Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-09-24, 14:08
Medlem
02-02-2012s avatar
FP har väl haft ett stabilt valresultat de senaste valen? Att de lockade med språkprov gav dem lite M röster men inget mer, det är ett knep de inte kommer kunna ta till igen. Sedan vet jag inte varifrån ni fått för er att det är lärare som skall utgöra någon form av väljarbas för partiet, de är förankrade i storstäder där det finns universitet med en ekonomisk inriktning. Jag har träffat en lärare som var FPare men han skolade om sig så det var nog mer en tillfällighet, resten har varit folk som far runt och skall göra karriär.

FP är det enda partiet med en liberal historia i bagaget och det hjälper mer än ni tror, diverse föreningar är kopplade till FP genom relationer som går långt tillbaks och det är därför C troligen kommer att dra det korta strået med sin liberalism där de just konkurrerar med FP om samma väljarbas, en väljarbas som kan sitta med i samma föreningar och organisationer som namn på FP's vallistor! Att FP skall dö får nog ses som väldit frånvarande, de har en historia och en trogen väljarkår som håller sig till partiet; att de fått mer eller mindre röster i ett val kommer av sistaminutenväljare som föredrar M ett val och FP i ett annat.

FP's framtid är som deras historia, ett gnällparti som kommer få stödja de större partierna och hoppas få med sina underliga idéer i samtalen om hur lagarna skall utformas. Att FP fick skolan efter valet 2010 och 2014 beror inte på att det är deras kärnfråga utan på att det är det enda M ville ge dem. FP fick inte ens ett eget departement av M utan får nöja sig meden vise/ställföreträdande roll som i realiteten är värdelös för annat än väljare som inte fattar läget, hur stor är chansen att Fredrik Reinfeldt dör en dag och Björklund får ta över, hur lång tid tar det innan en ny regering bildats som så sker?

FP är trogna M för de har mer eller mindre förstört sin möjlighet att samarbeta med S i någon större utsträckning, men de kommer fortfarande att glida runt på 6~8% som jag ser det. Kan inte riktigt se vad som skulle kunna hota detta de kommande åren, skandaler är kopplade till individer så skulle Björklund avslöjas som lustmördare byter de ut han till ett säkrare kort. En viktig fråga är mer om småpartier som seglar på lite över 5% kommer få vara med i framtiden för ett S på runt 35%, M på 25%, SD på 15% och ett MP på 10% gör att alla inte behövs och då klipper man de som bråkar mest. FP kan bli det nya mobbarpartiet som alla ger sig på istället för att prata om sin politik.

Ett problem jag tror FP har är att det skett en inter maktstrid som jag förstår det och en hel del duktiga politiker har fått lämna partiet, på sikt kommer detta att skada dem men det rör sig om decenium och inte tiden mellan två val.
Citera
2013-09-24, 14:11
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
FP har väl haft ett stabilt valresultat de senaste valen? Att de lockade med språkprov gav dem lite M röster men inget mer, det är ett knep de inte kommer kunna ta till igen.

De har fallit 2 val i rad och kommer även gå ner detta val.
Citera
2013-09-24, 14:12
Medlem
Nemesisdivinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan6.0

Partiet var i kris och valde läkaren Bengt Westerberg (1983-1995) som partiledare.

Westerberg var aldrig läkare, han läste en med kand, vilket motsvar de första 2 åren av läkarutbildningen, hoppade av och började läsa nationalekonomi i stället.
Citera
2013-09-24, 14:48
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
De har fallit 2 val i rad och kommer även gå ner detta val.
Vad menar du med fallit? Det rör sig om en topp 2002 som vi alla vet varför den kom och efter det har de legat på lite över 400.000 röster i valen. Att FP skall kunna bli ett 10% parti känns för mig väldigt frånvarade, 6~8% är mer realistiskt och där ligger de idag. Jag kan inte se var de skall tappa röster ellervar de skall kunna plocka dem. När C kastar in handduken kommer S, V och SD ta deras välare i landet, MP försöker men lär nog inte locka till sig så många. I städerna är C inte vidare stora och deras väljare lär nog dra till att möjliga partier då stureplansliberalerna till största del är medlemmar i Ayn Rand sekten och kan vakna upp ur sin dvala vilken dag som helst.
Citera
2013-09-30, 12:03
Medlem
White Christmass avatar
De har gått ner 2006, 2010 och kommer även gå ner 2014.

KD har gått ner 4 val i rad om man räknar med EU valen.

Folkpartiet vill nu trycka in utlänningar som inte kan tala eller skriva svenska i väl fungerande svenska skolklasser för att som de säger "förbättra svenska undervisningen och integrationen".

Att svenska barn lider enormt mycket av detta utbildningsmässigt det verkar sakna relevans för Folkpartiet. En renodlat barnhat helt enkelt.

Återigen så handlar allt om en sak, multikulti. Att erkänna som Merkel har gjort "multiculturalism has failed" verkar inte vara aktuellt. I Sverige fortsätter man att leva i förnekelse.
Citera
2013-09-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
De har gått ner 2006, 2010 och kommer även gå ner 2014.

KD har gått ner 4 val i rad om man räknar med EU valen.

Folkpartiet vill nu trycka in utlänningar som inte kan tala eller skriva svenska i väl fungerande svenska skolklasser för att som de säger "förbättra svenska undervisningen och integrationen".

Att svenska barn lider enormt mycket av detta utbildningsmässigt det verkar sakna relevans för Folkpartiet. En renodlat barnhat helt enkelt.

