Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-02, 22:38
Medlem
PaterNoster777s avatar
Antag, rent hypotetiskt, att vi skulle få följande valresultat 2014
S 30%
M 25 %
C 3%
Kd 3%
Fp 6%
V 5%
Mp 10%
Sd 13%
Övriga 2%

Detta skulle medföra följande mandatfördelning:
S 118
M 98
Fp 23
V 20
Mp 39
Sd 51
Övriga 0

Då får vi följande:
S+V+Mp: 177
M+Fp+Mp=160

Fp skulle i ett sådant läge att bli helt marginalliserade.
Citera
2013-08-02, 22:43
Medlem
Den dagen Folkpartiet åker ur riksdagen ska jag PERSONLIGEN tömma lagret på all fin och äkta champanj på det lokala systembolaget..

Folkpartiet är de som står ansvariga för Sveriges moraliska och ekonomiska fall.
Citera
2013-08-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Antag, rent hypotetiskt, att vi skulle få följande valresultat 2014
S 30%
M 25 %
C 3%
Kd 3%
Fp 6%
V 5%
Mp 10%
Sd 13%
Övriga 2%

Detta skulle medföra följande mandatfördelning:
S 118
M 98
Fp 23
V 20
Mp 39
Sd 51
Övriga 0

Då får vi följande:
S+V+Mp: 177
M+Fp+Mp=160

Fp skulle i ett sådant läge att bli helt marginalliserade.

Ser trevligt ut, men ser hellre att folkpartiet åker ur riksdagen än KD..
Citera
2013-08-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Nej, du har missförstått FP totalt. FP däremot har tidigare haft kanske bra koll på åsikterna i folkdjupet. Man har medvetet spelat på saker som "språktest" och "burkaförbud" för att det var som att slå in en boll i öppet mål innan SD kom och tog de frågorna ifrån dem.

Folk som inte är politiskt intresserade och vet att FP är en starkt bidragande orsak till att vi har den horribla migrationspolitik vi har tror (trodde) att de står för lite tuffare tag. Detta har varit rena rökridåer FP spelat ut för att få röster. Var blev språktesten av när de väl satt i regering? Nä, de satte Ullentott som Migrationsminister istället, den mest svenskfientliga lilla mask som tänkas kan.

Det enda de gjort med skolan är att se till att privatskolorna frodas. Detta är i grunden piss men nu när vi är invaderade på grund av samma politikers migrationshaveri är det tyvärr en nödvändighet för att de individuella svenskarna ska ha en chans att flytta sina barn bort från kulturberikarnas våldsbenägna och obildbara småttingar.

Sen trixar man med betygen lite också. Byter från siffror till bokstäver och ändrar antalet grader på betygen och sånt. Då kan man hävda att man gjort något verkar det. Fast varenda jävel vet att det inte var något fel på den gamla hederliga 1-5 systemet utan att problemen i skolan låg på annat håll.

Mycket bra skrivet, jag har själv sett förfallet inom skolan
Citera
2013-08-02, 23:04
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Jaha - det låter ju betryggande men hur skall jag då tolka att du skriver
"de är ett alternativ istället för V i en rödgrön regering."?

Nå vi är överens om att fp aldrig någonsin kommer att medverka till en socialdemokratiskt ledd regering?

Din intelligens är ju knappast ditt vassaste verktyg. Finns ju många lösningar på hur FP kan samarbeta och få uppgörelser med S utan att ingå i en regering och därmed tryggt fortsätta vara ett parti inom högerblocket. Något som har förekommit tidigare, vilket de flesta vet som har mer än grundskola som utbildning.
Citera
2013-08-02, 23:16
Medlem
BiskopWestrings avatar
Vore fint att slippa dessa skenheliga Liberaler,vad har dom åstakommit förutom massa löjliga reformer i svenska skolan som innebär att svenska skolelever står längst ner kunskapsmässigt vid en jämförelse med elever i EU, öppnat dammluckorna för en massinvandring i Sverige, vilket innebär en demografisk förändring som aldrig har setts i Sveriges historia, man har stött Israel som har en inrikespolitik som överträffar vad det rasistiska sydafrika med sin apartheidpolitik stod för. Om Folkpartiet försvinner så kommer det att kännas som en varböld i röven försvinner.
Citera
2013-08-03, 01:04
Medlem
Jag är f.d folkpartist (partimedlem med förtroendeuppdrag), som numera röstar på sverigedemokraterna. Av följande skäl tror jag att Fp har en möjlighet att ligga på över 5 % en lång tid framåt.

•Urbaniseringen gör att allt flera flyttar till städerna, och det ökar Fp väljarbas. På samma sätt som C försvinner.

•Större andel läser på universitet, det ökar basen för partier som Fp och Mp, folk som läser blir mera reflekterade, å ena sidan och å andra sidan, dessa attraheras av socialliberalismen. Fp har i princip blivit SACO politiska rörelse/särintresse, ungefär som Sinn Fein är IRA:s politiska gren.

•Utslagningen av C och Kd gör att snart blir Fp det enda mittenpartiet, det finns väljare som ogillar S och M, och söker sig till mitten. Vi kan se detta i Malmö där de två mittenpartierna i alliansen Kd och C är utslagna. Trots en urusel kommunaluppställning har Fp ca 6 % av rösterna i Malmö.

•Fp har profilerat sig bra inom visa nischfrågor som attraherar en del väljare kärnkraften, socialförsäkringar (SACO-tjänstemän), forskning, feminism, EU och slutligen skolan, som trots misslyckandet är en fråga som många förknippar Fp med.

