2012-05-19, 15:06
  #16633
Medlem
Jag har ett konto på nordnetdirekt, men efter info från en bekant som jobbar på avanza fick jag lära mig om kapitalförsäkring och investeringssparkonto. Han sa att minimicourtaget per affär var 35kr, men när jag går in på prislistan står att minimicourtage är 99kr. Är det en annan prislista för investeringssparkonto jämfört med "vanligt" konto, eller har jag fått fel info?
2012-05-19, 15:20
  #16634
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullx99
Jag har ett konto på nordnetdirekt, men efter info från en bekant som jobbar på avanza fick jag lära mig om kapitalförsäkring och investeringssparkonto. Han sa att minimicourtaget per affär var 35kr, men när jag går in på prislistan står att minimicourtage är 99kr. Är det en annan prislista för investeringssparkonto jämfört med "vanligt" konto, eller har jag fått fel info?
Nu förstår jag inte riktigt frågan, men jag uppfattar det som att du öppnat konto på Avanza? Det finns olika konton där, premium, bas och mini. Premium har 99kr i minimi, bas har 39kr och mini har 9kr. Du kanske har råkat öppna ett premiumkonto? Eventuellt sitter du och kollar på fel prislista
2012-05-19, 15:50
  #16635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Nu förstår jag inte riktigt frågan, men jag uppfattar det som att du öppnat konto på Avanza? Det finns olika konton där, premium, bas och mini. Premium har 99kr i minimi, bas har 39kr och mini har 9kr. Du kanske har råkat öppna ett premiumkonto? Eventuellt sitter du och kollar på fel prislista

Tack, missade att man kunde välja mellan premium och bas
2012-05-19, 16:54
  #16636
Medlem
Hade tänkt läsa Förberedande kurs i fysik, vecka 26-35 på KTH på 50% (7.5hp). Jag har ganska bra koll på det redan och den är på distans så man måste inte gå på några föreläsningar (t.o.m. proven är via internet). Som jag har förstått det upfyller den kursen alla krav för studiemedel
2012-05-19, 17:00
  #16637
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av integraly
Hade tänkt läsa Förberedande kurs i fysik, vecka 26-35 på KTH på 50% (7.5hp). Jag har ganska bra koll på det redan och den är på distans så man måste inte gå på några föreläsningar (t.o.m. proven är via internet). Som jag har förstått det upfyller den kursen alla krav för studiemedel
Har du en fråga?
2012-05-19, 17:06
  #16638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Har du en fråga?
nja, det var snarare ett konstaterande ifall någon skulle leta efter den informationen. Om någon har invändningar vill jag gärna höra dem däremot
2012-05-20, 00:39
  #16639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Att Avanza pension AB, som står som ägare till aktierna inom din kapitalförsäkring, inte kan äga aktier i sitt moderbolag Avanza Bank AB.

Du kan inte heller investera i indexfonden Avanza Zero. Vill du placera i fonden eller i Avanzas aktie måste du göra detta i en vanlig depå, på ett investeringssparkonto, eller via ett annat bolags kapitalförsäkring.

red: Ledsen, såg inte att du redan hade fått svar på din fråga...

Ang investering i fonden Avanza Zero i Avanzas KF så går det alldeles utmärkt! Det har jag gjort i 90% av tiden. Aktierna däremot har jag inte en aning om det går....
2012-05-20, 04:03
  #16640
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Ang investering i fonden Avanza Zero i Avanzas KF så går det alldeles utmärkt! Det har jag gjort i 90% av tiden. Aktierna däremot har jag inte en aning om det går....
Han skrev ju som han har sagt om posten så det råkade bli fel.

Avanza aktier i Avanza KF går inte.

Avanza aktier i Avanza depå och ISK går.

Avanza Zero går i allt.
2012-05-20, 13:09
  #16641
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av integraly
nja, det var snarare ett konstaterande ifall någon skulle leta efter den informationen. Om någon har invändningar vill jag gärna höra dem däremot

Du kan få studiemedel för den, ja.
2012-05-20, 13:16
  #16642
Avslutad
Jag studerar vid LTH just nu och tar studielån. Det är så att jag inte har klarat av antal poäng som krävs för att få studiemedel nästa termin. jag har en chans i Augusti månad att klara av de tentorna och samla poängen. Nu är min fråga, om jag inte klarar tentorna och poängen fortfarande fattas. Missar jag betalningarna månadsvis eller får jag de missade studiemedel i en klumpsumma när jag väl plockat poängen?

En annan fråga är, om jag nästa termin slutar ta studielån, endast väljer studiemedel... Är jag tvungen att påbörja återbetalningen direkt då? Jag studerar ju fortfarande!
2012-05-20, 13:20
  #16643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
En annan fråga är, om jag nästa termin slutar ta studielån, endast väljer studiemedel... Är jag tvungen att påbörja återbetalningen direkt då? Jag studerar ju fortfarande!

Vad menar du? Studielånet är en del av studiemedlet, studiebidraget en annan. Samma krav och regler oberoende om du väljer en eller bägge delarna.
2012-05-20, 13:28
  #16644
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
Jag studerar vid LTH just nu och tar studielån. Det är så att jag inte har klarat av antal poäng som krävs för att få studiemedel nästa termin. jag har en chans i Augusti månad att klara av de tentorna och samla poängen. Nu är min fråga, om jag inte klarar tentorna och poängen fortfarande fattas. Missar jag betalningarna månadsvis eller får jag de missade studiemedel i en klumpsumma när jag väl plockat poängen?
Studiemedel söks och betalas ut i veckor, varje vecka är en förbestämd summa. Har du inte poängen som krävs för att få studiemedel vid terminsstart så får du inte studiemedel vid terminsstart. Du kan söka studiemedel för de veckor som är kvar av terminen NÄR du har skaffat rätt poäng. Så lyckas du inte förrän i oktober att nå rätt poäng så är september helt borta. Veckorna finns kvar i din kvot, och kan användas i framtida studier.
Citat:
En annan fråga är, om jag nästa termin slutar ta studielån, endast väljer studiemedel... Är jag tvungen att påbörja återbetalningen direkt då? Jag studerar ju fortfarande!
Allt är studiemedel, och studiemedlet består av en bidragsdel och en lånedel. Du väljer själv vid ansökan hur många av veckorna med studiemedel som ska bara vara bidrag och vilken del som också ska ge lån. Du har en pott med veckor, 240 stycken, och den räknas alltid ner när du tar studiemedel, men du väljer själv om du ska låna för veckorna också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in