2012-08-15, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
En fråga. Går det att plugga en hel del kurser på komvux samtidigt som man jobbar helger och jobbar runt 17:00 på vardagar ? Någon som vet hur det fungerar ?

Och funkar detta också med yrkesutbildning ?

Vet att det är off topic

Menar du om du får? Det finns inga lagliga hinder för att jobba och studera samtidigt. Ifall du orkar och hinner kan bara du avgöra. För frågor om scheman, ifall det är tidsmässigt möjligt, får du kontakta det komvux du är intresserad av och kolla hur schemat ligger för de kurser du är intresserad av.
2012-08-15, 12:27
Medlem
Attjagorkars avatar
Hej, jag har en vän som inte får pengar ifrån csn då han tidigare avslutade studier utan att få "godkänt" för ett par år sedan. Nu har csn sagt att han för att kunna få bidrag/lån ska "motivera" varför han ska få bidrag denna gång. Självklart känner han att det är värt att överdriva en gnutta och hade tänkt skylla på tillfällig depression, men skulle vilja höra om någon har erfarenhet och lyckats med detta..

Tack på förhand.
2012-08-15, 13:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Hej, jag har en vän som inte får pengar ifrån csn då han tidigare avslutade studier utan att få "godkänt" för ett par år sedan. Nu har csn sagt att han för att kunna få bidrag/lån ska "motivera" varför han ska få bidrag denna gång. Självklart känner han att det är värt att överdriva en gnutta och hade tänkt skylla på tillfällig depression, men skulle vilja höra om någon har erfarenhet och lyckats med detta..

Tack på förhand.
Dom har blivit hårdare och kräver bla läkarintyg på liknande.
2012-08-15, 13:30
Medlem
Fadingskys avatar
Jag har ansökt om studiemedel för hösten och nu blivit registrerad på alla kurser. När kan man lämna in studieförsäkran? Jag hade för mig att det var så fort man blivit registrerad på alla kurser.
2012-08-15, 14:06
Medlem
Hej!

Jag har kommit in som reserv på "Desktop Publishing" på MKFC. Det jag undrar är om jag kan få något studiemedel om jag läser det? Är det 1050 kr som om jag skulle gå på gymnasiet?

Kursen är för övrigt helt på distans.

Kan tillägga att jag är 19 år (född 1993).
Senast redigerad av puckrekar 2012-08-15 kl. 14:14.
2012-08-15, 15:44
Bannlyst
Om man inte har tagit studiemedel under högskoletiden men ändå fortsatt plugga så får man börja betala tillbaka eventuella studielån efter ett år om jag minns rätt. Om man sedan väljer att ta studielån i slutet av sin utbildning, måste man då ändå fullfölja sin betalningsplan eller skjuts den upp i och med att man tar nytt studielån?
2012-08-15, 16:33
Medlem
Undrar om någon vet att vad händer om man anmälar till CSN att har ingen slutbetyg från gymnasium och därefter mitt i vägen ändrar man och säger att har slutbetyg från sitt hemland.
2012-08-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejshejs
Det spelar ingen roll hur du tar dina fem poäng, bara du tar dom på nåt sätt.
Okej! Så jag kan alltså få bidrag bara jag klarar 5p på mitt nya program?
Läste ryskan för övrigt förra hösten, om det har nån betydelse.
Förlåt att jag frågar igen, men är ganska så nervös över detta!
2012-08-15, 16:41
Medlem
Coopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Har du registrerat din adress hos CSN då?
Det gick bra ändå.
2012-08-15, 16:59
Medlem
Läste basåret 2009-2010 och tog studiemedel en del av tiden (endast bidrag). Gick rätt kasst och jag tog endast 30 poäng av 60. Tidigare så läste jag en annan utbildning på gymnasinivå och tog då både bidrag och lån (dessas studier gick dock bra).

2011 började jag studera civ.ing och tog inga studiemedel alls, varken bidrag eller lån. Dessa studier gick också jäkligt kasst och jag tog endast 15 poäng av 60. Om jag inte skulle klara omtentorna som är snart så har jag med andra ord inte så många poäng alls att hurra för.

