Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-13, 23:47
  #421
Medlem
Någon som har svar på frågan?
Citera
2016-08-19, 16:15
  #422
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Är Gud treenig i GT?

Kristet svar: Ja. Gud är den samme av evighet.

Det finns dock bara hintar om Guds treenighet i GT. Gott om dem, dock. De tre männen som besöker Abraham, Ordspråksboken 8, Psalm 33:6, Psalm 2 etc
Citera
2016-08-26, 19:06
  #423
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Anser ni troende att bibeln kommer med sina brister?

Hur förklarar ni för er själva dessa (eventuella) brister?
Citera
2016-08-26, 20:54
  #424
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Anser ni troende att bibeln kommer med sina brister?

Hur förklarar ni för er själva dessa (eventuella) brister?

Kristna ser inte på Bibeln som Guds ord som muslimerna ser Koranen. Att Bibeln har flera författare och att dessa inte ger indikation att det är Guds uppenbarade ord är tämligen okontroversiellt. Däremot är det vanligt att tro att Bibeln är gudomligt inspirerad. men eftersom den kommer från mänsklig penna har den inte på samma sätt som t.ex. Koranen ett gudomligt sanningsanspråk i varenda vers, mening, stavelse, ord och bokstav.
Citera
2016-08-26, 22:09
  #425
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Kristna ser inte på Bibeln som Guds ord som muslimerna ser Koranen. Att Bibeln har flera författare och att dessa inte ger indikation att det är Guds uppenbarade ord är tämligen okontroversiellt. Däremot är det vanligt att tro att Bibeln är gudomligt inspirerad. men eftersom den kommer från mänsklig penna har den inte på samma sätt som t.ex. Koranen ett gudomligt sanningsanspråk i varenda vers, mening, stavelse, ord och bokstav.

Hade inte förväntat mig ett sådant (för mig) logiskt svar, i religion.

Är du själv troende utan att följa någon specifik religion eller?
Citera
2016-08-27, 09:27
  #426
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Hade inte förväntat mig ett sådant (för mig) logiskt svar, i religion.

Är du själv troende utan att följa någon specifik religion eller?

Nej, men jag har en magisterexamen i religionsvetenskap.

Det är ganska tydligt i Nya Testamentet att den till stor del består av tidiga kristnas texter och inte texter som aspirerar till att vara Guds faktiska ord. Paulus brev till tidiga kristna församlingar utgör t.ex. 13 av böckerna i Nya Testamentet (ordet Bibel betyder ungefär "små böcker" - som i "en samling små böcker"). På samma sätt är evangeliernas (identifierade genom namnet på dess författare Matteus, Lukas, Markus och Johannes) ursprung tydligt mänskliga i att det är människor som återberättar historien om Jesus som de tror att den hände. De kommer alltså tydligt från mänsklig hand men beskriver naturligtvis spirituella och metafysiska verkligheter som det är upp till tron om man vill acceptera eller ej.
Citera
2016-08-27, 12:00
  #427
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Nej, men jag har en magisterexamen i religionsvetenskap.

Det är ganska tydligt i Nya Testamentet att den till stor del består av tidiga kristnas texter och inte texter som aspirerar till att vara Guds faktiska ord. Paulus brev till tidiga kristna församlingar utgör t.ex. 13 av böckerna i Nya Testamentet (ordet Bibel betyder ungefär "små böcker" - som i "en samling små böcker"). På samma sätt är evangeliernas (identifierade genom namnet på dess författare Matteus, Lukas, Markus och Johannes) ursprung tydligt mänskliga i att det är människor som återberättar historien om Jesus som de tror att den hände. De kommer alltså tydligt från mänsklig hand men beskriver naturligtvis spirituella och metafysiska verkligheter som det är upp till tron om man vill acceptera eller ej.

Tack för svaret.

Det är nog möjligt att jag återvänder med en ny kortis vad det lider.

Magisterexamen i religionsvetenskap är nämligen aldrig något jag kan se
mig själv genomföra, så du kan nog vara till eventuell hjälp.

Nu blir det kaffe.
Citera
2016-08-27, 15:53
  #428
Medlem
Frågor om seder inom islam

Har noterat att ett flertal större lärare inom islam färgar sitt skägg rött (Ilyas Quadri, Habib Umar bin Hafiz m.m). Varför? Vad betyder det?

