Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-28, 08:27
  #433
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Skall inte ta det som kritik.

Min personliga erfarenhet av många religiösa människor är att logiken tenderar
vara relativt frånvarande.

Skrev att jag inte hade förväntat mig ett logiskt svar från en person som
är troende och inte logiken bakom religioner i sig.

Men även det lilla jag vet om religioner i sig är ofta inte logiskt i mina öron.

Jag skulle säga att logik ofta är frånvarande generellt när man talar om människor och deras tro eller ideologi. De flesta har faktiskt inte läst på och är kunniga utan upprepar bara saker man hört i andra, tredje eller fjärdehand. Hur ofta har jag inte sett ateister försöka argumentera med det flygande spaggettimonstret-argumentet där det är helt klart att de faktiskt inte förstår argumentationen, och säkerligen inte har läst om ursprungsteorin, utan bara upprepar någon de sett någon annan skriva online? Jag vet inte men det är långt fler än de jag sett som faktiskt vet var det kommer ifrån och som förstår dess argumentation. Detsamma gäller politik (oavsett vilken gren du tillhör), musik (vilken musik som är "bäst") och en massa andra ämnen. Folk älskar att ha åsikter oavsett om de har någon grund i det dem säger eller inte.

Jag har en bekant, en person vars kristna tro jag skulle kalla frikyrklig (dock utan att veta vilken kyrka hon tillhör), och hon skrev ett långt inlägg om hur Kristendomen inte alls, på något sätt motsatte sig vetenskapen. Detta var som svar på någon jag skrev att Kristendomen är uppbyggd på en icke-vetenskaplig grund och att religionen utan det skulle tappa sitt sanningsanspråk. Jag påpekade då för henne att hela grunden i Kristendomen inkluderar en rad icke-vetenskapliga mirakler som om man tar bort dem skulle urholka hela religionen. Jungfrufödsel, återuppståndelse från de döda, botande av blinda osv. Hon kunde inte kontra och är ett bra exempel på att människor oftast inte tänker på innebörden i det dem säger.

Och med det sagt är jag naturligtvis också skyldigt till detta men jag försöker åtminstone tänka på vad jag skriver och inte häva ur mig alltför mycket dumheter i stridens hetta.
Citera
2016-08-29, 10:34
  #434
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Jag har en bekant, en person vars kristna tro jag skulle kalla frikyrklig (dock utan att veta vilken kyrka hon tillhör), och hon skrev ett långt inlägg om hur Kristendomen inte alls, på något sätt motsatte sig vetenskapen. Detta var som svar på någon jag skrev att Kristendomen är uppbyggd på en icke-vetenskaplig grund och att religionen utan det skulle tappa sitt sanningsanspråk.

Sedan finns det väl samtidigt vetenskapliga studier som visar på att människor med
en stark tro har större chans till överlevnad då dessa varit kritiskt sjuka?

Lite intressant då detta i så fall handlar om någonting annat än det faktum att
troende även tenderar att leva längre än den övriga generella populationen,
(sundare leverne och gemenskapen etc).

Skrev ett långt inlägg i respons innan men antar det gled lite väl mycket off topic.
Citera
2016-08-29, 15:38
  #435
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Sedan finns det väl samtidigt vetenskapliga studier som visar på att människor med
en stark tro har större chans till överlevnad då dessa varit kritiskt sjuka?

Lite intressant då detta i så fall handlar om någonting annat än det faktum att
troende även tenderar att leva längre än den övriga generella populationen,
(sundare leverne och gemenskapen etc).

Skrev ett långt inlägg i respons innan men antar det gled lite väl mycket off topic.

Det används också sekulärt inom idrott t.ex. där mental förberedelse, visualisera vissa saker, leder till att det blir lättare att uppnå detsamma. Vår sinnesstämning och inställning indikerar ofta hur väl vi klarar något, detta något kan också vara livet självt.
Citera
2016-09-09, 20:00
  #436
Avstängd
PontiusPilatuss avatar
Jag har ett par frågor gällande sabbaten:

1. Är det tillåtet att raka sig, duscha och laga mat på sabbaten?
2. Hur kommer det sig att sabbaten på många håll firas på söndagen när den egentligen infaller på lördagen?
Citera
2016-09-09, 23:34
  #437
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontiusPilatus

1. Är det tillåtet att raka sig, duscha och laga mat på sabbaten?

