2015-10-12, 20:02
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluggisenn
Hej!

Jag avser att börja plugga på läkarprogrammet i Örebro, och från olika håll har jag hört att det är tufft och krävande. Vad anser ni elever? Är det mycket krävande, eller är det lätt? Bör jag vara förberedd på mycket plugg och svåra tentor?

Tror inte det ska skilja sig så mycket åt mellan olika städer i Sverige, men det kan jag ju dock inte uttala mig om, även fast vissa i min klass påstår att andra har det lättare (men kan ju lika gärna vara att dessa individer säger så för att urskulda sitt eget slappande).

Pluggar du rätt och strikt kommer det inte vara några problem.
Citera
2015-10-19, 03:52
Medlem
Har svårt att bestämma var jag ska plugga. Sjuk ångest.

Jag kommer från en håla utan högskola/universitet. Funderar på främst Linköping och KI (har 2.0 så antagningen är inget problem). Linköping för att det ligger närmast hem och KI för att "KI är bäst" och jag vill ligga bra till konkurrensmässigt när jag gått klart. KI erbjuder en massa möjligheter att forska. Jag har inte hört ett knyst om liknande möjligheter i Linköping.

Vill någon hjälpa mig lite grann här, i valet och kvalet?
Citera
2015-10-19, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur

Jag kommer från en håla utan högskola/universitet. Funderar på främst Linköping och KI (har 2.0 så antagningen är inget problem). Linköping för att det ligger närmast hem och KI för att "KI är bäst" och jag vill ligga bra till konkurrensmässigt när jag gått klart. KI erbjuder en massa möjligheter att forska. Jag har inte hört ett knyst om liknande möjligheter i Linköping.

Satt i samma sits i somras när jag skulle välja lärosäte, med skillnaden att jag redan bodde i Stockholm. Jag skulle nog säga att det helt enkelt beror på vad du är ute efter. Linköping är mer av en studentstad så du kommer definitivt på uppleva mycket fler fester et cetera. KI är däremot mer av en "pluggstad" på så sätt att det inte är lika mycket festande (men det finns festmöjligheter för den som verkligen vill).

Det som fick mig att välja KI i slutändan var nog en kombination av både prestige och möjligheterna som finns. Ca 40% av all medicinsk forskning i landet sker bl.a på KI. Dessutom så finns det oändliga möjligheter till utbyten under studietiden. Men i slutändan så skulle jag inte tro att det spelar så värst stor roll var du pluggade så länge du tar din läkarexamen. Kan dock vara värt att ha i åtanke att plugga i ett lärosäte i närheten av där du vill få AT. Jag siktar på AT kring Stockholmstrakten, så hoppas att jag hinner få lite kontakter under studietiden.
Citera
2015-10-19, 19:06
Medlem
Citat:

Det beror lite på vad du prioriterar.

Jag valde mellan Uppsala och KI, valde Uppsala till slut och har aldrig ångrat mitt val. Uppsala har ett bra studentliv, och det finns dessutom många forskningsmöjligheter i stan, vilket också var viktigt för mig. Även om KI är i en klass för sig på det området så finns det mycket forskning i Uppsala, och säkert även de andra orterna.

Jag har dålig koll på Linköping, det beror nog främst på hur högt du prioriterar att bo hemma. Det blir det nog bara jobbigt om du inte gillar PBL, annars kommer du säkert trivas i Lkpg med. Orten spelar faktiskt inte särskilt mycket roll alls, och av alla som väljer KI pga internationell prestige är det ytterst få som till slut kommer flytta utomlands. I USA som det ofta talas om är det hård konkurrens mellan internationella studenter som söker sig dit från hela världen.
Citera
2015-10-19, 23:34
Medlem
Opiumtal18s avatar
Det spelar mindre roll var du går din utbildning, det är brist på läkare nästan överallt. Man kan många gånger utbilda sig i Linköping och sen börja jobba på KS eller Sahlgrenska (om man vill bo i större stad senare).

Prestigen utgår ifrån forskningen, det är den som trissar upp rankingen.
Citera
2015-10-19, 23:41
Medlem
Tack grabbar! Jag tycker om Östergötland och Småland så det känns ju rätt logiskt att plugga i Linköping. Storstaden är nog inte min rätta miljö. Läste på om PBL och det verkar kul också.

LiU here I come!
Citera
2015-10-20, 08:09
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Tack grabbar! Jag tycker om Östergötland och Småland så det känns ju rätt logiskt att plugga i Linköping. Storstaden är nog inte min rätta miljö. Läste på om PBL och det verkar kul också.

LiU here I come!

Välkommen! HT16 antar jag?
Citera
2015-11-11, 14:08
Medlem
Hur ska man tänka om man vill ha ett rikt studentliv, sköna människor samtidigt som utbildning håller hög kvalité? Kan KI fortfarande konkurrera med Lund och Uppsala eller faller det bort direkt?
Citera
2015-11-11, 17:20
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Hur ska man tänka om man vill ha ett rikt studentliv, sköna människor samtidigt som utbildning håller hög kvalité? Kan KI fortfarande konkurrera med Lund och Uppsala eller faller det bort direkt?

Ja, jag skulle nog säga att KI faller bort ganska rejält på det punkten
Har ingen erfarenhet av Lund, men Uppsala är en riktigt shysst studentstad (och universitetet har även en lång tradition här - det är ju skandinavens äldsta...)
Citera
2015-11-17, 18:39
Medlem
Hej!
Jag kommer med stor sannolikhet att börja på läkarprogrammet, men jag vet inte riktigt hur tufft det kommer vara så jag skulle gärna vilja höra lite vad ni läkarstudenter anser. Är det tufft som folk ofta säger, eller går den att klara? Hur mycket fritid får man? Vad är det svåraste under utbildningen, och vad krävs för att klara den?

Skulle bli jätteglad om någon tog sig tid att besvara mina frågor, är orolig inför terminstart
Citera
2015-11-17, 19:44
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Hej!
Jag kommer med stor sannolikhet att börja på läkarprogrammet, men jag vet inte riktigt hur tufft det kommer vara så jag skulle gärna vilja höra lite vad ni läkarstudenter anser. Är det tufft som folk ofta säger, eller går den att klara? Hur mycket fritid får man? Vad är det svåraste under utbildningen, och vad krävs för att klara den?

Skulle bli jätteglad om någon tog sig tid att besvara mina frågor, är orolig inför terminstart

Har du disciplin och är hyfsat studiebegåvad kommer det inte bli några problem. De som inte klarar av studierna pluggar för lite, eller på fel saker (vet inte hur man sorterar viktig information och snabbt sätta sig in i det).

Har man MVG i allt, eller 1.8+ på HP så har man förmodligen ovanstående egenskaper så det är inget att oroa sig över.

Gällande fritid, betraktar du studierna som ett heltidsjobb får du ju en del fritid. Du kan korta ned tiden ifall du pluggar effektivt och skippar föreläsningar (men dessa kan ju vara ett soft läromoment i ren variationssyfte förvisso), i alla fall under preklin.
Citera
2015-11-18, 10:32
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Hej!

Klart det går att klara av. Jag har relativt bra med fritid under terminen, förutom under tenta-p då jag bara pluggar konstant. Är man, till skillnad från mig, bra på att göra sina 40 h/vecka och arbetar fokuserat under denna tid så bör tenta-p bli lugnare. Var har du tänkt plugga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in