2013-08-28, 22:02
  #23833
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du kan faila med 25% av vad du gör varje termin och ändå fortsätta få mer. Verkligen att motarbeta systemet hörru du.

Men du kan inte hoppa av en utbildning och söka ny nästa höst och få studiebidrag...Hur sjukt är inte det? De liksom tvingar än att fortsätta även fast man känner att det absolut är fel och inte går - för att man ska få behålla det ynka bidraget på 2.8k.

Hela systemet är uppfuckat. Samma sak med om man saknar nåt betyg från gymnasiet eller saknar en kurs för att bli behörig, då kommer du automatiskt till en skitliten grupp med få platser (BII heter det kanske?) och kan aldrig komma till (BI) gruppen igen.

Har man inte fullständiga, perfekta betyg från gymnasiet och kör en högskoleutbildning direkt och Inte avlutar den/hoppar av, så kommer man inte lyckas särskilt bra att studera vidare på universitet, för du kommer antagligen inte in på programmet du vill pga urvalsgruppen och du kommer inte få något studiebidrag så du kan inte betala för boende.

Och samtidigt tänk alla pengar som babbarna får, 22k rent i månaden för en somalie med några ungar. Bra prioriterat där, vidriga regim.
2013-08-28, 22:25
  #23834
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Men du kan inte hoppa av en utbildning och söka ny nästa höst och få studiebidrag...Hur sjukt är inte det? De liksom tvingar än att fortsätta även fast man känner att det absolut är fel och inte går - för att man ska få behålla det ynka bidraget på 2.8k.
Va, du måste ha missförstått. Hoppar du av din utbildning måste du meddela CSN om detta så att du inte fortsätter få studiemedel. Har du inte gjort det och fortsatt få studiemedel, så är det väl ditt eget fel. Är väl inte så konstigt att man inte ska få studiemedel för poäng man inte en läst, eller?

Känner själv flera som hoppat av mitt i kursen och fått studiemedel när de sökt till nya kurser/program, men då har de ju meddelat CSN om studieavbrott och klarat av de poäng de fått studiemedlen för.

Edit: för att vara tydligare. Du söker till Genusvetenskap 30p och blir beviljad studiemedel. Efter att ha läst 10p, märker du att du hatar genusvetenskap och hoppar av. Du meddelar CSN och får inte längre medel för resterande 20p. Du kan nu bli beviljad studiemedel i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Careless 2013-08-28 kl. 22:27.
2013-08-28, 22:27
  #23835
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Va, du måste ha missförstått. Hoppar du av din utbildning måste du meddela CSN om detta så att du inte fortsätter få studiemedel. Har du inte gjort det och fortsatt få studiemedel, så är det väl ditt eget fel. Är väl inte så konstigt att man inte ska få studiemedel för poäng man inte en läst, eller?

Känner själv flera som hoppat av mitt i kursen och fått studiemedel när de sökt till nya kurser/program, men då har de ju meddelat CSN om studieavbrott och klarat av de poäng de fått studiemedlen för.
Hur kunde de klara poängen (vilket väl betyder "fått-betyg-i-kursen") efter att ha hoppat av mitt i kursen?

Jag meddelande CSN om avbrottet men jag hoppade av innan man hann få betyg i kurserna.
2013-08-28, 22:35
  #23836
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur kunde de klara poängen (vilket väl betyder "fått-betyg-i-kursen") efter att ha hoppat av mitt i?

Jag meddelande CSN om avbrottet men jag hoppade av innan man hann få betyg i kurserna.
I de flesta (?) naturvetenskapliga utbildningar brukar man ha delprov eller annan form av examination i mitten av terminerna som ger poäng. Ofta inget som ger betyg (eller ja, du måste ju bli godkänd...) i sig, men som man måste ha klarat av för att kunna ha läst klart kursen (+ godkänd i slutproven så klart).

Borde gå att kontakta CSN och nu i efterhand meddela att man aldrig fixade några hp i den kursen -> du blir återbetalningsskyldig -> har du inte råd kan du lägga upp en återbetalningsplan -> som du kan betala av med studiemedlen (+lån då kanske) som du får för dina nya kurs så länge du inte är skyldig medel för över sex månader eller något dyl.
2013-08-28, 22:36
  #23837
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur kunde de klara poängen (vilket väl betyder "fått-betyg-i-kursen") efter att ha hoppat av mitt i kursen?