Tillåtet för vem?

För en jude under det gamla förbundet... Svårt. Jag är ingen rabbin, så jag passar på den.

För en hednakristen? Enkelt; Ja.

Citat:
2. Hur kommer det sig att sabbaten på många håll firas på söndagen när den egentligen infaller på lördagen?

Det kommer sig av att Konstantin den store ville ena Romarriket, och införde en helgdag på söndagen, som var kanon för två stora religiösa grupper som dyrkade solen (söndag = soldag), och som funkade hyfsat med kristendomen också då det är Jesu uppståndelsedag. Firar man söndag så firar man inte sabbat, man firar Jesu uppståndelse. Eller solen om man är lagd åt det hållet. Sabbat är och har alltid varit lördag.
Citera
2016-09-10, 09:29
  #438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tillåtet för vem?

För en jude under det gamla förbundet... Svårt. Jag är ingen rabbin, så jag passar på den.

För en hednakristen? Enkelt; Ja.



Det kommer sig av att Konstantin den store ville ena Romarriket, och införde en helgdag på söndagen, som var kanon för två stora religiösa grupper som dyrkade solen (söndag = soldag), och som funkade hyfsat med kristendomen också då det är Jesu uppståndelsedag. Firar man söndag så firar man inte sabbat, man firar Jesu uppståndelse. Eller solen om man är lagd åt det hållet. Sabbat är och har alltid varit lördag.

Det var inte Konstantin som införde detta utan växte fram i tidig kristendom. Varje vecka under året är en simulering av påskveckan därför fastar man på onsdagar/fredagar och firar söndagar.
Citera
2016-09-10, 12:50
  #439
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det var inte Konstantin som införde detta utan växte fram i tidig kristendom. Varje vecka under året är en simulering av påskveckan därför fastar man på onsdagar/fredagar och firar söndagar.

Absolut var det så att det var något som växte fram, men Konstantins bidrag var stort.
Citera
2016-09-10, 14:28
  #440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Absolut var det så att det var något som växte fram, men Konstantins bidrag var stort.

Varje gång jag får höra att Konstantin minsann gjorde si och så, så drar jag öronen åt mig eftersom det oftast signalerar fientlighet och generell okunskap kring den tidiga Kyrkan, den katolska kyrkan. Jag tror faktiskt att Paulus skrev någonting om sabbaten eller i varje fall Mose lag i hans brev till romarna.
Citera
2016-09-10, 16:55
  #441
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Varje gång jag får höra att Konstantin minsann gjorde si och så, så drar jag öronen åt mig eftersom det oftast signalerar fientlighet och generell okunskap kring den tidiga Kyrkan, den katolska kyrkan. Jag tror faktiskt att Paulus skrev någonting om sabbaten eller i varje fall Mose lag i hans brev till romarna.

Den tidiga kyrkan var inte katolsk. Det kom senare.

Paulus skrev om sabbaten att man är fri att observera dagar, eller att inte göra det. Han flyttade inte någon sabbat. Sabbat är sabbat, har alltid var sabbat, och det är lördag.
Citera
2016-09-10, 17:51
  #442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Den tidiga kyrkan var inte katolsk. Det kom senare.

Paulus skrev om sabbaten att man är fri att observera dagar, eller att inte göra det. Han flyttade inte någon sabbat. Sabbat är sabbat, har alltid var sabbat, och det är lördag.

Den tidiga kyrkan var definitivt katolsk, helt enligt den grekiska definitionen av ordet. Det stämmer att sabbaten inte är flyttad men icke-judar slipper helga den.
Citera
2016-09-10, 17:56
  #443
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Den tidiga kyrkan var definitivt katolsk, helt enligt den grekiska definitionen av ordet. Det stämmer att sabbaten inte är flyttad men icke-judar slipper helga den.

Jag tänkte mer på katolsk i bemärkelse att RKK skulle vara kvarlevan av urkyrkan. RKK är snarare dom som var först att bryta sig ut.
Citera
2016-09-10, 18:09
  #444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tänkte mer på katolsk i bemärkelse att RKK skulle vara kvarlevan av urkyrkan. RKK är snarare dom som var först att bryta sig ut.

Katolska kyrkan och ortodoxa kyrkan är original kyrkan men är tyvärr i schism med varandra. Ni protestanter och andra kättare borde återgå till ursprungskyrkan som finns i dessa kyrkor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback