Citat:

Ursprungligen postat av 
Malus.Darkblade

En fråga jag har till Linköpingsstudenter som klarat av T1 är ifall man behöver "the cell" respektive "lehningers  biochemistry" för att klara av kursen? Dessa böcker är ju bland de mest omfattande läroböckerna inom sina fält och lär därför ta mycket tid att läsa/arbeta med. 
Har därför tittat på "Essential cell biology" samt "lippincotts biochemistry" som verkar populära vid andra lärosäten och som jag helst skulle köpa. Är bara orolig att de inte räcker till då LiU rekommenderar endast mastodontböcker.
Tacksam för svar!

Lite sent svar nu, men det kanske är till någon hjälp trots allt. Jag kan främst svara för hur det såg ut i min basgrupp under K1. I vår grupp fanns det egentligen två läger; de som körde kombinationen The Cell/Lehninger och de som körde Essential/Lippincott. Det var i princip 50/50. Jag körde den förstnämnda kombon.
Jag har aldrig kollat i Essentials eller Lippincotts så jag kan inte uttala mig om dem, men jag vet att många tycker de är fullt tillräckliga. Jag tycker The Cell var riktigt bra, men det kräver att du har en rimlig förmåga att begränsa dig till att inte läsa allt, för det kommer du varken hinna eller behöva. Att kunna göra bedömningar av vad som är lönt att läsa är klurigt i början, men man lär sig vilken nivå man förväntas ligga på. 
Lehninger är å andra sidan stundtals extremt overkill för det som täcks i K1. Vissa kapitel är jättebra (glykolysen, citronsyracykeln och några fler) medans andra är hemska (elektrontransportkedjan och ATP-syntes) och jag gav upp på dessa och kollade videoföreläsningar på youtube istället.