2014-03-14, 12:33
Medlem
moecaffes avatar
Jag går själv till psykiatri och jag kan bara konstatera att de är där för att hjälpa en och inte för att trycka ner en mediciner utan ens samtycke. Det är totalt frivilligt att gå till psyk och man får själv välja om man vill ha viss medicin eller inte. Till och med är det lätt att byta eller trappa ner om det blir problematiskt, de hjälper också till där. Om man dock inte berättar för dem vad man känner och vad man vill få ut av behandling eller samtal är det mycket svårare för dem.

Nu är det skillnad på öppenvård och rättspsykiatrisk vård där rättspsykiatrin är hårdare. Det är också skillnad på Sveriges och andra länders systemuppbyggnad av vården eftersom Sveriges vård är ägd av staten. Dessutom vår vi ett personligt högkostnadsskydd. Inte som andra länder där företag sköter detta och tjänar pengar per behandling och får in pengar för varje medicinuppköp.
Citera
2014-03-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moecaffe
Jag går själv till psykiatri och jag kan bara konstatera att de är där för att hjälpa en och inte för att trycka ner en mediciner utan ens samtycke. Det är totalt frivilligt att gå till psyk och man får själv välja om man vill ha viss medicin eller inte. Till och med är det lätt att byta eller trappa ner om det blir problematiskt, de hjälper också till där. Om man dock inte berättar för dem vad man känner och vad man vill få ut av behandling eller samtal är det mycket svårare för dem.

Vad trevligt att psykiatrin är frivillig för dig. Det finns nämligen en hel del personer som vårdas med tvång inom psykiatrin. Tvång används eftersom behandlingen är värre än den påstådda sjukdomen.

Vad är det för fel på dig då eftersom du måste söka hjälp av en psykiatriker?
Citera
2014-03-14, 18:03
Medlem
moecaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Vad trevligt att psykiatrin är frivillig för dig. Det finns nämligen en hel del personer som vårdas med tvång inom psykiatrin. Tvång används eftersom behandlingen är värre än den påstådda sjukdomen.

Vad är det för fel på dig då eftersom du måste söka hjälp av en psykiatriker?
Jag går i terapi för att jag har social fobi och är rädd för att integrera mig bland människor och prata med folk, även om det låter löjligt så är det ett stort problem för mig. Samt att jag är deprimerad och har vart det under alla minnen jag kommer ihåg sedan barndomen. Jag går nu i öppenvård och har rätt till annan utredning.

Jag vet att det är skillnad på rättspsykiatrisk vård och öppenvård. Det är inte många som faller in till den kategorin förutom de som riskerar att skada sig skälva eller andra, men kan också vara att man begått ett brott som är kopplat med diagnoser och har tidigare historia med vården.

Här kan ni läsa mer

Som sagt jag vill jag att många läser på innan alla går till skruvade slutsatser som egentligen inte har någon som helst grund av bevis eller logik. Om man tycker att man felbehandlas så har man egentligen rätt till att överklaga om man själv tar initiativet.
Citera
2014-03-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SovereignStar
Psykiatriker jobbar efter ett provisions system. Dem som skriver ut mest får mer betalt. Det där med läkarutbildning, ja dem har en läkarutbildning i grund och botten. Resten av sin utbildning när dem inriktar sig på psykiatri är mest flumm och att sitta och "tänka sig in" i olika diagnostiska scenarion. Det måste ju trotts allt framstå som att dem gör ett riktigt medicinskt arbete. Annars skulle fasaden inte hålla.

Medcininerna ska vi inte ens prata om. Neuroleptika har användts till att göra grisar passiva inför slakt. Men uppenbarligen fungerar den mot annat också

Du sa just något bra. Sjukdomarna benämns inte som sjukdomar utan disorders. Men man klumpar gärna ihop sjukdom och disorder som halvsynonymt. Troligen så långt det håller. I DSM manualen står det till och med att den inte är till för att diagnosticera eller behandla sjukdomar. Det är alltså uteslutande trams som dem sysslar med när dem diagnosticerar. Det låter inte så sunt att man ska få vara med och påverka VAD man lider utav. Dem flesta skulle nog kalla det för strikt ovetenskapligt.
Anledningen till att vissa diagnoser tillkommer och andra försvinner hör ihop med opinion. Många tidigare diagnoser som försvunnit ur bruk ses idag som fullständigt normala beteenden. Just det är ytterligare ett faktum som pekare på att det endast är frågan om arrogant bluff på hög nivå.

Det här blir ju bara pinsamt när du bara sitter och hittar på.

Det visar ju tydligt vem det är som är grundlurad iaf, om du nu tror på allt det här du påstår.
Citera
2014-03-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
För att stödja ditt resonemang skall jag ge en kort återblick på psykiatrins stolta historia. Först var det patienter med syfilis som inte var psykiskt sjuka, därefter blev epileptikerna fria från psykisk sjukdom, därefter följde att psykopaterna inte var psykiskt sjuka, slutligen blev bögarna och flatorna frisk förklarade. En vacker dag kommer psykiatrikerna inte att ha några patienter längre om det fortsätter på det här viset.

Nu är det ju så att all vetenskap utvecklas. Detta är bra. Hade det handlat om en religiös rörelse hade det hetat att psykologerna har rätt eftersom de är övertygade om det, trots övervägande argument att de har fel. Nu har det hela funkat precis som det ska, nämligen att den egna yrkesgruppen forskat inom sitt ämne och kommit fram till att de haft fel inom vissa ämnen. Istället för att sopa det under mattan har det kommit fram i ljuset och de har ändrat sina arbetsmetoder.

Är det dåligt?
Citera
2014-03-14, 20:40
Medlem
Passepartouts avatar
Tro inte att det endast är scientologerna som är kritiska till psykiatrin. Det har under många år funnits en omfattande kritik som tyvärr tystats ned av psykiatri och läkemedelsindustri.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-psychiatry
http://detkänsligabarnet.se/tag/psykiatrins-sociologi/
Senast redigerad av Passepartout 2014-03-14 kl. 21:08.
Citera
2014-03-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morteln
Videon är producerad av "Citizens Commission on Human Rights" som enligt sin hemsida

Galet hur många som köper sådana här teorier.

Du ska veta att det inte alls är något påhittat....dom kan i princip plocka vem som helst idag och ge dom en diagnos, till och med tvångsmedicinera dom!!! JAG VET att så är fallet!
Citera
2014-03-14, 21:54
Medlem
moecaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarrou
Du ska veta att det inte alls är något påhittat....dom kan i princip plocka vem som helst idag och ge dom en diagnos, till och med tvångsmedicinera dom!!! JAG VET att så är fallet!
Ge mig mer bevis, kanske då skulle det vara mer trovärdigt.
Citera
2014-03-14, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jarrou

Bara för att de inte berättade för dig varför just Du tvångsomhändertogs den där dagen för länge sedan i en parallell verklighet så betyder det inte att det inte stod en hel hop med familjemedlemmar bakom den interventionen och som godkände alltihop, på goda grunder.
Citera
2014-03-15, 02:59
Medlem
Citat:
Ge mig mer bevis, kanske då skulle det vara mer trovärdigt.
Det finns gott om bevis. Vissa fall är mer extrema än andra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coerced_medication

http://www.theguardian.com/commentis...vices-coercion
Senast redigerad av Endofin 2014-03-15 kl. 03:16.
Citera
2014-03-15, 04:11
Medlem
moecaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Det finns gott om bevis. Vissa fall är mer extrema än andra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coerced_medication

http://www.theguardian.com/commentis...vices-coercion
Det är i USA och inte i Sverige, systemet här är inte samma. Men ja det sker fel relativt ofta i USA när det gäller vård, det är mycket mer sällsynt i Sverige. Men jag tycker inte det är inte så illa som många menar här.
Citera
2014-03-15, 04:37
Medlem
Citat:
Det är i USA och inte i Sverige, systemet här är inte samma. Men ja det sker fel relativt ofta i USA när det gäller vård, det är mycket mer sällsynt i Sverige. Men jag tycker inte det är inte så illa som många menar här.
Jag vet, men trådens ämne begränsar sig inte bara till Sverige. Det är bra att vara uppmärksam på hur det ser ut i USA eftersom vi tar efter dom så mycket. Sverige påverkas väldigt mycket av makter från USA.

Visst är det bättre här, det håller jag med om. Men det är mycket som vi inte vet på grund av att det är sekretessbelagt. Det pågår mycket skit bakom dom stängda dörrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in