Citat:

Ursprungligen postat av 
PelleSaga

Vad trevligt att psykiatrin är frivillig för dig. Det finns nämligen en hel del personer som vårdas med tvång inom psykiatrin. Tvång används eftersom behandlingen är värre än den påstådda sjukdomen.
Vad är det för fel på dig då eftersom du måste söka hjälp av en psykiatriker?

Jag går i terapi för att jag har social fobi och är rädd för att integrera mig bland människor och prata med folk, även om det låter löjligt så är det ett stort problem för mig. Samt att jag är deprimerad och har vart det under alla minnen jag kommer ihåg sedan barndomen. Jag går nu i öppenvård och har rätt till annan utredning.
Jag vet att det är skillnad på rättspsykiatrisk vård och öppenvård. Det är inte många som faller in till den kategorin förutom de som riskerar att skada sig skälva eller andra, men kan också vara att man begått ett brott som är kopplat med diagnoser och har tidigare historia med vården. 
Här kan ni läsa mer
Som sagt jag vill jag att många läser på innan alla går till skruvade slutsatser som egentligen inte har någon som helst grund av bevis eller logik. Om man tycker att man felbehandlas så har man egentligen rätt till att överklaga om man själv tar initiativet.