Citat:
Ursprungligen postat av
moecaffe
Jag går själv till psykiatri och jag kan bara konstatera att de är där för att hjälpa en och inte för att trycka ner en mediciner utan ens samtycke. Det är totalt frivilligt att gå till psyk och man får själv välja om man vill ha viss medicin eller inte. Till och med är det lätt att byta eller trappa ner om det blir problematiskt, de hjälper också till där. Om man dock inte berättar för dem vad man känner och vad man vill få ut av behandling eller samtal är det mycket svårare för dem.
Nu är det skillnad på öppenvård och rättspsykiatrisk vård där rättspsykiatrin är hårdare. Det är också skillnad på Sveriges och andra länders systemuppbyggnad av vården eftersom Sveriges vård är ägd av staten. Dessutom vår vi ett personligt högkostnadsskydd. Inte som andra länder där företag sköter detta och tjänar pengar per behandling och får in pengar för varje medicinuppköp.
Pröva att abrupt säga upp kontakten. Jag lovar att dem kommer ringa och jaga dig ett bra tag. Du är manipulerad. Du tror att du är där av fri vilja just nu för att det är det som fungerar på dig, eftersom du fortsätter att träffa psykiatrikern. En dag kommer dem kunna spärra in dig med stöd av tvångsvårdslagar.
Spelar ingen direkt roll vem som betalar för högkostnadsskyddet. Samhället betalar i slutändan iaf och det med ALLAS pengar för något som inte har någon effekt. Bara skadligt för kroppen och hjärnan.
Har psykiatrikern berättat något för dig om skadeverkningarna? För det på tal någon gång. Med all sannolikhet kommer hen att tassa runt i vaga termer när ämnet förs på tal. Eller direkt ljuga för dig om att det till och med skyddar hjärnan eller inte alls är skadligt. För övrigt finns det inga bieffekter utan bara direkta effekter. Skillnaden är att det definieras som EFFEKTEN MAN VILL ÅT.
Citat:
Ursprungligen postat av
moecaffe
Jag går i terapi för att jag har social fobi och är rädd för att integrera mig bland människor och prata med folk, även om det låter löjligt så är det ett stort problem för mig. Samt att jag är deprimerad och har vart det under alla minnen jag kommer ihåg sedan barndomen. Jag går nu i öppenvård och har rätt till annan utredning.
Jag vet att det är skillnad på rättspsykiatrisk vård och öppenvård. Det är inte många som faller in till den kategorin förutom de som riskerar att skada sig skälva eller andra, men kan också vara att man begått ett brott som är kopplat med diagnoser och har tidigare historia med vården.
Här kan ni läsa mer
Som sagt jag vill jag att många läser på innan alla går till skruvade slutsatser som egentligen inte har någon som helst grund av bevis eller logik. Om man tycker att man felbehandlas så har man egentligen rätt till att överklaga om man själv tar initiativet.
Din "diagnos" social fobi betyder i stort sett att du är blyg och kanske lite osäker. Ingen medicin har en faktiskt bevisad effekt mot det. Sen arbetar psykiatrikern med en psykologisk inriktning vid sidan om (för att kunna påstå att du får effekt av medicinerna). Men det är inte värt att utsätta dig för den risken. Så småningom kanske du får en mycket värre diagnos utan att dem säger det till dig. Mitt råd är som följande: Skaffa en psykolog via husläkaren. Sluta ta mediciner. Börja träffa mer människor och arbeta på din social förmåga
Du kommer bara ihåg sorgliga minnen just nu för att du är deprimerad just nu. När du blir glad kommer du mest att tänka på glad minnen. Gör såhär, pröva att tänk på glada minnen istället. Eller något roligt eller något du har förväntningar på. Då vänder du hela förloppet.
Öppenvård eller rättspsykiatrisk....Det är samma sak. Möjligen har man ÄNNU mer makt över patienten och dennes liv så troligen är dem ännu grymmare där än på i övrigt där du bara kan gå därifrån i princip.
Eftersom vi konstaterat att "diagnoserna" inte finns över huvud taget så är det inte vissa som begår brott p.g.a någon sjukdom. Det är bara psykiatrikerna som vill bredda sin kundkrets.
Visst har man rätt att verklaga. Men psykiatrikerns beslut är alltid enväldigt. Vidare har man ju lagstiftat fram att man ska får göra som man vill med sina patienter så det säger ju ett och annat om vad som händer om man överklagar. Troligen inget. Här måste en attitydförändring till!
Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
Nu är det ju så att all vetenskap utvecklas. Detta är bra. Hade det handlat om en religiös rörelse hade det hetat att psykologerna har rätt eftersom de är övertygade om det, trots övervägande argument att de har fel. Nu har det hela funkat precis som det ska, nämligen att den egna yrkesgruppen forskat inom sitt ämne och kommit fram till att de haft fel inom vissa ämnen. Istället för att sopa det under mattan har det kommit fram i ljuset och de har ändrat sina arbetsmetoder.
Är det dåligt?
Vetenskap utvecklas, JA! Psykiatrin är ingen vetenskap. Man strävar inte efter att ta fram forskning som bevisar det man säger utan det bygger på en uppfattning. Sen fabricerar man studier som säger att det är så. MAn försöker täppa till hålen så gott det går. Sen försöker man emellanåt att ren-tvätta psykiatrin genom att säga att man har kommit sanningen närmare. Då lurar man folk ett varv till och kan hålla sig fast vid pengarna ett tag till. Svårare än så är det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Antagon.Ister
Bara för att de inte berättade för dig varför just Du tvångsomhändertogs den där dagen för länge sedan i en parallell verklighet så betyder det inte att det inte stod en hel hop med familjemedlemmar bakom den interventionen och som godkände alltihop, på goda grunder.

Ingen parallel verklighet (för vi ska väl ändå inte disskutera multiversum och kvantmekanig

). Det finns ingen som helst medicinsk anledning till tvångsomhändertagande. Det behövs bara att någon i din närhet tycker att du är besvärlig eller för besvärlig att hantera. Det är det enda psykiatrikern lyssnar på. Då vet psykiatrikern att det kommer uppskattas och att din familj/vänner kommer att göra det igen om personen blir jobbig. Dem stödjer kanske psykiatrin i viss mån då. Så småningom lär sig "patienten" att om den gör det som är jobbigt för någon annan så blir personen utsatt för tvång och kränkningar som den inte kan göra något åt. Kanske slutar då "patienten" att gör det. Och vips! Titta psykiatrin botar folk.
Om man t.ex skulle gå till polisen och anmäla någon för något dem inte gjort skulle det anses som omoraliskt och till och med brottsligt. Det här är ju samma sak. Helt förkasstligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
moecaffe
Det är i USA och inte i Sverige, systemet här är inte samma. Men ja det sker fel relativt ofta i USA när det gäller vård, det är mycket mer sällsynt i Sverige. Men jag tycker inte det är inte så illa som många menar här.
Det är precis lika vanligt i sverige!
Citat:
Ursprungligen postat av
Antagon.Ister
Då var den nog inge vidare stabil din verklighet. Allsköns individer har försökt skilja Mig från Min värld i 40 år och än har ingen lyckats. Så stabil är min.
Carl Gustav har anlitat Englands prins för att döda mig genom Siv, min morbrors fru.
http://www.youtube.com/watch?feature...siZTFAv8#t=210
Det är en fruktansvärd verklighet dessa människor lever i, men den är också begränsad till deras egna huvuden. Jag har själv känt en person både före och efter han fick precis en sådan psykos som du och Rolf har nu.
Så du har ingen psykisk åkomma men ändå hade du kontakt med en läkare som behandlade psykiatriska problem och som ville skriva ut mediciner till dig och som du sedan kunde vägra utan konsekvens.
Och nu sitter du på nätet och sprider konspirationsteorier istället för att jobba dig fram till ett bättre och tryggare liv och ingen hindrar dig från det eller ens hotar med att dra in din sjukpenning, och du kallar det för konspiration?
Under vilka omständigheter?
Få dem att skriva sin story i tråden då.
Vissa tror på konsperationsteorier. Så är det bara. Inte konstigare än att man tror på gud utan några vidare bevis. PSykiatrin kallar det för vanföreställningar och anser att det ska medicineras bort.
Om man i stället skulle övertyga personen om hur det troligen eller egentligen ligger till skulle personen tillfriskna bra mycket snabbare.
http://www.dagensmedicin.se/vetenska...tog-lakemedel/
Patienter som lottades till KBT fick minskade psykotiska symtom, jämfört med patienter i en kontrollgrupp. Storleken på effekten beskrivs av forskarna som ”liten till måttlig”, eller ungefär lika stor som när kbt används tillsammans med läkemedel.
Vad säger det om "sjukdomen" och även den s.k "behandligen". Låter som tunn is för många. Det enda den medicinen är till för är att se till så att jobbig patienter håller sig stilla och inte gör något "jobbigt".
Den togs fram till en början för att göra grisar medgörliga inför slakt. Annars kan dem bli svåra att hantera och skada varandra om dem blir stressade.