2011-08-01, 06:22
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
Loggade in med personlig kod och gjorde min ansökan. Dock har jag inte e-legitimation, är det menat att jag ska skicka in ansökan själv då?

Du kan ju lämna studieförsäkran via "mina sidor" annars.

Citat:
Ursprungligen postat av ActWrong
Jag gick en utbildning via komvux som slutade 15juni likaså betalningsplanen hos csn och fick 1050:- per månad. Kikar på kontot idag så har det kommit in för juli också. Är det någonting dom kommer kräva tillbaka?

Om du har fått det utbetalt så är det av en anledning och dom borde inte kräva tillbaka det. Antingen så ringer du och kollar med dom eller så är du glad att du har fått 1050:- extra .
2011-08-01, 09:01
Medlem
Simaxs avatar
Nu kommer en till nybörjarfråga:

Om jag väntar en rusning, som idag, hur ska jag då lägga min köporder för att garantera att jag hänger med i racet?

Låt säga att aktievärdet i nuläget är 100kr. Om jag då lägger en order på 101kr men säljordern visar sig vara 105kr vid öppning och därefter ständigt ökande värde. Hur ska jag då kunna hoppa på tåget när det går? Kan man lägga flera ordrar med prioritet eller liknande?
2011-08-01, 10:07
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simax
Nu kommer en till nybörjarfråga:

Om jag väntar en rusning, som idag, hur ska jag då lägga min köporder för att garantera att jag hänger med i racet?

Låt säga att aktievärdet i nuläget är 100kr. Om jag då lägger en order på 101kr men säljordern visar sig vara 105kr vid öppning och därefter ständigt ökande värde. Hur ska jag då kunna hoppa på tåget när det går? Kan man lägga flera ordrar med prioritet eller liknande?

Du får lägga det som heter at-besy ellee market order. Vet inte om din mäklrare erbjuder det. Personligen skulle jag dock säga att idag är en typiskt dag som kan säljer på öppningen, inte köper.
2011-08-01, 10:31
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Läste fel först.

Vad menar du? Det är klart att ägarandelen av företaget per aktie ökar om de återköpta aktierna makuleras. "Ägarkoncentrationen" per aktie ökar.

Sorry, jag tänkte fel, du har rätt. Jag tänkte egentligen mer på att det intristiska värdet på aktien bortsett från värdet att rösta på stämman inte bör påverkas, eftersom företaget minskar sin kassa motsvarande värdet av de återköpta aktierna, och de återköpta aktierna inte är en tillgång på företagets balansräkning (vad jag vet).
2011-08-01, 11:07
Medlem
Hallå hallå

Det har tyvärr kommit till den punkten då jag inte hinner slutföra båda mina sommarkurser av olika skäl. Så jag ringde nyss och blev ombedd att skicka in än ändrings blankett av något slag.

Tyvärr så bröts samtalet mitt i och jag vet inte vad jag hittar denna blankett.

Jag ska alltså hoppa av 1 av mina 2 sommarkurser, hur gör jag?
2011-08-01, 11:39
Medlem
Tjenare,
Om man tänkt söka bostadsbidrag (2950:- hyra, 24kvm), då får min inkomst maximalt vara 77000:- /år. Min inkomstkälla kommer vara huvudsakligen studiebidrag (2720.-/mån) och studielån (5956.-/mån) och kanske lite småjobb ibland. Detta kommer täcka en bra bit över 77000.- vilket betyder att jag får 0kr i bostadsbidrag, då undrar jag om studielånet räknas som årlig inkomst, eftersom jag kommer betala tillbaka?
2011-08-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Hej,

Svaret på min fråga står troligtvis redan någonstans i tråden, hittar det inte dock.

Nu är det såhär. Jag studerar på Nti-skolan, 100% takt.
Jag får cirka 8300 i månaden, förhöjt månadsbelopp.
6000kr är bidrag, resten lån.

Hur mycket får jag jobba? Tänkte kanske sommarjobba lite i sommar och vill inte vid årsskiftet få en räkning från csn, p.g.a för hög inkomst.

/A

Tjipp.
Nu är det såhär att även jag fått nys på att man på något vänster, kan få dryga 6000 kr i bidragsdel, hur lyckas man med detta?
2011-08-01, 13:13
Medlem
Håller på att fylla i blanketten för bostadsbidrag nu, vilket är lite småklurigt. Där man ska fylla i övriga inkomster som studiemedel (80% av bidragsdelen) från och med 1 januari - 31 december 2011, ska man räkna med det bidrag man fick under gymnasietiden, dvs VT11?
2011-08-01, 14:43
Medlem
NovaStrams avatar
Har nu ansökt om studiemedel via e-leg, ska man få någon bekräftele på epost att dom mottagit ansökan?

Fick ingen sådan och undrar om jag gjort fel
2011-08-01, 14:55
Medlem
duffsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaStram
Har nu ansökt om studiemedel via e-leg, ska man få någon bekräftele på epost att dom mottagit ansökan?

Fick ingen sådan och undrar om jag gjort fel

Nej det får du inte.
2011-08-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
imorgon kan jag lämna min studieförsäkran då studierna börjar 8 aug. när kan mina pengar tänkas komma?
Jag började läsa förra året och lämnade min studieförsäkran & den blev godkänd den 29/8 och den 2/9 fick jag min första utbetalning.
2011-08-01, 16:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Kan CSN se när man har tjänat pengarna eller inte? Tjänar ca 85 k nu över sommaren, allt from Juli. Studerat i våras och ska läsa heltid i höst. För det är ju över fribeloppet för terminen men inte för året...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in