Jag meddelande CSN om avbrottet men jag hoppade av innan man hann få betyg i kurserna.
Det finns något som heter delkurser. Min första 30hp-kurs på universitetet bestod av 5 delkurser a 6hp vardera.

Att du hoppade av så tidigt gör att du får problem, men sånt händer faktiskt. Du har ju fått studiemedel och måste kunna vvisa upp klarade studieresultat. Att du hoppar av innan du fått några poäng är... Beklagligt och ett sätt att fastna mellan stolarna orsakat av universitetet (som faktiskt håller i stora kurser).
2013-08-28, 22:54
  #23838
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
I de flesta (?) naturvetenskapliga utbildningar brukar man ha delprov eller annan form av examination i mitten av terminerna som ger poäng. Ofta inget som ger betyg (eller ja, du måste ju bli godkänd...) i sig, men som man måste ha klarat av för att kunna ha läst klart kursen (+ godkänd i slutproven så klart).

Borde gå att kontakta CSN och nu i efterhand meddela att man aldrig fixade några hp i den kursen -> du blir återbetalningsskyldig -> har du inte råd kan du lägga upp en återbetalningsplan -> som du kan betala av med studiemedlen (+lån då kanske) som du får för dina nya kurs så länge du inte är skyldig medel för över sex månader eller något dyl.

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det finns något som heter delkurser. Min första 30hp-kurs på universitetet bestod av 5 delkurser a 6hp vardera.

Att du hoppade av så tidigt gör att du får problem, men sånt händer faktiskt. Du har ju fått studiemedel och måste kunna vvisa upp klarade studieresultat. Att du hoppar av innan du fått några poäng är... Beklagligt och ett sätt att fastna mellan stolarna orsakat av universitetet (som faktiskt håller i stora kurser).
Jag ansökte om Studiebidrag och fick alltså detta på "Mina sidor"

http://www.ladda-upp.se/bilder/liiuodfkthldg/

Kan man fortfarande beviljas bidraget även om man hoppade av, väldigt tidigt, alltså innan första "delprovet". Har också papper från utbildningsanordnaren som skrivit att jag "deltagit" i kurser, men så vitt jag vet har jag inga poäng..

Jag tar för givet att jag inte får nåt i och med att de behöver mer uppgifter, tolkar jag det rätt?

Vad betyder te.x "Om du inte har klarat dina studier kan du skriva till oss om anledning till detta", varför vill dom det, vad ska de använda det till?
2013-08-28, 23:08
  #23839
Medlem
Baabamans avatar
Jag är princip nybörjare på Avanza och allt med aktier att göra så jag hoppas att någon kan svara på mina frågor:
1, För tillfället har jag en summa pengar på "aktie och fondkonto" samt kapitalförsäkring och jag vill bara syssla med att köpa aktier samt sälja när det passar, så vilket av dessa 2 konton ska jag ha alla pengar på? vad är mest lönsamt för mig? Om nån orkar förklara, vad är skillnaden mellan dessa 2 konton?

2, Jag har köpt X-antal aktier från "aktie och fondkonto" samt x-antal på kapitalförsäkring men till samma företag (däremot olika kurser). Förstår dock inte hur jag säljer mina aktier som ligger på "kapitalförsäkringar"? För jag hittar liksom inte de aktierna när jag ska sälja..

3, Varje gång jag väljer att köpa en aktie och den orden genomförs, är det då Couragen dras? Hur mycket kostar liksom ett köp samt ett sälj?

4, Går det til lså här att om jag köper en aktie på en viss kurs för 10 000kr som sedan stiger 7% och jag sedan väljer att sälja de och går då plus 700kr eller är det något annat jag måste ta med i min beräkning? ev courage endast isåfall?

Som ni märker är jag inte alls så duktig på det här men uppskattar om någon orkar svara ! Ha en bra kväll.
__________________
Senast redigerad av Baabaman 2013-08-28 kl. 23:10.
2013-08-29, 00:50
  #23840
Medlem
Myrthels avatar
Tjenamors! Läser till gymnasielärare i engelska. Hade brist på studiemotivation första året och klarade inte av de poäng som krävdes för att läsa vidare engelska III. Nu är poängen fixade efter att jag varit omregistrerad på de två första kurserna under HT och VT. Men nu säger CSN att jag bara läst in 6p senaste terminen och är den dem räknar med att jag tjänat in 75% på. Stämmer de att dem gör så? Kan även tillägga att jag lästa engelska II under VT. Jag fick igen mitt CSN under den terminen då (Hade inget under min omregistrering på HT). Jag ansökte för 30p för det va kursen på, kruxet är att jag hade klarat 7.5p i den kursen första läseterminen, skulle jag ansökt för 22.5p istället då? Om saken är så får jag betala tillbaka för dem 7.5p eller vad händer?

Tacksam för svar!

Edit: kan tillägga att på min sida så står de att jag va omregistrerad för 30p på VT. Känns knepigt att kunna få 75% utan 7.5p
__________________
Senast redigerad av Myrthel 2013-08-29 kl. 01:08.
2013-08-29, 09:33
  #23841
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Jag är princip nybörjare på Avanza och allt med aktier att göra så jag hoppas att någon kan svara på mina frågor:
1, För tillfället har jag en summa pengar på "aktie och fondkonto" samt kapitalförsäkring och jag vill bara syssla med att köpa aktier samt sälja när det passar, så vilket av dessa 2 konton ska jag ha alla pengar på? vad är mest lönsamt för mig? Om nån orkar förklara, vad är skillnaden mellan dessa 2 konton?

2, Jag har köpt X-antal aktier från "aktie och fondkonto" samt x-antal på kapitalförsäkring men till samma företag (däremot olika kurser). Förstår dock inte hur jag säljer mina aktier som ligger på "kapitalförsäkringar"? För jag hittar liksom inte de aktierna när jag ska sälja..

3, Varje gång jag väljer att köpa en aktie och den orden genomförs, är det då Couragen dras? Hur mycket kostar liksom ett köp samt ett sälj?

4, Går det til lså här att om jag köper en aktie på en viss kurs för 10 000kr som sedan stiger 7% och jag sedan väljer att sälja de och går då plus 700kr eller är det något annat jag måste ta med i min beräkning? ev courage endast isåfall?

Som ni märker är jag inte alls så duktig på det här men uppskattar om någon orkar svara ! Ha en bra kväll.
Hej!

Kul att du börjat komma igång.

1) Skillnaden ligger framförallt i hur kontotyperna beskattas. Ett aktie- och fondkonto beskattas på vanligt vis, dvs när du säljer en aktie så behöver du ta upp detta i din deklaration. Vi rapporterar in försäljningarna och du behöver sedan ange vad du köpt aktierna för (i genomsnitt), du kan använda dig av vår K4-tjänst när det är dags. Kapitalvinst beskattas med 30%, har du gjort förlust så har du möjlighet att kvitta alternativt göra avdrag för denna förlust (görs automatiskt i deklarationen så länge du anger inköpskostnad).

En kapitalförsäkring är istället schablonbeskattad, detta innebär att man betalar en viss procentsats varje år i skatt oavsett om man gjort vinst eller förlust. I kapitalförsäkringen så äger du själv inte innehavet, det gör försäkringsbolaget. Detta innebär att du inte behöver ta upp något i din deklaration, samtidigt så innebär det att du inte har möjlighet att gå på bolagsstämma och rösta.

Avkastningsskatten är 30% av statslåneräntan den 30 nov året innan (1,49%), detta ger en avkastningsskatt för år 2013 på 0,447% av kapitalunderlaget.

Kapitalunderlaget beräknas enligt följande:
Värdet den 1 januari + alla insättningar t.o.m. 30 juni + 50% av insättningar efter 30 juni

Skatten delas upp och dras från kontot efter varje kvartalsskifte.

En annan skillnad är att en kapitalförsäkring har ett förmånstagarförordnande vilket innebär att om du avlider så betalas pengarna ut enligt förmånstagarförordnandet och ingår alltså inte i dödsboet (vilket är fallet med ett aktie- och fondkonto).

2) Gå in på "Mina sidor" > "Kontoöversikt" och välj sedan din kapitalförsäkring (tryck på kontonumret) så ser du ditt innehav i kapitalförsäkringen tillsammans med Köp/Sälj-knappar.

