finner det fantastiskt hur Lynch lyckades lägga fingret på sådana detaljer och därmed illustrera hur en känsla som ren och skär oförståelig oro ser ut.
Men serien har alltid en tendens att ta det för långt och göra skit av det av vad som precis var så charmigt och stimulerande med effekterna.
Ett av väldigt många exempel är glass lådan före mordet på paret.
När man först svagt ser den mörka skräckinjagande gestalten så har det en bra effekt, (Mycket likt det man skulle tänkas förvänta sig att se hända) och det utförs läskigt och mystiskt. Alltså väldigt elegant, utan att gå till överdrift.
Sen förvandlas det till en svart krusidull boll som närmar sig paret och skär sedan upp dom i en rullande rörelse, vilket som mer ser ut som ett pålagt filter. Ren skit.

Ett annat snabbt exempel vore just mötet med (jocelyn?) som jag nämnde, vilket jag gillade men sen klättrar dom ur rummet till vad som ser ut som något som kom från doktor kosmos, vilket som smutskastade allt scenen hade byggt upp tills den stunden. Och hur det sen inte blir bättre genom att ha cooper resa mellan dimensioner genom ett vägg uttag. Symboliken undgår mig kanske men oavsett så tycker jag det och andra detaljer kunde ha hanterats bättre.
Om dom bara hade vetat när dom går för långt och slutat i tid, när effekterna är som allra mest kreativa och tankeväckande (utan att ha det se ut så här ( https://youtu.be/LE7-AnmRggs )
så hade det varit mycket bättre.

Sen, lite snabbt ang. Avslöjandet på lauras mördare. (Eftersom det har nämnts så många gånger med negativ kritik i denna tråden)
Jag måste säga, jag störde mig aldrig på det så värst mycket. Till skillnad från andra.
Visst kan jag förstå att en hel del möjligtvis gick till spillo genom att avslöja det så "plötsligt" men jag ändå tacksam för det. Eftersom Coopers riktigt fantastiska kommentar efter Lelands död hade annars förmodligen inte blivit av.
(Där de säger att all spirituell smörja verkar långsökt, och Cooper som då säger något i stil med "men är det enklare att tro att en far skulle våldta och mörda sin enda dotter men egen vilja?")
Det är så välgjort att det gjorde hela avslöjandet värt det i mitt tycke.

Bara en av många andra saker i säsong två som i mitt tycke var värre än avslöjandet på mördarens identitet var hela sherlock spelet mellan cooper och hans ex partner vilket som kom från ingenstans och som kändes rent barnsligt.
Folk verkar väldigt sura över hur vissa saker hanteras i denna säsong (och det gör jag med) men jävligt många verkar ha glömt hur sjukt mycket skit det faktiskt var i säsong 1 och 2 också.

Ha ha, jämförelsen du gjorde med Doktor Kosmos var verkligen träffande!

Håller fullständigt med dig i vad du skriver om specialeffekterna. Man kan åstadkomma väldigt mycket med relativt enkla medel (Lost Highway är ett bra exempel på detta), men precis som du påpekar så utnyttjar de i den nya säsongen bara stundvis enkelhetens elegans och resten – det vill säga väldigt mycket – blir bara pinsamt. Själv tycker jag att Major Briggs uppenbarelse i rymdscenen, där hans avlånga nuna glider förbi likt ett gammalt spöke i skrattspegel, känns väldigt löjlig. Han hade lika gärna kunnat väsa fram ett långdraget "buu-huuuuh, nu blev du allt bra rädd va!" i stället för "Blue Rose".
Citera
2019-02-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ser att många i tråden först nu ser säsong 3. Javisst vill Jacoby tjäna en hacka. Men det gör ju inte scenen mindre briljant. Skrattade högt när jag såg den första gången.

