Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det är skumt det de håller på med. Detaljerna om Abdu har jag inte satt mig in i. Om Uvell "läckt" det som skrivs i Wikin - att Abdu motarbetar Wikström, kunde man tänka sig att L försöker bortförklara sin tillbakagång som "inbördeskrig mellan invandrare och kvinnor", när det egentligen handlar om att hela partiet lägger sig eller i alla fall bossarna.
Men jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra om man spinner på en sådan bortförklaring eller ej. Däremot är det klart att partiet lägger sig, imho.
Vet inte om partiet "lägger sig" och förbereder bortförklaringen egentligen. Jag tror mer på följande förklaringar
1) Skälet till att Jan Björklund valde att annonsera sin avgång var de dåliga opinionssiffrorna och "signaler" om att folk förberedde en kupp. Annars hade han tänkt sitta kvar i åtminstone två år till för att säkra upp (S) samarbetet. Nu valde han att annonsera sin avgång till November för att kunna sitta kvar så länge som möjligt och arbeta för (S) samarbetet internt.
2) De dåliga opinionssiffrorna har lett till panik i partiet. De behöver den seger ett bra EU val vore. Särskilt behöver gruppen kring Björklund en EU seger eftersom det vore ett "bevis" på att deras politiska linje inte är en återvändsgränd. En förlust nu vore ett tydligt underkännande av hela Jan Björklunds politiska gärning och av (S) samarbetet. Paniken gör att partiet är extremt känsligt för allt som kan tänkas kritiseras av medier då de absolut inte vill ha en negativ debatt inför EU valrörelsen.
3) Det finns gott om borgerliga debattörer som ser (L) och Björklund som svikare efter höstens regeringsförhandlingar. Därför ägnas stor möda åt att gräva fram skit som skadar partiet. Många skulle känna skadeglädje om partiet åker ur EU.
4) Eftersom (L) har tillhört "de goda" har de inte granskats alls tidigare. Ett sådant stolpskott som Erik Ullenhag kunde tvinga riksdagen att publicera lögner om migrationen på riksdagens officiella sida utan att någon reagerade. Har man behandlats med silkesvantar under lång tid har man inte haft behov av att städa. Därför finns det gott om skit att dra fram nu när övrig borgerlighet känner sig svikna och vill ha hämd.