Citat:
Ursprungligen postat av theIron
Jag läser för tillfället förberedande matte och undrar lite hur det fungerar med tillgodoräknandet av poängen; har sökt runt och enbart hittat liknande frågor men inte några svar.
Enligt de som håller i matten (ETE500) ska man kunna tillgodoräkna sig poängen (via CSN) ifall man sedan börjar studera ett program som kräver vidare mattestudier. Jag har redan påbörjat ett sådant program (men pga. hälsoskäl slutförde jag aldrig dess mattekurser) men har nu studieuppehåll. Jag ligger kort på poäng och därför vore det super om dessa poäng skulle tillgodoräknas då det är de sista poängen jag behöver för att vara ikapp till hösten.
Är det någon som vet mer specifikt hur det fungerar och om jag (som rent tekniskt sett redan har uppfyllt kraven för att få tillgodoräkna poängen) kommer att kunna tillgodoräkna dessa poäng?
Va? Tillgodoräkna sig via csn? Talar du om studiemedel nu eller om behörigheter och få studera vidare på program?
Om det är för program så snackar du med din skola, de avgör och bestämmer vad som du kan tillgodoräkna dig, och de får avgöra med järnhandske om de så känner för det.
Om det är för studiemedel så räknas det automatiskt in till csn. Men du kan inte räkna poäng längre bak än senaste studieperiod. Om jag första året med csn tar mina 60 hp så måste jag fortfarande ta minst 45 hp nästa läsår, även fast det totala snittet egentlige nbara behöver vara 90 hp och därför räcker det med 30 hp.
Så det är två olika saker som inte är relaterade till varandra. Skolan avgör om du kan tillgodoräkna dig kurserna för att bli behörig till högre kurser. CSN tänker bara och tittar bara poängmässigt för att du ska få mer studiemedel, och de struntar i om du blir behörig eler inte till högre studier.