Jag fann det hela ganska platt och förutsägbart, rent av tråkigt. Kändes som valpropaganda nån utesluten miljöpartist hade kunnat snickra ihop.
Citera
2019-02-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Utan att ha sett säsongen analyserar jag följande utifrån vad jag läst;

Av de som gillar gamla twin peaks fanns det två huvudgrupper : 1.de som främst gillade såpaelementet, knäppa karaktärerna , paj och kaffe-myset och mordmysteriet
De tyckte att serien blev flummig och obegriplig i andra säsongen

2. De som främst gillade det flippade, The Lodge, dvärgar och baklängestal och uppskattade de mystisk elementen. De brukade säga att serien blev bättre i s2.

(Hårddraget alltså, det fanna förstås de som gillade båda..)

Det verkar som om grupp 2 blev mest tillfredställda av s3.

Själv hör jag till båda grupperna även om jag aldrig varit något större fan av såpaelementen i första säsongerna. Jag gillade stämningen, musiken, karaktärerna men även – eller kanske framför allt – mystiken och de tankestimulerande övernaturliga spekulationerna. Trots detta blev jag grymt besviken på den nya säsongen.
Citera
2019-02-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
Jag personligen tycker twin peaks var som bäst i början av säsong 2 obehaglig mystik, nu är det inte riktigt mystik längre och inte vidare värst obehagligt mest flippat och senaste avsnittet och något i början blev to much för min smak, svårt dock att hitta samma mystik med frank Silva död och en dvärg som blivit ett totalt oläskigt träd i övrigt gillar jag säsong 3

Med tanke på alla utmärkta skådespelare som finns och alla fantastiska casting agents som arbetar inom filmbranschen så tycker jag att man mycket väl hade kunnat vaska fram en ersättare till BOB (Frank Silva). BOB behöver ju inte nödvändigtvis ha samma fysiska skepnad som i första säsongen, det viktiga är att ondskan skildras på ett trovärdigt sätt. Men det är klart, allt blir ju mycket billigare med en datoranimerad köttbulle på ett mullbärsfikonträd.
Citera
2019-02-05, 18:38
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twinkipinki
Men det är klart, allt blir ju mycket billigare med en datoranimerad köttbulle på ett mullbärsfikonträd.

Det var ju The Arm och det var väl svårt att hitta en ersättare med Michael J. Andersons minst sagt karaktäristiska drag, för att inte nämna att han säkert hade bitit pungen av både Frost och Lynch. För övrigt så snackar ni bara om Lynch. Varför kan man ju fråga sig när Frost har minst lika mycket att säga till om.
Citera
2019-02-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det var ju The Arm och det var väl svårt att hitta en ersättare med Michael J. Andersons minst sagt karaktäristiska drag, för att inte nämna att han säkert hade bitit pungen av både Frost och Lynch. För övrigt så snackar ni bara om Lynch. Varför kan man ju fråga sig när Frost har minst lika mycket att säga till om.

Jo men The Arm hänger ju ihop med BOB. Minns scenen i den internationella piloten där The One-Armed Man, Mike, drabbas av fantomsmärtor efter att han skjutit BOB.

Vad jag har läst påstår sig Michael J. Anderson ha blivit utsatt för ett rent skambud från Lynch's sida för att medverka i den nya säsongen.
Citera
2019-02-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Mer och mer saker börja hända och det är bra. Mer underhållande.
Svårt att se en skillnad kanske men det är helt klart bättre nu än hur det var i början av säsongen.

Men fan, det känns som att man MÅSTE ha sett FWWM vid vid detta laget :/
Synd att man inte hittar den med svensk text någonstans.

Är ju bara att du laddar ner den med engelsk text och slår upp de ord och uttryck du inte förstår.
Citera
2019-02-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
Det var från början planerat med nio avsnitt men då backade lynch och showtime beviljade 18 avsnitt

Han ville tjäna mer pengar bara, det var därför han tjatade till sig 18 avsnitt när det mycket väl hade räckt med 9. Han gnällde ju om att han inte fick tillräckligt med cash av Showtime ett tag också och hotade på så vis till sig lite mer kosing annars skulle han hoppa av hela projektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in