2011-12-19, 19:11
Medlem
Sibiriens avatar
Sitter i ett rum i flogsta höghus just nu och har så gjort i snart ett och ett halvt år. Självklart är jag glad att ha tak över huvudet men är rätt angelägen om att hitta något annat till våren. Jag har 1400+ ködagar hos studentstaden men de verkar mest ha skitsmå korridorsrum eller jättestora och dyra lägenheter borta vid kantorn.

Det absolut bästa vore en egen lägenhet för under 4000 kr i månaden. Är medlem i Norrlands nation men dom har mig veterligen bara studentkorridorer, även om jag tror dom är bra mycket bättre än flogsta höghus, speciellt då jag vill vara i närheten av ekonomikum.
Citera
2011-12-20, 16:11
Medlem
Shiiet, heimstaden slutar aldrig att förvåna mig. Skickade iväg ett mail och frågade hur de väljer vilka som får lägenheterna. Kvinna svarade att de har nån sorts "kösystem." Vilke jag vet inte stämmer!! Svarade och sade att min kompis som har varit registrerad hos de i mindre än en månad fick en lägenhet som vi både sökte medan jag som har varit registrerad i ca 6 mån fick inget. Hon svarade.

Hej!

Som jag sa så är det kötiden vi tittar på först, men även sammansättningen i korridoren (ålder, kön etc). Så det kan vara förklaringen till att hon fick ett erbjudande men inte du. Håll tummarna nu!

Med vänliga hälsningar
Sofia Norup

Sofia Norup

Heimstaden

Sernanders väg 10

752 62 Uppsala

Email: sofia.norup@heimstaden.com

Hemsida: www.heimstaden.com

wtf?? Det var något nytt. Rama bullshit. Jag och kompisen är i samma ålder(hon är en månad yngre än mig), både är tjejer och dessutom sökte jag innan henne. Som någon skrev här inne, de väljer lite hur de vill. Bara stänger ögonen och pekar på något namn.. Hoppas att de pekar på mitt denna gången.
Senast redigerad av menak 2011-12-20 kl. 16:19.
Citera
2011-12-20, 16:23
Medlem
drontuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menak
Shiiet, heimstaden slutar aldrig att förvåna mig. Skickade iväg ett mail och frågade hur de väljer vilka som får lägenheterna. Kvinna svarade att de har nån sorts "kösystem." Vilke jag vet inte stämmer!! Svarade och sade att min kompis som har varit registrerad hos de i mindre än en månad fick en lägenhet som vi både sökte medan jag som har varit registrerad i ca 6 mån fick inget. Hon svarade.

Hej!

Som jag sa så är det kötiden vi tittar på först, men även sammansättningen i korridoren (ålder, kön etc). Så det kan vara förklaringen till att hon fick ett erbjudande men inte du. Håll tummarna nu!

Med vänliga hälsningar
Sofia Norup

Sofia Norup

Heimstaden

Sernanders väg 10

752 62 Uppsala

wtf?? Det var något nytt. Rama bullshit. Jag och kompisen är i samma ålder(hon är en månad yngre än mig), både är tjejer och dessutom sökte jag innan henne. Som någon skrev här inne, de väljer lite hur de vill. Bara stänger ögonen och pekar på något namn.. Hoppas att de pekar på mitt denna gången.

Varit i kontakt med Sofia.norup också virrigare person får man ta och leta efter.
Citera
2011-12-20, 16:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menak

Hej!

Med vänliga hälsningar
Sofia Norup

Sofia Norup

Heimstaden

Sernanders väg 10

752 62 Uppsala

Ja. Nu är det ju så, på gott och ont, att privata fastighetsägare får hyra ut till precis vilka de vill. Det finns inget krav på att man ska tillämpa något slags rättvist kösystem eller annat. Så länge man inte diskriminerar någon utifrån de fastställda diskrimineringsgrunderna så får de göra precis som de vill. Men det kan vara irriterande. Samtidigt är det ju skönt att det finns någon som inte tillämpar ett kösystem som alla andra för då hade både du och din kompis fått vänta i minst ett par år för att få tak över huvudet.
Citera
2011-12-20, 16:57
Medlem
gbgubbbens avatar
Boendesituationen i Uppsala

HEJHEJ allihopa.

