Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Läste fel först.
Vad menar du? Det är klart att ägarandelen av företaget per aktie ökar om de återköpta aktierna makuleras. "Ägarkoncentrationen" per aktie ökar.
Sorry, jag tänkte fel, du har rätt. Jag tänkte egentligen mer på att det intristiska värdet på aktien bortsett från värdet att rösta på stämman inte bör påverkas, eftersom företaget minskar sin kassa motsvarande värdet av de återköpta aktierna, och de återköpta aktierna inte är en tillgång på företagets balansräkning (vad jag vet).