Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-03, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulandsskanningen
Jag tycker att Fp högerfalang Rojas och Strandberg med sin inspiration av Venstre som har vettig och värdebaserad integrations/migrationspolitik gärna skulle få finnas i svensk politik. Problemet är Fp är utom räddning, liksom andra partier, består de aktiva av de mest konservativa/aktivistiska, velmenade socialkärringar, gymnasielärare och en överklasskader som Hans Blixt (fina göteborgsliberaler) som är för fina för att vara moderater, utan är socialliberaler. Dessa styr partiet organisatoriskt, därför har högerliberalerna ingen chans, som ofta har ett liv utanför politiken. Bara om Fp existens hotas modifierar de mot realism, men det är som vi märkte 2002 bara tillfälligt..
Frågan är dock om Fp fortfarande kan modifiera mot realism. Den dagen Jan Björklund avgår har de inte ens längre någon kompetent populist som kan rädda dem. Deras profilerade politiker består av Birgitta Ohlsson, Maria Arnholm, Cecilia Malmström, Erik Ullenhag och Jasenko Selminovic. Fnoskiga allesammans. Vad kan man egentligen åstadkomma med en sådan laguppställning?

Jag antar att det finns tillräckligt mycket dryg övre medelklass utan koll på läget för att Fp ska klara sig ännu ett tag, men i längden borde det vara kört. Inte minst som unga kvinnliga akademiker väljer Mp i hög utsträckning, då Mp lyckats bättre med att marknadsföra sig som normkritiska feminister.

/SD-trollet
Citera
2013-08-03, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Frågan är dock om Fp fortfarande kan modifiera mot realism. Den dagen Jan Björklund avgår har de inte ens längre någon kompetent populist som kan rädda dem. Deras profilerade politiker består av Birgitta Ohlsson, Maria Arnholm, Cecilia Malmström, Erik Ullenhag och Jasenko Selminovic. Fnoskiga allesammans. Vad kan man egentligen åstadkomma med en sådan laguppställning?

Jag antar att det finns tillräckligt mycket dryg övre medelklass utan koll på läget för att Fp ska klara sig ännu ett tag, men i längden borde det vara kört. Inte minst som unga kvinnliga akademiker väljer Mp i hög utsträckning, då Mp lyckats bättre med att marknadsföra sig som normkritiska feminister.

/SD-trollet
Jag har väldigt svårt att bedöma om Fp finns kvar i riksdagen på längre sikt, 15 år. Det finns bara 3 partier jag är säkra på har en riksdagsplats 2030, det är S, M och SD. Däremot tror jag att värdepartier som SD och Mp har framtiden för sig, men Mp framtidsutsikter kan förmodligen bli körda av att hamna i regering, särskilt om Vp står utanför som oppositionsparti, som aldrig behöver kompromissa med sina fina ideal.
Citera
2013-08-03, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Jag tror att en framtida strategi för FP är att börja samarbeta med sossarna igen på samma sätt som Westerberg gjorde. Det frigör partiet från blockpolitiken och gör det mer flexibelt, likt de kappvändare de alltid varit, och på så sätt kan de fortfarande påverka svensk politik. Det är inte omöjligt att FP äter upp delar av C och kanske en mindre andel KD-väljare, vilket gör att de kommer överleva iallafall på kort sikt.
Borgerliga väljare har alltid historiskt sätt straffat borgerliga partier som inlett samarbete med S.

Bondeförbundet på 50-talet tappade mycket av sin stabila väljarbas

Gunnar Helén inledde flörtande med Palme gick inte bra.

Westerberg öppnande om S-samarbete 1994

Olof Johansson (C) samarbete med Göran Persson

Problemet för Fp är att de bara har max 7 %, ett kappvändande kan snabbt föra partiet under 4 %. En partiledares främsta uppgift är att ge bra siffror till det egna partiet, jag tror inte folkpartisterna har nerver att inleda en koalition med S. Däremot vill gärna Mp, vilket kan radera ut detta partiet, vilket vore underbart. Mp är Sveriges farligaste/destruktivaste parti.
Citera
2013-08-03, 03:15
Medlem
Jag tror det började gå utför när svenskkunskaper för invandrare med en
sträng ton lanserades.Sedan har det fortsatt med FRA, och allmänt hårdare
tag i skolan.De har sin trogna skara lärare och akademiker.Jag tror de finns
kvar ett bra tag till.Personligen har jag alltid tyckt FP har varit det minst dåliga
av de borgerliga.Men nu vete tusan socialliberalerna verkar trängts bort av mer
konservativa och högerliberala
Citera
2013-08-03, 04:15
Medlem
RobinNilsens avatar
Citat:

Problemet för Fp är att de bara har max 7 %, ett kappvändande kan snabbt föra partiet under 4 %. En partiledares främsta uppgift är att ge bra siffror till det egna partiet, jag tror inte folkpartisterna har nerver att inleda en koalition med S. Däremot vill gärna Mp, vilket kan radera ut detta partiet, vilket vore underbart. Mp är Sveriges farligaste/destruktivaste parti.

Jag tror du har en stor poäng med Miljöpartiet. Det är till stor del ett gnällparti som alltid suttit i opposition utan att ha behövt ta ansvar. Hamnar de i regeringsställning och tappar den rollen så kan de mycket väl tappa en hel del röster.

Sen ang. samarbeten med Socialdemokraterna så var ju länge ett av FP:s stora problem att man uppfattades som ett otydligt och kappvändande parti. Det har man löst genom fokuset på skolfrågor och det borgerliga ställningstagandet.
Citera
2013-08-03, 05:41
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Sen ang. samarbeten med Socialdemokraterna så var ju länge ett av FP:s stora problem att man uppfattades som ett otydligt och kappvändande parti. Det har man löst genom fokuset på skolfrågor och det borgerliga ställningstagandet.

Nja, skolpolitiken har ju inte blivit den succé som Björklund hoppades på, han har ju fått stora delar av lärarkåren mot sig. Hur stor del av detta som bara är uttryck för politisk korrekthet är svårt att säga men det finns många batikhäxor inom lärarkåren. FP är återigen, tillsammans med KD och C, helt överskuggade av Moderaterna. Vad ska FP profilera sig med för frågor framöver?

Nu har ju FP återigen öppnat dörren för ett samarbete med S, denna gång för att utestänga SD. Dock så tror jag att FP använder SD som svepskäl för att stanna kvar vid makten. Björklund förnekade planerna på samarbete med S under Almedalsveckan men jag tror inte FP skulle tveka att sitta i regering med sossarna.

Citat:
Folkpartiet har internt diskuterat förutsättningarna för ett samarbete med Socialdemokraterna, skriver Dagens Industri. En S-källa säger samtidigt till Dagens Industri att Folkpartiet är det enda borgerliga partiet som Socialdemokraterna kan tänka sig att bilda en regering med.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17057092.ab
Citera
2013-08-03, 11:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag tycker att Fp högerfalang Rojas och Strandberg med sin inspiration av Venstre som har vettig och värdebaserad integrations/migrationspolitik gärna skulle få finnas i svensk politik.
Med Torkild Strandberg som FP-ledare tror jag på ett växande FP.
Blir det Birgitta Ohlsson så blir det ut ur riksdagen, utan att passera Gå.

Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Nja, skolpolitiken har ju inte blivit den succé som Björklund hoppades på, han har ju fått stora delar av lärarkåren mot sig. Hur stor del av detta som bara är uttryck för politisk korrekthet är svårt att säga men det finns många batikhäxor inom lärarkåren.
Den extrema vänsterdominansen på lärarhögskolorna dom senaste decennierna, tillsammans med dom låga antagningskraven, har inte direkt gjort lärarna positivt inställda till FP eller Björklund's tankar om att skolan skulle vara något annat än ett marxistisk omskolningsläger.
Citera
2013-08-03, 11:54
Medlem
Partiet leds av av en idiot som omger sig med idioter:

Jan Björklund (FP) i Aftonbladet 5 juli:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17085425.ab
Citat:
Tror Stefan Löfven, eller Jimmie Åkesson,
att en iranier som öppnar en restaurang i Sverige
och anställer iranska kockar tar jobb från dem som redan bor här?

Vi ser slutet men de klarar sig 2014.
Citera
2013-08-06, 07:54
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Din intelligens är ju knappast ditt vassaste verktyg. Finns ju många lösningar på hur FP kan samarbeta och få uppgörelser med S utan att ingå i en regering och därmed tryggt fortsätta vara ett parti inom högerblocket. Något som har förekommit tidigare, vilket de flesta vet som har mer än grundskola som utbildning.
Jaha jag tror jag vet vem det är som är korkad. För det första så var det svårt att tolka ditt första inlägg som om fp skulle ingå i en såsseledd regering. För det andra så är din nya uppfattning - att fp skall samarbete och stödja en såsseregering och samtidigt vara del av ett högerblock - helt vimsig. Det skulle underminera fp:s trovärdighet, och dessutom vill ingen folkpartist samarbeta på något som hest sätt med Svetsaren och hans anhang!
Citera
2013-08-06, 11:47
Medlem
Micksans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan6.0
Fråga: Sjunger Folkpartiet på sin sista melodi?

Svar på frågan: JA!

Folkpartiet är inga liberaler längre. Det är ett nymoralistiskt parti som bestämmer vad du skall få tycka och välja.
Citera
2013-08-12, 10:45
Moderator
Siegfrids avatar
Per T Olsson på Sydsvenskan skriver om Folkpartiet som ett "klyddarparti" (Klydd, klydda, skånska för klant, klantighet som lägger näsan i blöt och förstör) med ambitioner att lägga sig i medborgarnas detaljer bara för att:

Citat:
Får folkpartister en möjlighet att klydda, så gör de det.
För snart hundra år sedan, under frisinnad flagg, klyddade de till alkoholpolitiken så till den milda grad att partiet sprängdes efter folkomröstningen 1922, då en knapp majoritet tack och lov röstade nej till ett rusdrycksförbud. Idag har utbildningsminister Björklund lyckats klydda till Folkpartiets egen hjärtefråga: skolan.
Kanske tar Björklund upp Lagen om anställningsskydd, Las, när han talar idag. ...
Men till sist blev det ändå en lag – och en av anledningarna var att Socialdemokraterna inte gärna ville bli omkörda till vänster av Folkpartiet. För det var Folkpartiet som hetsade: den första FP-motionen om lagstiftning mot, som det hette, "obefogade uppsägningar" lades fram i riksdagen redan 1957. Socialdemokraterna och LO sade nej. Sådant var parternas ansvar.
Folkpartiet gav sig inte och när Las väl klubbades i bred enighet utmärkte sig två partier med krav på att lagen skulle gå ännu längre: VPK och Folkpartiet. Det förra ville ge facket vetorätt, det andra ansåg att även ledande befattningshavare skulle omfattas.
Dagens folkpartister skruvar besvärat på sig när de påminns om historien bakom Las och hur deras företrädare klyddade sönder en bärande del av den svenska modellen. Skruvandet övergår i vild centrifugering när de sedan konfronteras med att Folkpartiet, gripet av en radikal tidsanda, bidrog till att röja väg för en av de potentiellt mest destruktiva idéerna någonsin i svensk politik. Det var Folkpartiet som i den ekonomisk-politiska Hagaöverenskommelsen 1974 insisterade på en statlig utredning om löntagarfonder. Olof Palme var måttligt road.

Citat:
Även Ohlin och Folkpartiet var kritiska till regleringen (av hyrorna, min anm). Men när det blev allvar och hyresgäströrelsen började mullra fick Ohlin kalla fötter. En rasande Sträng drog tillbaka propositionen.
Det förment liberala Folkpartiet klyddade alltså bort en liberalisering av ett bostadspolitiskt system som än idag är bättre på att producera köer än lägenheter. Hyresregleringen finns i princip fortfarande kvar, även om den senare stöptes om till det så kallade bruksvärdessystemet.

Citat:
Men partiet har genom alla år präglats av Bror Duktig-mentalitet; att folkhumorn döpte en tidigare partiledare till Vet Bästerberg hade så att säga sin grund i verkligheten. Och för ett parti som alltid vet bäst ligger det nära till hands att klydda. Lägg till detta ett historiskt inflytande från frikyrkligt läseri och nykterhetsfanatism – vissa folkpartister tycks betrakta gårdsförsäljning av vin som ett större hot mot mänskligheten än klimatförändringarna – och resultatet blir föga tilltalande. Det förklarar i sin tur varför svensk liberalism är en så liten och ömtålig planta i Sveriges partipolitiska rabatt.

http://www.sydsvenskan.se/opinion/per-t-ohlsson/klyddarpartiet/
www.svd.se/opinion/ledarsidan/med-klyddet-som-tradition_8416658.svd
Citera
2013-09-24, 13:07
Medlem
White Christmass avatar
Tydligen så räcker det med 0,1 poäng på högskoleprovet för att komma in på lärarutbildningen (max 2,0).

0,1 får man väl typ om man skriver rätt datum på provet.

Det måste ju vara Folkpartiet som är ansvariga för detta, de driver verkligen det svenska skolan i sank.

Sämre resultat och otryggare Folkpartiet är verkligen en katastrof. Finns det fler exempel på Folkpartiets misslyckanden och inkompetens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in