Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-21, 11:30
Medlem
wootens avatar
I denna tråd är det tänkt att vi ställer korta frågor och ger korta svar. Frågor som kanske inte är omfattande nog för att förtjäna en egen tråd.
Exempel på frågor som kan passa i denna tråd är:

-Varför rakar kristna munkar ofta en kal plätt på huvudet?
Svar:
-Den kala plätten symboliserar jesu törnekrona och att munken lämnat sitt forna värdsliga liv bakom sig för att träda in i det andliga.

Ja, frågor som man kanske inte känner förtjänar en egen tråd helt enkelt pga dess bristande omfattning ställs med fördel i denna tråd.
Citera
2013-11-29, 12:29
Medlem
tzjs avatar
Notera trådens titel, det handlar om korta frågor och svar. Inte utläggningar som kan tas i andra trådar.
/moderator.
Citera
2013-11-29, 13:33
Medlem
Vet Ni vem det här är?

Ardahanarani? Vilken religion tilhör han/hon? Kosmiska skapelsen sa hen till mig i drömmen.
Citera
2013-11-29, 13:37
Medlem
semuors avatar
Random svårtydd trådstart

http://en.wikipedia.org/wiki/Ardhanari
Citera
2013-11-29, 14:04
Medlem
Ja men jag menar någon expert inom området.
Lite mer än Wiki.
Citera
2013-11-29, 14:05
Medlem
tzjs avatar
Trådar sammanfogade.
/moderator.
Citera
2013-11-30, 23:49
Medlem
Nihennas avatar
Muslimers fascination av (text)?

Bara jag som har märkt av att många muslimer skriver, tillsammans med ett namn, saker inom parantes?

Ofta i stil med <någon profet> (Allah vare med honom), eller <annat namn> (må han va i frid)?

Detta är något som jag inte har sett lika mycket bland judar eller kristna.
Vad betyder detta? Eller ja, jag kan ju läsa och se vad det betyder, men vad är anledningen att detta används så flitigt inom just islam?

Rent språkligt ser det jättelustigt ut och tar en ur ens rytm av att läsa en text.
Citera
2013-11-30, 23:54
Medlem
anjoh66s avatar
Det beror på att koranen säger:
33:56] [FONT=me_quran]إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا[/FONT]
[33:56] Gud och Hans änglar välsignar Profeten; be Gud välsigna honom, ni troende, och hälsa honom med en vördnadsfull hälsning!

Därför ber muslimer alltid om välsignelser över sin profet när de nämner eller skriver hans namn
Citera
2013-12-01, 00:05
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Därför ber muslimer alltid om välsignelser över sin profet när de nämner eller skriver hans namn
För att ge lite insiderinfo, kan jag säga att muslimer är otroligt fixerade vid sin profet (Muhammad) men även Allah.

Vid varje bön säger man الله اكبر (Allah o Akbar) minst 20 gånger skulle jag gissa på (orkar inte räkna). Och då ber en relativt religiös muslim 5 gånger om dagen. En mer strikt, 6 gånger - där den sjätte praktiseras direkt efter solnedgång.

Dom vaknar med andra ord runt kl. 4-5 varje morgon beroende på årstid för att be. Det är som ett "jobb" att vara praktiserande muslim. Så man kan även förstå varför en del muslimer inte läser annat än Koranen. På längden kan du nog räkna ut vad det gör med hjärnan - man blir totalt hjärntvättad!
Senast redigerad av ManJuice 2013-12-01 kl. 00:12.
Citera
2013-12-01, 14:02
Medlem
Är theravada buddhismen samma sak som den tibetanska buddhismen?
Citera
2013-12-01, 14:36
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YawBus
Är theravada buddhismen samma sak som den tibetanska buddhismen?
Tibetansk buddhism är Mahayana.

Men trettioandre kungen av Tibet var Srong-tsen-Ganpo 650 e.Kr och förde generös regim, varav Theravada förekom. Det var hans förtjänst att Dharma infördes i Lhasa Tra-Drug södra Tibet.

Denne kung bjöd in många lärda indiska och nepalesiska munkar till ´Tibet.

Det finns de tre korgarna inom buddhism ; Tripitaka som prakticeras med Tantra. Det finns många buddhistiska skolor i Tibet!

Tex :
*Nyingma-pa : de gamla
*Kargyut-pa
*Sakya-pa
*Gelug-pa

Det är mer som förenar än som skiljer; finns rot-Dharma inte minst ur pali-kanonen Tripitaka med återgivna Buddha-tal.

Man säger att Theravada är de lilla skeppet, smala vägen mot personlig upplysning för den som önskar bli s.k tigande buddha, en för sig själv, en som inte kan meddela andra upplysthet med stark koncentration till "beroende uppkomsten" än till de fyra ädla sanningarna.Mahayana fokuserar på befrielse och själsliga förvillelser.

Mahayana det stora skeppet varmed man finner vidare till Diamantskeppet : Vajrayana = fullkomningens skepp.

Theravada är också strängare och/eller askes dvs kloster-praxis!
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-01 kl. 14:42.
Citera
2013-12-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Text
Tack så jättemycket för svaret!
Skulle någon vilja hjälpa mig med att ställa en frågeställning till antagligen buddhismen/hinduismen skulle det vara guld värt. Begär inte att någon skall göra arbetet åt mig utan bara komma på en fråga.
/ Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in