2019-02-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Jag tnker mig det hela s hr:

Citera
2019-02-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare

Jag ser garmonbozian som en fysisk manifestation av sjlva livet. "Pain and sorrow" det r detta som r livets sjlva essens eftersom liv r lidande och inte gr att leva drfrutan.
Citera
2019-02-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare

Citera
2019-02-04, 23:04
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twinkipinki
Det dr med Dr Jacoby, som vi sedan tidigare knde som en skum och cynisk typ, och hans spadar r ju stor ironi eftersom han ju sjlv visar sig vara blott nnu en i mngden av mnniskor som vill tjna pengar p folks elnde.

Ser att mnga i trden frst nu ser ssong 3. Javisst vill Jacoby tjna en hacka. Men det gr ju inte scenen mindre briljant. Skrattade hgt nr jag sg den frsta gngen.

Citera
2019-02-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Okej, eftersom vi snart r halvvgs genom ssongen och jag knner fr att nmna ett par saker som jag tycker har stuckit ut mest fr mig. Nr det kommer till seriens visuella aspekter.
Orkar inte ta upp allt just nu men, ett par saker i all fall.

Det som slog mig frst och frmst var bild kvalitn. Att se twin peaks i en sdan kristall klar bild fick det att knnas som en helt annan vrld, p ett mycket bra stt. Bara skogen och vattenfallet knns hrligare att se p.

Men special effekterna r en helt annan story.
Lt mig brja med det positiva.
Som nr cooper mter (vad jag antog var jocelyn, kanske?). Dr scenen utspelas hackig och upprepande.
Det r precis s, likt den stilen, som nstan alla mina mardrmmar utspelas. S jag finner det fantastiskt hur Lynch lyckades lgga fingret p sdana detaljer och drmed illustrera hur en knsla som ren och skr ofrstelig oro ser ut.
Men serien har alltid en tendens att ta det fr lngt och gra skit av det av vad som precis var s charmigt och stimulerande med effekterna.
Ett av vldigt mnga exempel r glass ldan fre mordet p paret.
Nr man frst svagt ser den mrka skrckinjagande gestalten s har det en bra effekt, (Mycket likt det man skulle tnkas frvnta sig att se hnda) och det utfrs lskigt och mystiskt. Allts vldigt elegant, utan att g till verdrift.
Sen frvandlas det till en svart krusidull boll som nrmar sig paret och skr sedan upp dom i en rullande rrelse, vilket som mer ser ut som ett plagt filter. Ren skit.

Ett annat snabbt exempel vore just mtet med (jocelyn?) som jag nmnde, vilket jag gillade men sen klttrar dom ur rummet till vad som ser ut som ngot som kom frn doktor kosmos, vilket som smutskastade allt scenen hade byggt upp tills den stunden. Och hur det sen inte blir bttre genom att ha cooper resa mellan dimensioner genom ett vgg uttag. Symboliken undgr mig kanske men oavsett s tycker jag det och andra detaljer kunde ha hanterats bttre.
Om dom bara hade vetat nr dom gr fr lngt och slutat i tid, nr effekterna r som allra mest kreativa och tankevckande (utan att ha det se ut s hr ( https://youtu.be/LE7-AnmRggs )
s hade det varit mycket bttre.

Sen, lite snabbt ang. Avsljandet p lauras mrdare. (Eftersom det har nmnts s mnga gnger med negativ kritik i denna trden)
Jag mste sga, jag strde mig aldrig p det s vrst mycket. Till skillnad frn andra.
Visst kan jag frst att en hel del mjligtvis gick till spillo genom att avslja det s "pltsligt" men jag nd tacksam fr det. Eftersom Coopers riktigt fantastiska kommentar efter Lelands dd hade annars frmodligen inte blivit av.
(Dr de sger att all spirituell smrja verkar lngskt, och Cooper som d sger ngot i stil med "men r det enklare att tro att en far skulle vldta och mrda sin enda dotter men egen vilja?")
Det r s vlgjort att det gjorde hela avsljandet vrt det i mitt tycke.

Bara en av mnga andra saker i ssong tv som i mitt tycke var vrre n avsljandet p mrdarens identitet var hela sherlock spelet mellan cooper och hans ex partner vilket som kom frn ingenstans och som kndes rent barnsligt.
Folk verkar vldigt sura ver hur vissa saker hanteras i denna ssong (och det gr jag med) men jvligt mnga verkar ha glmt hur sjukt mycket skit det faktiskt var i ssong 1 och 2 ocks.

Ha ha, jmfrelsen du gjorde med Doktor Kosmos var verkligen trffande!