3) Courtaget dras först under natten när notorna skapas. Vad det kostar beror på vad du valt för kundkategori. Minimicourtaget för Bas är 39 kr och för Premium är det 99 kr (för svenska aktier). Här hittar du prislista för Bas samt Premium.

4) Framförallt behöver du ta med courtaget i beräkningen. Courtaget läggs dock till i inköpskostnaden dagen efter du gjort ditt köp, vilket innebär att din avkastning redan inkluderar köpcourtaget. Det är alltså framförallt säljcourtaget som du behöver ta med i beräkningen när du säljer. Är det utländska värdepapper så behöver du även tänka på växlingskostnaden som uppstår (0,25% vid varje köp/sälj).

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-29, 10:42
  #23842
Medlem
AvanzaBank, varför kan man inte sätta in pengar med sitt visakort på sitt konto hos er? Eller är det för att jag är minikund som jag inte kan göra det?
2013-08-29, 10:45
  #23843
Medlem
blueCommands avatar
Jag har börjat kolla och läsa in mig och tror jag börjar få ett bra grepp om grunderna.

Min plan är att ta en viss del av min lön och lägga in och placera den varje månad - so far so good, säkert många som gör precis så. Dock så jobbar jag på Irland och således är Irland även min "skatteort". Jag har en kapitalförsäkring hos Avanza.

Så min fråga blir: kommer jag behöva skatta massa när jag för över pengar från Irland till mitt Avanza-konto? Jag har en svensk bank som pengarna kommer mellanlanda på då min uppfattning är att Avanza inte har något SEPA- / SWIFT-stöd.
Likaså: kommer jag behöva skatta något när jag tar ut pengarna?
Hade jag varit i Sverige så hade jag endast skattat schablonmässigt, det vore perfekt om detta gäller även i mitt fall.
2013-08-29, 10:58
  #23844
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack.
AvanzaBank, varför kan man inte sätta in pengar med sitt visakort på sitt konto hos er? Eller är det för att jag är minikund som jag inte kan göra det?
Det går ej att betala in pengar på detta sätt oavsett kundkategori i dagsläget. Det krävs en hel del utveckling för att kunna erbjuda insättningar som en betalning (så som spelsidorna gör). VISA tar en avgift för detta så det är egentligen bättre att göra en vanlig banköverföring. Jag tar dock idén vidare då jag själv hade tyckt att det vore smidigt att ändå ha möjligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Jag har börjat kolla och läsa in mig och tror jag börjar få ett bra grepp om grunderna.

Min plan är att ta en viss del av min lön och lägga in och placera den varje månad - so far so good, säkert många som gör precis så. Dock så jobbar jag på Irland och således är Irland även min "skatteort". Jag har en kapitalförsäkring hos Avanza.

Så min fråga blir: kommer jag behöva skatta massa när jag för över pengar från Irland till mitt Avanza-konto? Jag har en svensk bank som pengarna kommer mellanlanda på då min uppfattning är att Avanza inte har något SEPA- / SWIFT-stöd.
Likaså: kommer jag behöva skatta något när jag tar ut pengarna?
Hade jag varit i Sverige så hade jag endast skattat schablonmässigt, det vore perfekt om detta gäller även i mitt fall.
Jodå, det går att sätta in pengar från utlandet. Läs här nedan hur du går tillväga.

Vid insättningar från utlandet ska du sätta in pengar på Avanza Banks konto hos SEB eller Nordea. För att pengarna ska komma fram måste du ange IBAN-nr samt BIC/SWIFT-kod. Glöm inte heller att ange ditt konto hos Avanza Bank som referens alternativt skriva ett meddelande till mottagaren. Observera att pengarna bokas in som SEK på ditt konto.

SEB
Bankkonto: 5565-10 155 66
IBAN: SE4250000000055651015566
BIC/SWIFT: ESSESESS

Nordea
Bankkonto: 3215-77 007 49
IBAN: SE1630000000032157700749
BIC/SWIFT: NDEASESS


Om man är skattskyldig i Sverige och har en utländsk kapitalförsäkring så vill Skatteverket att man ska deklarera för denna manuellt. Detsamma kan nog gälla dig om du är skattskyldig i Irland och har en svensk kapitalförsäkring. Så om jag vore du så skulle jag höra efter med det irländska skatteverket om du behöver deklarera för din svenska kapitalförsäkring.

/Daniel, Avanza Bank

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in