Citat:
Ursprungligen postat av
ApproachMinimums
Jag funderar på att byta läkarprogramm till KI. Jag har tillräckligt högt högskoleprovsresultat för detta.
Jag undrar bara lite om någon gjort detta innan och kan berätta lite. Är KI svårt jämfört med det andra läkarprogrammet du läste?
Jag har bara fått för mig att KI ska vara mycket tuffare än andra läkarprogram utan att egentligen veta något om detta.
Jag ska egentligen läsa termin 4 på uppsalas universitet men har för närvarande tagit en paus.
Mycket tacksam för svar.
Justja, att lyssna på enstaka personer kan vara bra men det blir ju oftast en vinklad bild av ens egna universitet.
Jag skulle råda dig att läsa igenom preklinenkäten och klinenkäten för att jämföra de olika universiteten:
Klinisk - handledningsundersökning
Om prekliniska studier vid Sveriges läkarutbildningar - Preklinenkät 2015
Tittar du i preklinenkäten så ser du att studiebördan inte skiljer sig alls mellan de olika universiteten, med Umeå som undantaget (intressant att spekulera i, nån här som pluggar i Umeå?), där verkar man studera väldigt mycket.
Personligen anser jag att den kliniska kvaliteten är väldigt viktig. Läser du i klinenkäten så finns det en frågeställning om "Tycker du att antalet stundeter per vårdteam har varit för många, lagom eller för få?", där Stockholm är bra resultat jmf med andra, vilket beror på att det är så jäkla stort. Har personligen i princip alltid haft en handledare som jag aldrig behövt dela på, bortsett från när jag var placerad på St:Göran-akuten.
Vilket fall som, fortsätter du i Uppsala så kan du ju välja att bli utregionaliserad och då lär ovanstående inte vara nåt problem, tvärtom kommer du säkert kunna vara mer självständig. Stannar du kvar på Akademiska däremot kanske det blir trängre per vårdteam?