Citat:
Ja, men som jag förstod det så var "avsikten" att onde Cooper/Bob skulle tillbaka till Black Lodge för att gode Cooper skulle kunna komma ut. Så frågan är om Dougie var tillverkad för att gode Cooper skulle kunna komma ut även om onde Cooper lyckades vara kvar i frihet, eller om Dougie var tillverkad för att onde Cooper/Bob skulle kunna stanna ute? Vi såg ju i inledningen att den senare sökte information som var mycket viktig för honom. Det kan ha haft med detta att göra...
Jag tänker mig det hela så här:
Dougie är ingen "riktig" människa utan en ad hoc-lösning bestående av en viss mängd på ett visst sätt sammansatta atomer som visserligen formar vad som på alla tänkbara sätt uppfattas som en människa, fast utan någon biologisk historik. Dougie är alltså inte född till Dougie utan han bör ha "fötts", det vill säga tillverkats, till att vara mellan 25 och 30 år gammal då han och Jane ("Janey-E") träffades. De har sedan levt tillsammans som vilket annat par som helst i en helt vanlig familj fram till det ögonblick då det har blivit dags för den gode Cooper att komma tillbaka till livet på jorden. Man behövde en fysisk mall för att kunna sända tillbaka Cooper efter 25 år. Coopers själ är det väsentliga, men själen behöver en kropp också, en form, för att kunna återvända till jorden och fortsätta verka bland andra människor. I detta syfte tillverkades Dougie, som ett slags kuvert i vilket man kunde sända tillbaka Coopers själ. Det är också därför Coopers uppvaknande blir till en så stor tragik för Jane och Sonny Jim: för dem innebär ju Coopers pånyttfödelse att Dougie, familjefadern, dör.