Har även lite frågor om färger på turbanerna inom islam. Framförallt den gröna färgen som enligt vissa källor sägs betyda att man är ättling till Muhammad. Är det förbjudet att bära den gröna turbanen om man inte är detta?

Sista frågan: Har muhammad någon direkt ättling vid liv idag? Vem i såfall?
Citera
2016-08-27, 16:06
  #429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Kristna ser inte på Bibeln som Guds ord som muslimerna ser Koranen. Att Bibeln har flera författare och att dessa inte ger indikation att det är Guds uppenbarade ord är tämligen okontroversiellt. Däremot är det vanligt att tro att Bibeln är gudomligt inspirerad. men eftersom den kommer från mänsklig penna har den inte på samma sätt som t.ex. Koranen ett gudomligt sanningsanspråk i varenda vers, mening, stavelse, ord och bokstav.

Håller inte helt och hållet med dig där måste jag säga. Vi kan bara utgå från vad bibeln själv säger, inte vad andra kristna har för uppfattning:

Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet — 2 Tim 3:16

Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. - Heb 4:14

Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud. — 2 Petr 2:20,21

Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats. - Mat 5:18
__________________
Senast redigerad av rubiz 2016-08-27 kl. 16:09.
Citera
2016-08-27, 17:18
  #430
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Håller inte helt och hållet med dig där måste jag säga. Vi kan bara utgå från vad bibeln själv säger, inte vad andra kristna har för uppfattning:

Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet — 2 Tim 3:16

Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. - Heb 4:14

Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud. — 2 Petr 2:20,21

Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats. - Mat 5:18

Det finns naturligtvis olika åsikter om detta men det vanligaste är att se Bibeln som inspirerad. Här ger också olika översättningar olika riktning. 2 Tim 3:16 i King James Bible är t.ex.

Citat:
All scripture is given by inspiration of God, and is profitable for doctrine, for reproof, for correction, for instruction in righteousness:

Och även om vi istället talar om att den är utandad av Gud vad innebär det? I det begreppet finns i sig en tolkningsfråga. Hela Nya Testamentet var inte ens författade när detta skrevs ner - antagligen syftar det till GT.

Och vilka delar av Bibeln är profetior och vilka inte som hänvisas till i 2 Petr 2:20,21? Rätta mig om jag har fel men inte ses Petrus som en profet t.ex?

Och hur vet vi vad man refererar till när man skriver skriften , 2 Tim 3:16, när Nya Testamentet inte kanoniserades fören långt efter att de flesta av texterna skrevs ner?

Det finns som sagt flera olika tolkningar och jag har aldrig sagt att det inte finns kristna som inte tror på Bibeln som Guds ord. Däremot är det klart att stora delar av Bibeln åtminstone är skrivet ur en subjektiv människas synvinkel. Till skillnad från Koranen där subjektet som för talan hela tiden är Gud. I Bibeln är det tvärtom ofta en människa som beskriver gudomligheten. De olika mänskliga perspektiven ser vi också i de skillnader i hur Jesus framställs i evangelierna.
Citera
2016-08-27, 18:24
  #431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Hade inte förväntat mig ett sådant (för mig) logiskt svar, i religion.

Är du själv troende utan att följa någon specifik religion eller?

Så du tänkte kritisera något du inte har någon aning om? Det är ju okej att ha olika åsikter om det mesta, men om man vill kritisera något så bör man ju veta vad det är man kritiserar.
Citera
2016-08-27, 20:06
  #432
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Så du tänkte kritisera något du inte har någon aning om? Det är ju okej att ha olika åsikter om det mesta, men om man vill kritisera något så bör man ju veta vad det är man kritiserar.

Skall inte ta det som kritik.

Min personliga erfarenhet av många religiösa människor är att logiken tenderar
vara relativt frånvarande.

Skrev att jag inte hade förväntat mig ett logiskt svar från en person som
är troende och inte logiken bakom religioner i sig.

Men även det lilla jag vet om religioner i sig är ofta inte logiskt i mina öron.

Angående bakomliggande kunskap så behöver man inte vara en meteorolog
för att veta åt vilket håll som vinden blåser.

Jag skyltar ju inte direkt med mina åsikter i kvantfysik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback