2013-07-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Man ser hur vald "metod", cowboykonfrontation av en människa som inte kunde förstå situationen och tydligen i sin förtvivlan ville begå suicide by cop, ledde till katastrof: den som behövde omhändertas för behandling och förhör, särskilt för att direkt drabbade människor skulle få mer klarhet i sin sorg men också för sin egen skull, blev istället dödad med primitivt krutvapen av gammeltyp och människorättsförbjudna kulor. Av en pm som var i grunden olämplig för uppgiften, ledd av befäl som borde pensioneras.

Lite ironiskt att du valt ett nick som renasanningen när det du skriver är allt annat än.

Om en sigsauer är ett "primitivt krutvapen av gammeltyp" vad är då ett modernt vapen av nytyp? Med tanke på att i princip varenda poliskår i hela världen använder handeldvapen "av kruttyp".

Eftersom jag inte har en aning om kompetensen vare sig på pm eller befäl är jag nyfiken på hur du fått tag i den informationen. Kan du dela den? Om du inte har någon sådan information undrar jag vad du har för bakgrund och utbildning för att göra den typen av bedömingar?

Citat:
Man kunde omringat honom och använt stavar/sköldar/polishund.

Det här har du ältat gång på gång på gång på gång. Och hela tiden har personer med mer praktisk erfarenhet hävdat att det inte fungerar utan risk för polismännen/hunden.

Du har också blivit ombedd att redogöra för hur detta i så fall skulle ske på ett, för de inblandade, säkert sätt. Detta har du noggrant duckat för. Gång på gång.

Citat:
Man kunde använt nät

Och polisen har sådana? Nej, just det.

Citat:
Man kunde använt elpistol (som polisen bör få)]

Och sådana har dom inte heller.

Citat:
Gömda bakom sköldar kunde man helt enkelt bankat ner honom.]

Hur då? Om han var så påtänd att han inte gick ner av en kula i benet, hur kan du vara säker på att "banka ner honom" inte hade lett till samma utgång? Dessutom är sköldar inte något universalskydd som gör en till Stålmannen. Det går att hugga bredvid, under och över skölden med kniv. Något som påtalats flera gånger tidigare i tråden men som du totalt ignorerat igen.

Citat:
Man kunde använt bedövningsgevär.

Listan kan göras lång.

Gevär som polisen inte heller har. Du är medveten om att tråden handlar om huruvida det var rätt av polisen att skjuta just i Varberg? Rubriken ger en ganska tydlig hint om det.

Det blir lite knepigt att lita sig mot andra alternativ om man inte har tillgång till dom. Men å andra sidan är fakta och verklighetsuppfattning inte något som präglat dina inlägg i den här tråden.

Citat:
I första hand bör polisen få elpistoler och utbildning så den kan sluta skjuta ihjäl dem som behöver behanding och, ibland efter straff, kan återvända till samhället som fungerande medborgare.

Just nu har vi i Sverige dödsstraff för vissa medborgare när de hamnar i psykiskt dåiiga lägen.

Det strider mot våra lagar!
]

Vilket lagrum strider det emot? Ser ut som ett klart fall av nödvärn.

Citat:
Ps Men pojken då? Han som fick magen uppsliten av en människorättsförbjuden kula trots att order gått ut om att inte skjuta?

Fick föräldrarna åtminstone statligt bidrag till begravningen av sin unga pojke (ungefär i samma ålder som småpojkarna som ropar på blod här)?

NEJ, svarade rättsinstanserna. Ni får själva betala begravningen...]

Har du sett obduktionsprotokollet eftersom du vet att han fick "mage uppsliten"? Eller överdriver du bara? IGEN.

Eftersom jag är 50+ måste du vara skitgammal som kallar mig för småpojke. Men det är ju vanligt att folk som inte har några sakargument att övergå till att dra till med glåord istället för att ta fram fakta.

Varenda inlägg du har gjort i den här tråden har bemötts med sakargument som skjuter din rappakalja i sank. Du har inte en enda gång kommit med någon källa/beskrivning som stödjer det du säger.

Men du kommer säkert att dyka upp här i tråden igen och kräkas ur dig ditt polishat utan att tycka att någon koppling till verkliga förhållanden är speciellt viktigt.

Citat:
Men kanske lite bättre än i Kina i varje fall: Där brukar anhöriga till avrättade få betala för kulan, också...

Skönt att se att du inte förlorat din känsla för meningslösa överdrifter.
Citera
2013-07-12, 10:45
Medlem
Citat:
Man ser hur vald "metod", cowboykonfrontation av en människa som inte kunde förstå situationen och tydligen i sin förtvivlan ville begå suicide by cop, ledde till katastrof: den som behövde omhändertas för behandling och förhör, särskilt för att direkt drabbade människor skulle få mer klarhet i sin sorg men också för sin egen skull, blev istället dödad med primitivt krutvapen av gammeltyp och människorättsförbjudna kulor. Av en pm som var i grunden olämplig för uppgiften, ledd av befäl som borde pensioneras.

Man kunde använt nät.

Man kunde använt elpistol (som polisen bör få).

Gömda bakom sköldar kunde man helt enkelt bankat ner honom.

Listan kan göras lång.

I första hand bör polisen få elpistoler och utbildning så den kan sluta skjuta ihjäl dem som behöver behanding och, ibland efter straff, kan återvända till samhället som fungerande medborgare.

Just nu har vi i Sverige dödsstraff för vissa medborgare när de hamnar i psykiskt dåiiga lägen.

Det strider mot våra lagar!

Ps Men pojken då? Han som fick magen uppsliten av en människorättsförbjuden kula trots att order gått ut om att inte skjuta?

Fick föräldrarna åtminstone statligt bidrag till begravningen av sin unga pojke (ungefär i samma ålder som småpojkarna som ropar på blod här)?

NEJ, svarade rättsinstanserna. Ni får själva betala begravningen...

Men kanske lite bättre än i Kina i varje fall: Där brukar anhöriga till avrättade få betala för kulan, också...

Jag vill fortfarande ha den där redogörelsen för din utbildning och din erfarenhet av att göra ingripanden mot beväpnade och påtända människor. Detta är relevant för du med sådan tvärsäkerhet kan säga att man hade kunnat gjort på andra sätt när de som faktiskt har redovisat för sin erfarenhet menar annorlunda.
Citera
2013-07-12, 10:49
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag har blivit utsatt för pepparspray 2 gånger och känner inte alls igen det du beskriver. Jag kunde se och andas trots att det svider ordentligt...
Finns som sagt de som reagerar mindre på smärta än andra.

Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Pepparspray är kasst, tårgas facklor vid kravaller är grymma, skiten sätter sig i kläderna.ska det vara tårgas i vätske form är det fox 5.1 alltså 5.1 miljoner scoville.då vill man helst bara dö.
Tårgas är mindre effektivt än pepparspray generellt sett. Ganska mycket till och med. Tårgas kan man bygga upp en vana mot, det kan man inte med pepparspray.

Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Jag säger inte att OC inte är effektivt. Jag säger bara att de som inte reagerar på smärta inte reagerar på OC. Sedan om det beror på att de tillhör de där påstådda 4-5% eller om de varit påtända låter jag vara osagt. Däremot så har alla utom en som inte reagerade på OC inte heller reagerat på batongslag eller övriga försök till kontroll via smärta.

Jag vill dessutom passa på att fråga igen, hur många gånger har du varit med då man i skarpt läge behövt använda OC?
Då kan vi alltså vara överens om att pepparspray är ett bra förstaalternativ?

Centralstimulerande medel kommer vanligtvis inte göra en vanlig människa till Arnold Schwarzenegger i Terminator som det gör i filmerna, det är snarare en djup psykos i kombination med stresshormon som orsakar att vissa människor kan fortsätta vara aktiva trots smärta. Du får precis samma resultat med skottskador, fast med mindre dödlig utgång.

Ja jag jobbar inte som polis, men jag har sett människor som blivit utsatta för både tårgas, pepparspray och skottskador.
Citera
2013-07-12, 12:18
Medlem
bugulus avatar
Citat:

Man kunde använt nät.

Man kunde använt elpistol (som polisen bör få).

Gömda bakom sköldar kunde man helt enkelt bankat ner honom.

Gång på gång visar du din totala okunnighet, vakna upp ur din dimma och inse sanningen (ganska ironiskt med tanke på ditt nick).

Såg du insatsstyrkan där någonstans?
Vanliga poliser har inte sköldar.
Poliser har inte elpistol så jag vet inte ens varför du tar upp det.
Bedövningsgevär söver inte en person på 0 sekunder... och vänta, poliserna har inte bedövningsgevär heller!
Poliser har inte nät heller.

