2018-01-26, 17:01
Medlem
Tropicanans avatar
Hur ser det ut när man har praktik inom tillexempel kirurgi?
Följer man en kirurgläkare hela dagar och är med på operationer osv då?
Citera
2018-01-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M9N8B7
PBL är ju inte unikt för Sverige. Det började i Kanada. Sverige nämns inte ens i Wikipedia-artikeln om PBL.

Det finns mycket belägg för att PBL är bra. Det finns även mycket belägg för att det är dåligt. Och det finns mycket belägg för att det är varken eller. På Wikipedia nämns flera studier.

Här är en studie från Iran som visar att det är effektivt:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5633274/

Det har även börjat användas på medicinska universitet i Tehran:

ajs.tums.ac.ir/index.php/ajs/article/download/17/17

Kära skribent,
PBL- s.k. Problembaserad lärande - kommer egentligen från islamiska skolor- där man genom egna studier löste ”Masale” , exempel på det är hur vetenskapsmän genom tiderna blivit utbildade i Iran. Inget nytt där om du tror det..

Det är rätt att PBL används i Iran
http://edc.bpums.ac.ir/UploadedFiles...07;%20PBL.ppsx

Men betyder det att man i Sverige också kan använda det? Det är precis den delen du missar här.. allt som passar Iran eller USA, passar inte Sverige. De är intresserade av att lösa uppgiften och ”läääääära” sig, men vill du se hur detta tillämpas i Sverige?

Vi kan göra en jämförelse mellan nivån på Tehran och Linköping om du vill..
Citera
2018-01-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Hur ser det ut när man har praktik inom tillexempel kirurgi?
Följer man en kirurgläkare hela dagar och är med på operationer osv då?

Problemet i Sverige är inte att man ska följa en kirurg. Låt oss vara ärliga.. det är att alla kommer in i yrket för att tjäna pengar.. det är inte brist på resurser, det är brist på intresse..

Är man verkligen intresserad av att behandla, lindra eller trösta människor?? Nej, money talks!!
Citera
2018-01-26, 18:09
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Kära skribent,
PBL- s.k. Problembaserad lärande - kommer egentligen från islamiska skolor- där man genom egna studier löste ”Masale” , exempel på det är hur vetenskapsmän genom tiderna blivit utbildade i Iran. Inget nytt där om du tror det..

Det är rätt att PBL används i Iran
http://edc.bpums.ac.ir/UploadedFiles...07;%20PBL.ppsx

Men betyder det att man i Sverige också kan använda det? Det är precis den delen du missar här.. allt som passar Iran eller USA, passar inte Sverige. De är intresserade av att lösa uppgiften och ”läääääära” sig, men vill du se hur detta tillämpas i Sverige?

Vi kan göra en jämförelse mellan nivån på Tehran och Linköping om du vill..

PBL kommer egentligen från "islamiska skolor"? Nej, den PBL som används på läkarprogram runtom i världen har sin grund i läkarutbildningen vid McMaster University i Kanada. Det du snackar om är nog nåt annat.

Jag håller med om ditt resonemang att man kanske inte ska införa något i t.ex. Sverige bara för att det används i andra länder.
Citera
2018-01-26, 18:12
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Problemet i Sverige är inte att man ska följa en kirurg. Låt oss vara ärliga.. det är att alla kommer in i yrket för att tjäna pengar.. det är inte brist på resurser, det är brist på intresse..

Är man verkligen intresserad av att behandla, lindra eller trösta människor?? Nej, money talks!!

På Läkarprogrammet i Sverige har man nästan blivit tjatiga med allt patientbemötande och patientfokus. Det handlar knappast om pengar eller status, skulle jag säga. Jag är helt säker på att i andra länder i t.ex. östeuropa eller mellanöstern så handlar läkarutbildningen och läkaryrket mycket mer om status och pengar än vad det gör i Sverige. Här handlar det om att man ska fylla en funktion i samhället framför allt annat.

