Jag kanske inte tillhör TP-fanatikerna, men dock hyfsat inbiten och alltid värderat Twin Peaks till en av de bästa serierna som släppts. Med det sagt vill jag ge er mitt betyg av nya säsongen. David Lynch levererar!!! Att lämna en frågande till väldigt mycket efter föregående säsonger och film, för att 25 år senare komma med svar, är enligt mig helt genialiskt.
Jävligt nyfiken på Coopers historia innan Laura Palmer mordet, då han uppenbarligen varit i the Lodge innan hon ens blivit mördad. Jag anar att han redan från början skickades till Twin Peaks som ett "Blue rose-case"
Jag kanske inte tillhör TP-fanatikerna, men dock hyfsat inbiten och alltid värderat Twin Peaks till en av de bästa serierna som släppts. Med det sagt vill jag ge er mitt betyg av nya säsongen. David Lynch levererar!!! Att lämna en frågande till väldigt mycket efter föregående säsonger och film, för att 25 år senare komma med svar, är enligt mig helt genialiskt.
Jävligt nyfiken på Coopers historia innan Laura Palmer mordet, då han uppenbarligen varit i the Lodge innan hon ens blivit mördad. Jag anar att han redan från början skickades till Twin Peaks som ett "Blue rose-case"
Håller med om att det ändå är en lyckad comeback, inte lätt att ta upp en gammal serie utan att det blir som någon slags dålig kopia ala Prison break. Vet inte om jag kan hålla med om att man får alla svar levererade så mycket som bara en uppsjö nya frågor vilket jag förvisso är absolut nöjd med på, det är ingen okomplicerad serie direkt med cliffhanger slut och ett svar i avsnittet efter, tror aldrig det har gjorts en serie som lämnar så mycket lösa trådar som publiken själva får försöka nysta ihop känns också som de kan nystas ihop på så många olika vis, briljant.
Svårt att säga om Cooper varit i "Lodgen" innan Laura dog, eller om detta enbart varit "visioner", också omöjligt att förstå hur tid och rum fungerar i Lodgarna och the waiting room. Ska man flumma till det ordentligt så kanske Cooper i evig tid själsligt befunnit sig i the waiting room men inte mentalt och kroppsligt, det kanske alla har gjort och vi alla har en mörk sida och ljus sida en egen White/black lodge och allt vi får se är enbart Symbolik av ondska och godhet vi alla slits mellan och Mr C är enbart Coopers inre mörker symboliserad och hans inre godhet symboliserad blev kvar i the White lodge med Jätten och Bob kanske bara är en symbol för ondskan i världen som kan ta över inom oss Albert Rosenfield; "Maybe that´s all Bob is, the evil that men do?", kanske därför det är omöjligt att finna någon logik i detta då allt enbart är Symbolik och inte logik .
Senast redigerad av Amelito 2017-07-04 kl. 21:53.
Var ödlan i slutet Laura? och flickan Sarah Palmer, känns ju logiskt då Laura på något vis skickades till jorden av jätten och opera sångerskan. Eller var det Bob, man fick lite Bob vibbar när den klättrade in genom fönstret likt Bob när han kom till Laura på nätterna och i så fall vem var flickan?, eller var det bara en random Alien och det var slut på den här sidohistorien, känns ju också logiskt med tanke på att det är David Lynch. Fick även lite tankar kring att Jätten även skapat Dougie Jones då han löstes upp till en guldkula likt Guldkulan han skapade med Laura, och i så fall varför? kändes ju mest logiskt att Dougie Jones var skapad av Evil Cooper/Bob för att slippa återförenas med the Black lodge. Finns även hos mig en långsökt teori till. Att Laura skickades tillbaka till Twin Peaks i nutid och detta var därför hon beamades rakt upp i luften avsnitt 2, hon skickades alltså tillbaka till jorden då hon försvann i avsnitt 2 och Coopers uppdrag blir att hitta henne (Leland till Cooper "Find Laura") och Cooper är nu Cooper igen och Dougie Cooper har gjort sitt sista framträdande i serien, när Bob togs ut blev Dougie Cooper och Mr C en person då jag tänker på Mikes ord att "one of you must die. och nyckeln till allt är vad Laura viskade till Cooper innan hon "skickades tillbaka till jorden?" flummigt värre iaf.
