Citat:
Ursprungligen postat av
tryggtochbra
Skulle säga att det är tufft även under preklin, om den uppdelningen ens finns längre. Man blir rätt trött av alla föreläsningar och seminarier och vissa kurser är rätt intensiva så det ska till att ha en flexibel arbetsgivare i så fall.
Vill börja med att säga tack för att du tar din tid att svara på mina frågor. Det uppskattas mycket.
Även om man har god planeringsförmåga och är relativt lättlärd? Har läst att många läkarstudenter jobbar vid sidan av och klarar av ändå studierna. Jag har väldigt tur som har en bra arbetsgivare och flexibilitet är inget problem. Helger och kvällar brukar vara lugnt så det kanske finns tid för att plugga under jobbpassen.
Citat:
Ursprungligen postat av
tryggtochbra
Ja det är jourtungt inom kirurgin och kan vara tufft för familjelivet om man är två som gör ”karriär” och ska dela lika. Om en är med på att ta mer ansvar för hemmet och är ok med att den andre kommer vara borta en del på nätter och helger så fungerar det givetvis bättre. Om det är värt det beror på vilket stöd du får hemifrån och hur kul du tycker det är, förstås.
Hmm. Vet inte om det skulle passa mig ärligt talat. Jag har ju intresse för kirurgi, men vet inte om det skulle passa mig att jobba under nätter och helger. Hur mycket inflytande har man som kirurg över sin arbetsplats och schema och sådant? Kan tänka mig att som allmänläkare att man har lite mer inflytande över sin arbetssituation? Men man vill ju jobba lite jour ibland och inte bara kontorstider.
Citat:
Ursprungligen postat av
tryggtochbra
Finns annars fler specialiteter där du får använda händerna lite mer, som ögonläkare och ÖNH som gör en del operationer. Sedan gör gastroenterologer gastroskopier och ibland små ingrepp via dem, lungläkare sätter lite dränage och gör bronkoskopier, hudläkare skär bort lite födelsemärken och behandlar hudmaligniteter, narkosläkare lägger nervblockader och sätter infarter och större accesser osv. Så finns många specialiteter och subspecialiteter där man får använda händerna i vart fall ibland.
Ja, det är nog det som är fantastiskt med yrket. Finns mycket att välja på.
Citat:
Ursprungligen postat av
tryggtochbra
Allmänläkare är förstås en specialitet många väljer för att kunna jobba kontorstider, ha en hyfsat bra lön och lättplanerade veckor men personligen tycker jag jourarbetet tillför en rolig dimension och en annan grad av flexibilitet med möjligheten till att ta ut jourkomp som man inte får om man inte har jourer. Sedan är det förstås jobbigt också men allt har sina plus och minus. Att vara allmänläkare är tuffare än de flesta tror, vet få som jobbar heltid med det. Men du har en hel utbildning på dig att prova på och se olika specialiteter.
Ja, precis. Det är därför jag vill ha lite jour, men inte så mycket som kirurgerna har. Känns som att min livskvalité inte skulle bli bra. Allmänläkare har väl möjligheten att joura också väl?
Citat:
Ursprungligen postat av
tryggtochbra
När det gäller stafettjobb så är det lättast som allmänläkare men du behöver inte vara allmänläkare för att stafetta som sådan utan de tar alla som har legitimation. Så är mer upp till ditt eget omdöme. Stafetta som kirurg är inte lika vanligt men det förekommer och andra har något extraknäck inom det privata. Mitt förhandstips är att du kommer ha fullt upp ändå och uppskatta ledighet när den kommer mer än att åka och stafetta någonstans och ändå skatta bort 60% av inkomsten.
Jo, jag förstod det också som att alla läkare med leg kan jobba som stafettläkare på vårdcentraler, men erbjuder bemanningsföretagen inte högre summa till allmänläkare än kirurger om de söker läkare till vårdcentraler? Eller är det lika?
Ja, det känns som att det ingen är någon idé att jobba med det pga det jädra skatten.
Återigen, tack så mycket för din tid.