2012-08-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattNacke
Hur blir det med pengar för mig om jag endast ska läsa 1 kurs över 4 månader? Jag är samtidigt inskriven på arbetsförmedlingen.

Hur mycket pengar du kan få varje vecka bestäms av vilken studietakt du har. Du måste läsa minst halvfart för att kunna få studiemedel,

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/belopp-deltid

Du skriver inte hur många poäng din kurs är på men, men läser du 7,5 högskolepoäng över 4 månader, en termin, är det kvartsfart och då får du inget studiemedel.
2012-08-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InTheFlesh
Lämnade in studieförsäkran igår och den har blivit godkänd ser jag på Mina Sidor. Innebär det att jag kan räkna med att få min första utbetalning nu i veckan?

Har terminen börjat?

http://www.csn.se/hogskola/utbetalningar
2012-08-14, 19:52
Medlem
KattNackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Hur mycket pengar du kan få varje vecka bestäms av vilken studietakt du har. Du måste läsa minst halvfart för att kunna få studiemedel,

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/belopp-deltid

Du skriver inte hur många poäng din kurs är på men, men läser du 7,5 högskolepoäng över 4 månader, en termin, är det kvartsfart och då får du inget studiemedel.

Kursen ligger på 100 poäng, finns det möjlighet för mig att få pengar genom arbetsförmedlingen eftersom jag kommer att söka jobb under tiden jag inte pluggar?
2012-08-14, 20:01
Medlem
Hej!

Jag har en fråga liknande en som togs upp på förra sidan.

Ska i höst börja studera ett program på 180p och har sökt bidrag och lån.
Men fick idag reda på att jag inte kommer få något. Därför att jag tidigare läst en kurs i ryska som var på 30p och bara fick godkänt i 13p (18p behövs för att man ska klara sig).

Nu saknar jag alltså 5p. Ringde och frågade csn och vad jag förstod det som så behöver jag klara 5p på mitt program jag börjar nu, och sen får jag bidrag och lån.
Förstog jag rätt? eller ska jag komplettera med 5p på min ryskakurs?

Tacksam för svar!
2012-08-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elis91
Hej!

Jag har en fråga liknande en som togs upp på förra sidan.

Ska i höst börja studera ett program på 180p och har sökt bidrag och lån.
Men fick idag reda på att jag inte kommer få något. Därför att jag tidigare läst en kurs i ryska som var på 30p och bara fick godkänt i 13p (18p behövs för att man ska klara sig).

Nu saknar jag alltså 5p. Ringde och frågade csn och vad jag förstod det som så behöver jag klara 5p på mitt program jag börjar nu, och sen får jag bidrag och lån.
Förstog jag rätt? eller ska jag komplettera med 5p på min ryskakurs?

Tacksam för svar!

Det spelar ingen roll hur du tar dina fem poäng, bara du tar dom på nåt sätt.
2012-08-14, 20:51
Medlem
Coopahs avatar
Citat:
Vad sägs om att ringa CSN och fråga vad som hänt?
Ja, tänkte bara höra om någon vet om man ska få mail på direkten eller om det tar ett par dagar...
2012-08-14, 20:54
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coopah
Ja, tänkte bara höra om någon vet om man ska få mail på direkten eller om det tar ett par dagar...

Har du registrerat din adress hos CSN då?
2012-08-14, 21:11
Medlem
InTheFleshs avatar
Citat:
Har terminen börjat?

http://www.csn.se/hogskola/utbetalningar
Nej, terminen börjar den 20:e augusti, studieförsäkran blev godkänd igår den 13:e finns det möjlighet att jag får pengarna denna vecka trots att terminen ej har börjat än?
2012-08-14, 23:31
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annuitet
Köper du en obligation betalas till dig ett antal kuponger (om ej nollkupongare), ofta med 6 månaders intervall. Det är alltså ett fixt flöde precis som du har uppfattat det. Däremot kan ju priset på själva obligationen trots det ändras. För att ta ett överdrivet men tydligt exempel: Antag att du köper en lång obligation för 100 kr med YTM på 1,5 % när marknadstron är svag. Alla vill investera i obligationer för att säkra sina pengar, och är därmed villiga att i princip ta en avkastning motsvarande inflationstakten. Året därpå ändras marknadston helt och hållet och de investerare som tidigare övervägde att investera i obligationer väljer nu istället successivt att placera i andra sparformer. Intresset för exempelvis aktier ökar medan intresset för obligationer faller drastiskt. Minskad efterfrågan på obligationerna gör att priset på obligationerna minskar, och det medför att YTM på dessa pressas upp. Efter ytterliggare ett år börjar räntor höjas och din YTM du har bundit upp dig på motsvarar inte ens inflationstakten.

Du har alltså bundit upp dig i en lång investering som naturligtvis fortfarande ger dig ett fixt flöde, men detta motsvarar inte ens inflationstakten. Din obligation säljs nu på marknaden för 90 kr och säljer du nu din obligation (som är ett löpande skuldebrev) vidare kommer du att gå med förlust eftersom ingen är villig att betala i närheten av de 100 kr du en gång betalade.

Du ser alltså att det som ökar risken i din investering inte endast är default risken, utan även risken som tillkommer i och med att du inte vet det framtida faktiska värdet på dina kuponger eller facevalue. 1 USD är inte 1 USD imorgon

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag antar att du har koll på hur räntepapper prissätts i största allmänhet utan mer tycker att det är konstigt då du själv behåller fonden hela tiden och kanske räknar med att fonden behåller räntepapprena löptiden ut.

Jag har antagit att prisets sätts efter marknadspriset på innehaven som fonden äger. Men nu blir jag ju osäker på huruvida det verkligen alltid finns ett sådant att tillgå / man verkligen försöker beräkna ett dagligen.

Annars skulle det väl vara beroende på omsättning av värdepapprena i fonden.

Tack!
2012-08-15, 00:27
Medlem
En fråga. Går det att plugga en hel del kurser på komvux samtidigt som man jobbar helger och jobbar runt 17:00 på vardagar ? Någon som vet hur det fungerar ?

Och funkar detta också med yrkesutbildning ?

Vet att det är off topic

2012-08-15, 00:45
Medlem
Make.Senses avatar
Sen, om någon vet hur det gäller med lån om jag kommer på i November att jag behöver ha lite mer.
Jag har inte ansökt om fullt lån eftersom jag räknat med att det inte blir så dyrt samt att jag har en lön från i somras att plocka från ett litet tag, men kan jag ta ut lån för den resterande biten av terminen jag inte tagit för under terminens gång, eller blir CSN ledsna då som jag hörde att de blev om du ansökte om en lägre lånesumma under terminens gång.
2012-08-15, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Make.Sense
Sen, om någon vet hur det gäller med lån om jag kommer på i November att jag behöver ha lite mer.
Jag har inte ansökt om fullt lån eftersom jag räknat med att det inte blir så dyrt samt att jag har en lön från i somras att plocka från ett litet tag, men kan jag ta ut lån för den resterande biten av terminen jag inte tagit för under terminens gång, eller blir CSN ledsna då som jag hörde att de blev om du ansökte om en lägre lånesumma under terminens gång.

Ja du kan ändra i din ansökan under terminens gång. Men du kan inte få pengar retroaktivt mer än fyra veckor bakåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in