Lite trollvarning på ditt inlägg, faktiskt.
Citera
2018-01-26, 18:12
Medlem
Citat:
Kära skribent,
PBL- s.k. Problembaserad lärande - kommer egentligen från islamiska skolor- där man genom egna studier löste ”Masale” , exempel på det är hur vetenskapsmän genom tiderna blivit utbildade i Iran.
Källa på det?
Citat:
Jag har aldrig sagt att det passar i Sverige.
Citera
2018-01-26, 20:51
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:

Vet inte om ditt inlägg gav något svar på min fråga överhuvudtaget så jag vet inte varför du citerade mitt inlägg.

Men i alla fall så kan jag ge respons på din kommentar och säga att jag tänker inte bli läkare för pengarna skull, jag tänker bli det för att det verkar roligt och intressant att utföra operationer. Även akuten verkar sjukt kul, jag behöver ett varierande yrke och ingen legotillverkning på någon dammig industri.
Citera
2018-01-26, 22:55
Moderator
Lapapps avatar
Till skillnad från många andra (i detta forum) tycker jag att PBL var ganska bra, på många olika plan:

1. Man måste arbeta med folk man inte gillar. Det kommer du göra genom hela ditt arbetsliv. Idiotiska chefer, läkarkollegor, syrror etc. Lika bra att man lär sig tidigt.
2. Man får själv hitta och sovra relevant information istället för att bli matad av en föreläsare.
3. Man får höra andra människors infallsvinklar och tankar.
4. Man får personlig kontakt med en "tutor", vilket kan underlätta framtida forskningskontakter.
5. Udda/potentiellt olämpliga studenter identifieras lättare.

För att bara nämna några fördelar. Att det är en tidstjuv som någon sade kan jag till viss del hålla med om, men om man lägger 40 timmar i veckan på plugg hinner man (på de prekliniska terminerna) med allt man behöver, och en stor portion till.

Det är absolut inte billigt heller för universiteten som någon sade, tänk att betala för ca 15 tutorer, 2 h x 2 per vecka. Bara tutorerna blir 60 mantimmar jämfört med om man hade föreläsningar istället skulle det bli 4. Dessutom krävs mycket lokaler.
Citera
2018-01-27, 11:17
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Till skillnad från många andra (i detta forum) tycker jag att PBL var ganska bra, på många olika plan:

1. Man måste arbeta med folk man inte gillar. Det kommer du göra genom hela ditt arbetsliv. Idiotiska chefer, läkarkollegor, syrror etc. Lika bra att man lär sig tidigt.

Detta är ju ett ganska kasst argument för att använda sig av PBL.
"Jo, du får kanske umgås med en massa tokstollar, så det är ju bra träning inför framtiden!"

Jag tror knappast att någon sund läkare skulle vara kvar på en arbetsplats med t.ex. en massa dryga översittare till kollegor som den inte trivs med - fast där är vi kanske olika, du och jag.

Citat:
2. Man får själv hitta och sovra relevant information istället för att bli matad av en föreläsare.

Detta kan man faktiskt göra själv (och gör själv) utan att en PBL-grupp eller en handledare ska diktera vad man ska lägga ner sin tid på. Skillnaden med PBL och icke-PBL är att du vid icke-PBL har mer tid till att disponera till exakt det du själv behöver plugga på. Sådant är såklart individuellt. Med PBL så styrs/tvingas du att plugga på vissa saker som du kanske egentligen inte borde prioritera just där och då, vilket gör att du riskerar att hamna mer efter i din studieplanering.

Även om man har PBL så kommer det viktigaste kursmaterialet upp på föreläsningarna. Det känns mer som att PBL är ett femte hjul i utbildningen som bara tar tid från det viktiga plugget.

Citat:
3. Man får höra andra människors infallsvinklar och tankar.

Förvisso, men detta kan man även få höra om man pluggar med kompisar eller går på seminarier (vid icke-PBL har man nämligen lite mer seminarier än vid PBL, som jag förstår det)

Citat:
4. Man får personlig kontakt med en "tutor", vilket kan underlätta framtida forskningskontakter.

Forskningskontakter kan man också hitta på andra sätt, t.ex. via de personer som håller i de vanliga föreläsningarna. Att ge bilden av att PBL-mötena är ett stor inkörsport till forskningsvärlden är ändå lite missvisande.

Vill man ta reda på mer kring forskningsprojekt så finns det ofta listor med utlagda på universitetens hemsidor (t.ex.
denna)

Citat:
5. Udda/potentiellt olämpliga studenter identifieras lättare.

Med tanke på att läkarutbildningarna håller i kurser i professionell utveckling så kan dessa "olämpliga" studenter identifieras där mycket lättare i samband med patientrelaterade möten, m.m. än vid ett PBL-möte med en handledare som annars inte kanske träffar på studenterna.

Oavsett så är det i princip ingen student som inte fullföljer utbildningen p.g.a. att de är udda/potentiellt olämpliga vid PBL-mötena.

Citat:
För att bara nämna några fördelar. Att det är en tidstjuv som någon sade kan jag till viss del hålla med om, men om man lägger 40 timmar i veckan på plugg hinner man (på de prekliniska terminerna) med allt man behöver, och en stor portion till.

Flera av dessa "fördelar" är inte unika för PBL.

Visst är det en tidstjuv - en helt onödig sådan eftersom det är som ett obligatoriskt femte hjul som slukar ens pluggtid.

Citat:
Det är absolut inte billigt heller för universiteten som någon sade, tänk att betala för ca 15 tutorer, 2 h x 2 per vecka. Bara tutorerna blir 60 mantimmar jämfört med om man hade föreläsningar istället skulle det bli 4. Dessutom krävs mycket lokaler.

... vilket gör införandet av PBL ännu mer absurt.

Den relevanta frågan är om PBL är bättre än det tidigare upplägget på utbildningen, och det tror jag knappast.

Sen borde man fråga sig om man ska verkligen ha utbildningsmoment på Läkarprogrammet som inte har något tydligt vetenskapligt syfte eller grund, för PBL har faktiskt inte det.

En professor i pedagogik vid UU har själv skrivit om saken i ett blogginlägg: https://mp.uu.se/web/claes-nilholms-...idens-for-pbl-
Citera
2018-01-27, 12:47
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Detta är ju ett ganska kasst argument för att använda sig av PBL.
"Jo, du får kanske umgås med en massa tokstollar, så det är ju bra träning inför framtiden!"

1. Jag tror knappast att någon sund läkare skulle vara kvar på en arbetsplats med t.ex. en massa dryga översittare till kollegor som den inte trivs med - fast där är vi kanske olika, du och jag.

2. Detta kan man faktiskt göra själv (och gör själv) utan att en PBL-grupp eller en handledare ska diktera vad man ska lägga ner sin tid på. Skillnaden med PBL och icke-PBL är att du vid icke-PBL har mer tid till att disponera till exakt det du själv behöver plugga på. Sådant är såklart individuellt.
2.1. Med PBL så styrs/tvingas du att plugga på vissa saker som du kanske egentligen inte borde prioritera just där och då, vilket gör att du riskerar att hamna mer efter i din studieplanering.

Även om man har PBL så kommer det viktigaste kursmaterialet upp på föreläsningarna. Det känns mer som att PBL är ett femte hjul i utbildningen som bara tar tid från det viktiga plugget.

3. Förvisso, men detta kan man även få höra om man pluggar med kompisar eller går på seminarier (vid icke-PBL har man nämligen lite mer seminarier än vid PBL, som jag förstår det)

4. Forskningskontakter kan man också hitta på andra sätt, t.ex. via de personer som håller i de vanliga föreläsningarna. Att ge bilden av att PBL-mötena är ett stor inkörsport till forskningsvärlden är ändå lite missvisande.

Vill man ta reda på mer kring forskningsprojekt så finns det ofta listor med utlagda på universitetens hemsidor (t.ex.
denna)

5. Med tanke på att läkarutbildningarna håller i kurser i professionell utveckling så kan dessa "olämpliga" studenter identifieras där mycket lättare i samband med patientrelaterade möten, m.m. än vid ett PBL-möte med en handledare som annars inte kanske träffar på studenterna.

5.1. Oavsett så är det i princip ingen student som inte fullföljer utbildningen p.g.a. att de är udda/potentiellt olämpliga vid PBL-mötena.

6. Flera av dessa "fördelar" är inte unika för PBL. Visst är det en tidstjuv - en helt onödig sådan eftersom det är som ett obligatoriskt femte hjul som slukar ens pluggtid.

... vilket gör införandet av PBL ännu mer absurt.

7. Den relevanta frågan är om PBL är bättre än det tidigare upplägget på utbildningen, och det tror jag knappast.

8. Sen borde man fråga sig om man ska verkligen ha utbildningsmoment på Läkarprogrammet som inte har något tydligt vetenskapligt syfte eller grund, för PBL har faktiskt inte det.

9. En professor i pedagogik vid UU har själv skrivit om saken i ett blogginlägg: https://mp.uu.se/web/claes-nilholms-...idens-for-pbl-
1. Du har uppenbarligen inte haft erfarenhet av att arbeta inom landstinget märker jag. Du får gärna återkoppla efter du gjort din AT.
2. Du kanske gör det själv, men alla gör det inte. Eftersom även latmaskar blir läkare tjänar vi alla på att de lätt kan hitta vetenskaplig info.
2.1. Jag utgår ifrån att era PBL-fall korrelerar med era föreläsningar? Du vill kanske inte plugga på det som föreläses, men det är logiskt för de flesta av oss.
3. Jag har faktiskt inte koll exakt hur kursupplägget ser ut om man inte har PBL, så det kan jag inte bemöta.
4. Visst kan du lära känna föreläsare, men du lär inte känna en föreläsare lika bra som en tutor. Hur stor "inkörsport" det är beror på hur initiativ man själv tar.
5.1. Kursansvariga har ständig kontakt med alla lärare och tutorer för att höra hur det går. Om någon flaggar där har man extra koll på den personen även på senare terminer.
5.1. Inte enkom. Se ovan.
6. Det är fyra timmar i veckan som går åt. Jag kommer inte ihåg hur mycket föreläsningar man har i genomsnitt, 5 h per dag? I så fall har du 11 timmar på dig att plugga, borde inte vara några problem. Och jag gissar att det även för dig inte är helt bortkastat.
7. Aha, det tror du knappast?
8. Kan du presentera data för att traditiinell unfervisning är bättre?
9. Han säger att det saknas tillfredsställande vetenskapligt underlag, inte att det är bevisat underlägset.

Jag har aldrig påstått att PBL är bättre än traditionell undervisning, eller att det är ekonomiskt försvarbart (för det är det inte enligt mig). Jag ville bara ge en mer nyanserad bild än den som ges här.

PS
Jag avundas inte de som skall läsa dina epikriser. Ett konstruktivt tips är att försöka skriva lite mer koncist.
Citera
2018-01-27, 13:46
Medlem
Citat:
PBL kommer egentligen från "islamiska skolor"? Nej, den PBL som används på läkarprogram runtom i världen har sin grund i läkarutbildningen vid McMaster University i Kanada. Det du snackar om är nog nåt annat.

Jag håller med om ditt resonemang att man kanske inte ska införa något i t.ex. Sverige bara för att det används i andra länder.

Nej, vi pratar om samma sak.. låt mig introducera dig till ”Ibn-e- Khaldun” som levde för länge länge sedan. Grunden för en sådan utbildning presenterades av honom.
https://books.google.se/books?id=kSG...page&q&f=false
Citat:
Ibn Khaldun believed that educationcould only take place in a civilized social order, and, like the American philosopher of education John Dewey centuries later, he focused on the social nature of education:

Grunden för den PBL som du känner till sägs komma från John Dewey men vid den tiden inspirerades filosofer i väst av okända islamiska tänkare. Metoden är en islamisk metod och används i hundratals år..
Citera
2018-01-27, 14:10
Medlem
Citat:
På Läkarprogrammet i Sverige har man nästan blivit tjatiga med allt patientbemötande och patientfokus. Det handlar knappast om pengar eller status, skulle jag säga. Jag är helt säker på att i andra länder i t.ex. östeuropa eller mellanöstern så handlar läkarutbildningen och läkaryrket mycket mer om status och pengar än vad det gör i Sverige. Här handlar det om att man ska fylla en funktion i samhället framför allt annat.

Lite trollvarning på ditt inlägg, faktiskt.

Jag menade inte pengar som kandidaterna tänker på, snarare menade jag att PBL leder till färre obligatoriska träffar som föreläsningar och seminarier. Högskolorna behöver inte betala dyra professorer för att hålla föreläsningar, istället anlitar man billiga handledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in