2012-07-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Att du tar 75 % av de poäng du fått csn för senaste perioden. Alltid de reglerna, spelar ingen roll hur mycket du tagit innan nuvarande period.
Även fast man har gått om 1 år? Så om jag har förstått din text rätt så borde jag få csn eftersom jag har klarat 3 kurser som är från 4e terminen (15p + 6p + 3p = 24p) .
2012-07-12, 15:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheImp
Även fast man har gått om 1 år? Så om jag har förstått din text rätt så borde jag få csn eftersom jag har klarat 3 kurser(15p + 6p + 3p = 24p) från 4e terminen.
Spelar ingen roll om du gått om ett år. Dina veckor tickar ändå och allt rullar på ändå.

Och det beror på om du senaste gången du sökte sökte för 1 termin eller sökte för 2 direkt. Sökte du bara för vårterminen senast så räcker det med de poäng du har, sökte du för höst och vår samtidigt så behöver du nå 75 %, dvs 45 hp, under den tiden.
2012-07-12, 16:21
Medlem
Ska man redan nu söka studiestöd för högskolan?
Antagningsbeskeden kom ju idag, men själva studierna börjar ju inte förens september.
2012-07-12, 16:23
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapsylkollaps
Ska man redan nu söka studiestöd för högskolan?
Antagningsbeskeden kom ju idag, men själva studierna börjar ju inte förens september.
Och du vill gärna ha ditt beslut om studiemedel innan studierna börjar, bara ett tips från coachen...
Så sök nu, skadar verkligen inte att göra det. Det värsta som händer är att csn säger att "vi har ingen info om att du ska plugga" och därför slår ner. Då väntar du tills svarstiden för beskedet varit och söker igen.
2012-07-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Spelar ingen roll om du gått om ett år. Dina veckor tickar ändå och allt rullar på ändå.

Och det beror på om du senaste gången du sökte sökte för 1 termin eller sökte för 2 direkt. Sökte du bara för vårterminen senast så räcker det med de poäng du har, sökte du för höst och vår samtidigt så behöver du nå 75 %, dvs 45 hp, under den tiden.
Okej så här ligger till. Jag sökte csn för både höst och vår i augusti förra året. Fick avslag då jag hade inte nått upp till summan poäng man behövde klara. Klarade några kurser och sökte csn för denna vårterminen som har gått, där blev det godkänt och jag fick bidrag.

Om jag räknar poängen från både höst och vår så har jag 43.5p.

Nåja jag kan ju prova och söka för att få studiemedel för termin 5. Nekar de så får jag klara de tentor jag har kvar innan skolan början och bara söka om. För det går att skicka sin ansökan redan nu?
2012-07-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Säker? Tänkte i och med att studierektorn nämnde att man hamnar i "mån av plats" efter att skrivit och hamnar i det som har "plats", så han nämnde inget om konkurrens med andra grupper!

Har du gått basåret?

"I mån av plats" betyder förmodligen att du får söka bland de garantiplatser som finns kvar, men du måste klarat alla kurser under basåret för att få någon garantiplats öht. Spelar ingen roll ifall inte garantiplatskvoten är uppfylld, du kommer ej in utan får söka via HP/gymnasiebetyg.
2012-07-12, 17:24
Bannlyst
Jag är antagen på ett program men reserv på en annan, jag vill söka studiemedel men jag vet fortfarande inte vilket program jag hamnar i. Hinner jag anmäla studiemedel lagom till urval 2 eller blir det försent då?
2012-07-12, 18:04
Medlem
Kom in i Växjö!

Bara jag som la märke till att urvalsgrupp II hade drygt 9.4 som lägsta antagningspoäng på naturvetenskapligt basår i Kalmar?
2012-07-12, 18:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheImp
Okej så här ligger till. Jag sökte csn för både höst och vår i augusti förra året. Fick avslag då jag hade inte nått upp till summan poäng man behövde klara. Klarade några kurser och sökte csn för denna vårterminen som har gått, där blev det godkänt och jag fick bidrag.

Om jag räknar poängen från både höst och vår så har jag 43.5p.

Nåja jag kan ju prova och söka för att få studiemedel för termin 5. Nekar de så får jag klara de tentor jag har kvar innan skolan början och bara söka om. För det går att skicka sin ansökan redan nu?
Eller så söker du för två terminer direkt, så har du bara problemet 1 gång per år. Och om du bara sökte och tog studiemedel för denna vårtermin så räknar de endast med denna vårtermin, och då borde du klara dig med de poäng du har.
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Jag är antagen på ett program men reserv på en annan, jag vill söka studiemedel men jag vet fortfarande inte vilket program jag hamnar i. Hinner jag anmäla studiemedel lagom till urval 2 eller blir det försent då?
Du har gott om tid, du kan vänta till efter urval 2.
2012-07-12, 18:39
Medlem
Blir KTH för mig till hösten då! Riktigt glad!

Någon annan man kommer se där?

Kommer kurs litteraturen vara densamma som föregående år? Hittar nämligen bara listor för kurs litteratur HT2011/VT2012.
2012-07-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Blir KTH för mig till hösten då! Riktigt glad!

Någon annan man kommer se där?

Kommer kurs litteraturen vara densamma som föregående år? Hittar nämligen bara listor för kurs litteratur HT2011/VT2012.

Väldigt sällan kurslitteratur byts ut helt och hållet. Får man en gammal version av en bok brukar det ej heller vara hela världen då det oftast bara är att kapitel har bytt plats och liknande.
2012-07-12, 19:23
Medlem
Blekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Fråga om basåret: Kan man ta "sabbatsår" efter avklarat basår, för att sedan återigen söka sig in till något utav KTH´s program med betygen från basåret? eller är betygen en färskvara.
Jag vet inte hur det är på KTH men på LIU gäller de så kallade garantiplatserna endast för nästa ansökningsperiod, jag är ganska säker att de flesta lärosäten har liknande regler, du kan troligtvis inte spara på det och borde inte riskera något. Ta kontakt med studievägledarna för basåret på KTH, de vet nog bäst.

Om du menar behörighet så gäller dina basårsbetyg även om du sparar några år, du kommer helt enkelt söka via kompletteringsgrupp och gymnasiebetyg istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in