Nu till min fråga:

På CSN.se står det:
Vi prövar inte dina studieresultat om du tidigare haft studiemedel för basår på högskola och nu söker studiemedel för högskolestudier.

Gäller detta mig? Jag har helt klart otillräckliga studieresultat, men har ju aldrig sökt studiemedel för "riktiga" högskolestudier.
2012-08-15, 17:11
Medlem
annanmedlems avatar
Och den andra biten trodde jag ju redan att du hade koll på hur den fungerade och jag vet ju inte hur det är exakt men jag vet ju det enkla att sjunkande räntor ger stigande priser och stigande räntor ger sjunkande priser.

Varför då?

Jo för säg att du lånar ut 100 kr till mig mot att du skall få 110 kr tillbaka om ett år. Säg sedan att det nästa dag visar sig att jag har en massa skulder och antagligen aldrig kommer betala tillbaka dig. Tror du då att du skulle få dina pengar tillbaka? Hade du hellre kanske sålt den skulden till någon annan för 70 kr i handen än att kanske aldrig få dem av mig? Om du nu sålde dem för 70 kr så hade ju värdet på det du trodde var / skulle bli 110 kr sjunkit till 70 kr. Å andra sidan om jag någonsin skulle betala tillbaka 110 kr till den som köpte skulden skulle ju den få 110/70 = 57% avkastning!
Likaså om jag nu försökte låna pengar av folk med min nya kreditstatus så kanske de skulle kräva 57% avkastning med så att om jag försökte låna 100 kr hade jag behövt lova att betala tillbaka 157 kr istället för 110. Dvs räntan gick upp men värdet på papprena/skulderna som bara hade gett 10% ränta sjönk.

Omvänt om ni inte alls trodde på min betalningsförmåga och jag lånade 100 kr mot att jag skulle betala tillbaka 150 kr om ett år och det sedan visade sig att jag hade jättegott om pengar så kanske 50% avkastning för att låna ut till mig kändes lite omotiverat med tanke på hur liten risk det var för att jag inte skulle betala tillbaka. Kanske 10% hade varit mer rimligt?
150/1.1 = 136.
Säg att jag numera fick låna 100 kr med 10% ränta men att du hade en skuld från mig där jag skulle betala tillbaka 150 kr för ett lån på 100 kr. Skulle du göra dig av med det löftet om 50% avkastning när det numera bara gick att få löften om 10% från mig?
Antagligen inte. Istället hade du velat ha ca 136 kr för den skulden eftersom det fortfarande skulle motsvara 10% ränta om någon fick tillbaka 150 kr av mig senare.
Dvs den gamla skulden du bara hade gett 100 kr för har stigit 36 kr i värde eftersom folk är villiga att låna ut till mig till en lägre ränta.

I fall ett gäller ju att om du bara behöll ditt krav på mig så skulle du ju (förutsatt att jag kunde betala tillbaka) få dina 110 kr och i det senare få dina 150 kr. Dock så påverkas ju värdet där ändå eftersom du i fall ett istället för att bara få 10% på ett lån från mig hade kunnat fått 57% om du hade lånat ut pengarna till mig senare! Eller i fall ett faktiskt hade tur och fick 50% avkastning fast det visade sig att min kreditvärdighet var bättre och man bara hade fått 10% för att låna ut till mig lite senare.

Ungefär.
2012-08-15, 18:36
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florsocker
Om man inte har tagit studiemedel under högskoletiden men ändå fortsatt plugga så får man börja betala tillbaka eventuella studielån efter ett år om jag minns rätt. Om man sedan väljer att ta studielån i slutet av sin utbildning, måste man då ändå fullfölja sin betalningsplan eller skjuts den upp i och med att man tar nytt studielån?

Då sätter CSN ned beloppet till 0 under tiden du har studielån. Däremot får du inte någon ny snällperiod på ett år där du inte behöver betala - terminen efter studiemedlet slutar är det bara att börja pynta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in