Efter att nu sett föregående säsong 2 så klarnar det mesta som händer i nya säsong 3, som jag sett om från början. Och jag tycker genast mycket bättre om denna säsongen. En absolut logisk fortsättning av tidigare säsonger. Bra skådespelare, bra manus. Faktiskt genialiskt bra!
Var ödlan i slutet Laura? och flickan Sarah Palmer, känns ju logiskt då Laura på något vis skickades till jorden av jätten och opera sångerskan. Eller var det Bob, man fick lite Bob vibbar när den klättrade in genom fönstret likt Bob när han kom till Laura på nätterna och i så fall vem var flickan?, eller var det bara en random Alien och det var slut på den här sidohistorien, känns ju också logiskt med tanke på att det är David Lynch. Fick även lite tankar kring att Jätten även skapat Dougie Jones då han löstes upp till en guldkula likt Guldkulan han skapade med Laura, och i så fall varför? kändes ju mest logiskt att Dougie Jones var skapad av Evil Cooper/Bob för att slippa återförenas med the Black lodge. Finns även hos mig en långsökt teori till. Att Laura skickades tillbaka till Twin Peaks i nutid och detta var därför hon beamades rakt upp i luften avsnitt 2, hon skickades alltså tillbaka till jorden då hon försvann i avsnitt 2 och Coopers uppdrag blir att hitta henne (Leland till Cooper "Find Laura") och Cooper är nu Cooper igen och Dougie Cooper har gjort sitt sista framträdande i serien, när Bob togs ut blev Dougie Cooper och Mr C en person då jag tänker på Mikes ord att "one of you must die. och nyckeln till allt är vad Laura viskade till Cooper innan hon "skickades tillbaka till jorden?" flummigt värre iaf.
Angående ödlan och flickan, tänkte jag också att flickan är Sarah Palmer, men sedan att ödlan på något vis kommer göra att en "ond Laura Palmer" uppstår, utöver den "goda Laura" vi känner till från säsong 1-2. På samma vis kanske "onde Cooper" fanns innan "gode Cooper".
I anslutning till atombombssmällen dyker skumma filurer upp invid en bensinmack. Är det luffarna (bland annat den ondskefulle luffaren som pratar repeterande "got a light?, got a light?")? Och är luffarna "manufactured"?
Angående ödlan och flickan, tänkte jag också att flickan är Sarah Palmer, men sedan att ödlan på något vis kommer göra att en "ond Laura Palmer" uppstår, utöver den "goda Laura" vi känner till från säsong 1-2. På samma vis kanske "onde Cooper" fanns innan "gode Cooper".
I anslutning till atombombssmällen dyker skumma filurer upp invid en bensinmack. Är det luffarna (bland annat den ondskefulle luffaren som pratar repeterande "got a light?, got a light?")? Och är luffarna "manufactured"?
ja känns som det mesta är möjligt i denna serie kul tycker jag. Tror att när atombomben sprängdes frigjordes så mycket energi och detta i kombination med rädsla och skräck öppnades någon slags portal vid "the convinience store" vid bensinmacken och mycket ond kraft kunde entra vår värld bla. Bob och d.s.k woodsmen som jag tror är någon form av tjänare åt Bob och tror inte dem är Manufactured som Dougie däremot kan man ju fundera kring om Laura var Manufactured? som någon form av motpol till Bob? Kan rekommendera att du ser filmerna Fire walk with me och the missing pieces och sätter dig in lite i Frosts bok the secret history of twin peaks så kommer serien lyfta ännu mer och bli lite mindre obegriplig iaf.
Dem satt med vid the conviniece store mötet Philip Jeffries berättade om i FWWM, om dessa nu var Woodsmen?, finns viss likhet men är ju långt ifrån identiska.
Jag formulerar min fråga på ett sätt, så att den inte blir off topic: Finns det något planerat säsongsuppehåll i s. 3 av serien eller är tanken att alla avsnitt skall sändas (med ett nytt avsnitt varje vecka) utan uppehåll?
Jag formulerar min fråga på ett sätt, så att den inte blir off topic: Finns det något planerat säsongsuppehåll i s. 3 av serien eller är tanken att alla avsnitt skall sändas (med ett nytt avsnitt varje vecka) utan uppehåll?
Vad jag vet så var det sista planerade uppehållet det som var i måndags p.g.a. nationaldagsfirande i U.S.A.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!