Men jag vill rikta ett varnings finger, det finns hos en del folkpartister som ligger i värdefrågor på vänsterkanten, en dödslängtan som är bisarr, de driver smala frågor som RFSL på Södermalm applåderar åt. Birgitta Ohlsson skulle kunna göra detsamma som Annie Lööf köra Fp ner mot 3 % spärren… Dessa folkpartister lär sig aldrig, först körde Gunnar Helén partiet mot rekordlåga nivårer, Ullensten och Westerberg. Folkpartister måste känna andedräkten ifrån döden innan de skärper sig och bli folklig, bara högerfalangen inspirad av Venstre i Danmark kan på sikt rädda partiet. Men Fp är väldigt spillrat i värdefrågor, personer som Torkild Strandberg och Erik Ullenhag kommer ifrån olika planeter i verklighetkontakt.
Citera
2013-08-03, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulandsskanningen
Jag är f.d folkpartist (partimedlem med förtroendeuppdrag), som numera röstar på sverigedemokraterna. Av följande skäl tror jag att Fp har en möjlighet att ligga på över 5 % en lång tid framåt.

•Urbaniseringen gör att allt flera flyttar till städerna, och det ökar Fp väljarbas. På samma sätt som C försvinner.

•Större andel läser på universitet, det ökar basen för partier som Fp och Mp, folk som läser blir mera reflekterade, å ena sidan och å andra sidan, dessa attraheras av socialliberalismen. Fp har i princip blivit SACO politiska rörelse/särintresse, ungefär som Sinn Fein är IRA:s politiska gren.

•Utslagningen av C och Kd gör att snart blir Fp det enda mittenpartiet, det finns väljare som ogillar S och M, och söker sig till mitten. Vi kan se detta i Malmö där de två mittenpartierna i alliansen Kd och C är utslagna. Trots en urusel kommunaluppställning har Fp ca 6 % av rösterna i Malmö.

•Fp har profilerat sig bra inom visa nischfrågor som attraherar en del väljare kärnkraften, socialförsäkringar (SACO-tjänstemän), forskning, feminism, EU och slutligen skolan, som trots misslyckandet är en fråga som många förknippar Fp med.

Men jag vill rikta ett varnings finger, det finns hos en del folkpartister som ligger i värdefrågor på vänsterkanten, en dödslängtan som är bisarr, de driver smala frågor som RFSL på Södermalm applåderar åt. Birgitta Ohlsson skulle kunna göra detsamma som Annie Lööf köra Fp ner mot 3 % spärren… Dessa folkpartister lär sig aldrig, först körde Gunnar Helén partiet mot rekordlåga nivårer, Ullensten och Westerberg. Folkpartister måste känna andedräkten ifrån döden innan de skärper sig och bli folklig, bara högerfalangen inspirad av Venstre i Danmark kan på sikt rädda partiet. Men Fp är väldigt spillrat i värdefrågor, personer som Torkild Strandberg och Erik Ullenhag kommer ifrån olika planeter i verklighetkontakt.

Intressant inlägg. Är själv före detta aktiv Folkpartist och jag håller med om att det är högerfalangen som är Fp:s hopp, men eftersom jag inte gillar partiet ser jag hellre att vänsterfalangen kör dem i diket.

/SD-trollet
Citera
2013-08-03, 01:14
Medlem
BiskopWestrings avatar
Med krafter som Erik Ullenhag och Birgitta Olsson sp kommer fp rulla ner i hamnbassängen snart!
Citera
2013-08-03, 01:15
Medlem
Ett annat slut för Fp vore om det gick i allians i regering tillsammans med S och Mp, då skulle troligen en stor del av den borgerliga basen av partiets väljare försvinna. En likande kollapssom Liberal Democrats i Storbritannien är då att vänta. Men för ett parti som har svagaste basen av kärnväljare (tillsammasn med Mp) vore en svekdebatt förödande, borgerliga svikare kallades Helén och Westerberg för, och kostade deras jobb.
Citera
2013-08-03, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Intressant inlägg. Är själv före detta aktiv Folkpartist och jag håller med om att det är högerfalangen som är Fp:s hopp, men eftersom jag inte gillar partiet ser jag hellre att vänsterfalangen kör dem i diket.

/SD-trollet

Jag tycker att Fp högerfalang Rojas och Strandberg med sin inspiration av Venstre som har vettig och värdebaserad integrations/migrationspolitik gärna skulle få finnas i svensk politik. Problemet är Fp är utom räddning, liksom andra partier, består de aktiva av de mest konservativa/aktivistiska, velmenade socialkärringar, gymnasielärare och en överklasskader som Hans Blixt (fina göteborgsliberaler) som är för fina för att vara moderater, utan är socialliberaler. Dessa styr partiet organisatoriskt, därför har högerliberalerna ingen chans, som ofta har ett liv utanför politiken. Bara om Fp existens hotas modifierar de mot realism, men det är som vi märkte 2002 bara tillfälligt..
Citera
2013-08-03, 01:37
Medlem
LostGenerals avatar
Jag tror att en framtida strategi för FP är att börja samarbeta med sossarna igen på samma sätt som Westerberg gjorde. Det frigör partiet från blockpolitiken och gör det mer flexibelt, likt de kappvändare de alltid varit, och på så sätt kan de fortfarande påverka svensk politik. Det är inte omöjligt att FP äter upp delar av C och kanske en mindre andel KD-väljare, vilket gör att de kommer överleva iallafall på kort sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in