Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 21:54
  #1033
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishforitnow
Går det att följa en läkarutbildning utan att egentligen gå utbildningen i fråga? Jag menar endast det teoretiska eftersom det praktiska omöjligt går att genomföra.

Så att man läser på sin fritid, samma böcker och kanske t.o.m får tag på äldre prov/frågor/labbar och gör dessa, och på så vis lär sig en liten del ur utbildningen så att när man väl kommer in på utbildningen, då har ett relativt bra försprång i form av viss kunskap.

Tacksam för svar!

Det finns litteraturlistor att tillgå för vissa läkarprogram, exempelvis GU:s här (klicka på respektive termin nere till vänster, sedan på respektive kurs och slutligen på "Kurslitteratur" eller "Litteraturlista" eller liknande.

Hur pass effektivt det kan vara att läsa litteraturen i förväg lämnar jag åt någon som faktiskt går/har gått läkarprogrammet att svara på.
Citera
2017-05-12, 21:55
  #1034
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det finns litteraturlistor att tillgå för vissa läkarprogram, exempelvis GU:s här (klicka på respektive termin nere till vänster, sedan på respektive kurs och slutligen på "Kurslitteratur" eller "Litteraturlista" eller liknande.

Hur pass effektivt det kan vara att läsa litteraturen i förväg lämnar jag åt någon som faktiskt går/har gått läkarprogrammet att svara på.
Bra svar, och som du misstänker räcker det oftast med att läsa litteraturen. (Risken är snarare att man lär sig för mycket).
Citera
2017-05-13, 00:09
  #1035
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propaman
vad bra att de är generösa med tentor lika bra att göra det lika tillgängligt för alla.

ang PBL vill jag egentligen veta till hur stor del man samarbetar samt jobbar individuellt och om gruppen ska bestämma tillvägagångssättet eller om man går efter en mall och t.ex. bara bestämmer vilka områden och punkter man ska läsa in etc.

Ta reda på vilka kurser som går de första terminerna och försök att få kontakt med t.ex. resp. kursansvarig och be om att få ex. av tentorna till kursen i fråga e-mailade till dig. Du kan fråga hjälp hos studievägledaren om du inte lyckas få kontakt med rätt person.

Man kan säga att PBL innebär en fallstart, där man först går igenom ett case och formulerar några frågeställningar som man ska fördjupa sig inom, och ett fallavslut där man tillsammans går igenom resp. fråga. Hur mycket induviduellt man jobbar beror ju på hur man väljer att göra. Vissa jobbar kanske tillsammans med andra i samma basgrupp/fallgrupp, medan andra gör det mest på egen hand. Dock är ju tanken att man ska försöka hitta svar själv.
Citera
2017-05-13, 00:12
  #1036
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishforitnow
Går det att följa en läkarutbildning utan att egentligen gå utbildningen i fråga? Jag menar endast det teoretiska eftersom det praktiska omöjligt går att genomföra.

Så att man läser på sin fritid, samma böcker och kanske t.o.m får tag på äldre prov/frågor/labbar och gör dessa, och på så vis lär sig en liten del ur utbildningen så att när man väl kommer in på utbildningen, då har ett relativt bra försprång i form av viss kunskap.

Tacksam för svar!

Du kan ju regga ett konto på www.drnajeeblectures.com och använda föreläsningarna där om du vill läsa in det teoretiska av Läkarprogrammet

Dock så är inte tanken med ett användarkonto på Dr Najeeb att man som läkarstudent ska sitta där dagarna i ända och kolla igenom varenda video, utan tanken är att man ska enbart komplettera ordinarie föreläsningar som man inte förstår med några videos inom ämnet hos Dr Najeeb.
Citera
2017-05-13, 01:54
  #1037
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Du kan ju regga ett konto på www.drnajeeblectures.com och använda föreläsningarna där om du vill läsa in det teoretiska av Läkarprogrammet

Dock så är inte tanken med ett användarkonto på Dr Najeeb att man som läkarstudent ska sitta där dagarna i ända och kolla igenom varenda video, utan tanken är att man ska enbart komplettera ordinarie föreläsningar som man inte förstår med några videos inom ämnet hos Dr Najeeb.

Herregud vilken guldgruva, tack!
Citera
2017-05-16, 15:17
  #1038
Medlem
Läser i uppsala och ska ut på klinik nästa termin. Hur kommer denna del gå till egentligen? Jag trivs ganska bra här i staden och är inte sugen på att flytta. Hur långa perioder i sträck vistas man på andra sjukhus?
Citera
2017-05-16, 19:07
  #1039
Medlem
Tja Fb:are, jag har sökt till UU och KI med 1,85 på hp, jag vill börja läsa böcker lite innan jag börjar första terminen och får värsta smacken på huvet. Vet ni vilka böcker man kommer läsa igenom på T1 i KI respektive UU?

Förresten.. finns det nå chans för mig att komma in på KI om den ligger 2:a på min ansökan?
Citera
2017-05-16, 19:27
  #1040
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmEEMmOO
Tja Fb:are, jag har sökt till UU och KI med 1,85 på hp, jag vill börja läsa böcker lite innan jag börjar första terminen och får värsta smacken på huvet. Vet ni vilka böcker man kommer läsa igenom på T1 i KI respektive UU?

Förresten.. finns det nå chans för mig att komma in på KI om den ligger 2:a på min ansökan?

Du är inne!
Citera
2017-05-16, 19:49
  #1041
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmEEMmOO
Tja Fb:are, jag har sökt till UU och KI med 1,85 på hp, jag vill börja läsa böcker lite innan jag börjar första terminen och får värsta smacken på huvet. Vet ni vilka böcker man kommer läsa igenom på T1 i KI respektive UU?

Förresten.. finns det nå chans för mig att komma in på KI om den ligger 2:a på min ansökan?

Självklart, fast om du blir antagen på ditt förstahandsval så stryks alla val under det (inkl. det som är andraplacerat i din ansökning)
Citera
2017-05-16, 20:39
  #1042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Självklart, fast om du blir antagen på ditt förstahandsval så stryks alla val under det (inkl. det som är andraplacerat i din ansökning)

Tack för ditt svar! men om jag tar bort den första vilket är UU, är det kört för mig om jag hamnar reserv på KI?!
Citera
2017-05-16, 20:46
  #1043
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmEEMmOO
Tack för ditt svar! men om jag tar bort den första vilket är UU, är det kört för mig om jag hamnar reserv på KI?!

Ja, om du tackar nej till (eller tar bort) förstahandsvalet och du bara blir reserv på andrahandsvalet så är det kört, ja.

Med facit i hand borde du ha lagt KI som förstahandsval. Å andra sidan är Uppsala mer nice som studentstad, så du är välkommen hit
__________________
Senast redigerad av lighten-up 2017-05-16 kl. 20:48.
Citera
2017-05-16, 21:12
  #1044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Ja, om du tackar nej till (eller tar bort) förstahandsvalet och du bara blir reserv på andrahandsvalet så är det kört, ja.

Med facit i hand borde du ha lagt KI som förstahandsval. Å andra sidan är Uppsala mer nice som studentstad, så du är välkommen hit

Jag ville plugga i Uppsala från början egentligen, men nu tycker jag det e bättre om jag stannar i stockholm och pluggar. Efter mycket tittande på kursinnehåll mellan UU och KI och inte klart resultat förutom att man har en tenta på KI och 3 på UU på första terminen!!

Jag har ändå inte fixat bostad nånstans
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback