2012-08-09, 16:55
  #17833
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Som vad? Jag kan inte i mitt stilla sinne förstå vad som skulle kunna gå fel? Och får man ett besked man "inte vill höra" tror jag man själv står skyldig till det?
Du kan ju få nej på dina ansökningar, och det brukar du inte vilja höra. För att csn är så "jävliga" att de kräver att du ska uppfylla din del av avtalet genom att ta en viss summa poäng per period, även fast du inte tyckte om utbildningen och därför inte orkade plugga. För att de är stenhårda på hur stor inkomst du får ha. osv.

men jag håller med dig, csn är lätta att hantera om man sköter det man tagit på sig.
2012-08-09, 17:18
  #17834
Medlem
ryarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du kan ju få nej på dina ansökningar, och det brukar du inte vilja höra. För att csn är så "jävliga" att de kräver att du ska uppfylla din del av avtalet genom att ta en viss summa poäng per period, även fast du inte tyckte om utbildningen och därför inte orkade plugga. För att de är stenhårda på hur stor inkomst du får ha. osv.

men jag håller med dig, csn är lätta att hantera om man sköter det man tagit på sig.

Fast det är ju inte mer än rätt att man ska prestera och klara kurserna de betalar en för att läsa. Dock får man ju ha inkomst upptill ~80k/termin vilket är 13333:-/månad. Någon som lyckas tjäna så mycket under sina heltidsstudier lär ju knappast behöva ta så väldigt mycket lån.
2012-08-09, 17:36
  #17835
Medlem
Har just nu en bra reservplats på en utbildning i Linköping.

Chansen finns att jag kommer in.
Borde jag söka studiemedel, det finns en möjlighet att jag inte alls kommer in.
Tack för alla tips och svar.
2012-08-09, 17:40
  #17836
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Sten
Har just nu en bra reservplats på en utbildning i Linköping.

Chansen finns att jag kommer in.
Borde jag söka studiemedel, det finns en möjlighet att jag inte alls kommer in.
Tack för alla tips och svar.
Låt mig ge dig ett tips, innan du ställer om din fråga (när det inte ens gått 24 timmar) så kolla efter att ingen redan svarat dig. Bara ett tips och en hint om vad du borde göra...
2012-08-09, 17:42
  #17837
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Fast det är ju inte mer än rätt att man ska prestera och klara kurserna de betalar en för att läsa. Dock får man ju ha inkomst upptill ~80k/termin vilket är 13333:-/månad. Någon som lyckas tjäna så mycket under sina heltidsstudier lär ju knappast behöva ta så väldigt mycket lån.
Du ser ju själv, csn är lätta att ha att göra med och ställer inga orimliga krav. Exempelvis så ställer de kravet 75% (efte rditt första år på högskola), vilket betyder 45hp på 2 terminer eller 22.5 hp på en termin, det är ganska schyssta krav ändå. De tillåter att man misslyckas.
2012-08-09, 18:13
  #17838
Medlem
GurkhakrigareNs avatar
Hej allihopa!

Jag är en mycket förvirrad person som skulle uppskatta lite hjälp angående CSN-lån. Det är nämligen som så att jag idag registrerade mig på den första kursen i det kandidatprogram jag ska studera. Efter att jag registrerat mig tänkte jag att jag börjar fixa med CSN-lånet nu så att jag har det klart och slipper tänka på det. Men nu när jag ska ansöka har jag upptäckt något som gör mig väldigt förvirrad. Jag antog att jag skulle kunna söka ett lån för alla 3 år, och att jag sedermera inte behövde bry mig mer om det sen. Men på hemsidan så kan jag bara ansöka för min kurs som jag är registrerad på (det vill säga en termin) och sedan står det att jag kan ansöka för mitt kandidatprogram. Det som är konstigt är att kandidatprogrammet på CSN står bara som en termin. Visserligen står det att jag kan ändra tid och omfattning, men jag har inte en susning om alla datum som gäller för mina studier de närmaste 3 åren. Jag har bara koll på min första termin.

Mina frågor är således följande; kan/ska jag bara ansöka för en termin i taget? Eller ska jag ansöka för hela mitt kandidatprogam, och hur får jag i så fall reda på alla datum som gäller för att ansökan ska bli korrekt?
2012-08-09, 18:18
  #17839
Medlem
ryarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkhakrigareN
Hej allihopa!

Jag är en mycket förvirrad person som skulle uppskatta lite hjälp angående CSN-lån. Det är nämligen som så att jag idag registrerade mig på den första kursen i det kandidatprogram jag ska studera. Efter att jag registrerat mig tänkte jag att jag börjar fixa med CSN-lånet nu så att jag har det klart och slipper tänka på det. Men nu när jag ska ansöka har jag upptäckt något som gör mig väldigt förvirrad. Jag antog att jag skulle kunna söka ett lån för alla 3 år, och att jag sedermera inte behövde bry mig mer om det sen. Men på hemsidan så kan jag bara ansöka för min kurs som jag är registrerad på (det vill säga en termin) och sedan står det att jag kan ansöka för mitt kandidatprogram. Det som är konstigt är att kandidatprogrammet på CSN står bara som en termin. Visserligen står det att jag kan ändra tid och omfattning, men jag har inte en susning om alla datum som gäller för mina studier de närmaste 3 åren. Jag har bara koll på min första termin.

Mina frågor är således följande; kan/ska jag bara ansöka för en termin i taget? Eller ska jag ansöka för hela mitt kandidatprogam, och hur får jag i så fall reda på alla datum som gäller för att ansökan ska bli korrekt?

Samma sak för mig. Jag kunde bara söka två första terminerna vilket jag gjorde, sökte alltså inte mer än så. Antar att jag ska söka nytt om ett år, alltså för min tredje och fjärde termin på mitt kandidatprogram.
2012-08-09, 18:20
  #17840
Medlem
GurkhakrigareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Samma sak för mig. Jag kunde bara söka två första terminerna vilket jag gjorde, sökte alltså inte mer än så. Antar att jag ska söka nytt om ett år, alltså för min tredje och fjärde termin på mitt kandidatprogram.

Dåså, då ansöker jag för ett år framåt också. Tack för snabbt svar
2012-08-09, 18:22
  #17841
Medlem
ryarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkhakrigareN
Dåså, då ansöker jag för ett år framåt också. Tack för snabbt svar

Dock säger jag inte att det är rätt! bara att det var liknande för mig och att jag tror det är så man ska göra..
2012-08-09, 18:24
  #17842
Medlem
ryarns avatar
Får alla samma lån/bidrag? Mitt bidrag ligger på ~2800:- och lånet på ~6200:-. Ska man verkligen låna så mycket?
2012-08-09, 18:31
  #17843
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Får alla samma lån/bidrag? Mitt bidrag ligger på ~2800:- och lånet på ~6200:-. Ska man verkligen låna så mycket?
ja.... och bidraget är bara på ca 2700...
2012-08-09, 18:32
  #17844
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkhakrigareN
Dåså, då ansöker jag för ett år framåt också. Tack för snabbt svar

Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Dock säger jag inte att det är rätt! bara att det var liknande för mig och att jag tror det är så man ska göra..
Du kan max söka för 2 terminer i taget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in