Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-03, 08:58
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twinkipinki
Man ska så klart se den utmärkta Fan Edit-version av Twin Peaks: Fire Walk With Me som finns tillgänglig därute. En snubbe som kallar sig för Q2 har gjort ett fantastiskt arbete och det borklippta materialet man får se i den 3,5 timme långa versionen tillför en hel del. Faktum är att den bästa, konstnärligt mest högtstående och uttrycksfulla scenen i hela filmen ingår i det en gång bortklippta materialet. Kan inte förstå att den utelämnades.
Är det den versionen som även kallas för "Northwest Passage"...? Vet du var man kan ladda ner Q2:s version?
Citera
2019-02-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Aha, det visste jag inte om. Schysst gjort av snubben.

Själv gillade jag scenen när:

Skrika rakt ut på ett någorlunda trovärdigt sätt klarar väl de flesta av. Bowie var inte skådespelare och det märktes i hans prestationer. Det är ganska mycket detta som är problemet med Lynch, han experimenterar för vilt och släpper ibland fram rena nollor som inte har i en film att göra överhuvudtaget. Anledningen till att han hade med Bowie var bara att han avgudar hans musik och därför tyckte det var coolt att ha med honom på casten. Sedan har han ju pinsamt nog även gett sig själv en roll i Twin Peaks och det blir så klart pannkaka, dels eftersom hans rollfigur bara är löjlig och irriterande, dels för att han faktiskt inte kan skådespela.

Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Är det den versionen som även kallas för "Northwest Passage"...? Vet du var man kan ladda ner Q2:s version?

Nej, Northwest Passage är en annan fan edit av Q2 där han har klippt ihop hela serien till en sorts spelfilm.

Fan edits ska tydligen vara lagliga att ladda ner såvida man först köpt originalversionen, men jag tror ändå inte jag får länka här. Hur som helst, det du söker finns på den gamla vanliga platsen där man brukar leta efter torrents.
Citera
2019-02-03, 18:21
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Fan edits ska tydligen vara lagliga att ladda ner såvida man först köpt originalversionen, men jag tror ändå inte jag får länka här. Hur som helst, det du söker finns på den gamla vanliga platsen där man brukar leta efter torrents.
Nja, Q2:s version fanns inte där jag brukar leta efter torrents iallafall, alltså TPB... Dock hittade jag en annan fan edit-version vid namn Blue Rose Cut...
Citera
2019-02-03, 18:54
Medlem
Citat:
Nja, Q2:s version fanns inte där jag brukar leta efter torrents iallafall, alltså TPB... Dock hittade jag en annan fan edit-version vid namn Blue Rose Cut...

Jo den finns där, kan tyvärr inte PM:a dig som nyreggad. Men den ligger uppe på .org-versionen av sajten.
Citera
2019-02-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Någon som vet budgeten som dom fick arbeta med?
Vore komiskt att veta.

Skulle för övrigt vilja se mer från rektorn som blev arresterad. Det verkade väldigt intressant.

Kan inte ha varit mycket pengar de haft till förfogande med tanke på hur otroligt billigt allting i den nya serien känns.

Synd att de inte följde upp historien med Bill Hastings, den hade grym potential.
Citera
2019-02-03, 19:06
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Jo den finns där, kan tyvärr inte PM:a dig som nyreggad. Men den ligger uppe på .org-versionen av sajten.
Ok, jag hittade den nu - tack för tipset!
Citera
2019-02-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ok, jag hittade den nu - tack för tipset!

Glöm inte att recensera den här i tråden också när du sett den. Man kan behöva se den flera gånger för att vänja sig vid den nya helheten, men när man väl gjort det inser man att fan editen är bättre än originalet. I alla fall var det så för mig.
Citera
2019-02-03, 19:22
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Skrika rakt ut på ett någorlunda trovärdigt sätt klarar väl de flesta av. Bowie var inte skådespelare och det märktes i hans prestationer. Det är ganska mycket detta som är problemet med Lynch, han experimenterar för vilt och släpper ibland fram rena nollor som inte har i en film att göra överhuvudtaget. Anledningen till att han hade med Bowie var bara att han avgudar hans musik och därför tyckte det var coolt att ha med honom på casten. Sedan har han ju pinsamt nog även gett sig själv en roll i Twin Peaks och det blir så klart pannkaka, dels eftersom hans rollfigur bara är löjlig och irriterande, dels för att han faktiskt inte kan skådespela.
Håller helt med om att Bowie inte borde ha varit med i filmen och att Lynchs egen rollkaraktär är förbannat jobbig med sitt jävla skrikande...
Citat:
Nej, Northwest Passage är en annan fan edit av Q2 där han har klippt ihop hela serien till en sorts spelfilm.
Är den sevärd - jag läser att Q2 har klippt bort en hel del material och enbart fokuserat på mordet på Laura Palmer...?
Citera
2019-02-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Vissa scener är riktigt bra och andra klipp och repliker är verkligen skitdåliga. Det är upp och ner precis som originalet...

När det gäller Lynch är det ofta svårt att veta vad som är dåligt för att det faktiskt bara är dåligt och vad som är dåligt för att det är avsiktligt menat att vara dåligt. Ofta har jag en känsla av att Lynch har ironiska och parodiska avsikter med vissa scener.
Citera
2019-02-03, 19:37
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamalKhan
Vad ska man säga? Som stor stor Twin Peaks-fan är det bara att konstatera att detta är en och skär smörja. David Lynch har fått leka runt i sandlådan utan att någon hindrat honom.
Episod 6 sammanfattar på ett bra sätt denna säsong.

1. Det börjar med en förvirrad Dougie, vi får ett aha-ögonblick från The Lodge med Mike!
WAKE UP!
2. Nu får vi se lite av Twin Peaks igen och en nygammal karaktär i Harry Dean Stanton...
Ett dramatiskt ögonblick sker, men det finns ingen känsla eller uppbyggnad alls.
3. Tillbaka till Dougie igen och nu har han gjort något bra igen. Hans kladdade har givit resultat.
4. En dvärg löper amok i Vegas, oj vad vi bryr oss.
5. Hawk hittar gamla anteckningar
6. Sheriffens fru är spydig igen.
7. PANG PANG bar igen och nu ska Lynch visa upp en ny artist som han gillar. SLUT!

Tyvärr men detta är uselt. Skådespelet är mediokert på sin höjd, klippningen är usel, tagningarna och scenerna tragiska i många fall för långa. Det finns ingen känsla, tajming och story att tala om.
Du får anstränga dig som tittare för att hitta något av Twin Peaks-känsla.

Det här är bland det mest tragiska jag sett i tv-serie väg och det gör ont att Twin Peaks slaktas på detta sätt. Ridley Scott och Lynchs storhetsdagar är passé!
Håller med - nya Twin Peaks är ingen större fröjd att beskåda - men bättre än ingenting i vart fall...
Citera
2019-02-03, 19:45
Medlem
Citat:
Är den sevärd - jag läser att Q2 har klippt bort en hel del material och enbart fokuserat på mordet på Laura Palmer...?

Har svårt att se varför man ens skulle vilja se serien nedklippt om man redan sett allting. Rätt meningslöst om du frågar mig. Fan editen av TPFWWM däremot, den är underbar och tillför en hel del.
Citera
2019-02-03, 22:52
Medlem
Venators avatar
Citat:

Bra tänkt, den tolkningen är rimlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto