Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-26, 05:32
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Då var jag färdig med säsong 1. Blev såld redan efter pilot-avsnittet ska jag säga. Är inte alltför förtjust i tv-serier men Twin Peaks grep verkligen tag i mig från första början. Den har ALLT vill jag säga. När en episod är sedd var det (vilket jag hade på känn på förhand) omöjligt att inte fortsätta kolla. Efter denna fantastiska första-säsong är jag beredd att hålla med många här i tråden om att detta kan vara en av de absolut vassaste tv-serierna som gjorts. Det dröjer inte länge innan säsong 2 går igång

Var beredd på att säsong 2 är....ehhm....ännu "konstigare".
ABC tvingade Frost/Lynch att avslöja mördaren för tidigt och behandlade serien horribelt.
Men hade serien fått fortsätta kanske kvaliteten sjunkit och jag och många med mig hade nog inte rankat den som en av världens bästa genom tiderna.
Vi får aldrig veta.

//Crimson
Citera
2014-01-26, 12:16
Medlem
chessjamts avatar
Hmm, förstår inte riktigt all uppståndelse för Twin Peaks. Kanske måste man vara över en viss ålder för att till fullo uppskatta serien, eller ett fan av David Lynch. Visst, den var lite sådär mysigt kuslig och spännande, men bland TV-serier som jag har sett vette fan om den ens platsar topp fem. Fast det kanske är för att man är bortskämd med BB och GoT numera.

Vad är det, tycker ni som uppenbarligen gillar serien, som gör Twin Peaks så enastående bra? Miljön, karaktärerna, mystiken? Jag har som sagt svårt att förstå varför den ska vara så bra speciellt nu i jämförelse med så många andra fantastiska TV-serier.
Citera
2014-01-26, 12:27
Medlem
slowjamzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Då var jag färdig med säsong 1. Blev såld redan efter pilot-avsnittet ska jag säga. Är inte alltför förtjust i tv-serier men Twin Peaks grep verkligen tag i mig från första början. Den har ALLT vill jag säga. När en episod är sedd var det (vilket jag hade på känn på förhand) omöjligt att inte fortsätta kolla. Efter denna fantastiska första-säsong är jag beredd att hålla med många här i tråden om att detta kan vara en av de absolut vassaste tv-serierna som gjorts. Det dröjer inte länge innan säsong 2 går igång

Såg TP för första gången för ca 3 år sedan. Sträcksåg i princip båda säsongerna. Fantastisk serie!

Leland Palmer
Citera
2014-01-26, 12:31
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Hmm, förstår inte riktigt all uppståndelse för Twin Peaks. Kanske måste man vara över en viss ålder för att till fullo uppskatta serien, eller ett fan av David Lynch. Visst, den var lite sådär mysigt kuslig och spännande, men bland TV-serier som jag har sett vette fan om den ens platsar topp fem. Fast det kanske är för att man är bortskämd med BB och GoT numera.

Vad är det, tycker ni som uppenbarligen gillar serien, som gör Twin Peaks så enastående bra? Miljön, karaktärerna, mystiken? Jag har som sagt svårt att förstå varför den ska vara så bra speciellt nu i jämförelse med så många andra fantastiska TV-serier.

JA detta. Men kan inte heller förneka att nostalgin spelar en stor roll, då kanske BB och GoT är objektivt bättre.
Men allt handlar ju om vad DU eller JAG tycker.
Detta är en för gammal diskussion för min del, så just från mig får du inget annat svar för tillfället. Sorry.

//Crimson
Citera
2014-01-26, 14:10
Medlem
Woopiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Nu är jag född sent 80 tal så kunde tyvärr inte följa serien när den släpptes men om jag inte minns fel så var TP den första(eller en av dom iaf) av sitt slag. Komedi/mord/drama/skräck(viss mån), allt var helt nytt. Om serien kom ut idag helt ny är jag osäker om den skulle slå sig in hos tittarna då det finns ganska många serier idag som blandar så mkt i en serie.

