2012-08-09, 18:36
  #17845
Medlem
GurkhakrigareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du kan max söka för 2 terminer i taget.

Tack för ditt svar. Och dig anser jag vara en auktoritet på ämnet vilket är väldigt betryggande
2012-08-09, 21:31
  #17846
Medlem
SMBHs avatar
Ni som har gjort basåret, hur upplevde ni svårighetsgraden på matematiken? Fysiken, kemin, biologin så är ju allt nytt men för matte så krävs ju MaB/C.

Det har kanske disktuerats innan, men jag har inte läst matte på typ 8 år. Hur svårt kommer det att gå på det Naturvetenskapliga basåret som kräver MaC? Jag menar inte att ni ska sia om hur väl jag kommer ihåg, eller hur lätt jag har för matte, utan snarare tala i generella termer.
2012-08-09, 21:36
  #17847
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Ni som har gjort basåret, hur upplevde ni svårighetsgraden på matematiken? Fysiken, kemin, biologin så är ju allt nytt men för matte så krävs ju MaB/C.

Det har kanske disktuerats innan, men jag har inte läst matte på typ 8 år. Hur svårt kommer det att gå på det Naturvetenskapliga basåret som kräver MaC? Jag menar inte att ni ska sia om hur väl jag kommer ihåg, eller hur lätt jag har för matte, utan snarare tala i generella termer.

Problemet är väl att det faktorerna du säger vi inte får räkna med, är just dom faktorerna som spelar in på hur "svårighetsgraden" kommer vara.

Gå in för studierna och du kommer fixa det, tro mig. Vet personligen folk som läst basår/bastermin som inte hade räknat matematik i skolan på längre tid än 8 år. Och med en jäkla vilja klarade personen det hur galant som helst.

Som sagt, gå in för studierna. Låt inte dessa ord skrämma dig.
2012-08-09, 21:54
  #17848
Medlem
Diskproppens avatar
Tjena!

Läser ett 5-årigt program och ska nu börja på mitt tredje år. Fick mitt besked från CSN idag och det var inga märkvärdigheter över det, kommer allt få "mina" pengar . Men skummade igenom beslutet och hittade detta stycke:
Du har nu fått studiemedel i X av 240 veckor på eftergymnasial nivå

Nu undrar jag om jag inte kommer få ut studiemedel för mitt sista år. Eller räknas det som en annan kategori än eftergymnasial nivå när jag börjar mitt fjärde och femte år? Är ju tre år med "vanliga" studier och två års master.
2012-08-09, 22:23
  #17849
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskproppen
Tjena!

Läser ett 5-årigt program och ska nu börja på mitt tredje år. Fick mitt besked från CSN idag och det var inga märkvärdigheter över det, kommer allt få "mina" pengar . Men skummade igenom beslutet och hittade detta stycke:
Du har nu fått studiemedel i X av 240 veckor på eftergymnasial nivå

Nu undrar jag om jag inte kommer få ut studiemedel för mitt sista år. Eller räknas det som en annan kategori än eftergymnasial nivå när jag börjar mitt fjärde och femte år? Är ju tre år med "vanliga" studier och två års master.
i brist på att du säger vad X är så kan jag inte berätta hur det ser ut just för dig.

men det är från csns håll ingen skillnad på grundläggande nivå och avancerad nivå. grundläggande nivå är a-c, och avancerad är d-e. det finns inget som heter "vanliga" studier eller "två års master". Masterprogrammen är på 120 HP, vilket är 2 år, men de är på avancerad nivå.

240 veckor motsvarar 6 år på högskola, så du kan nog räkna själv om du klarar dig. :-)
2012-08-10, 00:05
  #17850
Medlem
Jag tänkte ansöka om fullt studiebidrag men bara halvt lån. Enligt instruktionerna ska man i så fall fylla i studielån för tio veckor istället för tjugo. Det jag undrar är om jag kommer få halva lånet utspritt på alla tjugo veckorna eller om jag kommer få fullt lån de första tio veckorna och sedan inget alls de resterande tio? Kan jag i så fall ändra detta så att jag får lånet utspritt?
2012-08-10, 00:07
  #17851
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narulita
Jag tänkte ansöka om fullt studiebidrag men bara halvt lån. Enligt instruktionerna ska man i så fall fylla i studielån för tio veckor istället för tjugo. Det jag undrar är om jag kommer få halva lånet utspritt på alla tjugo veckorna eller om jag kommer få fullt lån de första tio veckorna och sedan inget alls de resterande tio? Kan jag i så fall ändra detta så att jag får lånet utspritt?
Lånet börjar bli utbetalt från vecka 1, och därför får du ut lånet vecka 1-10, och bara bidraget 11-20. Går inte att ändra.
2012-08-10, 00:13
  #17852
Medlem
merkurlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Fast det är ju inte mer än rätt att man ska prestera och klara kurserna de betalar en för att läsa. Dock får man ju ha inkomst upptill ~80k/termin vilket är 13333:-/månad. Någon som lyckas tjäna så mycket under sina heltidsstudier lär ju knappast behöva ta så väldigt mycket lån.
Åh fan! Har hela tiden gått och trott att fribeloppet gällde för hela året.
2012-08-10, 00:21
  #17853
Medlem
MissIceCools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Jag håller med TS om att det där med åldern är jäkligt diffust på CSNs hemsida, jag började också plugga direkt efter gymnasiet fast förra året och blev fundersam när det stod att det var för 20+ studerande. Men det var ju givetvis inga problem, jag fick lån och bidrag utan några konstigheter.

Vad gäller boende får man kanske sänka sina krav vad gäller geografiskt läge i början, du kanske får pendla lite i början (det är ju bara att söka och byta när du hittar något bättre).


Så jag kommer få låna trots att jag är under 20? Vad bra isf, då slipper jag vara sönderstressad ang. hitta nytt jobb efter nyår.

Borås är en liten stad så jag skiter i vart jag hamnar, bara jag får en lägenhet. Tyvärr är kan jag INGEnTING om att söka lägenheter men jag har registrerat mig på sidor som sagt.

Jag nöjer mig med ett tag på huvudet bara jag slipper bo med dessa människor..
2012-08-10, 03:04
  #17854
Medlem
Christopher.s avatar
Ung och dum så läste man en kurs för x antal år, nymuckad från militären, som man inte genomförde med godkända resultat, nu är det andra bullar, ska seriöst plugga på universitet nu i höst och om 4.5 år är man förhoppningsvis jurist. Har okej med pengar så antar att jag får bita i det sura äpplet och klara mig utan csn första terminen, får ta ur egen ficka och extrajobb.

Det jag undrar är rent spontant om CSN bryr sig om tiden som gått mellan utbildningen, inriktning på utbildning samt orsak till varför man inte avlade ett ur CSN's synvinkel fullgott resultat. Giltiga skäl är t. ex enbart egen sjukdom? Har tagit hand om en gammal faster och följt henne in i döden, många olika orsaker ledde till att jag inte tog dom poäng som CSN vill att jag tog för den termins studier jag genomförde. Visserligen borde jag ha hoppat av givet omständigheterna men trodde att orken skulle finnas där, något som visserligen inte fanns.
2012-08-10, 03:10
  #17855
Medlem
Knoppys avatar
Vet inte om det har frågats innan i tråden, isf ber jag om ursäkt för min lathet men jag skriver från telefonen och orkar således inte söka.

Har i vilket fall sökt CSN för mina sista terminer, och ansökt om att få lån och bidrag till 75% (pluggar dock 100%, men jag klarar mig bra med lite extrajobb varje månad). Jag går dock max tjäna 49200:- dessa terminer. Varför är det så när jag förra terminen (hade 75% då också) fick tjäna nästan 100000? Tacksam för svar.
2012-08-10, 09:23
  #17856
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ung och dum så läste man en kurs för x antal år, nymuckad från militären, som man inte genomförde med godkända resultat, nu är det andra bullar, ska seriöst plugga på universitet nu i höst och om 4.5 år är man förhoppningsvis jurist. Har okej med pengar så antar att jag får bita i det sura äpplet och klara mig utan csn första terminen, får ta ur egen ficka och extrajobb.

Det jag undrar är rent spontant om CSN bryr sig om tiden som gått mellan utbildningen, inriktning på utbildning samt orsak till varför man inte avlade ett ur CSN's synvinkel fullgott resultat. Giltiga skäl är t. ex enbart egen sjukdom? Har tagit hand om en gammal faster och följt henne in i döden, många olika orsaker ledde till att jag inte tog dom poäng som CSN vill att jag tog för den termins studier jag genomförde. Visserligen borde jag ha hoppat av givet omständigheterna men trodde att orken skulle finnas där, något som visserligen inte fanns.
Du får bita i det sura äpplet, för csn har inte någon preskriberingstid på hur långt tillbaka i tiden de tittar på dina resultat. Men de tittar bara på din senaste period, dock oavsett när den inträffade. Giltiga skäl är exempelvis intyg på sjukdom eller liknande, som inte bara ska säga att du var sjuk utan även varför detta hindrade dig från att ta dina poäng och varför situationen idag är att du kan ta dina poäng.
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Vet inte om det har frågats innan i tråden, isf ber jag om ursäkt för min lathet men jag skriver från telefonen och orkar således inte söka.

Har i vilket fall sökt CSN för mina sista terminer, och ansökt om att få lån och bidrag till 75% (pluggar dock 100%, men jag klarar mig bra med lite extrajobb varje månad). Jag går dock max tjäna 49200:- dessa terminer. Varför är det så när jag förra terminen (hade 75% då också) fick tjäna nästan 100000? Tacksam för svar.
Jag har ingen aning om var du får 49200:- ifrån, för http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp säger att fribeloppet för 20 veckor på 75% är 88000 kronor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in