2011-07-24, 23:32
  #11833
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Ah tack Men du, snabb fråga - jag är inne på CSN:s hemsida och försöker ansöka via e-legimimation, och hittills har det gått bra fram tills jag kom till studietid/poäng biten. Jag är inte säker på hur mycket poäng de fyra terminerna kommer innehålla - så därför tänkte jag söka bidraget för första terminen iallafall. Frågan är vad den exakta studietiden är? När jag valde skola samt utbildningen så la CSN fram en studietid åt mig (första terminen), men stämmer den? 2011-08-29 – 2012-01-15

På det området har jag ingen vidare koll, men eftersom
1) det lär vara skolan som givit de förifyllda uppgifterna till CSN och
2) det går att ändra ansökan i efterhand (dock först efter att du fått ett svar)
så skulle jag personligen chansa på att det stämmer tillräckligt för att vara värt att fylla i.

Däremot har jag läst på annat håll i tråden att det är en fördel att söka för båda terminerna på en gång, för att slippa vänta på att tentor rättas och poäng från HT registreras innan man kan få besked om VT. Det kanske kan vara värt att göra det?
2011-07-24, 23:32
  #11834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jey14
Har en fråga.

Hoppade av matte B i tvåan typ efter två veckor för jag hade så många kurser och så trodde jag att jag inte behövde det. Har nu börjat fundera på att läsa ett tekniskt basår efter studenten, ska börja i 3:an nu. Anledningen är att jag vill ha en garantiplats då jag ändå inte kommer in på något bra med mitt 12 i snitt.

Nästan alla basår kurser vill att man ska ha läst Matte B, men hitta ett basår i Skellefteå där förkunskaperna bara är grundläggande behörighet. Så man läser matte B på höstterminen.

Tror ni det kommer va jobbigare då? Eller ska jag försöka läsa Matte B nu i 3:an så det blir lättare sen? ( vet inte ifall jag får göra det eftersom det kommer krocka med andra kurser )

Svårt att säga. Grejen är ju den att du endast får garantiplats på den högskola du läser basåret på, annars ger det endast behörighet och du hamnar i en annan kvot. Så frågan är då ifall du vill läsa civ.ing i Skellefteå efteråt? I mitt tycke känns det inte så lockande när det finns massor med andra mycket bättre universitet. Oavsett ifall du tar matte-b nu i trean så kommer du ändå ha för lågt betyg för att komma in på basår på de bättre skolorna, LiTH har iaf > 16 typ.

Har du svårt för Ma B redan kanske inte civ.ing är något för dig? Om jag var du, hade jag tagit Ma B nu, skrivit >1.0 på högskoleprovet och sedan sökt in till något av de större universiteten.
2011-07-24, 23:51
  #11835
Avstängd
Tog CSN för en sommarkurs som jag inte hinner göra.
När kommer återbetalningskravet på den? Direkt eller i januari? Har fått godkänd ansökan till universitet till höstens studier och kan inte riskera att förlora den inkomsten.

Om jag förståt det rätt så betalas inga nya pengar om man får återbetalningskrav, riskerar jag att förlora detta till hösten eller först till våren? Stämmer de av vid datumet för januari datumet eller direkt efter avslutad kurs?

Samt, en del menar att man kan läsa dubbelt motsvarande poängen för att slippa återkravet, stämmer detta? Dessutom, om återkrav sker, måste hela summan in på en gång eller kan man lägga upp en plan på tre månader t ex?
2011-07-25, 00:58
  #11836
Medlem
NWOBHMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedsky92
Antar att man skola ange vilken utbildning man ska gå, men eftersom jag står som 9e reserv så vet jag inte än. Dock har jag en backup-linje på samma skola, så CSN-medel kommer jag oavsett behöva. Any other solution än att vänta till antagningsbesked 2?
Undrar samma sak. Verkar inte som att min skola angett vad jag kommit in på till CSN än. Kan det stämma?
2011-07-25, 02:00
  #11837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Svårt att säga. Grejen är ju den att du endast får garantiplats på den högskola du läser basåret på, annars ger det endast behörighet och du hamnar i en annan kvot. Så frågan är då ifall du vill läsa civ.ing i Skellefteå efteråt? I mitt tycke känns det inte så lockande när det finns massor med andra mycket bättre universitet. Oavsett ifall du tar matte-b nu i trean så kommer du ändå ha för lågt betyg för att komma in på basår på de bättre skolorna, LiTH har iaf > 16 typ.

Har du svårt för Ma B redan kanske inte civ.ing är något för dig? Om jag var du, hade jag tagit Ma B nu, skrivit >1.0 på högskoleprovet och sedan sökt in till något av de större universiteten.



Om jag ska läsa basår så kommer jag att läsa det distans, för att sen flytta dit och läsa ingenjör utbildningen på den högskola. Det lutar mer åt högskoleingenjör med maskinteknik som inriktning än civ.ing.

Grejen är att jag inte har svårt för Ma B på det sättet, jag har aldrig velat lära mig matte och aldrig lyssnat. Jag vet att ifall jag pluggar så skulle jag kunna fixa det. Börjar inse nu att jag vill ha en bra utbildning efter studenten och ha ett bra jobb därför skulle jag kunna lägga ner all tid de behövs för att klara basår och bli ingenjör.

Den här utbildningen lutar det sig åt http://www.studentum.se/Tekniskt_naturvetenskapligt_basaar_i_Skellefteaa_H oegskoleingenjoer_43088.htm
Finns det möjlighet att jag inte får den utbildning jag vill ha efter, att jag blir kanske tvungen o läsa lärarprogrammet istället?
__________________
Senast redigerad av Jey14 2011-07-25 kl. 02:02.
2011-07-25, 02:02
  #11838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jey14
Har en fråga.

Hoppade av matte B i tvåan typ efter två veckor för jag hade så många kurser och så trodde jag att jag inte behövde det. Har nu börjat fundera på att läsa ett tekniskt basår efter studenten, ska börja i 3:an nu. Anledningen är att jag vill ha en garantiplats då jag ändå inte kommer in på något bra med mitt 12 i snitt.

Nästan alla basår kurser vill att man ska ha läst Matte B, men hitta ett basår i Skellefteå där förkunskaperna bara är grundläggande behörighet. Så man läser matte B på höstterminen.

Tror ni det kommer va jobbigare då? Eller ska jag försöka läsa Matte B nu i 3:an så det blir lättare sen? ( vet inte ifall jag får göra det eftersom det kommer krocka med andra kurser )
Amen vafan pratar du om? Självklart ska du läsa matte b och skaffa behörighet! Fixa ett G i matte b (det klarar du nog!) skriv 0,9-1,0 på högskoleprovet så öppnas många dörrar till olika basårs utbildningar på respekterade lärosäten.

Hur kommer du klara av ett basår om du inte ens orkar göra matte b?
2011-07-25, 02:06
  #11839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
Amen vafan pratar du om? Självklart ska du läsa matte b och skaffa behörighet! Fixa ett G i matte b (det klarar du nog!) skriv 0,9-1,0 på högskoleprovet så öppnas många dörrar till olika basårs utbildningar på respekterade lärosäten.

Hur kommer du klara av ett basår om du inte ens orkar göra matte b?

haha! Börjar inse nu att jag verkligen vill ha en bra utbildning, trodde inte att jag behövde Ma B då när jag tog bort det. Vet att jag klarar ifall jag verkligen vill, och nu vill jag verkligen!
2011-07-25, 02:13
  #11840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jey14
haha! Börjar inse nu att jag verkligen vill ha en bra utbildning, trodde inte att jag behövde Ma B då när jag tog bort det. Vet att jag klarar ifall jag verkligen vill, och nu vill jag verkligen!
Kolla, du säger själv att du kan klara matte b, gör skiten bara och få ett G. Gör sedan högskoleprovet och få ett medelresultat (brukar vara mellan 0.8-1.0 som är medel). Sök sedan tekniskt basår på KTH Haninge eller KTH Södertälje (0.8 HP i Haninge och 0.3 HP i Södertälje) , klara skiten för din garanterade plats och sök sedan högskoleingenjör maskinteknik.

Nu har jag dock ingen jävla aning om man kan läsa dessa på distans (du kanske bor i Stockholm dock). Kan man ens läsa ett basår på distans?

Så slipper du gå på nån jävla högskola i Skellefteå ingen vet om.
2011-07-25, 02:45
  #11841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
Kolla, du säger själv att du kan klara matte b, gör skiten bara och få ett G. Gör sedan högskoleprovet och få ett medelresultat (brukar vara mellan 0.8-1.0 som är medel). Sök sedan tekniskt basår på KTH Haninge eller KTH Södertälje (0.8 HP i Haninge och 0.3 HP i Södertälje) , klara skiten för din garanterade plats och sök sedan högskoleingenjör maskinteknik.

Nu har jag dock ingen jävla aning om man kan läsa dessa på distans (du kanske bor i Stockholm dock). Kan man ens läsa ett basår på distans?

Så slipper du gå på nån jävla högskola i Skellefteå ingen vet om.


Aa får göra sådär istället, och så behöver jag inte ta lån och sånt eftersom jag bor i Uppsala, lät mycket bättre haha tack för infon.

Aa det kan man, hitta faktiskt en bra på lunds tekniska högskola.
2011-07-25, 05:53
  #11842
Medlem
Läsa basår på distans låter konstigt med tanke på alla obligatoriska moment man går igenom, typ laborationer och sånt.
2011-07-25, 10:02
  #11843
Medlem
datorhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppan
Kan man ändra anmälan efter terminen har startat?

Till exempel, om jag anmäler helfart 100% på två terminer nu, men under andra terminen upptäcker att jag kan klara mig med mindre lån (därmed mindre skuld), kan jag då ändra antal lånveckor eller är det låst tills tredje terminen?

Du kan ändra i en ansökan kontinuerligt under studierna.
2011-07-25, 10:11
  #11844
Medlem
CimGoodFellas avatar
Jag har Nordnets minidepå, minimicourtage 39:- annars 0,15%. Jag har köpt en viss aktie vid två olika tillfälle till samma pris. Den ligger fortfarande på exakt samma värde idag men på min utveckling för aktien står -118:-. Borde inte min utveckling vara -78:-(2x39:-). Jag handlade för under 26 000:- båda gångerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in