Men visst, med din logik borde man ha väntat en timme tills insatsstyrkan dyker upp så att man kan använda sköldarna på honom.

Jag menar, strunt i att han kanske skulle ha dödat fler människor under tiden polisen inte gjorde någonting, så länge brottslingen inte dör så är det helt okej!

Verklighetsfrånvända rubbade jävla idiot till kretin.
Senast redigerad av bugulu 2013-07-12 kl. 12:22.
Citera
2013-07-12, 12:20
Medlem
Väldigt mycket gissningar i den här tråden. Fakta: Knivangrepp ger dödlig utgång oftare än angrepp med handeldvapen. Skjuter man på ett rörligt mål är chansen att träffa väldigt låg såvida man inte övat in en effektiv teknik. När man väl träffar så är det nästan aldrig där man tänkt sig.
Ex: Skall man skjuta på en lerduva som flyger med 60 km/h så kan man i princip bara träffa den om man stirrar i framkant på den i dess skjutriktning och har ett hagelgevär som passar en själv samt ett korrekt anlägg. Siktar man med vapnet så missar man garanterat. Samma saker gäller vid allt rörligt skytte och det är inte så konstigt att moderna handeldvapen avsedda för detta har stor magasinskapacitet.

Hur skulle ni låta om vi satte värjor i händerna på polisen igen, som det var förr? Ett är säkert, de kriminella skulle bli rätt så spaka då de flesta av dem vet precis hur farliga vassa blad är, i synnerhet sådana med räckvidd.

Polisen kan inte ha gjort fel då de både varnat och skjutit varningsskott? Verkar mest som suicide by cop.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2013-07-12 kl. 12:23.
Citera
2013-07-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Finns som sagt de som reagerar mindre på smärta än andra.

Tårgas är mindre effektivt än pepparspray generellt sett. Ganska mycket till och med. Tårgas kan man bygga upp en vana mot, det kan man inte med pepparspray.

Då kan vi alltså vara överens om att pepparspray är ett bra förstaalternativ?

Centralstimulerande medel kommer vanligtvis inte göra en vanlig människa till Arnold Schwarzenegger i Terminator som det gör i filmerna, det är snarare en djup psykos i kombination med stresshormon som orsakar att vissa människor kan fortsätta vara aktiva trots smärta. Du får precis samma resultat med skottskador, fast med mindre dödlig utgång.

Ja jag jobbar inte som polis, men jag har sett människor som blivit utsatta för både tårgas, pepparspray och skottskador.

Det är jag inte säker på att det är. För att kunna verka med pepparspray måste du komma väldigt nära (i knivsammanhang är några meter väldigt nära, titta på de filmer med knivattacker som länkats). Jag vet inte om jag skulle vilja ta den risken faktiskt. Ett enda knivhugg räcker för att döda eller skada för livet, då vet jag inte om jag skulle chansa på att OC skulle slå ut personen.

Jag vet precis hur folk påtända på diverse substanser reagerar. Jag har gjort ingripanden mot påtända personer av alla möjliga slag. De allra allra flesta är, precis som alla andra, lugna och fogliga. Sedan finns det de där som slåss som vilddjur. Jag har slagit en batong allt vad jag orkade över smalbenet på en person utan minsta lilla reaktion. Jag har sett personer få OC sprayat rakt i ansiktet från en meters håll och de har inte ens blinkat.

På det avståndet så har du EN chans att slå ut någon med kniv, sedan så är personen inpå dig och hugger. Jag skulle inte lita på OC i det läget.

Däremot så hade tazer definitivt varit ett bra förstahandsalternativ, vilket också de flesta poliser tycker. Tyvärr tycker inte RPS det.
Citera
2013-07-12, 14:26
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Det är jag inte säker på att det är. För att kunna verka med pepparspray måste du komma väldigt nära (i knivsammanhang är några meter väldigt nära, titta på de filmer med knivattacker som länkats). Jag vet inte om jag skulle vilja ta den risken faktiskt. Ett enda knivhugg räcker för att döda eller skada för livet, då vet jag inte om jag skulle chansa på att OC skulle slå ut personen.

Jag vet precis hur folk påtända på diverse substanser reagerar. Jag har gjort ingripanden mot påtända personer av alla möjliga slag. De allra allra flesta är, precis som alla andra, lugna och fogliga. Sedan finns det de där som slåss som vilddjur. Jag har slagit en batong allt vad jag orkade över smalbenet på en person utan minsta lilla reaktion. Jag har sett personer få OC sprayat rakt i ansiktet från en meters håll och de har inte ens blinkat.

