Citat:
Ursprungligen postat av Evander
Tjena, jag tänkte söka studiemedel och lån idag då jag ska flytta i veckan, men när man är inne på CSN och kollar så kan man ju inte bestämma hur mycket pengar man ska låna?
Det är helt korrekt, man kan inte välja själv exakt hur mycket man ska låna utan det finns ett system man får anpassa sig efter.
Citat:
Är det så att om man inte har tänkt att låna max så måste man välja att få lån under "speciella" veckor eller har jag inte fattat rätt? Har ju kollat på deras hjälp på sidan men står ju inte direkt mycket där bara ett par exempel som säger att man sparar veckor och skit.
Studiemedelssystemet är uppbyggt kring veckor, studietakt och poäng.
Precis som du säger får du, om du vill ha bidrag för heltidsstudier men mindre lån, välja att låna bara för vissa veckor och själv spara undan pengar så att de räcker för den tid som du tänkt. Ett alternativ är att du söker studiemedel för halvtidsstudier, men då får du också bara halva bidraget.
Citat:
Har jag fattat allting fel eller? Vågar ju inte trycka förbi allt och kolla så att det kanske blir fel..

Blir det fel kan man ju oftast ändra.
EDIT: Ännu en sak jag undrar, när jag ska skriva i när studierna beräknas avslutas ska jag skriva när programmet avslutas eller när det jag sökt för avslutas? För jag kan ju bara söka för höst 2012 och vår 2013. Ska jag skriva i att studierna avslutas sommarn 2013 eller när programmet avslutas?[/quote]
Hjälprutan på sidan säger att "här fyller du i vilket år och vilken månad du beräknar att vara
helt klar med dina studier".