2017-08-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Jag väntar alltid till efter kursstart, aldrig varit några problem.

Blir det inte stressigt? Man ska ju ha böckerna ganska omgående när kursen startar, eller?
Citera
2017-08-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Blir det inte stressigt? Man ska ju ha böckerna ganska omgående när kursen startar, eller?
Nu har jag som sagt inte läst i Göteborg men de första dagarna lär nog vara mycket introduktioner och information av olika slag eftersom du börjar T1, och inte så mycket "riktiga" föreläsningar så det är nog lugnt.
Men nej, jag har aldrig upplevt det stressigt att vänta tills kursen börjar med att beställa böcker även om man nu lite senare i utbildningen har bättre koll på vad man kommer behöva och kanske köper tidigare. Många böcker finns som pdf att ladda ner.
Citera
2017-08-04, 17:36
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:

Det kan vara värt att fundera över om du ens behöver köpa fysiska böcker. Några fördelar med att nyttja böcker elektroniskt:
* Du behöver inte kånka runt på flera kilo böcker.
* Det är gratis.
* Du kan söka efter vissa ord och rubriker med CTRL+F.

Kurslitteratur läser man inte på samma sätt som skönlitterära böcker; att snabbt hitta information i kondenserad format och förstå den är det viktigaste. Men det där är en smaksak, jag har personligen alltid föredragit att använda laptop framför penna+sudd+fysisk bok. Fast jag måste erkänna att jag faktiskt lånat böcker från biblioteket vilket faktiskt vissa guldböcker varit till stor nytta, särskilt inom områden jag varit särskilt intresserad i (t.ex. farmakologi).
Citera
2017-08-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Nu har jag som sagt inte läst i Göteborg men de första dagarna lär nog vara mycket introduktioner och information av olika slag eftersom du börjar T1, och inte så mycket "riktiga" föreläsningar så det är nog lugnt.
Men nej, jag har aldrig upplevt det stressigt att vänta tills kursen börjar med att beställa böcker även om man nu lite senare i utbildningen har bättre koll på vad man kommer behöva och kanske köper tidigare. Många böcker finns som pdf att ladda ner.

Jag föredrar att ha fysiska böcker, men får se - ska nog vänta till terminsstart precis som du säger. Hur många böcker kan jag förväntas behöva de första veckorna? Är det mycket studier första månaden?
Citera
2017-08-05, 12:42
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Jag föredrar att ha fysiska böcker, men får se - ska nog vänta till terminsstart precis som du säger. Hur många böcker kan jag förväntas behöva de första veckorna? Är det mycket studier första månaden?
Vad är det för fråga ens? Köp böckerna tidigare om du har lust eller vänta om du föredrar det. Vad är det värsta som kan hända?
Citera
2017-08-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Vad är det för fråga ens? Köp böckerna tidigare om du har lust eller vänta om du föredrar det. Vad är det värsta som kan hända?

Jag förstår faktiskt inte vad som är det märkliga.
Citera
2017-08-06, 19:53
Medlem
Anberss avatar
Den här frågan har säkert ställts tidigare, men finns det något särskilt man bör tänka på eller förbereda innan man börjar på programmet? Börjar i höst. Kanske repetera gymnasiekemin?

Förresten, hur är det, anordnas det flashbacköl på läkarprogrammen? Eller är det bara HHS som har den traditionen?
Citera
2017-08-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Hur pass långa perioder pratar vi om? Kan man bli förvisad till typ Skurup i 3 månader liksom?

Är

Bump
Citera
2017-08-12, 16:17
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Den här frågan har säkert ställts tidigare, men finns det något särskilt man bör tänka på eller förbereda innan man börjar på programmet? Börjar i höst. Kanske repetera gymnasiekemin?

Förresten, hur är det, anordnas det flashbacköl på läkarprogrammen? Eller är det bara HHS som har den traditionen?

Gymnasiekemi och dylikt kommer inte ge dig någonting. Mitt tips är att inte förbereda någonting faktiskt, om något skriv ut gamla tentor och börja kolla frågorna redan nu.
När du börjar så får du kursinformation/curriculum och vet vad du behöver läsa på istället. Kolla tentafrågor och läs utifrån dem.

Sammanfattning: Njut av sommaren tills det är dags. Kör på sedan med curriculum och gamla tentor.
Senast redigerad av J-dilla 2017-08-12 kl. 16:23.
Citera
2017-08-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Bump

Jag har haft kursare som blivit förlagda som mest två timmar bort enkel resväg utan att erbjudas boende. Platserna slumpas ut. Några stackare hade det så alla kliniska terminer under läkarutbildningen. Det finns ju alltid ett universitetssjukhus i staden som läkarutbildningen utgår från, men dessa går först och främst till studenter med barn.
Citera
2017-08-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Gymnasiekemi och dylikt kommer inte ge dig någonting. Mitt tips är att inte förbereda någonting faktiskt, om något skriv ut gamla tentor och börja kolla frågorna redan nu.
När du börjar så får du kursinformation/curriculum och vet vad du behöver läsa på istället. Kolla tentafrågor och läs utifrån dem.

Sammanfattning: Njut av sommaren tills det är dags. Kör på sedan med curriculum och gamla tentor.

Var hittar man gamla tentor? Jag ska studera på Sahlgrenska.
Citera
2017-08-13, 14:27
Medlem
SanctusAetass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla

Kolla tentor redan innan man börjat? Varför då?

Jag håller inte med. Det underlättar att redan nu börja titta på biokemi, repetera biologi 2 från gymnasiet och börja bekanta sig med kroppen, hur man benämner riktningar, var vissa strukturer sitter osv. Det är skönt att känna sig något med på banan direkt när man börjar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in