2012-08-09, 11:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krukvaext
Prövas kurser som man blir underkända på, som man varken har tagit studielån- eller bidrag för?
har du inte tagit studiemedel för kursen så bryr sig inte csn.
2012-08-09, 13:16
Medlem
Stek32s avatar
Hej!

Har en fråga. Jag räknade ut att jag kan låna ungefär 310 000 kr på 5 år om jag vill. Om jag bestämmer mig för att betala tillbaka hela lånet med en inbetalning direkt efter de 5 åren, hur mycket kommer jag då få betala utöver de 310 000 kr som jag lånat? Tänker på ränta och expeditionsavgifter.

Tacksam för svar.
2012-08-09, 14:03
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Tror ni att jag behöver söka lån, eller borde bidraget räcka?
Jag ska studera inne på GU i Göteborg. Jag kommer bo hemma hos mina föräldrar (Iallafall det första året). Busskortet kommer att gå på 600 kr i månaden så då har man ca 2200 kvar.
Det du bör ta i beaktande är att om du bara tar bidraget, så brinner veckor med lånet inne. Exempel:
Du tar bidraget på heltid i 20 veckor. Detta innebär att tjugo veckor även med lån försvinner.
Du tar bidraget på halvfart i 20 veckor. Detta innebär att tio veckor med lån försvinner.
Om du är osäker på om tiden med CSN ska räcka är det att rekomendera att du tar bidraget+lån på halvtid.
2012-08-09, 14:39
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Då CSN slarvat bort min ansökan som jag gjorde för en månad sedan så blev agtvungen att posta en ny idag. Hur lång tid kommer det ta att få svar? Kommer man ens hinna få svar innan skolstarten?
2012-08-09, 14:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Då CSN slarvat bort min ansökan som jag gjorde för en månad sedan så blev agtvungen att posta en ny idag. Hur lång tid kommer det ta att få svar? Kommer man ens hinna få svar innan skolstarten?
Det tar upp till 2 veckor, kan ta mer nu när många söker samtidigt. Är du helt säer på att du inte fått svar? För det kommer oftast till Mina sidor på deras hemsida.

(Där du också via e-legitimation kan ansöka direkt på nätet, och på så sätt unvika att något försvinner i postgången)
2012-08-09, 14:43
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det tar upp till 2 veckor, kan ta mer nu när många söker samtidigt. Är du helt säer på att du inte fått svar? För det kommer oftast till Mina sidor på deras hemsida.

(Där du också via e-legitimation kan ansöka direkt på nätet, och på så sätt unvika att något försvinner i postgången)
Ja jag är helt säkert. Tom ringt och pratat med dom där jag fick det bekräftat att min ansökan försvunnit
2012-08-09, 14:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Ja jag är helt säkert. Tom ringt och pratat med dom där jag fick det bekräftat att min ansökan försvunnit
Okej, det var ju då otur. Men upp till 2 veckor kan det ta, så du kan ha en chans att få beslut innan terminerna startar i september. Även om du inte får beslutet innan så har du ansökt innan (och därför kan du få studiemedel från terminsstarten även om de betalas ut senare)
2012-08-09, 15:16
Medlem
Littlemonsters avatar
Tror du kan vara lugn, jag gjorde min ansökan i måndagskväll och fick besked idag.
2012-08-09, 15:37
Medlem
annanmedlems avatar
Vet inte vad du menar med kommande bra heller.

Som i toppar då? Eller som i stiger? Eller som bra att sälja för att det faller?

Otydligt ..
2012-08-09, 15:37
Medlem
ryarns avatar
Min första kontakt med CSN har skett denna vecka och jag måste säga att jag är positivt överraskad! Allt var i princip redan ifyllt på webben när jag skulle ansöka och fick svar fyra dagar senare att jag fått lån och bidrag beviljat samt info om hur mycket jag kommer få samt utbetalningsdatum.

Förstår inte hur någon kan ha problem med dessa underbara varelser som bara verkar stryka en medhårs?

Heja CSN!
2012-08-09, 15:39
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Min första kontakt med CSN har skett denna vecka och jag måste säga att jag är positivt överraskad! Allt var i princip redan ifyllt på webben när jag skulle ansöka och fick svar fyra dagar senare att jag fått lån och bidrag beviljat samt info om hur mycket jag kommer få samt utbetalningsdatum.

Förstår inte hur någon kan ha problem med dessa underbara varelser som bara verkar stryka en medhårs?

Heja CSN!
För att du fick det svar du ville ha. Problemen uppstår när CSN säger det du inte vill höra.
2012-08-09, 16:53
Medlem
ryarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
För att du fick det svar du ville ha. Problemen uppstår när CSN säger det du inte vill höra.

Som vad? Jag kan inte i mitt stilla sinne förstå vad som skulle kunna gå fel? Och får man ett besked man "inte vill höra" tror jag man själv står skyldig till det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in