Det är ju inte sämre än så att jag är antagen till Juristprogrammet vid UU VT12 och ska därför flytta från min trygga vardag utanför Stockholm till Sveriges troligen bästa studentstad Uppsala. Det som plågar mig är boendesituationen. Kan sitta i dygn och maila och ringa runt till annonser över hela internet, utan några vidare resultat. Min fråga är: Alla ni andra som kommer från andra delar i Sverige, hur fixade ni boende i Uppsala? Verkar helt hopplöst
Citera
2011-12-20, 17:08
Medlem
Barapaleks avatar
Ett sätt är ju att hitta befintlig tråd: https://www.flashback.org/t227179

Jag hoppas att du ställt dig i bostadskö för något år sedan, annars har du ju ingen chans att få någon bostad på det sättet. Leta reda på någon du känner i Uppsala, eller någon som känner någon som känner någon som bor i Uppsala. Via nationerna går det väl också att få bostäder, men även där måste man väl också köa lång tid.
Citera
2011-12-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ja. Nu är det ju så, på gott och ont, att privata fastighetsägare får hyra ut till precis vilka de vill. Det finns inget krav på att man ska tillämpa något slags rättvist kösystem eller annat. Så länge man inte diskriminerar någon utifrån de fastställda diskrimineringsgrunderna så får de göra precis som de vill. Men det kan vara irriterande. Samtidigt är det ju skönt att det finns någon som inte tillämpar ett kösystem som alla andra för då hade både du och din kompis fått vänta i minst ett par år för att få tak över huvudet.
Exakt vad jag och vännern snackade om. Det som är irriterande är att de talar inte sanningen. Varför inte bara säga som det är istället för att hitta på? Det är bara det som irriterar mig.
Citera
2011-12-20, 17:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
Via nationerna går det väl också att få bostäder, men även där måste man väl också köa lång tid.

Inte nödvändigtvis. De flesta nationer har reccebostäder. Det brukar gå att få rum redan första terminen. Tipset då är ju att gå med i ett gäng nationer som verkar lovande och gå på alla bostadsteckningar. Kostar några hundra per nation men det kan det vara värt.

Annars är det ju Heimstaden som inte har kösystem utan tillämpar nån form av godtyckligt urval.
Citera
2011-12-20, 21:05
Medlem
SkyValleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgubbben
HEJHEJ allihopa.

Det är ju inte sämre än så att jag är antagen till Juristprogrammet vid UU VT12 och ska därför flytta från min trygga vardag utanför Stockholm till Sveriges troligen bästa studentstad Uppsala. Det som plågar mig är boendesituationen. Kan sitta i dygn och maila och ringa runt till annonser över hela internet, utan några vidare resultat. Min fråga är: Alla ni andra som kommer från andra delar i Sverige, hur fixade ni boende i Uppsala? Verkar helt hopplöst
Du bor inte på pendlingsavstånd? Även om det är jobbigt så fungerar det ett tag. Känner folk som pendlat i flera år från Stockholm, men det beror givetvis mycket på var du bor mer exakt.
Citera
2011-12-20, 21:53
Medlem
gbgubbbens avatar
Skulle kosta 180 kr tur och retur per dag, och ta ca 2,5 timme dit samma tid hem. Det är naturligtvis det sista jag vill göra.
Citera
2011-12-20, 21:53
Medlem
gbgubbbens avatar
Jag bor ju inte i Stockholm utan utanför, från Stockholm vore finemang
Citera
2011-12-20, 22:04
Medlem
lazors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgubbben
HEJHEJ allihopa.

Jag skall också börja nu i januari. Aldrig tidigare varit i Uppsala, så att hitta nån att bo med kändes hopplöst. Hade dålig tid hos Studentstaden, och mina 2 år i kö hos Uppsalahem gav ingenting alls. Det jag gjorde var att jag låg på Heimstaden, ofta och intensivt, ringde, mailade och tjatade till mig ett rum som jag tillslut fick! Det skulle jag gjort om jag var dig. Där är det MÅNGA rum, inget direkt kö-system och stor cirkulation på rummen. I andra hand kommer kanske då nationerna, åk dit och se vad som kan hjälpa dig med. Du bor i alla fall "hyfsat" nära. Jag hade inte den möjligheten i höstas när jag letade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in