2015-09-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanezz
Hur är Linköping?
Mycket, om inte bara PBL. Ett par föreläsningar också men det fokuseras mer på basgruppsfallen (vad jag har hört, går själv ej läk.). Vill du kröka/festa finns alla möjligheter. Inga problem att partaja 3 gånger i veckan om man nu så vill och känner man har tiden till det... Massor stora fester och tillställningar så som Munchen Hoben, Valla rave etc. En del mindre tillställningar finns också så som klassittningar etc. Läkarna pluggar på Hälso universitetet som ligger söder om innerstan kan man säga. De flesta andra studenter är istället på Campus Valla. Antar att sjuksyrrorna är på Hälso universitetet också mestadels. Inte så insatt på den biten. Men ja, det var lite om Linköping.
Tror för övrigt att lärosäte inte har stor betydelse. Välj det som passar dig, undervisningsmässigt, hur det ligger geografiskt och efter studentliv om du nu är ute efter sånt. Skulle kunna tänka mig att det är enklare att skaffa boende i Link. än både Uppsala, Lund, Sthlm. Gjorde själv ett kap på en bostadsrätt 7 min från Universitetet.
Senast redigerad av baboonX 2015-09-30 kl. 14:51.
Citera
2015-10-01, 00:30
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeostasis
Om du skulle vara objektiv, spelar det någon direkt roll var man läser?

I princip inte, iallafall inte när man ser på t.ex. jobbmöjligheter som läkare efter utbildningen.
Citera
2015-10-01, 09:02
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeostasis
Om du skulle vara objektiv, spelar det någon direkt roll var man läser?

Nej inte direkt, som sagt. Programmen rankas visserligen olika, men som lighten-up säger så är jobbmöjligheterna de samma. Möjligtvis att KI ser bättre ut om du vill jobba utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av johanezz
Hur är Linköping?

Tidigare skribent har redan svarat och jag instämmer i det. MedFak (inte längre HU) består av LÄK, SSK, FT, BMA, LOG och några mer jag har glömt och ligger vid själva sjukhuset. Mycket fokus på PBL, i genomsnitt kanske det är 1-2 föreläsningar om dagen, kanske mindre. Jag tycker det är ett bra universitet, även ett plus att MedFak ligger inne i stan till skillnad från Valla där teknologer mm pluggar.

Vet du med dig att PBL-konceptet verkligen inte passar dig kanske du ska tänka efter lite. Jag är å andra sidan inget jättefan av allt PBL innebär men det fungerar ändå.
Citera
2015-10-02, 17:43
Medlem
Jag pluggar i uppsala, T1. har fått sjukt mycket information redan. Var ett antal år sedan jag pluggade. Hur lägger ni upp allt? Tenta plugg etc?

Har tenta i slutet av månaden också..
alla tips uppskattas =)

Hälsningar Confused girl!
Citera
2015-10-02, 21:33
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drtrumpet
Jag pluggar i uppsala, T1. har fått sjukt mycket information redan. Var ett antal år sedan jag pluggade. Hur lägger ni upp allt? Tenta plugg etc?

Har tenta i slutet av månaden också..
alla tips uppskattas =)

Hälsningar Confused girl!

I princip kan man antingen lägga stor vikt vid föreläsningar/handouts och lära in det som verkar relevant (allt är ju faktiskt inte så relevant), eller så lägger man stor vikt vid gamla tentor (gärna då lånade tentor med svar från folk som läst kursen tidigare terminer). Fast det finns ju varianter i detta.

Att läsa sammanfattningar skrivna av andra personer är ett sätt att plugga in materialet, istället för att gå igenom föreläsningarna och handoutsen själv.

Andra väljer att konsekvent att följa kursmålen, och pluggar efter dem. Detta är ju på ett sätt ganska smart, eftersom kursmålen säger ju vad man förväntas kunna under kursen. Dock innebär det att man lär läsa och jobba efter föreläsningarna en hel del.

Hur man väljer att göra är upp till en själv, men oavsett vad så innebär en bra planering att halva jobbet är redan gjort

Det är smart att börja plugga in saker tidigt, gärna redan vid (eller t.o.m. innan) kursstarten, så man bara behöver plugga lite i taget (istället för att hetsplugga på slutet av kursen).
Citera
2015-10-12, 11:20
Medlem
Vet någon om det är möjligt att byta lärosäte under utbildningen? Pluggar för närvarande något annat i Lund och tänkte börja med läkarprogrammet här till våren. Tror dock inte jag vill stanna så länge i lund och vill söka mig närmare stockholm om några år. Finns det någon möjlighet till det?

Möjligt att det står i tråden har inte hunnit läsa igenom allt än men jag undrar också lite om utbildningen i lund gentemot uppsala. Var är utbildningen bäst? Var är studentlivet bäst?

Undrar också hur det fungerar med jobb efter utbildningen. Spelar det egentligen någon roll var man pluggat? Om man helst vill arbeta i stockholmsområdet efter utbildningen, underlättar det väldigt mycket att ha pluggat på KI då?
Senast redigerad av Maxhen 2015-10-12 kl. 11:38.
Citera
2015-10-12, 11:55
Medlem
orillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxhen
Vet någon om det är möjligt att byta lärosäte under utbildningen? Pluggar för närvarande något annat i Lund och tänkte börja med läkarprogrammet här till våren. Tror dock inte jag vill stanna så länge i lund och vill söka mig närmare stockholm om några år. Finns det någon möjlighet till det?

Möjligt att det står i tråden har inte hunnit läsa igenom allt än men jag undrar också lite om utbildningen i lund gentemot uppsala. Var är utbildningen bäst? Var är studentlivet bäst?

Undrar också hur det fungerar med jobb efter utbildningen. Spelar det egentligen någon roll var man pluggat? Om man helst vill arbeta i stockholmsområdet efter utbildningen, underlättar det väldigt mycket att ha pluggat på KI då?

Det är bara att ansöka till utbildningen igen i Stockholm om du vill gå där.

Angående det om arbete: enligt många av de AT- och ST-läkare jag talat med verkar det viktiga i din ansökan vara (1) hur länge du jobbat som (under)läkare och (2) din personlighet. Bry dig inte så mycket om lärosäte, och lägg istället tiden på att lära dig det du ska kunna sen, så att du blir duktig.
Senast redigerad av orillion 2015-10-12 kl. 12:02.
Citera
2015-10-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orillion
Det är bara att ansöka till utbildningen igen i Stockholm om du vill gå där.

Angående det om arbete: enligt många av de AT- och ST-läkare jag talat med verkar det viktiga i din ansökan vara (1) hur länge du jobbat som (under)läkare och (2) din personlighet. Bry dig inte så mycket om lärosäte, och lägg istället tiden på att lära dig det du ska kunna sen, så att du blir duktig.

Formulerade mig lite dåligt. Menade att jag helst vill plugga 2-3 år till i Lund eftersom jag trivs väldigt bra här. Tänkte dock att jag nog tröttnar på studentlivet för eller senare och om det då fanns möjlighet att byta lärosäte under utbildningen
Citera
2015-10-12, 12:16
Medlem
orillions avatar
Citat:
Formulerade mig lite dåligt. Menade att jag helst vill plugga 2-3 år till i Lund eftersom jag trivs väldigt bra här. Tänkte dock att jag nog tröttnar på studentlivet för eller senare och om det då fanns möjlighet att byta lärosäte under utbildningen

Jo, jag tror jag förstod vad du menade. Du menar ett slags byte inom programmet, eller hur?
Vad jag menar är att det inte går att göra ett sådant byte, utan man måste dessvärre ansöka till utbildningen igen och (kanske) få tillgodoräkna sig. Det är dock kinkigt med tillgodoräknande mellan lärosäten; en kursare till mig fick exempelvis hoppa ned tre terminer när han bytte till Uppsala universitet.

Lycka till! Läkarutbildningen är rolig
Citera
2015-10-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orillion
Jo, jag tror jag förstod vad du menade. Du menar ett slags byte inom programmet, eller hur?
Vad jag menar är att det inte går att göra ett sådant byte, utan man måste dessvärre ansöka till utbildningen igen och (kanske) få tillgodoräkna sig. Det är dock kinkigt med tillgodoräknande mellan lärosäten; en kursare till mig fick exempelvis hoppa ned tre terminer när han bytte till Uppsala universitet.

Lycka till! Läkarutbildningen är rolig

Tack! Tre terminer låter ganska hemskt. Var bytte han ifrån?

Kanske lika bra att försöka söka i stockholm direkt!
Citera
2015-10-12, 13:32
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Tack! Tre terminer låter ganska hemskt. Var bytte han ifrån?

Kanske lika bra att försöka söka i stockholm direkt!

Tre terminer låter ju lite kämpigt. Annars tänker jag att det bästa vore att ha hela preklin avklarat i Lund och sen pröva att byta. Jag har en bekant som gjorde det bytet från Göteborg till Linköping och jag tror inte att hon fick gå om en enda termin, möjligen en. Men då hade hon motiverat ganska bra och kunnat påvisa att hon avklarat likvärdiga kurser i Göteborg.
Citera
2015-10-12, 19:52
Medlem
Hej!

Jag avser att börja plugga på läkarprogrammet i Örebro, och från olika håll har jag hört att det är tufft och krävande. Vad anser ni elever? Är det mycket krävande, eller är det lätt? Bör jag vara förberedd på mycket plugg och svåra tentor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in