Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-24, 18:19
  #313
Medlem
Har Kristna och Judar samma gud??

Har Muslimer samma gud?

Vad tycker de olika inriktningarna inom kristendomen om varandra?
Citera
2016-03-25, 08:59
  #314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Baserat på din avatar så tror jag inte du håller med dom?
Varför jag frågar är för jag sett riktigt nasty saker i mitt sinnes öga vid djup meditation. Medans då jag provat änglakontakt på skoj har det varit mycket givande men jag dras ändå mer mot detta new age fast jag ser konstiga saker i mitt sinnes öga. Observera att jag är en medial person så jag har lätt att uppfatta saker.

Edit: Är det bara kristna? Vad tycker Judar och Muslimer om Meditation?

Kristna mediterar hela tiden. Meditation är inte något som är farligt. Det som är dåligt i kristen syn (och judisk och muslimsk för den delen) är att när man håller på med new age och kontakt med andar och så vidare är att man inte vet vad för typ av ande man talar till. Det kan vara din gamle mor eller så kan det vara något som inte är riktigt lika snällt.
Citera
2016-03-25, 09:04
  #315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Har Kristna och Judar samma gud??

Har Muslimer samma gud?

Vad tycker de olika inriktningarna inom kristendomen om varandra?

Kristna hävdar att judendomens Gud och islams Gud är samma som Fadern som kristna tillber. Problemet ligger i Treenigheten. Detta gör att ortodoxa judar och muslimer inte tycker att kristna har samma Gud som de själva.

Ekumeniken har blivit varmare men saker skiljer sig fortfarande. Katoliker och Ortodoxa brukar väl ses som bröder som skiljer sig litet åt men Protestanter av alla dess färger står lite mer på utsidan. De är fortfarande bröder men de är som brodern som ger sig iväg i parabeln om den förlorade sonen.
Citera
2016-03-25, 09:09
  #316
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Baserat på din avatar så tror jag inte du håller med dom?
Varför jag frågar är för jag sett riktigt nasty saker i mitt sinnes öga vid djup meditation. Medans då jag provat änglakontakt på skoj har det varit mycket givande men jag dras ändå mer mot detta new age fast jag ser konstiga saker i mitt sinnes öga. Observera att jag är en medial person så jag har lätt att uppfatta saker.

Edit: Är det bara kristna? Vad tycker Judar och Muslimer om Meditation?
Nej jag skulle nog inte kalla New age för ockultism. Men NA är ett vitt begrepp så sådana delar kan kanske finnas med. Inte heller ser jag det som demonism. Däremot ser jag det som förrädiskt. Främst för plånböckerna kanske. Och jag är starkt emot deras användning av yoga och meditation där de tar delar av ursprungliga tekniker men inte förstår konceptet. Framförallt kundalini-yoga där folk kan få psykiska åkommor om det praktiseras fel.

Att man ser eller hör saker under meditation är inget ovanligt. Det är hjärnan som spelar ett spratt i brist av andra sensationer.
Citera
2016-03-25, 10:09
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Kristna mediterar hela tiden. Meditation är inte något som är farligt. Det som är dåligt i kristen syn (och judisk och muslimsk för den delen) är att när man håller på med new age och kontakt med andar och så vidare är att man inte vet vad för typ av ande man talar till. Det kan vara din gamle mor eller så kan det vara något som inte är riktigt lika snällt.

Kan man dra på sig någon OND ande under meditation? Man kan väll inprincip alltid dra på sig något ont? Ökar risken under mediation?

Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Kristna hävdar att judendomens Gud och islams Gud är samma som Fadern som kristna tillber. Problemet ligger i Treenigheten. Detta gör att ortodoxa judar och muslimer inte tycker att kristna har samma Gud som de själva.

Ekumeniken har blivit varmare men saker skiljer sig fortfarande. Katoliker och Ortodoxa brukar väl ses som bröder som skiljer sig litet åt men Protestanter av alla dess färger står lite mer på utsidan. De är fortfarande bröder men de är som brodern som ger sig iväg i parabeln om den förlorade sonen.

Menar alla tre att alla tre kommer till himlen, kanske bara katoliker och ortodoxa tycker protestanterna är familjens svarta får men som man ändå älskar? Eftersom protestanterna ändå har accepterat jesus och nya testamentet?

Varför säger då kristna att judar och muslimer (De som lever ett syndfritt liv) inte kommer till samma goda plats i livet efter detta? Om de ändå tillber samma gud? Jesus i all ära, men varför "hatar" då gud muslimer och judar menar kristna om de tillber samma gud, de älskar samma gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej jag skulle nog inte kalla New age för ockultism. Men NA är ett vitt begrepp så sådana delar kan kanske finnas med. Inte heller ser jag det som demonism. Däremot ser jag det som förrädiskt. Främst för plånböckerna kanske. Och jag är starkt emot deras användning av yoga och meditation där de tar delar av ursprungliga tekniker men inte förstår konceptet. Framförallt kundalini-yoga där folk kan få psykiska åkommor om det praktiseras fel.

Att man ser eller hör saker under meditation är inget ovanligt. Det är hjärnan som spelar ett spratt i brist av andra sensationer.

Så du menar att det finns risk att dra på sig andligt skräp om man utför yoga, yoga hemma, eftersom det är på fel sätt?
__________________
Senast redigerad av ConGOAT 2016-03-25 kl. 10:13.
Citera
2016-03-25, 10:10
  #318
Medlem
Vad tycker muslimer om judar och vad tycker judar om muslimer. Nu och igenom historien?
Citera
2016-03-25, 10:29
  #319
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Så du menar att det finns risk att dra på sig andligt skräp om man utför yoga, yoga hemma, eftersom det är på fel sätt?
Nej det får man om man läser heliga skrifter lite för bokstavligt och nitiskt...