Återigen så handlar allt om en sak, multikulti. Att erkänna som Merkel har gjort "multiculturalism has failed" verkar inte vara aktuellt. I Sverige fortsätter man att leva i förnekelse.

Barnhat vet jag inte, men svenskhat är det definitivt. Även hat mot svenska barn, således. Att använda svenska barn som redskap för att tillgodose resultaten hos andra barn, är både ett utslag av nihilistisk utilitarism, och ett utslag av rasism mot svenskar.
Citera
2013-11-17, 02:17
Medlem
eradnups avatar
Med anledning av folkpartiets kongress som nu pågår vill jag dra upp denna tråd igen.

Kongressen har i mitt tycke varit ett riktigt sömnpiller, det enda som jag personligen märkt av hela kongressen är då:

Deras slogan "Vi vill mer!"
En samtyckeslag?
Marit Paulsen, 73 år kandiderar till Eu-parlamentet
Björklund omvald

Samtyckeslagen kan jag inte kan förstå hur domstolarna ska klara av att tillämpa.
Citera
2013-11-17, 09:24
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Med anledning av folkpartiets kongress som nu pågår vill jag dra upp denna tråd igen.

Kongressen har i mitt tycke varit ett riktigt sömnpiller, det enda som jag personligen märkt av hela kongressen är då:

Deras slogan "Vi vill mer!"
En samtyckeslag?
Marit Paulsen, 73 år kandiderar till Eu-parlamentet
Björklund omvald

Samtyckeslagen kan jag inte kan förstå hur domstolarna ska klara av att tillämpa.

Fp ligger skrynkligt till inför Eu valet - man har hela tre Eu parlamentariker att försöka försvara liksom sitt irrationella Eu vurmande som knappast ligger i tiden just nu.

Och Tag teamet Ohlsson / Malmströms idoga HBT -genus -migrationsarbete har ju knappast gett någon som helst positiv utväxling för Moderpartiet i Sverige.

Kongressen var beklämmande i all sin torftighet med politiskt korrekta utspel.

Det är uppenbart att den sansade högerdelen av partiet lagt sig platt och släpper fram den värsta sortens feminstvänsterliberaler - och varför inte - allt Fp rört vid de senaste 8 åren har gått helvete så någon trovärdighet att fortsätta på den vägen finns förstås inte.
Senast redigerad av medelklassman 2013-11-17 kl. 10:07.
Citera
2013-11-17, 11:37
Medlem
FP är egentligen bara ett slags NATO/EU-vurmande miljöpartister. Om jag hade varit president hade jag löst upp båda partierna och fängslat deras aktiva medlemmar för subversiv samhällsförstörande verksamhet.

För att svara på frågan: tyvärr kommer Fp att få 4,8 % av rösterna och stanna kvar i Riksdagen 2014. Däremot åker de ut 2018.
Citera
2013-11-17, 13:29
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Fp ligger skrynkligt till inför Eu valet - man har hela tre Eu parlamentariker att försöka försvara liksom sitt irrationella Eu vurmande som knappast ligger i tiden just nu.

Och Tag teamet Ohlsson / Malmströms idoga HBT -genus -migrationsarbete har ju knappast gett någon som helst positiv utväxling för Moderpartiet i Sverige.

Kongressen var beklämmande i all sin torftighet med politiskt korrekta utspel.

Det är uppenbart att den sansade högerdelen av partiet lagt sig platt och släpper fram den värsta sortens feminstvänsterliberaler - och varför inte - allt Fp rört vid de senaste 8 åren har gått helvete så någon trovärdighet att fortsätta på den vägen finns förstås inte.
En tredje pappamånad gick igenom.

Efteråt yrkar en äldre dam på genuspedagoger på dagis. Det är ju inte bra att pojkar fostras till pojkar på dagis, och flickor till flickor.

Följer en fikautlottning bland deltagarna, de 3 "vinsterna" var:

Birgitta Olsson,
Erik Ullenhag och
Maria Arnholm.

Tyvärr hade de förstånd nog att avslå genuspedagoger på dagis.

Fp, C och KD kommer få ett tufft valår. Att representera små minoritetsgrupper med oproportionerligt stora rättigheter kommer straffa sig. KD gör ansträngningar för att passa fler, på bekostnad av kärnväljarna. (Plockar bort abortmotståndare, sterilisering vid könsbyte, islam)

C har Annie Lööf, som tyvärr dragit ner något på månggifte och påklistrade tv-leenden.

Jag knyter tummarna för att Fp åker ut med huvudet före, att Lööf och Hägglund precis klarar riksdagsspärren.
Senast redigerad av eradnup 2013-11-17 kl. 13:35. Anledning: strvfeld mer stavfel...
Citera
2013-11-17, 14:07
Bannlyst
Att Folkpartiet nu har lanserat yttterliggare ett sömnigt förslag om samtycke så bör de har satt de sista spikarna i kistan. Gör de en tabbe till så har de nog grävt sin egen grop också.
Citera
2013-11-17, 14:40
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup

Efteråt yrkar en äldre dam på genuspedagoger på dagis. Det är ju inte bra att pojkar fostras till pojkar på dagis, och flickor till flickor.

Ruggigt när ett gammalt hyfsat högerliberalt parti som Folkpartiet numera överhuvudtaget tar upp en fråga om genuspedagoger på förskolan.

Slölyssnade ett tag och fick för mig att stämman avslog ett förslag att kalla muslimernas mord på sina flickor för skamvåld.

Hörde jag rätt tycker folkpartisterna att det fortfarande är bäst att kalla det för hedersvåld när de muslimska familjerna kastar sina flickor från balkongen eller skjuter dom i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in