Hller fullstndigt med dig i vad du skriver om specialeffekterna. Man kan stadkomma vldigt mycket med relativt enkla medel (Lost Highway r ett bra exempel p detta), men precis som du ppekar s utnyttjar de i den nya ssongen bara stundvis enkelhetens elegans och resten det vill sga vldigt mycket blir bara pinsamt. Sjlv tycker jag att Major Briggs uppenbarelse i rymdscenen, dr hans avlnga nuna glider frbi likt ett gammalt spke i skrattspegel, knns vldigt ljlig. Han hade lika grna kunnat vsa fram ett lngdraget "buu-huuuuh, nu blev du allt bra rdd va!" i stllet fr "Blue Rose".
Citera
2019-02-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ser att mnga i trden frst nu ser ssong 3. Javisst vill Jacoby tjna en hacka. Men det gr ju inte scenen mindre briljant. Skrattade hgt nr jag sg den frsta gngen.

Jag fann det hela ganska platt och frutsgbart, rent av trkigt. Kndes som valpropaganda nn utesluten miljpartist hade kunnat snickra ihop.
Citera
2019-02-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Utan att ha sett ssongen analyserar jag fljande utifrn vad jag lst;

Av de som gillar gamla twin peaks fanns det tv huvudgrupper : 1.de som frmst gillade spaelementet, knppa karaktrerna , paj och kaffe-myset och mordmysteriet
De tyckte att serien blev flummig och obegriplig i andra ssongen

2. De som frmst gillade det flippade, The Lodge, dvrgar och baklngestal och uppskattade de mystisk elementen. De brukade sga att serien blev bttre i s2.

(Hrddraget allts, det fanna frsts de som gillade bda..)

Det verkar som om grupp 2 blev mest tillfredstllda av s3.

Sjlv hr jag till bda grupperna ven om jag aldrig varit ngot strre fan av spaelementen i frsta ssongerna. Jag gillade stmningen, musiken, karaktrerna men ven eller kanske framfr allt mystiken och de tankestimulerande vernaturliga spekulationerna. Trots detta blev jag grymt besviken p den nya ssongen.
Citera
2019-02-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
Jag personligen tycker twin peaks var som bst i brjan av ssong 2 obehaglig mystik, nu r det inte riktigt mystik lngre och inte vidare vrst obehagligt mest flippat och senaste avsnittet och ngot i brjan blev to much fr min smak, svrt dock att hitta samma mystik med frank Silva dd och en dvrg som blivit ett totalt olskigt trd i vrigt gillar jag ssong 3

Med tanke p alla utmrkta skdespelare som finns och alla fantastiska casting agents som arbetar inom filmbranschen s tycker jag att man mycket vl hade kunnat vaska fram en ersttare till BOB (Frank Silva). BOB behver ju inte ndvndigtvis ha samma fysiska skepnad som i frsta ssongen, det viktiga r att ondskan skildras p ett trovrdigt stt. Men det r klart, allt blir ju mycket billigare med en datoranimerad kttbulle p ett mullbrsfikontrd.
Citera
2019-02-05, 18:38
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twinkipinki
Men det r klart, allt blir ju mycket billigare med en datoranimerad kttbulle p ett mullbrsfikontrd.

Det var ju The Arm och det var vl svrt att hitta en ersttare med Michael J. Andersons minst sagt karaktristiska drag, fr att inte nmna att han skert hade bitit pungen av bde Frost och Lynch. Fr vrigt s snackar ni bara om Lynch. Varfr kan man ju frga sig nr Frost har minst lika mycket att sga till om.
Citera
2019-02-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det var ju The Arm och det var vl svrt att hitta en ersttare med Michael J. Andersons minst sagt karaktristiska drag, fr att inte nmna att han skert hade bitit pungen av bde Frost och Lynch. Fr vrigt s snackar ni bara om Lynch. Varfr kan man ju frga sig nr Frost har minst lika mycket att sga till om.

Jo men The Arm hnger ju ihop med BOB. Minns scenen i den internationella piloten dr The One-Armed Man, Mike, drabbas av fantomsmrtor efter att han skjutit BOB.

Vad jag har lst pstr sig Michael J. Anderson ha blivit utsatt fr ett rent skambud frn Lynch's sida fr att medverka i den nya ssongen.
Citera
2019-02-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Mer och mer saker brja hnda och det r bra. Mer underhllande.
Svrt att se en skillnad kanske men det r helt klart bttre nu n hur det var i brjan av ssongen.

Men fan, det knns som att man MSTE ha sett FWWM vid vid detta laget :/
Synd att man inte hittar den med svensk text ngonstans.

r ju bara att du laddar ner den med engelsk text och slr upp de ord och uttryck du inte frstr.
Citera
2019-02-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
Det var frn brjan planerat med nio avsnitt men d backade lynch och showtime beviljade 18 avsnitt

Han ville tjna mer pengar bara, det var drfr han tjatade till sig 18 avsnitt nr det mycket vl hade rckt med 9. Han gnllde ju om att han inte fick tillrckligt med cash av Showtime ett tag ocks och hotade p s vis till sig lite mer kosing annars skulle han hoppa av hela projektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in