Vid kundalini yoga/meditation kan en del otrevliga överraskningar dyka upp utan rätt vägledning ja. Därför att en del människor inte kan hantera känslostormar och annat som kan dyka upp i ens psyke.
Citera
2016-03-25, 12:11
  #320
Medlem
Någon som har bra boktips som ger bra överblick över religionerna? Grunderna + lite till.
Eller någon bok som ger en bra inblick historiskt över någon speciell religion?

Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej det får man om man läser heliga skrifter lite för bokstavligt och nitiskt...

Vid kundalini yoga/meditation kan en del otrevliga överraskningar dyka upp utan rätt vägledning ja. Därför att en del människor inte kan hantera känslostormar och annat som kan dyka upp i ens psyke.

Okej då förstår jag. Lite som LSD och Ayhuasca då
Citera
2016-03-27, 19:42
  #321
Medlem
vad händer enligt judendomen om det inte är 36 rättfärdiga på yom kippur?

Utlöser gud harmagedon då?
Citera
2016-04-13, 01:39
  #322
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Vad tycker muslimer om judar och vad tycker judar om muslimer. Nu och igenom historien?
Fråga 1: Vad tycker muslimer om judar? NU
De flesta muslimer ser judar som smuts värre än djävulen. Ungefär 98% av muslimer i mellanöstern har en väldigt negativ syn på judar enligt undersökningar och runt 76% av mellanösterns befolkning har negativ syn på judar. I Europa har tiotusentals judar flytt Europa efter ökade attacker av Muslimer de senaste åren. Enligt undersökningar finns det inget muslimskt land där majoriteten inte är antisemiter, minst antisemitiska är Iranierna. Antagligen på grund av Persernas kultur, de är väldigt öppna mot folk generellt. En annan orsak kan vara att judar för bodde i Iran i stora mängder. Som mest hade Iran en judisk minoritet på 20% och judendom är fortfarande en utav de officiella religionerna i Iran. Muslimska kurder har också oftast positiva åsikter om judar av samma anledning.
Vad tycker muslimer om judar? DÅ
Man hade en liknande syn. Judar fick ej äga egendom, ej rida hästar, ej bära keffiye etc.
Dock har en del muslimska lärda och kungar haft en positiv syn på judar eftersom de är enligt koranen Allahs utvalda folk som han säger sig "värdera över allt levande" och det har funnits exempel på sådana som slutligen konverterat. Historiskt sett har man delat upp befolkningen i tre kategorier. Muslimer, "folk av boken" (DVS. alla som tillber Allah som Kristna, Israeliter, Mandéer osv.) och icke-troende (dvs. folk som tillber statyer, andra gudar eller är ateister). Av dessa stod Muslimerna högst, folk av boken tvåa och sist kom de otroende. I senare historia, 1800-talet och frammåt har Muslimer i mellanöstern utfört flertalet folkmord på sin judiska minoritet och som resultat har antalet judar i arabiska länder gått från flera miljoner i början på 1900-talet till ca 60.000 idag. Saudiarabien är ett exempel på muslimska länder som helt raderade sin judiska minoritet som efter 4000 år fick flytta på 30-talet. Judar förbjöds att vistas i Saudiarabien men sen i fjol tror jag får judar bo i Saudiarabien igen som gästarbetare men man får dock ej utöva ritualer eller böner.

Fråga 2: Vad tycker judar om muslimer? NU
Judarna är ett väldigt sekulärt folk. Som folkslag är de de mest sekulära i världen. Med sekuläritet kommer ofta liberala synsett som tolerans och ickerasism. Dock har tusentals år av folkmord och förtryck i mellanöstern satt sina spår. En del judar har negativ syn på muslimer, dock är det procentuellt betydligt mindre än muslimer som tycker illa om judar. Extremister i Israel utförde i fjol ett par hundra attacker på Araber och muslimer, dock så tycks det vara en etnisk fråga och inte en religiös. I undersökningar av judar från muslimska länder i Israel visar att de flesta av de judarna hade en neutral eller positiv syn på muslimer och araber.
Fråga 2: Vad tycker judar om muslimer? DÅ
I bibeln står naturligtvis ingenting om muslimer, då bibeln är mycket äldre än quranen. Judarna och Araberna har samma stamfader och araberna går vid ett tillfälle samman med judarna och överger sin nation. Araber tillhör inte några av de folkslag som man krigade mot.
Citera
2016-04-13, 01:41
  #323
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Någon som har bra boktips som ger bra överblick över religionerna? Grunderna + lite till.
Eller någon bok som ger en bra inblick historiskt över någon speciell religion?
Bibeln.


Det är ändå den man använder när man studerar religion och religionshistoria och det är den bästa religiösa skriften som skrivits för det ändamålet.

Annars så är det svårt att hitta en bok som gör det du säger. Det finns så extremt mycket fakta att ta i akt att det blir svårt att få plats med allt i en bok.
Citera
2016-04-14, 15:52
  #324
Medlem
1.Vad tycker Påven om Israel?

2.Vad tycker Katolikerna om Israel?

3. Vad tycker Protestanterna om Israel?

4. Vad tycker de ortodoxa kristna om Israel?


Nu och då.

Vad skulle 1-4 säga om de fick Israel för sig själva?

Bonus fråga: Står det något i någon annan religion än abrahamismen om Israel?
__________________
Senast redigerad av ConGOAT 2016-04-14 kl. 15:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback