2005-07-17, 15:14
Medlem
Hej det verkar inte bättre än att undertecknad skall börja i Uppsala till hösten och bostadssituationen verkar ju inte speciellt rolig. Blir man tvungen att bo på vandrarhem eller?

-----------------------------------------------------------

Uppdaterad 2017-01-12 /Mod

FAQ för studentboende i Uppsala - se nedan:

Vilka är Uppsalas stadsdelar?

Vad är Uppsala bostadsförmedling?

Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Uppsala bostadsförmedling?

Vilka nationer har bostäder i Uppsala?

Vilka andra hyresvärdar finns i Uppsala?

Vilka andra hyresvärdar finns utanför Uppsala?

Vilka bostadssökarsidor finns det för Uppsalastudenter?

Hur lång kötid krävs det hos Studentstaden?

Övrigt:

Senast redigerad av fredrik686 2017-03-14 kl. 16:18. Anledning: Uppdatering av FAQ
Citera
2005-07-17, 15:14
Moderator
fredrik686s avatar
Hur ser Heimstadens 1 rum och pentry ut?

Hur ser Heimstadens korridorsrum och gemensamma kök ut?

Hur ser V-dalas 1 rum och kök i Majklockan ut?

Citera
2005-07-17, 15:22
Medlem
alcatrazs avatar
Läser själv i Uppsala och fick första året bo på vandrarhem i en vecka ungefär.Det är inga problem att få tag i någon som man kan bo inneboende hos men att få nåt eget är skitsvårt.
Nu har jag fått tag i en egen lägenhet/rum och hittade denna här:
http://www.uppsalastudentkar.nu/bostadsjour/
Citera
2005-07-17, 16:40
Medlem
Bottenskraps avatar
Kolla den här bostadsförmedlingen:
http://www.graflunds.se/

De är nystartade i uppsala sen några månader tillbaka och jag fick ett studentrum på en gång. Lägenheterna ligger i valsätra dock, så det är ju en bit till stan om du inte är så kräsen.
Citera
2005-07-17, 22:01
Medlem
Har ni någon koll på vilka a studentbostads områden som studentstaden har som e bra.
Citera
2005-07-17, 22:10
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdgrodan
Har ni någon koll på vilka a studentbostads områden som studentstaden har som e bra.
Det varierar jättemycket beroende på vad du läser och var de du umgås med bor.

Om du inte idag har något studentboende i Uppsala så ska du nog fokusera på att få tak över huvudet istället för att fundera på vad som kan vara bra eller mindre bra geografiskt, standardmässigt eller statusmässigt.

Försök med släktingar och vänner, det är lite lättare ett par veckor in på terminen och framförallt lättare när man väl är på plats.
Citera
2005-07-17, 23:14
Medlem
bara jag som såg massor med ettor och tvåor till försäljningen/uthyrning i dagens UNT?

// peakk
Citera
2005-07-17, 23:45
Medlem
har ändå 450 ködagar i studentstadens kö. och jag vill bara ha ett kåridorsrum. Har kollat och funderar på kantors gatan, tycker även gamla studentstaden värkar bra (snygga hus). annars har jag hört a flogsta ska vara lite party ställe.

Tänkte mäst lite allmäna tankar om dom olika områdena, om ni kan rekomendera eller varna för något ommråde.
Citera
2005-07-18, 08:44
Medlem
Undvik Gränby (alias Brottby).
Citera
2005-07-18, 19:50
Medlem
Smilizs avatar
Jag fick ett rum hos studentstaden och jag hade bara ca. 100 dagar i kon. Det beror helt enkelt po ner man soker. Just nu kan jag tenka mig att det blir svort eftersom monga nya borjar nu.
Du kan testa soka genom nationerna som har en del bosteder, norrlands nation har flest. http://www.norrlandsnation.se/
Dock kan det vara so att du for en plats i en dublett, men det er ju bettre en ingen bostad alls.

m.v.h.
Citera
2005-07-18, 21:26
Medlem
Tack för alla svar!
Om man vill ha boende genom en nation går de väl efter hur länge man varit medlem? Dessutom är det väl i april man kan ansöka om bostad inför hösten?
Citera
2005-07-20, 18:37
Medlem
Smilizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbigt
Tack för alla svar!
Om man vill ha boende genom en nation går de väl efter hur länge man varit medlem? Dessutom är det väl i april man kan ansöka om bostad inför hösten?

Ner jag sokte genom norrlands nation fick jag ett erbjudande, och jag hade aldrig varit medlem der.

fron www.norrlandsnation.se

Citat:
Stiftelsen Norrlandsgårdarna i Uppsala:

Studentbostadsområde uppfört 1957 med ca 500 studentrum i korridor, 50 dubletter samt ett 80-tal lägenheter. Bostäderna ligger på Studentvägen ca tio minuter från centrum. Ansökningstider: 1-21 april inför höstterminen och 1-21 oktober inför vårterminen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in