Sen varför den blir populär hos nya folk idag är väl lite pga av att den är kult och folk säger den ska vara så jävla bra och säger folk en sak om en serie brukar många hålla med.
Personligen är det det som du säger Miljön, karaktärerna, mystiken som gör det för mig
Citera
2014-01-28, 21:23
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Har nu bara fyra avsnitt kvar att se vilket känns både spännande då det börjar dra ihop sig rejält och allt ska avslutas, men samtidigt också tråkigt att det är slut snart. Prio 1 när jag är färdig med serien är såklart att se långfilmen. Det mest imponerande med Twin Peaks är tycker jag, att man lyckas hålla en sådan pass spänning och kvalité trots en ganska lång serie. Man gillar den mer och mer för varje nytt avsnitt men så har man också i tanke att man hela tiden kommer närmare slutet av det hela. Därför känns det som en fördel att ha "definitive-boxen" hemma på hyllan så man kan uppleva sagan igen någon gång i framtiden
Citera
2014-02-10, 23:26
Medlem
Hirvis avatar
Glor serien för femte gången nu, har blivit en tradition att visa det för motparten varje gång jag hamnar i en seriös relation. En fantastisk relation som sållar agnarna från vetet.

Twin Peaks har en skev balans som jag älskar, hur det är för mycket av allt och därför balanserat. Varje karaktär går ett steg för långt i varje riktning, finns ingen måtta. Är man ensam, då är man en ensam självmordsbenägen själ. Är man en fifflare, då fifflar man sig tillbaka till inbördeskriget. Är man en fresterska ska man nästan förlora oskulden till sin egen pappa. Ska man ha hemligheter ska man knulla hela stan och knarka och manipulera och vara prom queen på samma gång.

Känner mig nästan lyckligt lottad som fått se den här serien.
Citera
2014-02-17, 08:11
Medlem
Punklivs avatar
Det snackas ju en del om en tredje säsong, jag har även läst någonstans att David Lynch söker skådespelare till någonting, som i och för sig inte behöver vara Twin Peaks. Det var ju längesedan han släppte en långfilm så det kan ju vara det - och det klagar jag ju inte heller på.

Men, om det nu kommer en tredje säsong, är det verkligen nödvändigt? Det kommer antagligen bli ganska svårt att hålla nivån som den hade förr.
Citera
2014-02-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Det snackas ju en del om en tredje säsong, jag har även läst någonstans att David Lynch söker skådespelare till någonting, som i och för sig inte behöver vara Twin Peaks. Det var ju längesedan han släppte en långfilm så det kan ju vara det - och det klagar jag ju inte heller på.

Men, om det nu kommer en tredje säsong, är det verkligen nödvändigt? Det kommer antagligen bli ganska svårt att hålla nivån som den hade förr.

Läses på egen risk.

Därför tycker och hoppas fans på att någonting ska hända. Sedan har det kommit rykten från bl a Ray Wise. David Lynchs dotter Jennifer Lynch har dock dementerat och Mark Frost har ställt sig frågande. David Lynch själv dementerade det också i en Israelisk intervju http://welcometotwinpeaks.com/news/d...lu-ray-rumors/ .

På IMDB står istället Ronnie Rocket som "Project in development". Betyder kanske ingenting alls för ingen verkar plockat upp det.
Citera
2014-02-17, 16:11
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Läses på egen risk.

Därför tycker och hoppas fans på att någonting ska hända. Sedan har det kommit rykten från bl a Ray Wise. David Lynchs dotter Jennifer Lynch har dock dementerat och Mark Frost har ställt sig frågande. David Lynch själv dementerade det också i en Israelisk intervju http://welcometotwinpeaks.com/news/d...lu-ray-rumors/ .

På IMDB står istället Ronnie Rocket som "Project in development". Betyder kanske ingenting alls för ingen verkar plockat upp det.
¨
Citera
2014-02-18, 01:07
Medlem
TaxMonkeys avatar
Killen som spelar Bob är dock framliden, så det gör en tredje säsong problematisk.
Citera
2014-04-17, 06:30
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Är långfilmen ''Fire walk with me'' någonting att rekommendera? Är ett stort fan av TV-serien.
Har läst dåliga recensioner och känns som att det kan bli svårt att återskapa stämningen i TV-serien i långfilmsformat. Kollar på den nu, hursomhelst.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-04-17 kl. 06:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in