2013-07-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Synd att tanten som dog, de andra två som skadades och alla andra som skadas av knivar inte fattat hur himla enkelt det är att slippa bli skuren/huggen.

Nu talar vi ju om hur polisen, de som ska vara proffs på våldshantering, skulle kunna lösa sådant här på ett icke dödligt vis... Hade varit bra, för alla, att kunna förhöra en levande, avdrogad, gm, eller hur?
Citera
2013-07-09, 18:59
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Elpistoler och stavar existerar förstås.

Fast RPS kanske vägrar polisen att använda båda?

Skulle du inte själv vilja ha en stav eller något avlångt att hålla en knivman ifrån dej med om du inte hade optionen att bara springa därifrån och inte ville/kunde skjuta etc?
Jag skulle helst velat ha en glasbur med plexiglas som jag hade ställt över personen med kniv. Då är personen gripen och bara för polis att hämta.
Citera
2013-07-09, 19:00
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Elpistoler och stavar existerar förstås.

Fast RPS kanske vägrar polisen att använda båda?

Skulle du inte själv vilja ha en stav eller något avlångt att hålla en knivman ifrån dej med om du inte hade optionen att bara springa därifrån och inte ville/kunde skjuta etc?

Jag måste nog kräva källa av dig att kravallstavar faktiskt existerar. Elpistoler existerar men polisen har inte sådana i sin arsenal i dagsläget så de kan omöjligen ha använt dem i detta ingripande.

Om jag fick välja mellan en stav och en pistol hade jag valt pistolen. På vilket sätt fungerar denna stav, kan man bara trycka undan folk med den? Om de trycker staven åt sidan då? Vad gör man då? Det stoppar ju inte våldsverkaren.
Citera
2013-07-09, 19:01
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Nu talar vi ju om hur polisen, de som ska vara proffs på våldshantering, skulle kunna lösa sådant här på ett icke dödligt vis... Hade varit bra, för alla, att kunna förhöra en levande, avdrogad, gm, eller hur?
Jo det skulle vara bra. Men tyvärr finns det lägen där endast den yttersta delen på våldstrappan är tillräckligt effektiv. Detta är en sådan situation.
Citera
2013-07-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Och vad tror du att jag bryr mig om vilken skada den gör mot mänsklig vävnad när den träffar rätt personer? Vad jag skulle bry mig om vore ifall om skotten skulle gå rakt igenom en kropp eller något annat material och skada oskyldiga.

DU BRYR dig INTE?!

Ärligt bekänt!

Men du, vi är många som BRYR oss... Kallas empati och omsorg om ett humant samhälle...

Vad dessa ord betyder finns att slå upp. T.ex. på internet... You should try it!
Citera
2013-07-09, 19:02
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:

Du använder proffs fel... Proffs är alla som arbetar med något, eftersom proffs betyder professionalism, att man livnär sig på det. Så ja, polisen är proffs på våldshantering men det finns ingen som kräver att de ska lösa alla situationer på icke dödligt vis. Det HADE varit bra, men omöjligt att kräva.
Citera
2013-07-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jo det skulle vara bra. Men tyvärr finns det lägen där endast den yttersta delen på våldstrappan är tillräckligt effektiv. Detta är en sådan situation.

Kolla på filmen igen! Kanske ser du ljuset?

FLERA poliser med stavar, vilka de kunde få fram, minst två hundar osv.
Citera
2013-07-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Du använder proffs fel... Proffs är alla som arbetar med något, eftersom proffs betyder professionalism, att man livnär sig på det. Så ja, polisen är proffs på våldshantering men det finns ingen som kräver att de ska lösa alla situationer på icke dödligt vis. Det HADE varit bra, men omöjligt att kräva.

Kräva och kräva. Men du! Poliser är också människor! Mår mycket bättre om ingen har dött när de går av sitt skift, eller hur?
Citera
2013-07-09, 19:04
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
DU BRYR dig INTE?!

Ärligt bekänt!

Men du, vi är många som BRYR oss... Kallas empati och omsorg om ett humant samhälle...

Vad dessa ord betyder finns att slå upp. T.ex. på internet... You should try it!

Det ironiska är att du verkar inte bry dig ett skvatt om polisen eller civila. Om polisen har bestämt sig för att oskadliggöra en person som de avgör är farlig så nej, då är det andras liv jag värderar högre än en våldsverkare. Du gör annorlunda, det är beklagligt hur du tycker att folk med kniv ska få kunna rusa runt fritt på gatorna.
Citera
2013-07-09, 19:05
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Kolla på filmen igen! Kanske ser du ljuset?

FLERA poliser med stavar, vilka de kunde få fram, minst två hundar osv.
Stavar går lätt att parera undan, i alla fall hjälpligt. Och om dina stavar inte är ca 15 meter långa så är man vips alldeles för nära gärningsmannen för att hinna hitta någon annan lösning. Stavar fungerar inte, ledsen.
Citera
2013-07-09, 19:05
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Kräva och kräva. Men du! Poliser är också människor! Mår mycket bättre om ingen har dött när de går av sitt skift, eller hur?

Och jag är övertygad om att polisen hade mått bättre genom att skjuta honom än hålla på och fäktas och riskera att bli huggen själv.

Kravallstavar finns inte, elpistoler hade de inte tillgång till, sluta trolla nu.
Citera
2013-07-09, 19:32
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ja det är kart. Att ta en annan människas liv känns nog för jävligt. Men när det står mellan mitt eget liv eller en gärningmans är valet ganska enkelt. Även om det hela känns för jävligt och man önskade att man legat på en sandstrand och njutit istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in