Citat:
Ursprungligen postat av ed1
Jag studerar vid LTH just nu och tar studielån. Det är så att jag inte har klarat av antal poäng som krävs för att få studiemedel nästa termin. jag har en chans i Augusti månad att klara av de tentorna och samla poängen. Nu är min fråga, om jag inte klarar tentorna och poängen fortfarande fattas. Missar jag betalningarna månadsvis eller får jag de missade studiemedel i en klumpsumma när jag väl plockat poängen?
Studiemedel söks och betalas ut i veckor, varje vecka är en förbestämd summa. Har du inte poängen som krävs för att få studiemedel vid terminsstart så får du inte studiemedel vid terminsstart. Du kan söka studiemedel för de veckor som är kvar av terminen NÄR du har skaffat rätt poäng. Så lyckas du inte förrän i oktober att nå rätt poäng så är september helt borta. Veckorna finns kvar i din kvot, och kan användas i framtida studier.
Citat:
En annan fråga är, om jag nästa termin slutar ta studielån, endast väljer studiemedel... Är jag tvungen att påbörja återbetalningen direkt då? Jag studerar ju fortfarande!
Allt är studiemedel, och studiemedlet består av en bidragsdel och en lånedel. Du väljer själv vid ansökan hur många av veckorna med studiemedel som ska bara vara bidrag och vilken del som också ska ge lån. Du har en pott med veckor, 240 stycken, och den räknas alltid ner när du tar studiemedel, men du väljer själv om du ska låna för veckorna också.