2010-12-06, 13:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricard
Ja det är ju klart, blocket finns ju alltid kvar. men som det diskuterades tidigare i tråden att man inte gärna vill hyra av en gammal tjackis utan man vill ju ha sitt egna lilla krypin. Var på köplats 30 nu på dombron så jag tycker ju att det borde minska (vilket det sakta men säkert gör) nu efter julruschen.
Mjo, skulle jag göra ett väldigt ovetenskapligt antagande så ökar antalet intresseanmälda efter första urvalet då många personer då är helt säkra på att komma in. Så perioden mellan första och andra urvalet kan nog bli ganska hektiskt.

Dock är nog köerna till de rum som saknar toalett och/eller dusch betydligt kortare än köerna till rum som har toalett och/eller dusch. Så om jag vore du skulle jag satsa på ett rum med tvättställ, då får du ett rum med handfat samt delad toalett och dusch i korridoren. Inte alls lika roligt att inte ha egen toalett, men det är ändå en bostad om man inte hittar någonting annat!
Senast redigerad av eXtremo 2010-12-06 kl. 13:08.
Citera
2010-12-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Mjo, skulle jag göra ett väldigt ovetenskapligt antagande så ökar antalet intresseanmälda efter första urvalet då många personer då är helt säkra på att komma in. Så perioden mellan första och andra urvalet kan nog bli ganska hektiskt.

Dock är nog köerna till de rum som saknar toalett och/eller dusch betydligt kortare än köerna till rum som har toalett och/eller dusch. Så om jag vore du skulle jag satsa på ett rum med tvättställ, då får du ett rum med handfat samt delad toalett och dusch i korridoren. Inte alls lika roligt att inte ha egen toalett, men det är ändå en bostad om man inte hittar någonting annat!

Jobbigt jävla läge, man vill ju ha ett rum NU! fast man måste väl inse att det finns folk som sitter sämre till än vad jag gör så man får väl lugna ner sig lite.
Citera
2010-12-07, 20:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
Om ni får rum med inflytt första Februari så är det ju bara att erbjuda halvmånadshyra för att få ta det redan den 15:e eller mera för att få det tidigare. De flesta är sega när det kommer till att säga upp så många sitter på dubbelhyra en månad då det går fortare att få ett rum(2 månader ibland mindre) än att säga upp det(oftast 2-3 månader).
Hm, jag fick inte uppgifter om den nuvarande hyresgästen i det mail jag fick från Heimstaden om rummet. Tror du att det fungerar att kontakta Heimstaden och få denna information, eller är den "sekretessbelagd"?

Hur "lagligt" är detta? Strider det mot några regler och kan resultera i vräkning eller är Heimstaden införstådd i detta förfarande?
Citera
2010-12-07, 20:45
Medlem
Liquidators avatar
Citat:
Hm, jag fick inte uppgifter om den nuvarande hyresgästen i det mail jag fick från Heimstaden om rummet. Tror du att det fungerar att kontakta Heimstaden och få denna information, eller är den "sekretessbelagd"?

Hur "lagligt" är detta? Strider det mot några regler och kan resultera i vräkning eller är Heimstaden införstådd i detta förfarande?

I mitt kontraktserbjudande skrev man att nuvarande hyresgäst meddelat att rummet skulle bli ledigt tidigare, så det verkar onekligen som man man är medveten om detta på Heimstaden. Sen så kan ju den som bodde där innan vara en utbytesstudent som åkt hem igen.
Citera
2010-12-07, 21:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator
I mitt kontraktserbjudande skrev man att nuvarande hyresgäst meddelat att rummet skulle bli ledigt tidigare, så det verkar onekligen som man man är medveten om detta på Heimstaden. Sen så kan ju den som bodde där innan vara en utbytesstudent som åkt hem igen.
Det måste då betyda att mitt rum INTE kommer att bli ledigt tidigare....
Citera
2010-12-07, 22:03
Medlem
Jag är en av dem vars studentrum låg uppe på hemsidan för inte så länge sen (alltså med inflytt 1:a februari).

Men jag glömde att säga till Heimstaden att tidigare inflytt är möjlig.
Citera
2010-12-07, 22:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Jag är en av dem vars studentrum låg uppe på hemsidan för inte så länge sen (alltså med inflytt 1:a februari).

Men jag glömde att säga till Heimstaden att tidigare inflytt är möjlig.
Då får du allt meddela Heimstaden om det, eller säga vilket rum du har/hade, någon kanske blir lycklig .
Citera
2010-12-07, 22:46
Medlem
Citat:
Då får du allt meddela Heimstaden om det, eller säga vilket rum du har/hade, någon kanske blir lycklig .
Jag blir rätt lycklig jag också om jag slipper betala hela januarihyran.
Citera
2010-12-08, 00:20
Medlem
Citat:
Det måste då betyda att mitt rum INTE kommer att bli ledigt tidigare....

Inte nödvändigtvis, jag har också inflyttning den 1:a Feb men efter ett mail till Heimstaden fick jag numret till nuvarande hyresgäst. Tydligen så är det bara att ringa och fråga när han/henne tänkt lämna in nycklarna till Heimstaden, sen är det bara för dig att hämta upp dem på deras kontor.
De nämnde inget om några extra avgifter för tidigare inflytt men skulle bli förvånad om det inte var det.
Citera
2010-12-08, 00:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag blir rätt lycklig jag också om jag slipper betala hela januarihyran.
Lust att lägga upp vilket rumsnummer du har, så att man kan kontrollera mot det nummer man fick mailat till sig?

Citat:
Ursprungligen postat av chr1l
Inte nödvändigtvis, jag har också inflyttning den 1:a Feb men efter ett mail till Heimstaden fick jag numret till nuvarande hyresgäst. Tydligen så är det bara att ringa och fråga när han/henne tänkt lämna in nycklarna till Heimstaden, sen är det bara för dig att hämta upp dem på deras kontor.
De nämnde inget om några extra avgifter för tidigare inflytt men skulle bli förvånad om det inte var det.
Smart, skall genast kontakta Heimstaden angående detta. Men jag är med dig på en punkt, man lär få betala någonting extra, tror inte att de låter ett rum vara obetalt under en månad...
Citera
2010-12-08, 10:48
Medlem
Citat:
Lust att lägga upp vilket rumsnummer du har, så att man kan kontrollera mot det nummer man fick mailat till sig?
Nja, vill helst inte skriva i tråden. Men jag eller du kan ju skicka ett meddelande med numret.

Citat:
Smart, skall genast kontakta Heimstaden angående detta. Men jag är med dig på en punkt, man lär få betala någonting extra, tror inte att de låter ett rum vara obetalt under en månad...
Heimstaden får självklart alltid in hyran för januari från den tidigare hyresgästen, frågan är ju vad denne begär av den nye för att lämna in nycklarna tidigare...
Senast redigerad av Xe89 2010-12-08 kl. 10:51.
Citera
2010-12-08, 10:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nja, vill helst inte skriva i tråden. Men jag eller du kan ju skicka ett meddelande med numret.
Är det hus åtta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in