Citat:
Ursprungligen postat av Sagitta
Om man skulle råka vara allergisk, hur skulle det utmärka sig? Och efter hur lång tid?
Symtomen kommer ganska snabbt.
Lite om allergi och anafylaxi, saxat från senaste numret av
Apoteket:
"
Reaktionerna delas in i överkänslighet och anafylaxi:
Överkänslighetsreaktion
Lindriga besvär är nässelutslag, rinnande näsa, nysningar, stickningar och stickningar runt munnen, svullnad runt ögon och mun, lätt illamående.
Anafylaxi delas i
1. Svårare symtom är kraftiga buksmärtor, diarrèer, kräkningar, rastlöshet och oro, lindrig astma.
2. Allvarliga symtom är sväljningsbesvär, skällande hosta, medelsvår astma, svimningskänsla och känsla av katastrof.
3. Livshotande symtom är svår astma, urin- och avföringsavgång, oregelbunden puls, yrsel, förvirring, medvetslöshet."
Googla gärna på anafylaktisk chock för mer info (och bättre förklaring på det jag skriver nedan, är ingen läkare).
En sak som kan vara bra att veta är att
första gången man äter/dricker något man är allergisk mot händer oftast inte så mycket, man får kanske lite klåda och utslag osv.
Nästa gång däremot kan det bli värre, med svullnad i halsen till den grad att man inte längre kan andas. det hände mig på just Cocillana, blev iltur till akuten för att få kortison och allergitabletter. Numera har jag en stor varningstriangel för allergi mot Cocillana i journalen.
Himla trist eftersom Cocillana är oslagbart mot hosta, har aldrig tagit det i russyfte.
Googla gärna på
anafylaktisk chock för mer info (och bättre förklaring på det jag skriver, är ingen läkare).