Citat:
Ursprungligen postat av
Maraudeur
Har svårt att bestämma var jag ska plugga. Sjuk ångest.
Jag kommer från en håla utan högskola/universitet. Funderar på främst Linköping och KI (har 2.0 så antagningen är inget problem). Linköping för att det ligger närmast hem och KI för att "KI är bäst" och jag vill ligga bra till konkurrensmässigt när jag gått klart. KI erbjuder en massa möjligheter att forska. Jag har inte hört ett knyst om liknande möjligheter i Linköping.
Vill någon hjälpa mig lite grann här, i valet och kvalet?
Det beror lite på vad du prioriterar.
Jag valde mellan Uppsala och KI, valde Uppsala till slut och har aldrig ångrat mitt val. Uppsala har ett bra studentliv, och det finns dessutom många forskningsmöjligheter i stan, vilket också var viktigt för mig. Även om KI är i en klass för sig på det området så finns det mycket forskning i Uppsala, och säkert även de andra orterna.
Jag har dålig koll på Linköping, det beror nog främst på hur högt du prioriterar att bo hemma. Det blir det nog bara jobbigt om du inte gillar PBL, annars kommer du säkert trivas i Lkpg med. Orten spelar faktiskt inte särskilt mycket roll alls, och av alla som väljer KI pga internationell prestige är det ytterst få som till slut kommer flytta utomlands. I USA som det ofta talas om är det hård konkurrens mellan internationella studenter som söker sig dit från hela världen.