På det avståndet så har du EN chans att slå ut någon med kniv, sedan så är personen inpå dig och hugger. Jag skulle inte lita på OC i det läget.

Däremot så hade tazer definitivt varit ett bra förstahandsalternativ, vilket också de flesta poliser tycker. Tyvärr tycker inte RPS det.

Jag har personligen sprejat OC i ansiktet på en tysk lastbilschaufför som endast var förbannad och jävligt full. Inga droger. Han slickade sig om munnen och sedan blev del kalabalik kan jag säga. Vi fick vara fyra personer för att fånga in honom och vi var inomhus.

Har personen kniv och redan har dödat skulle jag inte gå fram till honom och spreja. Den saken är klar.

En Tazer står ingen upp efter. Oavsett droger.

Sedan kan jag förstå varför de inte finns. Alldeles för många sprejas på rent jävelskap med OC redan. Får polisen Tazer kommer folk att blir zappade som inte borde bli det.

I detta fallet kunde den räddat hans liv däremot.
Citera
2013-07-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Jag har personligen sprejat OC i ansiktet på en tysk lastbilschaufför som endast var förbannad och jävligt full. Inga droger. Han slickade sig om munnen och sedan blev del kalabalik kan jag säga. Vi fick vara fyra personer för att fånga in honom och vi var inomhus.

Har personen kniv och redan har dödat skulle jag inte gå fram till honom och spreja. Den saken är klar.

En Tazer står ingen upp efter. Oavsett droger.

Sedan kan jag förstå varför de inte finns. Alldeles för många sprejas på rent jävelskap med OC redan. Får polisen Tazer kommer folk att blir zappade som inte borde bli det.

I detta fallet kunde den räddat hans liv däremot.

JAg har blivit skjuten med tazer, det var en annorlunda upplevelse. Nog för att det gjorde ont förbannat, men framförallt så låste sig kroppen. Det var märkligt.

Risken med tazern är att den sätter sig i kläder och inte i huden. Mot någon med en tjock jacka kan jag tänka mig att den blir lätt verkningslös.
Citera
2013-07-12, 14:40
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazzt
Nä om han hade sprungit mot polisen så hade det vatt en annan femma.. nu slögick han. Polisen är antingen en rädd jävel eller sjkutkåt

http://www.youtube.com/watch?v=75RTkGbiJpk 7:00 så går det om man inte är beredd med dragna vapen. Det går fort, så in i helvete fort.
Citera
2013-07-12, 14:51
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Jag tycker det va helt rätt.
Citera
2013-07-12, 17:18
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:

Du behöver inte komma särskilt nära. De flesta sprayer räcker upp till 8-10m. Sedan har poliser skyddsväst som skyddar mot knivhugg vilket ger dem ännu en fördel.

Vidare så kan jag återigen berätta att om en OC inte fungerar så kommer inte heller en 8mm pistolkula i benet göra det, för de allra flesta.

Sen kan jag också repetera att även fullt nyktra personer kan fortsätta slåss trots kroppsskada och smärta.

En tazer är ett livsfarligt vapen som missbrukas i enorm utsträckning där det är tillåtet.
Citera
2013-07-12, 17:51
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Du behöver inte komma särskilt nära. De flesta sprayer räcker upp till 8-10m. Sedan har poliser skyddsväst som skyddar mot knivhugg vilket ger dem ännu en fördel.

Vidare så kan jag återigen berätta att om en OC inte fungerar så kommer inte heller en 8mm pistolkula i benet göra det, för de allra flesta.

Sen kan jag också repetera att även fullt nyktra personer kan fortsätta slåss trots kroppsskada och smärta.

En tazer är ett livsfarligt vapen som missbrukas i enorm utsträckning där det är tillåtet.

Ett par 9mm Speer gold dot i bålen alternativt i huvudet får en ganska bra effekt i situationer där OC inte får verkan.
Sedan så tror jag inte att du vet hur polisens västar fungerar, det är en väst och inget helkroppsskydd mot stickvapen. Även om du bär en skyddsväst så gör det likförbannat lika ont att få en kniv i halsen eller att stå på gatan med tarmpaketet hängandes ner mot kullerstenarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in