2012-08-14, 02:27
Medlem
Coopahs avatar
Jag bad om en kod från CSN för att jag ska ansöka om bidrag och jag bad alltså att få den via mail - men jag har inte fått koden än. Eller något mail alls från CSN. Hur lång tid bör det ta? Vad ska jag göra ifall det inte kommer något mail?
2012-08-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evander
Tjena, jag tänkte söka studiemedel och lån idag då jag ska flytta i veckan, men när man är inne på CSN och kollar så kan man ju inte bestämma hur mycket pengar man ska låna?

Det är helt korrekt, man kan inte välja själv exakt hur mycket man ska låna utan det finns ett system man får anpassa sig efter.

Citat:
Är det så att om man inte har tänkt att låna max så måste man välja att få lån under "speciella" veckor eller har jag inte fattat rätt? Har ju kollat på deras hjälp på sidan men står ju inte direkt mycket där bara ett par exempel som säger att man sparar veckor och skit.

Studiemedelssystemet är uppbyggt kring veckor, studietakt och poäng.

Precis som du säger får du, om du vill ha bidrag för heltidsstudier men mindre lån, välja att låna bara för vissa veckor och själv spara undan pengar så att de räcker för den tid som du tänkt. Ett alternativ är att du söker studiemedel för halvtidsstudier, men då får du också bara halva bidraget.

Citat:
Har jag fattat allting fel eller? Vågar ju inte trycka förbi allt och kolla så att det kanske blir fel..

Blir det fel kan man ju oftast ändra.

EDIT: Ännu en sak jag undrar, när jag ska skriva i när studierna beräknas avslutas ska jag skriva när programmet avslutas eller när det jag sökt för avslutas? För jag kan ju bara söka för höst 2012 och vår 2013. Ska jag skriva i att studierna avslutas sommarn 2013 eller när programmet avslutas?[/quote]

Hjälprutan på sidan säger att "här fyller du i vilket år och vilken månad du beräknar att vara helt klar med dina studier".
2012-08-14, 10:20
Medlem
InTheFleshs avatar
Lämnade in studieförsäkran igår och den har blivit godkänd ser jag på Mina Sidor. Innebär det att jag kan räkna med att få min första utbetalning nu i veckan?
2012-08-14, 10:27
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Ja då kommer du få läsa hela terminen utan bidrag. Förstår inte din fråga, du har ju svarat på den själv typ.

Inget mer bidrag förrän du läst ikapp poängen. Det bör ju då rimligtvis vara i årsskiftet.

3-4 månader tror jag 25.5 poäng är.
Snarare en bekräftelse på att mina misstankar stämde
2012-08-14, 11:37
Medlem
"CSN har fattat beslut om din ansökan om studiemedel."

När får man då besked ifall man fick eller inte? Då jag söker lägenheter men kan inte lägga intresseanmälan förens jag skickar in uppgift om att jag fått studielån.
2012-08-14, 13:04
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
"CSN har fattat beslut om din ansökan om studiemedel."

När får man då besked ifall man fick eller inte? Då jag söker lägenheter men kan inte lägga intresseanmälan förens jag skickar in uppgift om att jag fått studielån.
"Vill du läsa beslutet tryck här: "
Du får det som .pdf när du loggat in i mina sidor -> meddelanden
2012-08-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
"Vill du läsa beslutet tryck här: "
Du får det som .pdf när du loggat in i mina sidor -> meddelanden

Inte fått något nytt på meddelande än. Kanske tar tid bara
2012-08-14, 14:35
Medlem
Coopahs avatar
Jag bad om en kod från CSN för att jag ska ansöka om bidrag och jag bad alltså att få den via mail - men jag har inte fått koden än. Eller något mail alls från CSN. Hur lång tid bör det ta? Vad ska jag göra ifall det inte kommer något mail?
2012-08-14, 15:19
Medlem
Annuitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Varför går en företagsobligationsfond minus ibland? Bortsett från konkurser alltså, det kan ju inte bero på konkurser varje gång en företagsobligationsfond backar.

Köper du en obligation betalas till dig ett antal kuponger (om ej nollkupongare), ofta med 6 månaders intervall. Det är alltså ett fixt flöde precis som du har uppfattat det. Däremot kan ju priset på själva obligationen trots det ändras. För att ta ett överdrivet men tydligt exempel: Antag att du köper en lång obligation för 100 kr med YTM på 1,5 % när marknadstron är svag. Alla vill investera i obligationer för att säkra sina pengar, och är därmed villiga att i princip ta en avkastning motsvarande inflationstakten. Året därpå ändras marknadston helt och hållet och de investerare som tidigare övervägde att investera i obligationer väljer nu istället successivt att placera i andra sparformer. Intresset för exempelvis aktier ökar medan intresset för obligationer faller drastiskt. Minskad efterfrågan på obligationerna gör att priset på obligationerna minskar, och det medför att YTM på dessa pressas upp. Efter ytterliggare ett år börjar räntor höjas och din YTM du har bundit upp dig på motsvarar inte ens inflationstakten.

Du har alltså bundit upp dig i en lång investering som naturligtvis fortfarande ger dig ett fixt flöde, men detta motsvarar inte ens inflationstakten. Din obligation säljs nu på marknaden för 90 kr och säljer du nu din obligation (som är ett löpande skuldebrev) vidare kommer du att gå med förlust eftersom ingen är villig att betala i närheten av de 100 kr du en gång betalade.

Du ser alltså att det som ökar risken i din investering inte endast är default risken, utan även risken som tillkommer i och med att du inte vet det framtida faktiska värdet på dina kuponger eller facevalue. 1 USD är inte 1 USD imorgon
Senast redigerad av Annuitet 2012-08-14 kl. 16:09.
2012-08-14, 17:09
Medlem
KattNackes avatar
Hur blir det med pengar för mig om jag endast ska läsa 1 kurs över 4 månader? Jag är samtidigt inskriven på arbetsförmedlingen.
2012-08-14, 18:29
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Varför går en företagsobligationsfond minus ibland? Bortsett från konkurser alltså, det kan ju inte bero på konkurser varje gång en företagsobligationsfond backar.
Jag antar att du har koll på hur räntepapper prissätts i största allmänhet utan mer tycker att det är konstigt då du själv behåller fonden hela tiden och kanske räknar med att fonden behåller räntepapprena löptiden ut.

Jag har antagit att prisets sätts efter marknadspriset på innehaven som fonden äger. Men nu blir jag ju osäker på huruvida det verkligen alltid finns ett sådant att tillgå / man verkligen försöker beräkna ett dagligen.

Annars skulle det väl vara beroende på omsättning av värdepapprena i fonden.
2012-08-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coopah

Vad sägs om att ringa CSN och fråga vad som hänt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in